آریا بانو
شهرداری تهران فرصت حضور بانوان معلول را درجامعه فراهم می کند
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 1:17:17 AM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، تسهیل گری برای فعالیت بانوان توان یاب (معلول) در جامعه را ازجمله رویکردهای این نهاد خواند و تاکید کرد: تلاش می کنیم فرصت حضور این افراد در جامعه استفاده عادلانه آنان از خدمات را افزایش دهیم و کیفیت زندگی شان ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا بهروزآذر عصر سه شنبه در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت در برج میلاد افزود: در اجرای رویکرد مناسب سازی معابر برای معلولان در سطح شهر، ایجاد امکانات لازم برای حضور افراد کم توان، زنان باردار، کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت در شهر نیز مورد توجه قرار می گیرد که دو بخش اصلی این افراد کم توان و ناتوان در حوزه زنان است.
وی افزود: اداره کل بانوان شهرداری هم این موضوع را به عنوان مهمترین مطالبه دنبال می کند و در تلاش است با تحقق هدف شهری برای همه و افزایش حق بر شهر به بهره مندی عادلانه این افراد از خدمات و امکانات موجود شهر کمک کند.
وی تاکید کرد: از بانوان توان یاب نیز می خواهیم که چالش های اصلی خود را به شهرداری اعلام کنند.
به گفته بهروز آذر بانوان توان یاب دارای دغدغه هستند، از چالش های اصلی آگاهی دارند و اصل سیاست گذاری و اولویت های ما را مشخص می کنند.
سرپرست اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری جشنواره خلاقیت های هنری زنان دارای معلولیت در مناطق 22 گانه اظهارداشت: این جشنواره در بخش کارگاه های آموزشی، نمایشگاه بازآفرینی خلاقانه از منظر هنر، فراخوان جشنواره و نمایشگاه مد و پوشش اسلامی ایرانی، دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت و نمایشگاه پوشش زنان و اقوام ایرانی برگزار شد.
بهروزآذر با اشاره به برگزاری 174 کارگاه آموزشی در سطح مناطق گفت: بیش از 2هزار و 600 نفر از بانوان در این کارگاه ها آموزش دیدند و نمایشگاه هایی نیز از چهارم تا 14 اسفند در سطح مناطق برگزار شد، منتخبان به هیات داوران معرفی و در نهایت 44 اثر و هنرمند به جشنواره معرفی شدند.
به گفته وی آثار 44 نفر از معلولان هنرمند زن در نمایشگاه امروز در برج میلاد در معرض دید عموم قرار گرفته است.
وی افزود: جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی با بهزیستی و انجمن های مردم نهاد فعال در حوزه معلولان برگزار شد و این برنامه جزو معدود برنامه های موفق شهرداری است که بخش اصلی آن برعهده انجمن های مردم نهادی بود که در این حوزه مشغول فعالیت هستند.
*ارائه خدمات به 52 هزار زن توان یاب
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران نیز در این آیین اظهارداشت: 52 هزار نفر از 135هزار نفری که در سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی خدمات دریافت می کنند، بانوان توان یاب هستند.
پرستو منصوری گفت: یک سوم از این افراد در سن 20 تا 45 سال هستند و باید توجه بیشتری به مشکلات این قشر داشته باشیم.
وی افزود: ممکن است معلولیت در بعضی از بخش ها برای این افراد محدودیت ایجاد کند اما در بعضی از موارد با شناسایی استعدادها و توانایی های افراد توان یاب و حمایت از آنان، معلولیت تبدیل به محدودیت نمی شود و به سایر افزاد نیز تسری پیدا می کند.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی استان تهران با تقدیر از شهرداری تهران برای همکاری با بهزیستی برای برپایی نمایشگاه دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت اظهارداشت: در کنار این 2 نهاد، سازمان های غیردولتی و انجمن های مردم نهاد نیز مشارکت داشتند که اعضای بیشتر آنها بانوان هستند و امیدوارم همکاری های بین بخشی توسعه پیدا کند.
*اثبات توانمندی زنان به جامعه
مدیرعامل جامعه معلولان ایران نیز در این آیین اظهارداشت: نمایشگاه دستاوردهای هنری زنان توان یاب تنها برای نمایش توانمندی های آنان نیست بلکه فرصتی برای اثبات توانمندی های این قشر است که سال ها با وجود مشکلات بسیار، سختی ها و نبود امکانات برای به دست آوردن آن تلاش کردند.
کامران عاروان گفت: این نمایشگاه نتیجه مقابله زنان توان یاب با نداشته ها، نامناسب سازی ها، امور فرهنگی ناشایست و نگاه نامتعارف به آنان است و امیدواریم بعد از این نمایشگاه، ضمن رعایت احترام و شان زنان توان یاب و حرمت گذاشتن به توانایی های آنان، زندگیشان تامین شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات افراد توان یاب از سوی سایر افراد درک نمی شود، تاکید کرد: باید یک عمر با آنان هم صحبت بشویم تا بدانیم هدف آنان از داشتن حق مساوی با دیگران چیست، افراد توان یاب حق برابر می خواهند تا با دیگران همزیستی و ارتباط سالم و منطقی داشته باشند.
در پایان این آیین از زنان هنرمند منتخب نمایشگاه دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت، زنان موفق و نخبه دارای معلولیت در حوزه های علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی و مادران ایثارگری که دارای فرزندان معلول هستند و یک بانو که از والدین معلول خود نگهداری می کند، تجلیل شد.
نمایشگاه دستاوردهای هنری زنان دارای معلولیت تا 26 اسفند از ساعت 10 تا 20 در گذر هنر برج میلاد میزبان علاقه مندان است.
تهرام/7245//1348

http://www.banounews.ir/fa/News/137182/شهرداری-تهران-فرصت-حضور-بانوان-معلول-را-درجامعه-فراهم-می-کند
بستن   چاپ