آریا بانو
آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان امکان پذیر است؟
چهارشنبه 22 اسفند 1397 - 01:15:29
آریا بانو -
آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان امکان پذیر است؟
١٥٤
٠
کودکت / به عنوان والدین یک کودک نوپا یا پیش دبستانی اگر فکر می‌کنید کودک شما برای آموزش ارزش های اخلاقی هنوز خیلی کوچک است، باید بگوییم خیلی‌ها مانند شما فکر می‌کنند، اما ریشه رفتار درست از همان سینین خیلی پایین شکل می‌گیرد. امروزه جامعه به سرعت و پیوسته در حال تغییر است و اغلب والدین ممکن است دچار سردرگمی شوند چه ارزش های اخلاقی را باید به فرزندان خود آموزش دهند.
بچه‌ها ارزشمندترین دارایی‌ والدین هستند و به همین خاطر همه‌ی پدرها و مادرها آرزو می‌کنند که کودک آن‌ها به یک شهروند مسئولیت پذیر و شایسته در جامعه و کشور تبدیل شود. برای این موضوع ضرفنظر از تحصیلات علمی نیاز به آموزش ارزش های اخلاقی هم ضروری است. در این مقاله از کودکت سعی می‌کنیم در مورد ارزش های اخلاقی که باید از سنین کم به کودکان آموزش داده شود صحبت کنیم.
ارزش های اخلاقی چگونه بر کودکان تاثیر می گذارد؟
آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان به آن‌ها کمک می‌کند تا شخصیت قوی و تاثیرگذاری پیدا کنند که احتما گمراه شدن آن‌ها را کاهش می‌دهد.
کودکانی که ارزش‌های اخلاقی را از سنین پایین یاد می‌گیرند، هنگامی که به سن 5 یا 6 سالگی می‌رسند می‌توانند تفاوت بین درست و نادرست را تشخیص دهند. همین موضوع روی درک آن‌ها از جهان و جامعه اطراف تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود در بزرگسالی رفتار درستی از خود نشان دهند.
بهترین روش برای آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان
بسیاری از افراد ممکن است عقیده داشته باشند آموزش صداقت و دلسوزی به کودکان کم سن و سال غیرممکن است. با این وجود اگر تاثیر اخلاق خوب در سنین پایین و اوایل زندگی به کودک آموزش داده شود به یادگیری زودتر و راحت‌تر آن‌ها کمک می‌کند.
والدین در واقع اولین الگوهای زندگی کودکان هستند و بچه‌ها اولین درس‌های زندگی خود را از آن‌ها می‌آموزند. علاوه بر این کودکان عاشق تقلید کردن از والدین و بزرگترها هستند. بنابراین وجود یک الگوی خوب در خانه که پایبند به ارزش های اخلاقی باشد بهترین راه برای آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان است. البته والدین نه تنها برای آموزش ارزش های اخلاقی برای در همه‌ی زمینه‌ها اولین الگوی کودک هستند بنابراین برای آموزش رفتار درست و آداب اجتماعی به کودک قبل از هرچیز خود شما به عنوان والدین باید رفتار درستی از خود نشان دهید.
روش های ساده برای آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان
تعریف کردن داستان های اخلاقی، آموزنده و مذهبی برای کودکان از سنین پایین و همچنین سوال کردن از کودکان در مورد نکات آموزنده داستان‌ها یکی از بهترین راه‌های آموزش ارزش های اخلاقی به کودکان است.
از آنجایی که کودکان در تمام طول روز به والدین خود توجه می‌کنند، لازم است هنگام برخورد با دیگران قابل احترام، مودب و درست برخورد کنند. به این ترتیب کودکان یاد می‌گیرند که به دیگران احترام گذاشته و زیبایی روابط اجتماعی را نیز درک کنند.
در دنیای امروز نمی‌توانیم تاثیر رسانه‌ها روی بچه‌ها را نادیده بگیریم. در مورد مسائل مختلفی که در تلویزیون می‌بینید با بچه‌ها صحبت کنید و به آن‌ها توضیح دهید کدام موارد اخلاقی و کدام یک غیراخلاقی است. اطمینان حاصل کنید که آنها به جهان اطرافشان حساسیت دارند اما نباید آن‌ها را از خشونت‌های جامعه بترسانید.
به وسیله کمک کردن به افراد نیازمند می‌توانید حس دلسوزی و انسان دوستی را به کودکان خود آموزش دهید. فرصت‌هایی را به وجود بیاورید تا کودکان شما بتوانند به دیگران کمک کنند برای این موضوع می‌توانید در انجمن‌های خیریه شرکت کنید و در مورد آن به کودک توضیح دهید و کودکان خود را تشویق کنید در این انجمن‌های خیریه فعالیت کنند.
با کودکان در مورد الگوهای زندگی خودتان صحبت کنید و بگویید آن‌ها چه خصوصیات خوبی داشتند که به الگوی زندگی شما تبدیل شدند. این امر به صورت ناخودآگاه به ایجاد ارزش‌های اخلاقی در کودک کمک می‌کند.
به طور واضح و ساده در مورد رفتار مهربانانه با کودک خود صحبت کنید و به او توضیح دهید چرا اهمیت دادن و مراقبت از دیگران یک صفت اخلاقی پسندیده محسوب می‌شود.
مقاله مرتبط: عادت های صحیح کودکان که باید به آن ها بیاموزیم و تقویت کنیم
زمان‌های با ارزشی را با کودک خود سپری کنید. این موضوع تاثیر زیادی در مراحل رشد آن‌ها دارد و آن‌ها متوجه خواهند شد شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید، این موضوع باعث اهمیت متقابل آن‌ها به شما و دیگران خواهد شد.
به نظرات و ادراکات کودک از دنیای اطراف و اتفاقاتی که پیرامون او رخ می‌دهد به خوبی گوش دهید و اگر دریافت آن‌ها از یک اتفاق اشتباه است به او توضیح دهید و او را اصلاح کنید. گوش دادن به حرف‌های کودکان و اهمیت دادن به نظرات آن‌ها ضمن آموزش ارزش های اخلاقی باعث تقویت اعتماد به نفس آن‌ها خواهد شد.
بچه‌های مشاهده گنندگان دقیقی هستند، آن‌ها می‌بینند و یاد می‌گیرند. اگر الگوی مناسبی برای آن‌ها باشید باشید می‌توانید گنجینه ارزشمند ارزش‌های اخلاقی را به آن‌ها منتقل کنید و همینطور آن‌ها هم به نسل بعد منتقل کنند. به این ترتیب در آینده جامعه‌ای خواهیم داشت که همه‌ی اعضای آن به ارزش‌های اخلاقی پایبند هستند و در سختی‌ها به یکدیگر کمک می‌کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/137149/آموزش-ارزش-های-اخلاقی-به-کودکان-امکان-پذیر-است؟
بستن   چاپ