آریا بانو
نگاهی به یافته های پیمایش موسسه پیو
مردانگی در آمریکا خوب است یا بد
سه شنبه 14 اسفند 1397 - 8:00:19 AM
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- پس از موج‌های فمینیسم، چند سالی است که «مطالعات مردانگی» هم در کنار «مطالعات زنان» رونق گرفته و بحث‌ها در مورد ایدئولوژی سنتی مردانگی داغ شده است. اصلی‌ترین بحثی که جریان دارد این است که آیا نگاه مردانگی سنتی به مردان، زنان و جامعه آسیب می‌زند یا اثر سازنده دارد.

به گزارش ایرنا، یافته‌های پیمایشی که موسسه پیو (PEW) در سال 2017 در ایالات متحده اجرا کرده و در ژانویه 2019 منتشر کرده است، نشان می‌دهد: حدود نیمی (53درصد) از مردان بزرگسال آمریکایی معتقدند جامعه به مردانی که «مردانه» (masculine/manly) به نظر می‌رسند توجه (اعم از مثبت یا منفی) دارد.
از آن میان، به طور میانگین 60درصد این مردان معتقد بودند که جامعه «مردانگی» را امر خوبی تلقی می کند و 37درصد بر آن بودند که جامعه مردانگی را بد تلقی می‌کند. اما از لحاظ گرایش سیاسی، تفاوت فاحشی بین پاسخگویان دموکرات و جمهوریخواه بود. فقط 20درصد جمهوریخواهان معتقد بودند جامعه مردانگی را بد تلقی می‌کند، در مقابل 48درصد دموکرات ها این نظر را داشتند.
مردان رنگین‌پوست آمریکایی بیش از سفیدپوست‌ها، کم‌سوادترها بیش از تحصیلکرده‌ترها و جمهوری‌خواه‌ها بیش از دموکرات‌ها خودشان را «مردانه» می‌دیدند.
اما نکته جالب این پژوهش آن بود که مردان به عنوان «مرد» خود را تحت فشار انواع خاصی از ایده‌ها و پیش‌پنداشت‌ها می‌دیدند، ایده‌هایی که در این پژوهش بررسی و گزارش شده است به طور عمده مربوط به قدرت روانی و جسمانی و تمایلات جنسی بود، از جمله این‌که:
86درصد مردان معتقد بودند در جامعه کنونی‌شان، خیلی زیاد یا تا حدی تحت فشار این ایده هستند که «مردان باید از لحاظ احساسی قوی باشند».
71درصد بر این نظر بودند که خیلی زیاد یا تا حدی از آنها انتظار می‌رود که «به ورزش علاقه مند باشند».
57درصد بر آن بودند که خیلی زیاد یا تاحدی از آنها انتظار می‌رود که «در صورتی که برافروخته شدند مشت بکوبند» (خشونت فیزیکی به خرج دهند).
45درصد معتقد بودند خیلی زیاد یا تاحدی از آنها انتظار می‌رود که «به بحث و گپ‌های جنسی مردانه درباره زنان بپیوندند».
40درصد بر آن بودند که خیلی زیاد یا تاحدی تحت فشار این ایده‌اند که «باید شریک‌های جنسی متعدد داشته باشند».
نکته جالب اینکه گویا پیمایش مشابهی در مورد زنان و نظرشان در مورد زنانگی و «زنانه به نظر رسیدن» انجام شده است. نتیجه نشان می‌داد که: زنان کمتر از مردان فکر می‌کردند که جامعه به زنانگی توجه ویژه دارد.
57درصد زنان معتقد بودند که جامعه به زنانی که زنانه به نظر می رسند، نه توجه منفی و نه مثبت دارد. در عین حال بیشتر از آنکه مردان بگویند مایلند مردانه به نظر برسند (9درصد)، احتمال دارد که زنان بگویند خیلی برایشان مهم است که شخصا زنانه به نظر برسند (20درصد).
ترجمه و تلخیص: ندا رضوی زاده
منبع: وب سایت موسسه PEW
Americans’ views on masculinity differ by party, gender and race
https://pewrsr.ch/2HtiyI9

http://www.banounews.ir/fa/News/133914/مردانگی-در-آمریکا-خوب-است-یا-بد
بستن   چاپ