آریا بانو
هر بوسه فرزند درجه‌ای است در بهشت
یکشنبه 28 بهمن 1397 - 1:57:44 PM
آریا بانو - تسنیم / پیامبر اکرم (ص ) می‌فرمایند: «کودک در 7 سال اول سید و آقاست، در 7 سال دوم روحیه اطاعت و فرمانبرداری دارد و در 7 سال سوم وزیر و مشاور است، همچنین در حدیث دیگری، در این دوره از کودک به ریحان (گل خوشبو) تعبیر شده بود که این تعبیر هم حاکی از اهمیت دادن به کودک است زیرا ریحان در عین لطافت و ظرافت نیاز به مراقبت شدید دارد تا تازگی و طراوت خود را همچنان حفظ کند.
در کتاب ریحانه بهشتی آمده است: رفتار مناسب با کودکان بسیار اهمیت دارد و ثمره رفتار خوب با کودکان را در بزرگسالی آنان می‌توان دید، این چند نکته مفید در ارتباط با رفتار با کودکان را مطالعه کنید.
1 ) تحفه را اول به دختر بدهید
2) با طفل خود کودکانه بازی کنید. بازی بزرگسالان با کودکان در برنامه‌های تربیتی امروز، بسیار مهم تلقی شده است. پیشوایان بزرگ اسلام به این اصل بزرگ تربیتی توجه کامل داشتند و دربارۀ آن به مسلمین سفارش کردند و از پیامبر اکرم (ص) در این زمینه نقل شده است که می‌فرمایند: «مَن کانَ عِندَهُ صَبِیُّ فَلیَتَصابَ لَه؛ آن کس که نزد او کودکی است باید در پرورش وی، کودکانه رفتار کنند» و از حضرت علی (ع) منقول است که می‌فرمایند:«کسی که کودکی دارد باید در راه تربیت او خود را تا سر حد طفولیت و کودکی تنزل دهد».
3) اطفال خود را به خاطر گریه‌هایشان نزنید، زیرا گریه تا مدتی شهادت به وحدانیت خدا، شهادت به نبی اکرم (ص) و دعای برای والدین است.
4) فرزندان خود را ببوسید. پس همانا برای هر بوسیدن درجه‌ای است در بهشت. حضرت علی (ع) می فرماید: «بوسیدن فرزندان رحمت است»
5) با سلام کردن به فرزندانتان به او شخصیت دهید. اگر کودک به بزرگترها سلام کرد، لازم است به گرمی جواب او را بگویند و با این عمل شخصیت او را مورد اعتنا و احترام قرار دهند. اما از صفات پسندیدۀ پیامبر بزرگ اسلام (ص) این بود که به تمام مردم از کوچک و بزرگ سلام می‌کردند.
6) کودک را در کارهای کودکانه خود تمسخر نکنید و کارهایش را احمقانه نخوانید.
7) زیاد امر و نهی به فرزند نکنید تا جرأت پیدا نکند (جرأت فرزند بر والدینش در کودکی، باعث نافرمانی در بزرگی خواهند شد).

http://www.banounews.ir/fa/News/127197/هر-بوسه-فرزند-درجه‌ای-است-در-بهشت
بستن   چاپ