آریا بانو
اسلام و نظام اسلامی
شنبه 27 بهمن 1397 - 14:57:00
آریا بانو - بسیاری از اطلاعات عوام مردم دنیا (عوام به معنی عامه مردم و نه به معنی افراد بی سواد) از اسلام در تمامی کره خاکی و مخصوصاً در غرب که بر خلاف علم و تکنولوژی روز، به علم دین به طور کامل نرسیده اند، ناقص و بدون مطالعه جوانب مختلف این دین الهی است.
اسلام و نظام اسلامی
بسیاری از اطلاعات عوام مردم دنیا (عوام به معنی عامه مردم و نه به معنی افراد بی سواد) از اسلام در تمامی کره خاکی و مخصوصاً در غرب که بر خلاف علم و تکنولوژی روز، به علم دین به طور کامل نرسیده اند، ناقص و بدون مطالعه جوانب مختلف این دین الهی است.
در درون کشورهای اسلامی و جهان اسلام از جمله کشورهای عرب و به ظاهر مسلمان و تا حدی در داخل کشور جمهوری اسلامی ایران (که به عقیده نگارنده نه در حد تکامل اما بیش از سایر کشورهای دیگر در جهان مفهوم دین و معنای اسلام درک شده است)، توسط عده ای انشالله معدود عموماً مفهوم دقیق و کامل اسلام، تنها با اسناد به برخی ظواهر و مناسک و نه عمق اسلام و مفاهیم والای آن، مورد قضاوت غلط قرار گرفته است.
اطلاع کامل از اسلام نه تنها به معنی یک دین آسمانی بلکه به معنی یک تمدن کامل که پاسخ گوی تمامی سوالات مربوط به دنیا و فراتر از دنیا برای یک فرد مسلمان و حتی غیر مسلمان است، از چند طریق ممکن است:
کتاب آسمانی این دین کامل، قرآن کریم، احادیث و روایت های نقل شده از پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم شامل حضرت علی (ع) و دوازده امام تحت عنوان اهل بیت عصمت و ظهارت و در نهایت کتب افراد متخصص در حوزه دین که از زمان اوج و گسترش این دین از 1400 سال پیش تا کنون موجود و مکتوب در اختیار همگان هست.
بعد از مراجعه و مطالعه ولو بخشی از این منابع، حق قضاوت در حد عقل خواننده در مورد اسلام تا حدی ایجاد خواهد شد. تاکید کنیم که قضاوت در مورد دین اسلام تنها بر اساس بعضی ظواهر و حتی بعضی افراد که به طور کامل نماینده اسلام نیستند، ممکن است پژوهشگر غیر مسلمان را دچار برداشت اشتباه از ماهیت دین اسلام گرداند. حتی قضاوت با استناد به اخلاق و رفتار افرادی که به عنوان پژوهشگران حوزه دین بوده و حتی به مرحله اجتهاد نیز رسیده اند با توجه به معصوم نبودن این افراد، ممکن است، اگر پژوهشگر را به اشتباه نیاندازد، حداقل به طور کامل و جامع در مطالعه دین اسلام راهنمایی نکند.
دقت کنیم که اسلام با استناد به حدیثی از حضرت محمد (ص) دین اخلاق است (انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق) و آنچه بعد از اعلام پیامبری توسط حضرت محمد (ص)، باعث ایمان بیشتر مردم به این دین در دوره صدر اسلام و در زمانی کم بود، نه تنها قرآن که بیشتر از آن مشاهده اخلاق و رفتار یک فرد مسلمان واقعی بود؛ که مردم آن زمان در پیامبر اسلام (ص) نمود آن را در حد اعلا می دیدند. نگارنده به عنوان یک معتقد به مذهب شیعه، اعتقاد دارد که پیامبر اسلام (ص) و تمامی اهل بیت ایشان از هرگونه گناه و هر گونه گرد و خاک و آلودگی از ابتدا تا انتهای عمر مبارکشان معصوم بوده اند. لذا، قضاوت اکنون ما از اسلام و فرد مسلمان، اگر فقط بر مبنای اخلاق و رفتار انسان های دیگر ولو در حد اجتهاد در فقه باشد، یک قضاوت صد در صد درست (بدلیل معصوم نبودن ایشان) نخواهد بود.
اسلام در لغت به معنی تسلیم اراده خداوند است. وارد بحث فلسفی یا عرفانی که چگونه می توان در عین داشتن اختیار کامل به عنوان یک مخلوق دارای اختیار، تسلیم اراده خداوند بود، نمی شویم؛ اما با مراجعه به منابع دینی شامل کتاب خدا، سنت نبی، اجماع قول معصومین و استفاده از عقل خودمان، مکشوف می گردد که تمامی ابزار برای یک زندگی کامل در هر دوی این دنیا و آن دنیا در هر زمانی از تاریخ بشر، از زمان معرفی اسلام و مذهب شیعه به طور کامل در اختیار همگان هست.
به طور کلی، طبق کلام آقای محمد تقی علامه جعفری، دو تمدن در تاریخ بشر قابل شمارش است. یک مورد تمدن بیزانس یا روم شرقی و دیگری تمدن اسلامی. تمدن اسلامی از زمان اوج، تقریبا بیش از نصفی از کشورهای شناخته شده تا آن زمان را در نوردید. به طور بسیار جالبی، مردم ایران و فرهنگ غنی چندین هزار ساله کشور ایران نیز به سرعت این دین را پذیرفت و تا اکنون در خود حفظ کرد. چرا که مطالب و دستوران آن را مطابق با اخلاق و وجدان درونی انسان می دانست. مفاهیم این دین حق بود و مفاهیم مرتبط با اخلاقیات و وجدان انسانی به طور کامل و در این دین در حد اعلا موجود بوده و هست. در واقع، کمتر انسان روشنی است که بعد از اطلاع از تمامی جوانب این دین، با وجدان پاک به قضاوت نشسته و تاب و توان مخالفت با آن را بدلیل تطابق کامل با وجدان انسانی و اخلاقیات که در صفحه دل تمای انسانها از بدو تولد نهاده شده است، داشته باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/126835/اسلام-و-نظام-اسلامی
بستن   چاپ