آریا بانو
انتشار کتابی مطالعاتی درباره علل گرایش مخاطب به موسیقی مصرفی
سه شنبه 23 بهمن 1397 - 11:42:33
آریا بانو - کتاب "پیش‌درآمدی بر آسیب‌شناسی مصرف موسیقی در ایران (کلان‌شهر تهران)" نوشته مشترک افسانه طوسی و دکتر فرهاد امام‌جمعه به چاپ رسید.


سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین ، افسانه طوسی یکی از مولفان این کتاب به هنرآنلاین توضیح داد: در این تحقیق سعی شده تا با تکیه بر نظریه‌های جامعه‌شناسان بزرگ، به بررسی آسیب‌ها، تجزیه و تحلیل آن‌ها در حوزه آسیب‌شناسی مصرف موسیقی بپردازیم. موسسات فرهنگی و هنری در کشور ما به دلیل فقدان سیستم یکپارچه در مدیریت فرهنگی با مسایل متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و عدم رعایت قوانین حداقلی امور فرهنگی مندرج در قانون مدنی نیز، خود از معضلات این عرصه است. افزون بر آن، هر شهری در ایران به دلیل عملکرد سلیقه‌ای مدیران، دچار آشفتگی متفاوتی از سایرین است و این امر باعث شده که آسیب‌های فراوانی به کنش‌گران این عرصه اعم از هنرمندان و موسسات فرهنگی و سایرین وارد شود.
او ادامه داد: مطالعه و تحقیق به منظور شناخت این آسیب‌ها و پس از آن، ارائه راهکارهای پیشنهادی جهت بهبود اوضاع از اقدامات اساسی است که باید در این زمینه صورت پذیرد و نتایج و دستاوردها منتشر شده و به اطلاع مسئولان حوزه هنری رسانده شود. گرچه این مهم، وظیفه ارگان‌های مسئول دولتی است، اما تاکنون کوچک‌ترین اقدام در این زمینه صورت نپذیرفته است. در این میان، موسیقی به دلایل متعددی از همه هنرها مهجورتر واقع شده و با معضلات گوناگونی مواجه شده است.
طوسی موضوع "عادت‌واره‌ها" و "سبک زندگی" را مهم‌ترین دلایل و زمینه‌های تحلیلی در مسایل فرهنگی موسیقی دانست و افزود: در این میان، وظیفه موسسات فرهنگی هنری به مراتب دشوار خواهد شد، چرا که بخش زیادی از وظیفه دولت در شرایط کنونی بر دوش این موسسات است. البته از دیدگاهی می‌توان این مسئله را به فال نیک گرفت، زیرا فرهنگ متعلق به مردم است و باید به دست خود مردم نیز اداره شود و نمونه بارز آن فعالیت را در بخش خصوصی در موسیقی می‌توان مشاهده کرد.
به گفته او، در این تحقیق از روش‌های راهبردی_کاربردی تا معرفی جامعه یا گروه نمونه مورد بررسی، فنون پرسش‌نامه همراه با سوالات باز و مصاحبه تا معرفی تکنیک‌ها و شیوه‌های متعدد تجزیه و تحلیل اطلاعات، استفاده شده است.
طوسی درباره عنوان "آسیب‌شناسی مصرف موسیقی در ایران" نیز توضیح داد: آسیب‌شناسی مصرف موسیقی به مجموعه مطالعاتی گفته می‌شود که به بررسی علل گرایش مخاطب به موسیقی‌های مصرفی که عمدتا دارای محتوای عمیقی نیستند و بار فکری و فلسفی خاصی ندارند، می‌پردازد. همچنین دور شدن جامعه از موسیقی اصیل ایرانی نیز آسیب محسوب می‌شود.
به گفته او، در این کتاب دو بخش عمده وجود دارد یکی نظری و دیگری میدانی. بنابراین فصل‌بندی کتاب در چهارچوب این دو بخش انتخاب شده؛ ابتدا بررسی نظریه‌ها و بعد تحقیقات میدانی و پرسش‌نامه‌ها و نتایج کتاب.
کتاب "پیش‌درآمدی بر آسیب‌شناسی مصرف موسیقی در ایران (کلان‌شهر تهران)" حاوی سه فصل "رویکرد آغازین"، "زمینه تحلیل علمی(نظری)"، "روش‌شناسی مطالعه" و "یافته‌های میدانی(شهر تهران)" است. سبک زندگی و مصرف رسانه‌های روز، اقتصاد موسیقی، شرکت تولید موسیقی در ایران، مالکیت معنوی در ایران، کپی رایت و سیر تطور آن در ایران، سیاست و موسیقی، پارادایم‌های روش‌شناختی، تحلیل داده‌های توصیفی و تحلیل داده‌های استنباطی از عناوین بررسی شده در این فصول به شمار می‌آیند.
کتاب "پیش‌درآمدی بر آسیب‌شناسی مصرف موسیقی در ایران (کلان‌شهر تهران)" نوشته مشترک افسانه طوسی و دکتر فرهاد امام‌جمعه در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 19 هزار تومان توسط انتشارات آوای مهربانی روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/125753/انتشار-کتابی-مطالعاتی-درباره-علل-گرایش-مخاطب-به-موسیقی-مصرفی
بستن   چاپ