آریا بانو
حمید دهقانپور: سال‌های پیش از انقلاب سینما به حد ورشکستی رسید / سینمای ایران در دهه 60 دچار تحول شگرفی شد
چهارشنبه 26 دي 1397 - 11:04:51
آریا بانو - حمید دهقانپور در نشست "چهل چراغ هنر، جستاری در چهل سال هنر انقلاب اسلامی ایران" گفت: در دهه 60 سینمای ایران به یکباره دچار تحول شگرفی شد و این راه تا دهه 70 نیز با رشد ژانرهای مختلف ادامه پیدا کرد.


به گزارش هنرآنلاین ، حمید دهقانپور در دومین نشست نخستین روز همایش "چهل چراغ هنر؛ جستاری در چهل سال هنر انقلاب اسلامی ایران" به بررسی سینما پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و مقاله خود را با عنوان "واکاوی شیوه‌های جذب سرمایه در سینمای پس از انقلاب" را ارائه داد.
وی با اشاره به این مطلب که مباحث ارائه شده بیشتر پیرامون مسایل آماری است تا محتوایی سینما سخن آغاز کرد و گفت: سینما مجموعه‌ای به هم پیوسته از شش عنصر سالن، تماشاگر، میزان تولید، میزان فروش، توزیع و نمایش است. بخش عمده‌ای از اساس سینما به پول و سرمایه برمی‌گردد.
وی آمارهایی از فروش فیلم در سال‌های 1356 و 1357 ارائه کرد که میزان فروش فیلم را بسیار پایین و در حد ورشکستگی نشان می‌داد و در ادامه افزود: در سال‌های پیش از انقلاب سینما به پایین‌ترین سطح خود و به حد ورشکستی رسید و امکان ادامه حتی برای فیلم‌هایی که با عنوان فیلم فارسی از آن یاد می‌شود نیز وجود نداشت.
این پژوهشگر در ادامه به جذب سرمایه برای ساخت فیلم‌ها پرداخت و افزود: برای ساخت فیلم،‌ جذب سرمایه از مهم‌ترین مباحث است و در این مبحث، فیلم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، یکی فیلم‌های با بودجه اندک و دیگر فیلم‌های فاخر که هزینه سنگینی را در بر خواهند داشت. یکی از شیوه‌های متداول برای جذب سرمایه، حمایت‌های دولتی است که از آن جمله می‌توان به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای جوان، وزارت ارشاد، صدا و سیما و ... اشاره کرد. این نهادها در دهه 60 سرمایه زیادی را به فیلم‌های فاخر اختصاص دادند. در این زمان ما کارنامه بسیار خوبی را در حوزه سینما می‌بینیم. حتی در این دوره بنیاد سینمایی فارابی تاسیس می‌شود. فارابی سرمایه بسیاری را برای راه‌اندازی سینما هزینه می‌کند و مباحث تهیه ابزار و تهیه نگاتیو، به عنوان دو عنصر مهم سینما را مورد توجه قرار می‌دهد.
وی به وضعیت سینما در دهه‌های مختلف پرداخت و دوران طلایی سینمای ایران را مربوط به دهه 60 قلمداد کرد و گفت: در دهه 60 سینمای ایران به یکباره دچار تحول شگرفی شد. تا قبل از این دهه، محور اصلی فیلم‌ها را کارگردان‎‌ها تشکیل می‌دادند؛ اما این روند تغییر کرد و ستاره‌ها محور اصلی فیلم‌ها شدند. در این دوره فیلم‌های بسیاری به جشنواره‌ها راه پیدا کردند. این راه در دهه هفتاد نیز با رشد ژانرهای مختلف ادامه پیدا ‌کرد.
دهقانپور به رشد فزاینده نرخ بلیط سینما اشاره و آن را مورد نقد قرار داد و افزود: متاسفانه ما با رشد عجیب در نرخ بلیط مواجه‌ایم و این در جذب سرمایه و فروش فیلم‌ها بسیار تاثیر داشته است. عجیب‌تر آنکه در دسته‌بندی فیلم‌ها به "الف"، "ب"، "جیم" و "دال" متاسفانه آمار فروش فیلم‌های "دال" در این سال‌ها بسیار بالا بوده است.
وی در پایان سخنان خود به فروش فیلم در ژانرهای کودک و نوجوان، اجتماعی، سیاسی و ... در دهه‌های مختلف پرداخت و آنها را مورد بحث و بررسی قرار داد.

http://www.banounews.ir/fa/News/117131/حمید-دهقانپور--سال‌های-پیش-از-انقلاب-سینما-به-حد-ورشکستی-رسید---سینمای-ایران-در-دهه-60-دچار-تحول-شگرفی-شد
بستن   چاپ