آریا بانو
روزنامه آرمان گزارش داد :
ورود بانوان به‌«آزادی» درابهام
پنجشنبه 20 دی 1397 - 12:35:46 PM

آریا بانو-وزیر ورزش و جوانان گفت: زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها فراهم است و امیدواریم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این رابطه اصلاح شود.

 

مسعود سلطانی‌فر درباره بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها خاطرنشان کرد: این کار در استادیوم‌های مختلف نیاز به ورودی مجزا، معبر و مکان مجزا و سرویس و خدمات مجزا دارد. همه این امکانات در ورزشگاه‌های مختلف وجود دارد و یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل فراهم کردن است. وی اضافه کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در نیمه دوم سال 84 مصوبه‌ای داشته که دوستان دستگاه قضائی به آن اشاره می‌کردند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی حکم قانون را دارد. در جلسه‌ای که دو هفته قبل داشتیم، اعضای کمیسیون فرهنگی و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را مطرح کردند و دبیر شورا قول داد که تجدید نظری در این ارتباط صورت گیرد. شرایط امروز با گذشته متفاوت است و خوشبختانه نظام این امکان را فراهم کرده که زنان در همه مکان‌ها و مناسبت‌ها و رویدادها حضور داشته باشند. دلیلی ندارد که این امکان را برای زنان در ورزشگاه‌ها و امکان ورزشی فراهم نکنیم؛ البته با رعایت همه مسائل شرعی و فرهنگی. وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: زیرساخت‌ها در این ارتباط کاملا فراهم است و مشکلی برای ورودی مجزا، معبر و مکان مجزا و سرویس و خدمات مجزا نداریم. امیدواریم با گزارشی که برای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده‌ایم، کارهای کارشناسی در این ارتباط انجام و این مصوبه اصلاح شود. امیدواریم که به مرور با فراهم شدن شرایط در مکان‌های مختلف ابتدا در بازی‌های ملی این موضوع را فراهم کنیم.

خیلی دور؛ خیلی نزدیک

«زنان در ورزشگاه آزادی حضور پیدا کنند»؛ این جمله شاید برای بانوان کشور بیش از همه به یک تبلیغ باشد تا واقعیت! سال‌هاست که در بزنگاه‌های انتخاباتی یا در مجادله‌های سیاسی شعار حضور زنان در ورزشگاه‌ها سر داده می‌شود اما جز دفعات معدود اجازه این حضور به زنان داده نمی‌شود. 24تیر ماه بود که سلطانی‌فر در جایگاه وزیر ورزش در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت: «برای اولین بار پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خانواده‌ها برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال ایران با رقبای خود در جام جهانی روسیه 2018 روسیه از طریق نمایشگر بزرگ با حفظ شئونات و رعایت ارزش‌های اسلامی در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و این امر نه تنها با استقبال گسترده‌ای مواجه گردید، بلکه با ایجاد فضای شور و نشاط در میان جوانان و خانواده‌ها، بازتاب اجتماعی بسیار مناسبی نیز در داخل و خارج از کشور دربرداشت.» دکتر حسن روحانی در پاسخ نامه سلطانی‌فر نوشت: «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد.» پس از آن در زمان بازی پرسپولیس با کاشیمای ژاپن بود که ادعا شد درهای ورزشگاه به روی زنان باز می‌شود؛ در باز شد اما ظاهرا به همه زنان اجازه ورود داده نشد و برخی زنان از جمله اقوام بازیکنان تیم پرسپولیس و دیگرانی که دارای ارتباطاتی بودند به ورزشگاه ورود پیدا کردند. کریم باقری مربی پرسپولیس هم در این راستا گفت: «حضور بانوان در ورزشگاه بسیار امیدوار کننده و خوب بود اما من فکر نمی‌کنم که دیگر شاهد چنین اتفاقی باشیم. حضور آنها در بازی با کاشیما آنتلرز فقط به خاطر فشار فیفا بود که رخ داد و مطمئنا در بازی‌های آینده دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.» در آبان هم زنان برای تماشای بازی ایران با بولیوی به ورزشگاه رفتند و تیم ملی کشورمان در حالی توانست حریفش را شکست دهد که حضور بانوان هوادار در ورزشگاه نه تنها مشکل آفرین نشد بلکه به شور و هیجان بازی افزوده بود. البته در آن زمان هم اعلام شد که فدراسیون فوتبال به صورت انتخابی حدود 100 تا 200 نفر از کارکنان خانم، بستگان بازیکنان و فوتبالیست‌های زن تیم‌های ملی را به ورزشگاه آزادی آورده است. پیش از آن هم البته برای اولین بار، خانواده‌ها برای تماشای دیدار تیم ملی فوتبال ایران با رقبای خود در جام جهانی روسیه 2018 روسیه از طریق نمایشگر بزرگ در ورزشگاه آزادی حضور یافتند و این امر نه تنها با استقبال گسترده‌ای مواجه شد، بلکه با ایجاد فضای شور و نشاط در میان جوانان و خانواده‌ها همراه بود.

مسئولان؛ موافق حضور زنان

البته مسئولان فدراسیون فوتبال نه تنها مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها ندارند بلکه بر لزوم این حضور تاکید دارند. چنانکه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید: «حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از حقوق شناخته شده در فوتبال است.» وی با اشاره به حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای دیدار ایران و بولیوی گفت: «حضور بانوان در استادیوم هم یکی از حقوق‌های شناخته فوتبال در دنیاست که خوشحالیم این مهم محقق شد.» حتی سخنگوی شورای نگهبان هم مخالفتی با حضور زنان در ورزشگاه‌ها ندارد. چنانکه عباسعلی کدخدایی چندی پیش در پاسخ به این سوال که نظرتان به عنوان یک شخصیت حقیقی درباره حضور بانوان در ورزشگاه چیست، گفته بود:‌ «اصولا در حوزه اجتماعی نظرم این است که نباید قضیه را صفر تا صدی کنیم. مسائلی که مطرح می‌شود گاهی اوقات به راحتی می‌توان برای آن راهکار پیدا کرد. اگر ممنوعیت است آن را خوب تبیین و اعلام کنیم و از آن محکم دفاع کنیم، اگر ممنوعیت نیست نباید نظر شخصی و سلیقه‌ای بدهیم، حق نداریم نظر شخصی خود را به جامعه و نهادها تحمیل کنیم، باید به دنبال راهکار باشیم.» وی درباره گفت‌وگو با وزیر ورزش درباره همین موضوع توضیح داد: «دیدار نبود در واقع ملاقاتی بود در یکی از دیدارهای عمومی که خدمت رهبر انقلاب بودیم، در این جهت گپ و گفتی داشتیم. بنابراین اگر امکاناتی وجود ندارد، باید آن را فراهم کنید و بعد اعلام نظر کنیم، نه اینکه ما بشینیم و بگوییم ممنوع است، ممنوع است! وقتی هم سوال می‌کنیم می‌گویند چون امکانات نداریم، اگر امکانات ندارد پس بی‌عرضگی من مسئول است، باید امکانات را فراهم کنم و اگر نظر خاصی وجود ندارد آن تسهیلات هم فراهم شود، اگر نظری هم در این جهت است آن نظر را بایستیم و دفاع کنیم و اعلام کنیم. به خصوص در مورد مسائل حجاب که به عنوان رکن شرعی و اسلامی است و همه از آن دفاع می‌کنند.» در نهایت کدخدایی درباره اینکه بالاخره خانم‌ها بروند به ورزشگاه یا نروند، گفت: «اگر مسئولان می‌توانند امکانات و تسهیلات را فراهم کنند و مشکلی وجود نداشته باشد، به نظرم اشکالی نباید داشته باشد.» نکته قابل توجه آنکه اصولگرایان هم دیگر مانند قبل در برابر حضور زنان در ورزشگاه‌ها مقاومت نمی‌کنند. چنانکه عزت ا... ضرغامی چندی پیش تاکید کرد: «من موافق حضور زنان در استادیوم هستم. قبلا این را در جلسات خصوصی می‌گفتم، الان عمومی هم اعلام می‌کنم. هیچ اشکالی ندارد خانم‌ها به استادیوم بروند. اما از آقایان آنها را جدا کنند. آن هم به خاطر راحتی خودشان. در دنیا هم زنان به استادیوم‌های ورزشی فوتبال کم می‌روند. اشکال ندارد اینجا طوری تبلیغات می‌کنند که انگار مساله کشور این است که چرا زنان به استادیوم نمی‌روند».


http://www.banounews.ir/fa/News/115721/ورود-بانوان-به‌«آزادی»-درابهام
بستن   چاپ