آریا بانو
تاریخ کریسمس 2019 چه روزی است؟
سه شنبه 20 آذر 1397 - 11:58:38 AM
آریا بانو - تاریخ کریسمس 2019 برابر با روز سه شنبه 4 دی ماه 1397 است. این روز در تاریخ میلادی مصادف با 25 دسامبر 2018 است.


سرویس عمومی - روز‌های پایانی سال میلادی در حال گذر است و عزیزان مسیحی به دنبال تدارک برای برپایی جشن سال نو. اما تاریخ کریسمس 2019 در ایران چه روزی است؟
تاریخ کریسمس سال 2019
تاریخ جشن کریسمس (Christmas Day) با تاریخ شروع سال نو میلادی متفاوت بوده و امسال برابر با روز سه شنبه 4 دی ماه 1397 مصادف با 25 دسامبر 2018 است. مبنای انتخاب تاریخ کریسمس تولد حضرت عیسی (ع) است.
جشن کریسمس مراسمی است مخصوص مسیحیان که به مانند نوروز یاد آور پایان سال و شروع سالی جدید است. این جشن هر ساله در ایران و به ویژه در شهر اصفهان به واسطه وجود ارامنه عزیز برگزار می‌گردد.
تاریخچه کریسمس
در ادیان آسمانی روز‌هایی در سال وجود دارند که پیروان این ادیان آن‌ها را مقدس می‌شمارند. کریسمس یکی از روز‌هایی است که مسیحیان آن را مقدس شمرده و آن را به سالروز تولد حضرت عیسی نسبت می‌دهند. در این روز که به صورت سنتی 25 دسامبر در بین مسیحیان جشن گرفته می‌شود، ولی برخی کلیسا‌های ارتدکس شرقی روز 7 ژانویه را به عنوان کریسمس جشن می‌گیرند که با 25 دسامبر در تقویم جولیان یکسان است. این تاریخ‌ها تنها سنتی بوده و به نظر نمی‌رسد تاریخ حقیقی تولد مسیح چنین روزی بوده باشد.
توس جولیوس آفریکانوس نخستین مورخ مسیحی بود که شرح وقایع جهانی را آغاز کرد در رایج کردن این ایده که مسیح روز 25 دسامبر متولد شد نقش محوری داشت. این تاریخ نه ماه پس از تاریخ آبستن شدن حضرت مریم (س) (25 مارس) محسوب می‌شود. از سوی دیگر 25 مارس تاریخ اعتدال بهاری بوده و خلق حضرت آدم (ع) تلقی می‌شود.

کریسمس در قرون وسطی
در اواسط قرون وسطی تعطیلات کریسمس به قدری پررنگ بود که وقایع نویسان و مورخان به کرات اشاره کرده اند که بسیاری از نجیب زادگان و اشراف کریسمس را جشن میگرفتند. ریچارد دوم پادشاه انگلستان در سال 1377 جشن کریسمسی برگزار کرد که 28 گاو و 3 هزار گوسفند به عنوان غذا سرو شد. سرود خواندن در جشن‌های کریسمس نیز از قرون وسطی شکل گرفت، اما بسیاری از نویسندگان آن زمان این گروه‌های موسیقی را تقبیح کرده و اظهار داشتند که این شیوه ممکن است به ادامه یافتن سنت‌های ساتارنولیا و یول منتهی شود.
کریسمس در قرن جدید
اواخر قرن بیستم ایالات متحده با مناقشه‌ای برسر ماهیت کریسمس و جایگاه آن به عنوان جشن دینی یا سکولار مواجه شد، چرا که برخی به رسمیت شناختن کریسمس را به عنوان تعطیلات فدرال نقض قانون جدایی کلیسا و دولت میدانند و این امر چندین بار در دادگاه‌های مختلف مطرح شد و دادگاه عالی ایالات متحده روز 19 دسامبر 2000 حکم داد که به رسمیت شناخت روز کریسمس به عنوان تعطیلات رسمی و عمومی نقض کننده قانون جدایی دین از حکومت نیست چرا که این روز یک هدف واضح سکولار در پی دارد.
نگرانی‌هایی که در رابطه با ترکیب ماهیت سکولار با کریسمس مسیحی وجود داشت در قرن بیست ویکم نیز ادامه دارد. در سال 2005 برخی از مسیحیان همراه محافظه کاران آمریکایی علیه سکولار شدن کریسمس تظاهرات کردند. برخی اعتقاد دارند که کریسمس با روند‌های سکولار یا اشخاص و سازمان‌های ضد مسیحی مورد تهدید واقع می‌شود.
حمید قارایی

http://www.banounews.ir/fa/News/106779/تاریخ-کریسمس-2019-چه-روزی-است؟
بستن   چاپ