آریا بانو
معرفی و بررسی پورشه ماکان + امکانات و قیمت
يکشنبه 18 آذر 1397 - 19:51:41
آریا بانو - پورشه ماکان از جمله محصولات حاضر در بازار خودروی ایران به شمار می‌رود که ویژگی‌های مهم خودروهای لوکس و خودروهای اسپورت را به شکل هم‌زمان در دل خود جای داده است.


سرویس خودرو - پورشه ماکان در نگاه کلی یک خودروی کراس اور کامپکت محسوب می‌شود که محصولات پورشه را در این شاخه‌ی محبوب و پر مشتری بازار خودرو نمایندگی می‌کند. شرکت پورشه که مدتی به شکل مستقل به فعالیت در صنعت خودروسازی مشغول بود، از سال 2012 میلادی به خدمت شرکت فولکس واگن در آمد. در واقع اکنون می‌توان این شرکت آلمانی را مهم‌ترین بازوی فعال شرکت فولکس واگن در طراحی و تولید خودروهای لوکس و اسپورت قلمداد کرد.
محصولات پورشه از همان ابتدا با خصلت لوکس و اسپورت خود شناخته می‌شدند. ویژگی‌هایی که می‌توان آنها را در خودروی ماکان نیز مشاهده کرد. این خودرو وابستگی‌های مشخصی با دیگر محصول پورشه یعنی خودروی کاین دارد. از همین رو می‌توان این دو محصول را عضو یک خانواده در نظر گرفت.
معمولا خودروهایی که با برچسب لوکس شناخته می‌شوند موتورهایی با گنجایش بالا را در زیر کاپوت خود جای داده‌اند. از همین رو اکنون چند سالی است که به موجب قانون جدید واردات خودرو به کشور، این قبیل محصولات از حضور در بازار خودروی ایران باز مانده‌اند. با این حال خودروی ماکان در قالب مدل‌های مختلفی با برخورداری از گنجایش موتور متفاوت تولید شده است. مدل‌هایی که ورود قانونی یکی از آنها به بازار خودروی ایران با مشکل خاصی همراه نیست.

مشخصات فنی خودروی پورشه ماکان
مدل یاد شده از خودروی پورشه ماکان که توانسته است بدون مشکل قانونی به بازار خودروی ایران راه یابد از وجود یک موتور 2 لیتری (با گنجایش دقیق 1984 سی‌سی) بهره می‌برد. در واقع موتور چهار سیلندر به کار رفته در این خودرو از خصلت توربو شارژ برخوردار بوده و از همین رو قادر است توانی بیش از حالت عادی تولید کند. حداکثر توان خروجی این موتور بنزین سوز معادل 252 اسب بخار با احتساب 5000 تا 6800 دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز حول و حوش رقم 370 نیوتن‌متر با احتساب 1600 تا 4500 دور در دقیقه قرار دارد.
خودروی پورشه ماکان به کمک مشخصات فنی یاد شده قادر است در مدت زمانی حدود 6.7 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. شتابی که برای یک خودروی کراس اور حتی با برخورداری از ساختار کامپکت بسیار مناسب جلوه می‌کند. حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط این خودرو نیز حدود 229 کیلومتر در ساعت براورد می‌شود.
این خودرو از وجود یک جعبه دنده‌ی 7 سرعته‌ی خودکار بهره می‌برد که امکان کنترل دنده‌ها را به شکل دستی نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. به این ترتیب می‌توان هنگام رانندگی کنترل بیشتری روی این خودرو داشت و شتاب بهینه تری را تجربه کرد. افزون بر آن یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این خودرو نوع سیستم انتقال قدرت آن است که در حالت چهار چرخ متحرک تعریف شده است.

بد نیست به این نکته هم اشاره شود که خودروی ماکان از پلتفرمی مشترک با خودروی Q5 شرکت آئودی استفاده می‌کند. در واقع به دلیل این که هر دو شرکت آئودی و پورشه زیر نظر شرک فولکس واگن فعالیت می‌کنند و مالکیت هر دوی آنها در اختیار این شرکت آلمانی قرار دارد، برخی از محصولات تولید شده توسط این دو شرکت نیز از پلتفرم مشترک با یکدیگر برخوردارند.
خودروی پورشه ماکان به عنوان یک خودروی کراس اور کامپکت علاوه بر برخورداری از سرعت بالا و شتاب مناسب از متوسط میزان مصرف سوخت نسبتا قابل قبولی هم بهره می‌برد. به گونه‌ای که متوسط میزان مصرف سوخت این خودرو در حالت چرخه‌ی ترکیبی حول و حوش رقم 7.4 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت قرار دارد. در مجموع می‌توان خودروی چالاک پورشه را یک خودروی کراس اور اسپورت لقب داد که در کنار برخورداری از ویژگی‌های لوکس کیفیت فنی بسیار مناسب و بالایی را هم به نمایش می‌گذارد. برای کسب آگاهی از سایر مشخصات فنی خودروی پورشه ماکان می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید.
مشخصات فنی خودروی پورشه ماکان
طول خودرو 4697 میلی متر
عرض خودرو 1923 میلی متر
ارتفاع خودرو 1624 میلی متر
فاصله موجود میان دو محور خودرو 2807 میلی متر
وزن خالص خودرو 1770 کیلوگرم
نوع موتور خودرو بنزین سوز 4 سیلندر توربو
گنجایش موتور خودرو 1984 سی سی
نوع سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک
حداکثر توان خروجی خودرو 252 اسب بخار با احتساب 5000 تا 6800 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولیدی خودرو 370 نیوتن متر با احتساب 1600 تا 4500 دور در دقیقه
ضریب تراکم موتور خودرو 6.9 بر 1
حداکثر سرعت قابل دست‌یابی توسط خودرو 229 کیلومتر در ساعت
شتاب صفر تا صد خودرو 7.6 ثانیه
متوسط میزان مصرف سوخت خودرو در حالت چرخه ترکیبی 4.7 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت
میزان آلایندگی دی اکسید کربن 167 گرم در هر کیلومتر
گنجایش مخزن سوخت خودرو 65 لیتر


امکانات و قابلیت‌های خودروی پورشه ماکان
خودروی پورشه ماکان در بازارهای جهانی با امکانات و آپشن‌های مختلفی ارائه شده است که قابل کم یا زیاد شدن هستند. در واقع هر کدام از مدل‌ها و تیپ‌های موجود از این خودرو در بازارهای جهانی به تعدادی از این قابلیت‌ها و امکانات مجهز شده‌اند. مدل‌های فول آپشن خودروی ماکان نیز از وجود تمام آنها بهره می‌برند. با این حال ما در این بخش از مطلب خود تنها به آپشن‌هایی اشاره می‌کنیم که در نمونه‌های وارد شده از این خودرو به ایران یافت می‌شود.
بخشی از امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در نمونه‌های وارد شده از خودروی ماکان به ایران به صورت پیش‌فرض در این خودرو وجود دارد و جزو آپشن‌های پایه این خودروی کراس اور کامپکت محسوب می‌شود. لیست این دسته از امکانات و قابلیت‌ها در ادامه‌ی مطلب پیش رو قابل مشاهده است.
برخورداری از موکت کف مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع وجود سپر اسپورت بهره‌مندی از سقف شیشه‌ای گسترده و پانورامیک برخورداری از پرده‌ برای شیشه‌ی سرنشینان ردیف‌ عقب وجود قابلیت گرم‌کن در صندلی جلو و عقب خودرو برخورداری از قابلیت سرد کن در صندلی جلوی خودرو مجهز به سیستم کیلس و قفل مرکزی بدون استفاده از ریموت یا کلید برخورداری از کیسه هوای ایمنی اضافه در بخش عقب خودرو وجود کپسول ضد حریق در خودرو بهره‌مندی از سقف جیر مجهز به سیستم ناوبری و پی سی ام به همراه پکیج کامل رادارها وجود سنسور جلو و عقب در خودرو مجهز به دوربین 360 درجه برخورداری از چراغ‌های ال ای دی در بخش جلو و عقب خودرو به همراه سیستم پی دی ال اس پلاس بهره‌مندی از سیستم کنترل سرعت با قابلیت ترمز و حفظ فاصله از سایر خودروها وجود پکیج جاسیگاری در خودرو برخورداری از نمایشگرهای مختص به صندلی‌های ردیف عقب خودرو بهره‌مندی از امکان زیرسازی و امکان تنظیم نمایشگرهای بخش عقب خودرو وجود جاسویچی و سویچ همرنگ بدنه به همراه خودرو مجهز به صندلی اسپورت با برخورداری از هجده حالت مختلف قابل تنظیم و حافظه‌ی اختصاصی دو سویه برخورداری از نورپردازی داخلی وجود محلی برای قرار دادن کتاب در پشت صندلی‌های جلوی خودرو بهره‌مندی از سیستم هوم لینک و ریموت پارکینگ وجود پکیج اسپورت کورنو و پکیج آلومینیوم در خودرو در کنار مواردی که به آنها اشاره شد امکانات و قابلیت‌های دیگری نیز وجود دارد که به عنوان آپشن جانبی شناخته می‌شود و تنها از طریق سفارش قابل نصب روی این خودرو خواهد بود. لیست این امکانات و قابلیت‌ها به شرح زیر است.
برخورداری از شیشه دودی بهره‌مندی از رنگ بدنه‌ی مشکی متالیک، سفید، سورمه‌اى متالیک و خاکسترى متالیک برخورداری از تودوزی داخلی چرم با رنگ‌های مختلط قرمز همراه با مشکی، قهوه‌اى همراه با کرم و همچنین نمونه‌ی تک‌رنگ اسپرسو وجود سیستم اگزوز اسپورت به همراه لوله اگزوز مشکی یا نقره‌ای رنگ مجهز به فرمان اسپورت که از وجود قابلیت گرم‌کن بهره ‌می‌برد و از حالت کربن، چوب والنات یا چوب لایم اک برخوردار است برخورداری خودرو از سیستم جداسازی فضای صندوق عقب بهره‌مندی خودرو از باربند مشکی یا کرومی وجود پکیج داخلی کربن، چول لایم اک یا چوب دارک والنات در خودرو برخورداری از آینه‌های اسپورت مجهز به کمربند ایمنى رنگى، مشکى، قرمز و اسپرسو وجود لوگوی پورشه روی پشت سری صندلی‌های جلوی خودرو بهره‌مندی از پشت آمپر قرمز رنگ مجهز به سیستم صوتی برمستر یا بوز وجود قطب‌نمای قرمز رنگ در خودرو برخورداری از رینگ 21 اینچ اسپورت کلاسیک به رنگ سیاه یا رینگ 21 اینچ توربو دیزاین

مشخصات ظاهری خودروی پورشه ماکان
اگرچه خودروی ماکان در باطن به عنوان یک خودروی کراس اور کامپکت شناخته می‌شود، اما این موضوع چندان در ظاهر این خودرو نمایان نیست. در واقع این خودروی کراس اور بیش از شباهت به همتایان خود به یک خودروی سواری خوش یال و کوپال شباهت دارد. در این میان نوع طراحی سر و شکل ظاهری این خودرو کاملا به این موضوع دامن می‌زند و بیشتر به خودروهای سواری اسپورت نزدیک است. در مجموع خصلت‌های پورشه محور که بیش از هر چیز جزییات لوکس را در بر می‌گیرد به خوبی در ظاهر این خودرو بازتاب یافته و به راحتی قابل مشاهده است.
نمای جلو
در نمای جلوی خودروی پورشه ماکان شاهد وجود چراغ‌هایی با ظاهر اسپورت و برخورداری از گوشه‌های نرم و کم زاویه هستیم که تا حد امکان در بخش بالایی کاپوت این خودرو قرار گرفته است. برخلاف سایر خودروهای مشابه که می‌توان فاصله‌ی کاملا مشخصی را میان اجزای مرسوم چهره‌ی آنها مشاهده کرد، بخش جلو پنجره و سپر جلو در این خودرو چندان از یکدیگر قابل تفکیک نیست و بیشتر به شکل یک کل در هم تنیده شده مشاهده می‌شود. خصلتی که بیش از همه در خودروهای سواری لوکس مشاهده می‌شود. در کنار این موضوع وجود خطوط حجم دهنده‌ی متعدد بر روی کاپوت این خودرو نیز بر گیرایی هر چه بیشتر نمای جلوی آن افزوده است.

نمای کنار
در نمای کناری خودروی پورشه ماکان وجود نوارهای تعبیه شده در کناره‌های قاب پنجره‌ها جلوه‌ای دو چندان به ظاهر این خودرو بخشیده است. نسخه‌ی پهن‌تر این نوار را می‌توان در بخش پایینی بدنه و نزدیک به رکاب خودرو مشاهده کرد. اندکی بالاتر از این بخش نوعی فرو رفتگی در بدنه‌ی خودروی کراس اور کامپکت پورشه مشاهده می‌شود که در هر چه ورزیده جلوه دادن پیکر آن کاملا موثر عمل کرده است. علاوه بر آن استفاده از رینگ‌های مناسب با اندازه‌ی بزرگ نیز نمای کناری خودروی ماکان را زیباتر از حالت عادی می‌نمایاند.

نمای عقب
در طراحی نمای عقب خودروی پورشه ماکان پیچیدگی قابل قبولی وجود دارد که بر خصلت‌های اسپورت این خودرو می‌افزاید. این موضوع بیش از هر چیز در چگونگی طراحی سپر عقب خودروی ماکان مشاهده می شود که در ترکیب با اجزای بالایی بدنه‌ی این خودرو حالتی لایه لایه را به وجود آورده است. چراغ‌های عقب این خودرو نیز مانند چراغ‌های جلوی آن از حالت اسپورت برخوردار بوده و به شکل نسبتا باریکی طراحی شده است. در مجموع می‌توان طراحی هر سه نمای خارجی این خودرو را کاملا گیرا و جذاب توصیف کرد.

نمای داخلی
ویژگی‌های مختص به خودروهای لوکس را مانند نمای خارجی خودروی پورشه ماکان می‌توان در نمای داخلی این خودرو نیز مشاهده کرد. نوع طراحی فضای کابین این خودروی کراس اور کامپکت از حالت بسیار شیک و چشم نوازی بهره می‌برد و کاملا گیرا جلوه می‌کند. این موضوع در تمامی اجزای فضای داخلی این محصول از جمله بخش‌های مختلف داشبورد آن به چشم می‌خورد. علاوه بر آن کیفیت مواد به کار رفته در طراحی بخش‌های مختلف کابین این خودرو نیز در حد بسیار بالایی قرار دارد و به هیچ وجه قابل قیاس با محصولات ارزان قیمت موجود در بازار نیست.
البته در این زمینه خودروی ماکان یکی از کم ادعاترین محصولات پورشه به شمار می‌رود و شکل برجسته‌تر این خصوصیات مثبت ظاهری را می توان در سایر محصولات این شرکت خودروسازی آلمانی مشاهده کرد. به هر حال نوع طراحی نمای داخلی و خارجی خودروی ماکان دقیقا همان چیزی است که از محصولات پورشه انتظار می‌رود.

قیمت خودروی پورشه ماکان
قیمت نسخه‌ی پایه خودروی پورشه ماکان در بازارهای جهانی حول و حوش رقم 48 هزار دلار قرار دارد. با این حال در صورت آن که آپشن‌های اضافه روی این خودرو نصب شود قیمت آن به 100 هزار دلار افزایش می‌یابد. در ایران نیز کم و بیش چنین شرایطی حاکم است و نسخه‌هایی از این خودرو که از آپشن‌های بیشتری برخوردار هستند با قیمت بالاتری نسبت به نسخه‌های عادی به فروش می‌رسند.
در حال حاضر یعنی در هفته‌ی دوم آذر ماه سال 1397 نسخه‌های صفر کیلومتر و کار نکرده‌ی موجود از خودروی ماکان در ایران با توجه به کم و کیف آپشن‌هایشان از قیمتی در محدوده‌ی 1.7 میلیارد تومان تا 2.5 میلیارد تومان برخوردار هستند. این در حالی است که کمتر از یک سال قبل و در ماه‌های پایانی سال 1396 خودروی ماکان با حداکثر قیمتی حول و حوش یک میلیارد تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد.
بر این اساس می‌توان گفت که مشتریان این خودروی لوکس و اسپورت را تنها یک قشر محدود و خاص تشکیل می‌دهند. به هر حال اگر مایل به ملاقات نزدیک‌تری با خودروی پورشه ماکان هستید می‌توانید ویدیوی زیر را از نظر بگذرانید تا با خصوصیات این محصول بیشتر آشنا شوید.


رضا حسینی

http://www.banounews.ir/fa/News/106580/معرفی-و-بررسی-پورشه-ماکان---امکانات-و-قیمت
بستن   چاپ