آریا بانو
سید مجتبی حسینی: شیراز شهر فعال هنرهای تجسمی است
شنبه 17 آذر 1397 - 10:35:12
آریا بانو - معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مکاتب و خاندان‌های هنری، هنرمندان، خلاقیت و سنت‌های ادبی می‌تواند شیراز را به شهر پایلوت گفتگوی دیروز و امروز و شهر فعال هنرهای تجسمی تبدیل کند.


سرویس استان‌های هنرآنلاین: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در جشنواره بین‌المللی هنر فجر، چهار جشنواره هنرهای تجسمی، تئاتر، موسیقی و مد و لباس در حوزه امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، گفت: در راستای تحقق شعار "ایران، تهران نیست" بخش‌های مهمی از این جشنواره‌ها در سایر شهرهای ایران برگزار می‌شود که با توجه به سرمایه غنی هنری و انسانی شیراز، می‌توان بخش‌هایی از جشنواره هنرهای تجسمی فجر را در این شهر برگزار کرد.
سید محمد مجتبی حسینی ضمن مقایسه نگارخانه‌های شیراز و تهران گفت: در تهران قریب به ٤٠٠ نگارخانه مجوزدار فعالیت می‌کنند، تنها ٢٢ نگارخانه حرفه‌ای وجود دارد اما در شیراز از ٣٥ نگارخانه، ١٢ نگارخانه به صورت حرفه‌ایی مشغول فعالیت هستند و این نشان دهنده سرمایه‌ای غنی فرهنگی است که می‌تواند در جریان جشن‌های چهلمین سال انقلاب و جشنواره فجر به شبکه ملی برگزاری این جشن‌ها بپیوندد تا شیراز دوباره به عنوان یکی از قطب‌های هنری کشور شناخته شود.
حسینی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با همکاری شهرداری شیراز فرصت حضور دوباره هنرمندان شیرازی که هم اکنون در این شهر ساکن نیستند را با ایجاد آکادمی‌های هنری، نگارخانه‌ها، سالن‌های نمایش و... فراهم کند تا آنها دوباره با شهرشان پیوند بخورند.
شیراز تنها شهری است که سنت هنری در آن دچار انقطاع نشده
وی با اشاره به اینکه شیراز در حوزه هنرهای نمایشی، آیین‌ها، نمایش‌های عروسکی و موسیقی پیشینه‌ای غنی دارد، عنوان کرد: امروز شیراز باید از این سرمایه ارزشمند بهره‌برداری کند. در این راستا یکی از رویکردهای وزارت ارشاد توجه به شبکه شهرهای خلاق هنری ایران است تا مزیت‌های هنری شهرهای مختلف شناسایی و با تمرکز بر آنها رشد و توسعه فرهنگ و هنر را به ارمغان بیاورد.
حسینی با ذکر مثالی از شهرهای بزرگ تاریخی دنیا که برخی هنرها مانند تئاتر در آن حضوری همیشگی دارد، گفت: با گذشت زمان سنت‌های هنری دستخوش تغییراتی می‌شود اما سنت‌های هنری می‌توانند بازآفرینی شوند و شهروندان و گردشگران را به خود جذب کنند. با توجه به پیشینه غنی هنری و فرهنگی شیراز، این شهر می‌تواند میزبان نمایشگاه‌های دائمی نقاشی، خوشنویسی، تئاترهای عروسکی سنتی همچون "جی جی بی جی" باشد تا علاوه توسعه اقتصاد هنر بر رشد و توسعه جامعه نیز اثر بگذارد.
معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشریح مزیت‌های فرهنگی و هنری شیراز خاطرنشان کرد: شیراز تنها شهری است که سنت هنری در آن دچار انقطاع نشده، دو مکتب نقاشی شاخص داشته و روزگاری صادر کننده هنر و الزامات هنری همانند نسخ خطی بوده است و این استعداد هنری راه خود را به خانه‌های شیرازی‌ها نیز باز کرده بود و شاهد انتقال نسل به نسل هنر در خاندان‌های بزرگ هنری این شهر هستیم.
وی با بیان اینکه خاندان‌های هنری فارس همچون خاندان وصال، گوهری ناب برای این سرزمین هستند، افزود: رفاقت و همراهی در فرهنگ هنرمندان فارس، مهمتر از رقابت هنری است که این موضوع منجر به توسعه هنری شیراز و حرکت خاندان‌های برجسته هنری دوشادوش یکدیگر شده است.
بنا به گفته معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انقلاب اسلامی تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های هنر به بیش از سه میلیون نفر افزایش یافته و فعالیت بیش از چهار هزار و پانصد آموزشگاه هنری، گفت: رشد و توسعه هنر از ثمرات انقلاب اسلامی است. امروز یکی از مزیت‌های فرهنگی کشور توجه به هنر است اما این مزیت به اندازه کافی در راستای توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری هنر به کار نگرفته شده است.
تهیه پیش نویس تفاهم نامه فرهنگ و ارشاد فارس با شهرداری شیراز
صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در این نشست با اشاره به تهیه پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس و شهرداری شیراز گفت: طبق این تفاهم‌نامه برنامه‌های فرهنگی و هنری شیراز با همکاری نهادهای یاد شده اجرا خواهند شد.
او وجود شهروندان افسرده، بی‌رمق و خالی از نشاط را یکی از معضلات بزرگ شهرها دانست و افزود: می‌توان با تعریف رویدادهای فرهنگی و هنری، امید، نشاط و شادی را به جامعه تزریق و فضای عمومی شهر را سرزنده کرد.
نشاط شهروندی عنصری گمشده در شهرها است
مهندس اسکندرپور در نشست با سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه نشاط شهروندی عنصری گمشده در شهرها است، خاطرنشان کرد: با رویکرد انسان محوری و توسعه فضاهای فرهنگی و اجتماعی می‌توان فضای شهرها را متحول کرد. از این رو مجموعه مدیریت شهری شیراز همگام با شهرهای بزرگ دنیا این رویکرد را در پیش گرفته است.
وی با بیان اینکه توجه به فضاهای عمومی در توسعه فرهنگ شهروندی نقش مهمی ایفا می‌کند، گفت: فضای عمومی شهر درواقع صحنه نمایش زندگی روزمره مردم است و در نقطه مقابل زندگی خصوصی آنها قرار دارد. به همین دلیل وجود شادی و نشاط در فضای عمومی جامعه، شهر را بالنده‌تر و سرزنده می‌کند.
شهردار شیراز ضمن یادآوری رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی در ایام نوروز ٩٧ عنوان کرد: شهرداری شیراز در این ایام رویدادهای فرهنگی و هنری متعددی را در سطح شهر برگزار کرد که رفتار اجتماعی مردم براساس این رویدادها متفاوت شد، چرا که شهر سرشار از انرژی، شادی و نشاط شده بود. به نظر می‌رسید شهروندان از حضور و زندگی در شهر لذت می‌برند.
به اعتقاد مهندس اسکندرپور در حال حاضر که کشور با برخی از مشکلات اقتصادی روبروست، باید مردم را امیدوار نگه داشت که تزریق شادی و امید نیز از طریق حوزه فرهنگی امکانپذیر است و شیراز این ظرفیت را دارد.
شهردار شیراز با تاکیدی دوباره بر لزوم توجه به اقتصاد رویداد محور و برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری، ورزشی و اجتماعی در شیراز گفت: می‌توان با هماهنگی نهادهای مختلف برنامه‌های مقطعی عید نوروز را در تمام طول سال برگزار کرد چون معتقدیم با اقتصاد رویدادمحور و پرداختن به مسائل فرهنگی و هنری علاوه بر توسعه نشاط شهروندی می توان اقتصاد و اشتغال شیراز را متحول کرد.
وی همچنین در این نشست اضافه کرد: شهرداری شیراز به منظور رشد و توسعه امور فرهنگی و هنری آمادگی دارد به همان میزانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شهر شیراز هزینه می کند، برنامه‌های فرهنگی و هنری را حمایت و در تولید، توزیع و نمایش آثار هنری با این نهاد تعامل کند.
مهندس اسکندرپور با اشاره به اینکه شهرداری در حوزه فرهنگی به دنبال سازمان‌گرایی نیست، گفت: با هدف احیا و توسعه سرزندگی شیراز با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می‌کنیم.
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت ٨٤ پروژه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی فرهنگی شیراز خاطرنشان کرد: باز زنده‌سازی و بازگشت رونق و زندگی به بافت می‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش‌های آن را حل کند. در این راستا علاوه بر توجه به فعالیت‌های اقتصادی؛ بازارچه هنر واقع در سنگ‌سیاه نیز در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد تا شاهد حضور هنرمندان و گروه‌های هنری در بافت باشیم.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این نشست گفت: شیراز در حال حاضر دارای فرصت طلایی تعامل و نزدیکی دو حوزه شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این فرصت طلایی می‌تواند منجر به احیای دوباره شیراز به عنوان پایتخت فرهنگ و ادب شود.
دکتر گشتاسبی‌راد با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای نوروز ٩٨ خاطرنشان کرد: تلاش داریم محیطی فاخر و شاد را برای شهروندان و گردشگران فراهم کنیم.
معاون شهردار شیراز افزود: درصدد هستیم فستیوال غزل و ترانه را برگزار و جشنواره بهار نمایش را احیا کنیم تا به برندی هنری برای شیراز تبدیل شوند.

http://www.banounews.ir/fa/News/106295/سید-مجتبی-حسینی--شیراز-شهر-فعال-هنرهای-تجسمی-است
بستن   چاپ