آریا بانو
9 راهکار موثر برای افزایش خلاقیت و نوآوری
جمعه 9 آذر 1397 - 23:38:36
آریا بانو - افزایش خلاقیت می‌تواند زندگی شما را متحول کند. هم روش‌های افزایش خلاقیت در ایجاد این تحول نقش دارند و هم خود خلاقیت می‌تواند زندگی‌تان را از این رو به آن رو کند و پیشرفت شغلی، تحصیلی، عاطفی و ... ایجاد کند.


سرویس روانشناسی – خلاقیت در انسان، نام دیگر آفرینندگی است. شاید این تعبیر را مبالغه‌آمیز بدانید. ولی حقیقت این است که عامل ایجاد ارزش‌های واقعی، یعنی همان عاملی که در ابعاد مختلف زندگی نقشی حیاتی بازی می‌کند و به هنر، موسیقی، معماری و اختراعات پر و بال می‌دهد همین تعبیر زیباست. شما چقدر خلاق هستید؟ چگونه می‌توانید خلاقیت‌تان را افزایش دهید؟
روش‌های افزایش خلاقیت
برای افزایش خلاقیت باید برای مغز شرایطی ایجاد کرد که بتواند جوری بیندیشد، که هرگز آنجوری نیندیشیده! این یعنی خلق عاداتی کاملا جدید. شما حتی اگر کاملا خلاق هم باشید باز هم نیاز به ایجاد شرایطی جدید برای مغزتان دارید تا از پیر شدن، کند شدن یا بیمار شدن آن جلوگیری کنید. به کارگیری روش‌های افزایش خلاقیت نه تنها در‌های جدیدی به روی ذهن بسته شما باز می‌کند، بلکه باعث می‌شود بتوانید بهتر زندگی کنید و بهتر بیندیشید؛ بنابراین کیفیت زندگی شما در کل افزایش خواهد یافت. برای ایجاد شرایط جدید برای مغزتان این اقدامات بسیار موثر هستند.
1- گوش دادن به موسیقی
گوش دادن به موسیقی، خصوصا موسیقی کلاسیک بخش‌های متفاوتی از مغز را درگیر می‌کند، بخش‌هایی که مرتبط با کنترل حرکت، احساسات و خلاقیت هستند. ذهنی که به تجزیه و تحلیل نت‌ها می‌پردازد تمایل به تمرکز کردن دارد؛ بنابراین واقعا گوش دادن به موسیقی برای مغز مفید است. چه برای افزایش خلاقیت و چه برای تمرکز کردن. فقط در انتخاب نوع موسیقی دقت کنید. تحقیقات ثابت کرده که ریتم موسیقی هر چقدر آرام‌تر باشد اثرگذاری بیشتری دارد.
بیشتر بخوانید: تاثیر موسیقی بر یادگیری

2- افزایش خلاقیت با ورزش کردن
فعالیت کردن مساوی است با تنفس بیشتر. تنفس بیشتر هم یعنی سلول‌های بدن شما اکسیژن بیشتری دریافت کنند. هر چقدر سطح دریافت این اکسیژن بالاتر برود سلول‌های مغز سالم‌تر می‌مانند. این یعنی چه؟ یعنی ورزش کنید و ورزشکار بمانید. انجام دادن مقطعی ورزش برای شما فایده چندانی ندارد. باید عادت به ورزش کردن داشته باشید. بگذارید مغزتان سرحال بشود آنوقت از او هر کاری بر می‌آید.
3- آموختن چیز‌های جدید
هر چیز جدیدی که یاد می‌گیرید یک اتصال جدید یا مسیر جدید بین نورون‌های مغز شما ایجاد می‌کند. به خصوص اگر چیزی که یاد می‌گیرید یک زبان جدید باشد! تحقیقات ثابت کرده افرادی که بیش از یک یا دو زبان می‌دانند کمتر مبتلا به آلزایمر می‌شوند. حالا نه فقط زبان... شما هر فعالیت جدیدی که انجام دهید و چیز جدیدی که یاد بگیرید اتصالات بیشتری بین نورون‌ها ایجاد کرده‌اید. وقتی از این مسیر‌ها روی مغز شما بیشتر شوند این باعث سرعت در تفکر و یادگیری می‌شود و شخص می‌تواند به سرعت به فعالیت‌های فکری بپردازد.

4- ایجاد عادات و شرایط جدید
برای اینکه باز هم مغزتان را بیشتر تقویت کنید باید با ایجاد شرایط جدید برای آن سریع‌ترش کنید. به این شکل که مثلا اگر همیشه کاری را با دست چپ‌تان می‌کردید حالا تلاش کنید آن کار را با دست راست انجام دهید. اگر همیشه برای کاری بدون دلیل آب داغ استفاده می‌کردید حالا آب سرد را امتحان کنید. غذا‌های جدید بخورید و نوشیدنی‌های جدید بنوشید. این‌ها همه برای مغز شما شرایط جدیدی ایجاد می‌کند. مسافرت به مکان‌های جدید، معاشرت با آدم‌های جدید و انجام دادن کار‌هایی که تا به حال انجام‌شان نداده‌اید همه و همه برای شما مفید هستند.
5- بازی‌های کامپیوتری
شاید به نظرتان عجیب بیاید. ولی حقیقت دارد. یک بازی کامپیوتری انتخاب کنید که شما را ناچار کند در لحظه تصمیمات سریع بگیرید و ذهن‌تان را فعال کنید. صرفا دنبال هیجانات نباشید بلکه به دنبال بازی‌هایی بگردید که از شما بخواهند برای انجام دادن ماموریت‌ها یا گرفتن امتیاز، راه جدیدی را امتحان کنید.
6- خلاقیت و مدیتیشن
مدیتیشن راهی برای رسیدن به آرامش است. آرامش هم انسان را به سمت تفکر هدایت می‌کند؛ بنابراین اگر شرایط سخت و دلهره‌آور زندگی شما باعث شده نتوانید خلاق باشید این روش برای شما عالی است. مدیتیشن تفکر واگرا را تقویت می‌کند. تفکر واگرا به معنای ارائه راه حل‌های جدید در حل مسأله است، این نوع تفکر حالتی ذهنی است که در آن ایده‌های جدید تولید می‌شود.
بیشتر بخوانید: آموزش مدیتیشن و شگردهای مراقبه

7- خواب کافی
این اشتباه بزرگی است که در لحظات خاصی از زندگی از خواب‌تان بزنید به خیال اینکه بازده بهتری داشته باشید! خستگی شما را کند می‌کند. خواب تصویر‌های حافظه را بازسازی می‌کند، بدین معنی که به ما اجازه می‌دهد از دیدگاه‌هایی جدید به تجربیات‌مان نگاه کنیم. یک چرت کوتاه می‌تواند فعالیت سمت راست مغز (بخشی از مغز که مسئول خلاقیت است) را افزایش دهد.
8- افزایش مطالعه
با بیشتر مطالعه کردن باز هم مغزتان را در برابر اطلاعات جدید قرار می‌دهید. البته دقت کنید که خوب و موثر بخوانید. یعنی خودتان را با نت‌گردی‌های بی‌هدف مشغول نکنید. هدفمند جلو بروید و فراموش نکنید که چه می‌خواهید. اگر هم وقتی برای مطالعه کردن ندارید به شما استفاده از کتاب‌های صوتی را پیشنهاد می‌کنیم.
9- افزایش اعتماد به نفس
هر چقدر هم که انسان خلاقی باشید، ولی اعتماد به نفس و شجاعت کافی برای انجام دادن کار‌های جدید و مقابله با نگاه‌های منفی دیگران را نداشته باشید بی‌فایده است. پس علاوه بر تقویت مغزتان روی تقویت اعتماد به نفس‌تان هم کار کنید.
بیشتر بخوانید: بالا بردن اعتماد به نفس با خلق عادات جدید در زندگی!
شما چقدر خلاق هستید؟ کدام یک از روش‌های بالا به شما بیشتر کمک می‌کنند که خلاق‌تر باشید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات سایت ستاره با ما در میان بگذارید.
پریسا رودحله

http://www.banounews.ir/fa/News/105330/9-راهکار-موثر-برای-افزایش-خلاقیت-و-نوآوری
بستن   چاپ