آریا بانو
برنده جایزه کاندیل معرفی شد/ انتخاب بهترین تاریخ‌نگار سال
يکشنبه 27 آبان 1397 - 09:47:39
آریا بانو -
پروفسور دانشگاه هاروارد به عنوان برنده بزرگ‌ترین جایزه کتاب در زمینه تاریخ انتخاب شد.
به گزارش مهر ، پروفسور مایا جاسانوف به عنوان برنده جایزه 75 هزار دلاری کاندیل که به بهترین اثر تاریخی سال تعلق می‌گیرد، شناخته شد.
این کتاب که با عنوان «محافظان سپیده‌دم: جوزف کنراد» نوشته شده ترکیبی از تاریخ، بیوگرافی، سفر و نقد ادبی است و زندگی جوزف کنراد نویسنده مطرح را روایت می‌کند. در این اثر منحصر به فرد دانشگاهی، زندگی کنراد به عنوان پیشگامی در درک جهان مدرن که به مسایلی چون مهاجرت، تروریسم و انقلاب ارتباطات توجه دارد، مورد بررسی قرار گرفته است.
اسم برنده این رقابت شب پیش در مراسمی که در موزه هنرهای زیبای مونترال برگزار شد، اعلام و مارک گیلبرت رییس هیات داوران در این باره گفت: این کتاب پرتره جذابی از فردی متفاوت و دوران او را روایت می‌کند. مایا جاسانوف در دنیای کنراد پرسه می‌زند و به بازآفرینی آن زندگی می‌پردازد. دست یافتن به این زندگی و دنیا، نیازمند تحقیقات جدی و چشمی توانا برای بازگویی جزییات است و باید بتوانی روحی مشابه روح کنراد را در خودت زنده کنی تا بتوانی این روایت فوق‌العاده تاریخی را به زبان آوری. خوشبختانه قلم جاسانوف همانند کنراد، جادویی است.
جاسانوف برای آن که بتواند این کتاب را بنویسد از شرق آسیا تا اروپا را با یک کشتی طی کرده و در طول سفری هزار مایلی، در رود کنگو سعی کرده است تا به جهان کنراد نزدیک شود. این کتاب با اقبال منتقدان معتبر از وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز تا اکونومیست و اسپکتیتور و از گاردین تا فایننشال تایمز روبه‌رو شد و نویسندگان مطرحی چون جان لوکره و جف دیور و کلر تامالین زبان به تحسین آن گشودند.
خانم جاسانوف استاد تاریخ در دانشگاه هاروارد است و پیشتر برای دومین کتابش یعنی «تبعید آزادی» در سال 2011 یکی از فینالیست‌های این جایزه شده بود. نخستین کتاب وی «لبه امپراتوری» نیز در سال 2005 موفق به کسب جایزه داف کوپر شد.
دو فینالیست دیگر این جایزه نیز هر یک، جایزه‌ای 10 هزار دلاری دریافت کردند که شامل کارولین فریزر تاریخ‌نگار برنده جایزه پولیتزر برای نگاه تاریخی‌اش به زندگی لورا اینگلز وایلدر نویسنده ‌«خانه کوچک در چمنزار» و سم وایت برای تحقیقات بین‌رشته‌ای‌اش درباره نقش تعیین کننده آب و هوا در موفقیت و شکست نخستین شهرک‌ها در آمریکای شمالی، بودند.
جایزه بین‌المللی کاندیل به یاد پیتر کاندیل یکی از معتبرترین تاریخ‌نگاران و محققان دوران و از سوی دانشگاه مک‌گیل تاسیس شده است.
سال پیش دانیل بیر برای «خانه مرده: تبعید صرب‌ها در دوران تزارها» به عنوان برنده این رقابت برگزیده شده بود.
جوزف کنراد نویسنده بریتانیایی-لهستانی که سال 1924 درگذشت، در اواسط دهه 1870، شاید برای فرار از خدمت سربازی روسیه، به کشتیرانی تجاری فرانسه پیوست و در سال‌های 1875 و 1876 سه بار به جزایر هند غربی سفر کرد. وی تا سال 1894 که در انگلستان مستقر شد و وقت خود را به ادبیات اختصاص داد، به استرالیا، نقاط مختلف اقیانوس هند، برونئی، آمریکای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام سفر کرد.
کنراد ابتدا به عنوان نویسنده داستان‌های پسربچه‌های دریانورد شناخته شده بود، اما امروز او را نویسنده‌ای می‌دانند که آثارش نشان‌دهنده آگاهی عمیق معنوی و تکنیک ماهرانه داستان‌سرایی است. «دل تاریک»، «لرد جیم»، «نوسترومو»، «فریای هفت جزیره» و «حماقت خانه آلمای» از جمله کتاب‌های وی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/102749/برنده-جایزه-کاندیل-معرفی-شد--انتخاب-بهترین-تاریخ‌نگار-سال
بستن   چاپ