آریا بانو
عضو هیات رئیسه منطقه آسیا فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی:
ردپای اعتیاد در نیمی از دادخواست های طلاق مشاهده می شود
چهارشنبه 16 آبان 1397 - 12:41:32
ایرنا - زن و خانواده
آریا بانو - تهران- عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: اعتیاد در بیش از نیمی از طلاق های ثبت شده، نقش محوری دارد و اگرچه طلاق یک پدیده تک علتی نیست اما ردپای اعتیاد به طور مستقیم و غیرمستقیم در بسیاری از طلاق ها دیده می شود.

سیدحسن موسوی چلک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آمارها نشان می دهند که اعتیاد علاوه بر طلاق، در کودک آزاری و همسرآزاری نیز نقش بسیار پررنگی دارد؛ بنابراین برای کار در حوزه خانواده لازم است برنامه های پیشگیری از اعتیاد را در اولویت قرار داد.
وی که ریاست انجمن مددکاری اجتماعی ایران را نیز برعهده دارد، اضافه کرد: اعتیاد الزاما منجر به طلاق نمی شود، بلکه فروپاشی خانواده را نیز به دنبال دارد و ممکن است اعضای خانواده بنا به ملاحظاتی فرد معتاد را تحمل کنند اما در این خانواده با مسائلی مانند خشونت خانگی، کاهش کیفیت ارتباطات زناشویی، کاهش ارتباطات عاطفی اعضای خانواده و در نهایت تزلزل خانواده مواجه می شویم.
موسوی چلک ادامه داد: همچنین اعتیاد یکی از اعضای خانواده بر اقتصاد کل خانواده تاثیر منفی می گذارد و توان اقتصادی خانواده را کاهش می دهد.
* اعتیاد نیروی انسانی را از چرخه توسعه خارج می کند
کمیسر اخلاق فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی گفت: نگرانی نسبت به موضوع اعتیاد دلایل مختلفی دارد؛ اعتیاد نیروی انسانی کشور را از چرخه توسعه خارج می کند و در هزینه های اقتصادی و اجتماعی هر کشور تاثیری منفی می گذارد.
موسوی چلک با اشاره به سه هزار و 700 شهید کشور در حوزه مقابله با اعتیاد، اظهار داشت: ساختارهای زیادی برای مقابله با اعتیاد تشکیل شده است و نهادهای اجتماعی دولتی، تشکل های غیردولتی و خانواده های زیادی با این مساله درگیر هستند؛ بنابراین با توجه به این پیامدها باید نسبت به پیشگیری از اعتیاد حساسیت بیشتری داشته باشیم.
به گفته رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران، حدود 20 تا 70 درصد زندانیان کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم در چرخه مواد مخدر بوده اند. کودک آزاری، سرقت و جرایم مالی از دیگر پیامدهای اعتیاد به شمار می روند.
موسوی چلک با بیان اینکه اعتیاد در گسترش آسیب های اجتماعی نقش بسزایی دارد، افزود: ایران با مساله اعتیاد مواجه است و این مساله فقط مختص ایران نیست و جهان با آن درگیر است؛ این مساله موجب شده است سازمان های بین المللی نسبت به آن حساسیت داشته باشند.
عضو هیات رئیسه منطقه آسیا و اقیانوسیه فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی اظهار داشت: کشورهای هوشمند با بکارگیری اقدامات پیشگیرانه اجازه نمی دهند تبعات منفی اعتیاد گریبانگیر آنها شود.
**9185*1834**9129

http://www.banounews.ir/fa/News/100633/ردپای-اعتیاد-در-نیمی-از-دادخواست-های-طلاق-مشاهده-می-شود
بستن   چاپ