آریا بانو

آخرين مطالب

اعتراض شدید به شوخی سناتور گراهام درباره تبار ایرانی گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سناتور جمهوری‌خواه در یکی از برنامه‌های شبکه "فاکس نیوز" به‌نام "فاکس و دوستان"، درحالی که با حالتی شوخ‌طبعانه می‌خندید گفته بود که "اسفناک" خواهد بود اگر آزمایش‌های "دی ان ای" نشان دهد اصل و نسب او ایرانی است. یک کاربر آمریکایی در توئیتر با نام "جو اسکاربورو" نوشت: "آیا وحشتناک است که نژاد شما متعلق به یکی از بزرگترین تمدن‌ها در تاریخ جهان باشد. وای خدای من! لیندسی کمی کتاب تاریخ بخوان".

سرویس اخبار - اظهارات یک سناتور جمهوریخواه امریکایی که در شبکه خبری "فاکس نیوز" مطرح شد، آن هم به شوخی، باعث موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی علیه او شده است.
سناتور "لیندسی گراهام" روز سه‌شنبه در گفت ‌و گو با شبکه خبری آمریکایی "فاکس نیوز" با حالتی تمسخرآمیز گفت، اگر آزمایش دی‌ان‌ای بدهد، شاید ایرانی‌بودنش ثابت شود و این وحشتناک است.
لیندسی گراهام این شوخی زننده را در واکنش به انتشار آزمایش دی ان ای سناتور دموکرات "الیزابت وارن" به زبان آورد.
براساس این گزارش "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران از الیزابت وارن نماینده دموکرات سنا درخواست کرد تا آزمایش دی‌ان‌ای بدهد.
گراهام برای برخورد با این مسئله با حالت طعنه، نوشت که گراهام هم گفته باید آزمایش دی ‌ان‌ ای بدهد.
گراهام در این برنامه تلویزیونی گفت:"من آزمایش دی ان ای خواهم داد. به من گفته شده که مادر بزرگم شاید یک "چروکی" (نام یکی از قبایل سرخپوست در آمریکا) باشد. ممکن است که این فقط یک حرف و ادعا باشد. با این حال تا چند هفته آینده به این موضوع پی می‌برید. من واقعا زیاد به این مسئله فکر نکردم.اما این مسئله درباره وارن هم کمتر از یک درصد است. ولی فکر می‌کنم می‌توانم او را شکست دهم".
گراهام در خاتمه این گفت‌وگو با طعنه به همکار دموکرات خود در زمینه پی بردن به هویت واقعی وی، با طرح طعنه زننده درباره ایرانیان گفت: "من شاید ایرانی باشم و این وحشتناک است".
یکی از مجریان برنامه اما خطاب به گراهام گفت: "ایرانیان مردمان بزرگی هستند...". گراهام نیز در پاسخ گفت:"درست است..".
نشریه "هیل" می‌نویسد: "این سخنان نیز طعنه‌آمیز و حاوی کنایه بود". این نشریه می نویسد واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به این اظهارات گراهام شدید بود. "یارا شهیدی" بازیگر ایرانی سخنان او را "رقت‌بار، نژادپرستانه و متعصبانه" دانست.
"الیور دارسی" مجری "سی ان ان" در توئیتر نوشت: "والدین من هر دو از ایران به امریکا مهاجرت کردند. بسیاری از اقوام من از ایران به اینجا آمده‌اند. چه اشکالی دارد که ریشه و نژاد فردی ایرانی (پرشین) باشد"؟ او در توئیت او افزوده است:"این اظهارات گراهام و خنده‌های پس از آن ناخوشایند بود".
یک کاربر آمریکایی در توئیتر با نام "جو اسکاربورو" نوشت: "آیا وحشتناک است که نژاد شما متعلق به یکی از بزرگترین تمدن‌ها در تاریخ جهان باشد. وای خدای من! لیندسی کمی کتاب تاریخ بخوان".
در همین حال، "جمال عبدی" از بنیانگذاران شورای ایرانی - امریکایی در بیانیه‌ای اظهارات گراهام را نژادپرستانه خوانده و خواستار عذرخواهی این سنارتو امریکایی شده است. او افزوده است: "این نخستین‌باری نیست که گراهام به ایرانیان توهین می‌کند.
او در سال 2015 میلادی گفته بود می‌دانم که ایرانیان مردمانی دروغگو هستند و این را از تجربه دیدارش با ایرانیان در سالن استخر پدرش فهمیده بود. اگر شما چنین نگاه متعصبانه‌ای نسبت به ایرانیان دارید، شایستگی حضور در سنا را ندارید؛ جایی که تصمیمات و رای نمایندگان‌اش بر سرنوشت میلیون‌های ایرانی در داخل و خارج از ایران تاثیرگذار است. او باید به خاطر اظهارات خود عذرخواهی کند. جامعه ایرانیان امریکا چنین نژادپرستی‌ای را فراموش نخواهد کرد".
"کوین بیشاپ"، سخنگوی لیندسی گراهام اما در پاسخ به بیانیه جمال عبدی گفت: "این نخستین باری نیست که این گروه به دنبال تحریف سخنان سناتور گراهام درباره ایران است. هر کسی که موضوعات را دنبال می‌کند، می‌داند که سناتور گراهام احترام زیادی برای مردم ایران قائل است". او در ادامه با طرح ادعاهایی واهی علیه ایران افزوده است: گراهام در تلاش برای بازگرداندن ایران به عظمت و بزرگی دوباره خود است!
همچینن شبکه خبری "سی ان ان" گزارش می دهد که بعضی از چهره‌های ممتاز صنایع به خصوص در عالم فناوری اطلاعات به این سخنان تاخته‌اند.
امید کردستانی، رئیس اجرایی توئیتر که در ایران متولد شده، نوشت که سناتور گراهام "باید عذرخواهی کند." او در توئیتی از این سناتور خواست "لطفا از این پس در حفظ بهترین ارزش‌های کشور بزرگ ما (آمریکا) و نهادهای آن بکوشید."
هادی پرتوی مدیر عامل موسسه غیرانتفاعی "Code.org" و برادرش علی از بنیانگذاران این موسسه هم آن اظهارات را اهانت‌آمیز دانستند. این موسسه به معرفی برنامه‌های علوم کامپیوتری در مدارس کمک می کند.
سی ان ان می نویسد که این دو برادر که در تهران متولد و در سن 11 سالگی به آمریکا مهاجرت کردند در دوران اولیه کاری شرکت‌های مهم فناوری از جمله فیسبوک، اوبر و دراپباکس در آنها سرمایه گذاری کرده بودند.
هادی پرتوی به سی ان ان گفت او در طول سکونت در آمریکا از اظهارات نژادپرستانه‌ای مثل شوخی‌ها در مورد "لزوم بمباران ایران" یا "به کشورت برگرد" بی نصیب نبوده اما افزود: "به نظر من مشکل واقعی وقتی است که رهبران کشور یعنی کسانی که قرار است سرمشق دیگران باشند، نه فقط این رفتارها را توجیه بلکه خود آن را شروع می کنند."
او گفت: "بیشتر آمریکایی‌ها نمی‌دانند که شرکت‌هایی مثل ای بی یا دراپباکس را ایرانی‌ها تاسیس کرده‌اند."
منبع: آفتاب
میلاد براهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/96244/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی