آریا بانو

آخرين مطالب

شما در تلویزیون تابع شرایطی هستید که برای‌تان فراهم می‌کنند / روایت علی‌محمد قاسمی از سریال "زندگی از نو" فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - علی‌محمد قاسمی می‌گوید در تلویزیون اغلب فیلمنامه چیزی نیست که خودت نوشته باشی یا آن را دوست داشته باشی؛ در واقع چیزی است که بر اساس خواست تلویزیون به تصویر کشیده شده و کارگردان در آن خیلی مؤلف نیست.


سرویس سینمایی هنرآنلاین : علی محمد قاسمی در حالی این روزها در حالی بخش‎هایی از سریال "خانواده دکتر ماهان" را در شمال کشور کارگردانی می‌کند که سریال "زندگی از نو" ساخته او از شبکه پنج سیما در حال پخش است.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره روند ضبط سریال "خانواده دکتر ماهان" بیان کرد: تقریبا روزهای پایانی ضبط را پشت سر می‌گذاریم. تا چند روز آینده کار ضبط سریال به پایان می‌رسد و وارد بخش فنی و پس از تولید خواهیم شد.
قاسمی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا در تمام آثار او رگه‌هایی از محیط زیست و حفظ آن دیده می‌شود، گفت: به هر حال این فضا و حس و حالی است که از سال‌های قبل در فیلم‌های کوتاه و مستندم بوده است و همیشه برایم جذابیت داشته و این امکان را به من می‌دهد که در تهران نباشم و به دور از دود و هیاهو در طبیعت پر از قصه‌های متفاوت، حضور پیدا کنم. این دو سریال نیز در ادامه کارهای قبلی من است که در منطقه گیلان و مازندران ساخته می‌شوند و نوع نگاه و حس و حالی متفاوت دارند.
وی افزود: سعی می‌کنم به نوعی وارد فضاهایی شوم که مسائل سیاسی – اجتماعی کمتر باعث تغییر و تحول درآنجا شده است. در سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل وام‌های بی‌رویه‌ای که داده شد تقریبا تمام فضاهای بصری را از دست دادیم و مردم خانه‌های چوبی و سنگی را تبدیل به بلوک کردند، ولی هنوز هم جاهای بکر و اصلی را می‌شود پیدا کرد. این یکی از شاخصه‌هایی است که خودم دوست داشتم و وقتی با بلوک مواجه می‌شوم بسیار برایم غم انگیز است. نمی‌گویم مردم حق درست زندگی کردن ندارند، اما به نظرم مدیریت آگاهانه دراین امر وجود نداشته است تا مردم ضمن ایمن‌سازی با حفظ محیط زندگی به کیفیت بهتری برسند و این در همه جای ایران متاسفانه دیده می‌شود. در واقع دیگر خیلی تفاوتی بین فضای بصری تبریز یا بندرعباس وجود ندارد، مگر در جاهای خاص. یک وام غیرآگاهانه برای کیفیت زندگی به مردم داده شد، اما بدون توجه به مسائل بصری بود که این فاجعه را پیش آورده است. در این پروژه نیز سعی کردیم به فضاهای ناب نزدیک شویم و شرایط بکر محیطی را در کار به نمایش بگذاریم.

نمایی از سریال "زندگی از نو"
این کارگردان در ادامه درباره انتخاب لوکیشن‌های خاص عنوان کرد: انتخاب لوکیشن‌هایی در شمال کشور و یا مناطق بکر به این دلیل است که براساس پیش فرض‌ها و ذهنیت‌ها قصه را به سمتی می‌برم که دوست داشته باشم. همیشه اولین نفری که با کار ارتباط برقرار می‌کند خود سازنده اثر است و اگر این‌طور نباشد یک برخورد توریستی با منطقه شده است. من هم سعی کردم در بستر قصه‌ها این اتفاق بیفتد و در محیطی قصه‌ها را پیش ببرم که خودم به عنوان سازنده اثر از آن لذت ببرم. چون اگر این‌طور نباشد بیننده هم با آن ارتباط برقرار نمی‌کند و از آن لذت نمی‌برد. این انتخابی است که از زاویه دید و نگاه من سازنده باید اتفاق بیفتد. حضور فیلمساز در یک اثر زمانی حس می‌شود که زندگی را از زاویه نگاه خودش به تصویر بکشد. موفق بودن و نبودن آن به شرایط محیطی و نگاه کارگردان و سازنده فیلم نسبت به قصه بستگی دارد. در "زندگی از نو" این اتفاق افتاده است و کسانی که با کارنامه من آشنا هستند، ترکیب‌بندی، بازی‌ها و قاب بندی‌های من را می‌توانند ببینند. البته در مدیوم تلویزیون که مخاطب عام‌تری وجود دارد بخشی قصه است بخشی دغدغه‌های من فیلمساز که دوست دارم از این فضاها استفاده کنم.
وی ادامه داد: در "زندگی از نو" بازخوردهایی که دیدم فضاهای کار توانسته جدای از قصه مخاطب را جذب کند و با آن ارتباط برقرار کند.
قاسمی در پاسخ به این سوال که چرا در سریال "زندگی از نو" از ترکیب بازیگران شناخته شده و محلی استفاده کرده است، توضیح داد: در وجه اول خود قصه این را می‌خواست و پیش‌برنده بود و به من می‌گفت ‌که چگونه بازیگرانی انتخاب کنم. ترکیب بازیگران محلی و معروف مثل رضا کیانیان یا علیرضا خمسه یک انتخاب براساس قصه بود و این امکان فراهم شد که در خدمت دوستان باشیم. فکر می‌کنم که ترکیب خوبی است. البته در سریال با توجه به هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود مثل سینما این فرصت وجود ندارد که با بازیگران غیرحرفه‌ای‌تر کار کنی. دراین جا برنامه‌ریزی وجود دارد که باید بر مبنای آن کار کرد. در سریال سازی به شدت سازنده نیازمند امکانات و عواملی است که همراه و هم قدم باشند تا به لحاظ تولید صنعتی پاسخگوی تهیه کننده و سفارش دهنده باشد و باید این اتفاقات به شکل درست انجام شوند. شاید در سینما این امکان وجود داشته باشد که از بازیگران غیر حرفه‌ای استفاده کرد، اما در سریال همه عوامل باید حرفه‌ای باشند تا جوابگوی برنامه‌ریزی انجام شده باشند. اتفاق خوب این سریال همین ترکیب بازیگران بود و طیف متفاوتی از بازیگران داشتیم. از خروجی کار خوشحالم و فکر می‌کنم خیلی شرمنده تهیه‌کننده نشدم و فرصت و امکانی فراهم شد تا بیننده را بتوانم پای گیرنده نگاه دارم.
این فیلمبردار همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا قصه سریال "زندگی از نو" از یکدستی برخوردار نیست و تعلیق‌هایی که درآن وجود دارد نیمه کاره رها می‌شوند، گفت: در کار سریال سازی وقتی کار برای تلویزیون است یک سفارش دهنده وجود دارد که براساس یک سری تعاریف و مبانی از تو به عنوان فیلمساز کار می‌خواهد. فیلمنامه چیزی نیست که خودت نوشته باشی یا آن را دوست داشه باشی در واقع فیلمنامه آن چیزی است که براساس خواست تلویزیون به تصویر کشیده شده و کارگردان در آن خیلی مولف نیست. در واقع تو در مقام سازنده اثر سعی می‌کنی از تمام توانایی‌ها استفاده کنی تا آن را به تصویر بکشی حال اثری که ساخته شده چقدر توانایی دارد تا بیننده را با خود همراه کند مسئله دیگری است. در کار سریال‌سازی با توجه به تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد انتخاب‌ها برعهده تهیه کننده است و همه توسط تهیه کننده انتخاب می‌شوند و کارگردان تنها مجری آن نوشته است. شاید بخشی از قصه‌ها به فضای ذهنی من نزدیک باشند، اما گاهی فقط تابع آن دستورالعمل هستی تا به بهترین شکل آن را به تصویر بکشی واین کشش قصه‌ها را باید از تهیه‌کننده پرسید و دلیل انتخاب این قصه‌ها به بخش مدیریت آن بر می‌گردد. ضمن این که این سریال در تلویزیون ایران ساخته می‌شود و باید تابع آن چیزی باشی که در اختیارت قرار گرفته نه آنچه دوست داری کارگردانی کنی. به همین جهت نمی‌توان یک کار خارق العاده و خارج از آنچه در اختیار داری کار کنی. دراینجا همه چیز تابع پول و شرایط است و آنچه به نمایش در می‌آید از تمام فیلترها می‌گذرد. قصه هم انتخابی است که شده و دراختیار کارگردان قرار گرفته است. به نظرم بعضی از قصه‌ها با توجه به سلایق مختلف کشش دارند وبرخی نیز این کشش لازم را ندارند.

نمایی از سریال "خانواده دکتر ماهان"
قاسمی در ادامه به فیلم "سگ‌ها و آدم‌ها" که به تازگی موفق به دریافت جوایز بین‌المللی شده است اشاره کرد و افزود: این فیلم در سال 94 ساخته شده است و یک نسخه از آن در جشنواره فیلم فجر در بخش هنر و تجربه به نمایش درآمد و بعد از آن در چند فستیوال حضور یافت ازجمله در فستیوال شانگهای در چین بود که کاندید بهترین بازی، بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شد. در جشنواره کرالای هند نیز پذیرفته شد و اخیرا نیز در جشنواره فیلم‌های ایرانی سانفرانسیسکو جایزه بهترین کارگردانی و فیلمبرداری را از آن خود کرد. فیلم در جشنواره پاندای طلایی ونکوور نیز جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد و نامزد بهترین فیلمبرداری شد.
وی درخصوص ساخت تازه‌ترین اثر سینمایی نیز بیان کرد: اولویت من کارهای سینمایی است و اگر خدا بخواهد پیش تولید یک کار سینمایی را آغاز کرده‌ام و به زودی آن را کلید می‌زنم. تمام تلاشم این است که کار را به جشنواره فیلم فجر برسانم، اما به هر حال تلویزیون هم مزیت‌هایی دارد که به عنوان فیلمساز بدت نمی‌آید آن را تجربه کنی و بدانی مخاطب عام با قصه‌هایی که نوشته دیگران و خواستگاه دیگران است چطور ارتباط برقرار می‌کند. تجربه‌ای است درکنار کارهای دیگرم و آخرین کارم نیز نخواهد بود و این راه را ادامه می‌دهم. یکی از تفاوت‌های سینما و تلویزیون در این است که در سینما تصمیم گیرنده خودت هستی ولی اینجا یکی از عوامل هستی و تابع شرایط تعریف شده و این تفاوت میان سینما و تلویزیون برایم جذابیت دارد.
قاسمی در پایان درخصوص کار در مقام فیلمبردار نیز گفت: اگر کار خاصی باشد حتما چون دغدغه تصویر همیشه با من بوده است و آن را دوست دارم. پیشنهادهایی در طی این مدت داشتم ولی درگیر سریال سازی بودم و نتوانستم آنها را انجام دهم اما اگر موضوع خاصی باشد بدم نمی‌اید پشت دوربین قرار بگیرم چرا که حس و حال متفاوتی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/96211/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

فحش کم آورد!

رونمایی از خواهر زیبا و باکلاس مهدی قایدی بعد از جدایی از همسرش/ چقدر تو سادگی شبیه همند

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی

آموزش و پرورش: 16 طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

تخم شربتی معلق با ترفند ساده

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان