آریا بانو

آخرين مطالب

در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت

شماری از متخصصان زنان و زایمان مقابل نظام پزشکی تجمع کردند سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران - برخی پزشکان متخصص زنان و زایمان امروز در اعتراض به بخشنامه وزارت بهداشت، مبنی بر «ترویج زایمان طبیعی 97» مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کردند و خواهان توقف اجرای این مصوبه هستند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، پزشکان متخصص زنان و زایمان معتقدند با اجرای این بخشنامه بخشی از مسئولیت ها و اختیارات آنان به ماماها داده می شود و به همین علت تاکنون چند تجمع برپا کرده اند،آنان اما امروز-سه شنبه- نیز مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کرده اند، بیش از 200 نفر از این پزشکان، دست به تجمع زده اند تا بتوانند مانع اجرای این بخشنامه شوند.
در این تجمع پزشکان متخصص زنان و زایمان، دست نوشته و شعارهایی با مضمون «سلامت مادران و نوزادان سرزمینم را با هیچ چیز معامله نمی کنم»، «بازگشت به عقب هرگز، روزگاری که متخصص کم بود هرگز»، «نامه های بی جواب و سوالات مکرر»، « خواستار لغو فوری این بخشنامه هستیم و مخالف عقب گرد در سیستم سلامت مادر و نوزاد هستیم»، به چشم می خورد که از سوی این پزشکان مورد تاکید قرار دارد.
مریم میرپور یکی از پزشکان متخصص زنان و زایمان که از مشهد آمده در این باره به ایرنا می گوید: افرادی که در این تجمع حضور دارند از شهرهای مختلف کشور مانند مشهد، بیرجند، شیراز، اصفهان و تبریز هستند و موضوع، مخالفت با دستورالعمل وزارت بهداشت است، به همین خاطر از آن زمان تاکنون اعتراض های زیادی به این دستورالعمل داشته ایم.
وی تصریح می کند: این بخشنامه یا دستورالعمل که از چند ماه پیش از سوی وزارت بهداشت صادر شده است، اشکالات زیادی دارد و بسیاری از بخش های آن شفاف نیست و متضمن این است که بیمار (مادر باردار) پول بیشتری باید پرداخت کند چون ماماهای همراه، خصوصی و شیفتی برای این افراد در نظر گرفته می شوند و می توان گفت که ماماها با این بخشنامه ارتباط مالی با بیمار خواهند داشت.
میرپور اضافه می کند: این بخشنامه مشکلات زیادی برای زنان باردار به وجود می آورد و افتخار ما این است که در طول 40 سال از عمر انقلاب، آمار مرگ و میر مادران پایین آمده است و اگر اجرای این دستورالعمل متوقف نشود شاهد از بین رفتن این مساله به عنوان یکی از دستاوردهای مهم حوزه بهداشت خواهیم بود.
این پزشک متخصص زنان و زایمان به نمایندگی از دیگر پزشکان ادامه می دهد: تاکنون از وزارت بهداشت جواب درستی نشنیده ایم و خواهان تعلیق فوری دستورالعمل صادره هستیم تا مخاطرات مادران باردار را شاهد نباشیم زیرا به نظر ما تصمیم نادرستی است. امیدواریم این بخشنامه اجرا نشود چون مادر و جنین صدمات زیادی خواهند دید.
وی خاطرنشان می کند: اکنون که در سازمان نظام پزشکی تجمع اعتراض آمیز برپا کرده ایم، اما هیچ کس جوابگوی ما نیست و همکاران ما در بخش زنان و زایمان خواهان شنیدن صدایشان از سوی مسئولان اجرایی به ویژه وزارت بهداشت هستند تا شاید این بخشنامه اجرایی نشود.
این پزشک متخصص زنان و زایمان تاکید می کند: اگر پاسخی از آنان نشنویم و بخشنامه لغو نشود باز هم تجمع می کنیم چون خواهان روشن شدن تکلیف این بخشنامه هستیم.
موردی در این بخشنامه که مورد اعتراض این پزشکان است اختیاراتی است که به ماماها داده شده است که اگر تشخیص دهد می تواند مادر باردار را با اجازه خود ماما در بیمارستان بستری و شرایط زایمان طبیعی آن را فراهم کند. اگر هم مشکلی پیش آمد باید به پزشک متخصص زنان و زایمان اطلاع دهد.
در این بخشنامه آمده است که بخشی از کارکرد حرفه ای پزشک به ماما تعلق می گیرد که این موضوع نیز نارضایتی پزشکان متخصص زنان و زایمان را به دنبال داشته است.
ماماها اما اعتقاد دارند که این اختیارات از ابتدا برای آنان بوده و هیچ چیز به اختیارات کنونی ماماها اضافه نشده است. به گفته ماماها، اعتراض متخصصان زنان این است که میزان پرداختی ها بابت هر زایمان به ماما که تاکنون 15درصد بوده به 35 درصد افزایش یافته یعنی در هر زایمان طبیعی می بایست از این پس 35 درصد تعرفه پزشک زنان و زایمان را به ماماها بدهند. البته متخصصان زنان می گویند اختلافشان با ماماها بر سر پول نیست.
ماماها یکی از گروه های فارغ التحصیل از دانشگاه های علوم پزشکی هستند که صلاحیت انجام زایمان طبیعی را دارند اما در سال های اخیر به علل مختلف از جمله ترویج و افزایش زایمان سزارین و پوشش بیمه ای خدمات متخصصان زنان، مراجعه زنان باردار به ماماها کاهش یافته و به همین علت بیشترین میزان بیکاری در بین گروه های جامعه پزشکی در گروه مامایی است و از حدود 50 هزار مامای فارغ التحصیل در کشور حدود 50 درصد بیکارند.
* 7268 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/54542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی

نصیرزاده: مشکل یحیی به کمک خودش حل می‌شود

مقصد غیرمنتظره رادامل فالکائو

گزینه بایرن با استون‌ویلا تمدید کرد

مورد عجیب بازیکن فولاد؛ 7 فصل و فقط 16 دقیقه بازی

سرخیو راموس اینگونه توپ را از روی خط دروازه تیمش بیرون کشید!

ماجرای «ساجده، مهلا» در صداگذاری‌های جواد خواجوی

گناه فرشته؛ چرخه‌ای بی‌پایان از انتقام و تباهی

آنونس رسمی «مست عشق» در آستانه اکران

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟

نفخ زیاد می کنید؟ به هیچ وجه لب به این غذاها نزنید

کاهش قند خون با مصرف یک سبزی معطر

اجرای قطعه «پائیز در برگها گم بود» ساخته استاد فریبرز لاچینی

دستگیری اولین سارقی که با پابند الکترونیکی قصد سرقت داشت!

آخرین وضعیت بازگشایی راه‌های سیل‌زده

حرم امام رضا (ع) در گذر زمان

طبیعت دشت لاله‌های واژگون

سخن بزرگان/ دلیل آشوب ها و نابسامانی های روزگار ما

ویدئویی جالب از درگیری بین اردک و گربه

طرز تهیه ذرت آب پز با سس کره‌ای

این ترکیب مزش بهشتیه

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

شخصیت شناسی افرادی که خانه بهم ریخته ‎ای دارند

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ترکیبی که بهترین تیم آسیا را از مرگ نجات می‌دهد

ستاره 21 ساله یوونتوس در رادار الاتحاد

تکرار یک رکورد تاریخی در سری A با قهرمانی اینتر

امید آلومینیوم به ارسال تأییدیه یوئل برای مجوز حرفه‌ای

«پرویزخان» به خانه‌ها می‌آید

کلوپ: همه چیز از باخت به یونایتد شروع شد

رضاییان: به رحمتی پیش قرارداد داده بودیم

رانگنیک به نیمکت بایرن مونیخ نزدیک شد

قرارداد واگذاری شش ساله برای پرسپولیس و استقلال

برهانی در آستانه ریاست دوباره آکادمی استقلال

دیالوگی که آغاز بازیگری مریم کاویانی بود

اتفاقات عجیبی که در مهمانی لاکچری افتاد!

ابراز عشق سلمان رو شیشه مینی بوس!

«خاطره ها» را با صدای مرتضی پاشایی گوش دهید

فرزندان این گروه از خدمت سربازی معاف می‌شوند

برخورد دو تریلی با هم!

جوانمردی امیرالمؤمنین علی صلوات الله علیه در جنگ ها

کوکو تن ماهی؛ سریع، راحت و خوشمزه

قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟

توصیه به خانم‌ها؛ با خنده به استقبال مرد‌ها بروید

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

عرضه رمان ایرانی «باغ کَج» در بازار نشر