آریا بانو

آخرين مطالب

رمان‌هایی درباره قیام مردم هزاره در ترکیه و سقوط امپراتوری عثمانی مقالات

رمان‌هایی درباره قیام مردم هزاره در ترکیه و سقوط امپراتوری عثمانی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اعتماد /«تخم شر» بلقیس سلیمانی منتشر شد. کتاب تازه بلقیس سلیمانی با نشر ققنوس.
رمان «تخم شر» نوشته بلقیس سلیمانی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد. «تخم شر» جدیدترین رمان این ‌نویسنده است که صدوچهل‌وششمین کتاب «داستان ایرانی» و نودوپنجمین‌ «رمان» است که ققنوس چاپ می‌کند. این‌ داستان هم مانند دیگر رمان‌های سلیمانی داستان سال‌های معاصر مردم ایران است؛ سال‌های پیش و پس از انقلاب و سال‌های اکنون. او در این ‌رمان، داستان دو نسل را روایت کرده است؛ یک‌ نسل که همه ‌چیزش را برای عشق می‌دهد و دیگری که خود و عشق را نابود می‌کند. داستان این‌ رمان در بستر زمانی سال‌های ابتدای دهه 1370 آغاز می‌شود. پایانش نیز مربوط به سال‌های ابتدای دهه 80 است. عشق و زندگی محوری‌ترین مفهومی است که اتفاقات این‌ کتاب حول آن قرار گرفته‌اند. عشق، خیر و شر موضوعاتی هستند که شخصیت‌های داستان «تخم شر» درباره آنها چالش دارند. «نام کوچک من بلقیس» آخرین کتابی بود که پیش از این‌، به قلم سلیمانی به چاپ رسید. این ‌کتاب سال 98 توسط انتشارات ققنوس چاپ شد و مجموعه نوشته‌ها و قصه‌های این‌ نویسنده از زندگی خودش را شامل می‌شد. «آن ‌مادران این‌ دختران» و «مارون» از جمله آثار متاخر سلیمانی هستند که اولی توسط انتشارات ققنوس و دومی توسط نشر چشمه به چاپ رسید. «تخم شر» در 9 فصل نوشته شده است. در قسمتی از این ‌کتاب می‌خوانیم: «عبدالحی مذهبی بود، نه مذهبی قشری و معمولی. به روشنفکران دینی تعلق خاطر داشت. تازه این ترکیب عجیب و غریب باب شده بود و به آدم‌هایی مثل دکتر سروش و مجتهد شبستری می‌گفتند روشنفکر دینی. عبدالحی از سینه‌چاکان این جماعت بود. شاگرد سروش بود و هرجا دکتر سروش سخنرانی یا جلسه‌ای داشت، او هم حضور داشت. ماهرخ هم چندبار با آنها، مینو و عبدالحی، به این ‌جلسات رفت. اما سهراب نرفت. با این همه مجله کیان و مدرسه را می‌خریدند و می‌خواندند. کتاب قبض و بسط تئوریک شریعت را که یک‌جورهایی مانیفست این فرقه بود با ماهرخ و با وسواس خواندند و در مورد موضوعاتش بحث کردند. ماهرخ می‌دانست سهراب این کتاب را می‌خواند تا خودش را برای بحث با عبدالحی آماده کند که آن را انقلابی در معرفت‌شناسی ایران معاصر می‌دانست. سهراب با اندیشه‌های دینی ابدا همدلی نداشت. برای همین هم عبدالحی مدام به او می‌گفت تو نمی‌توانی درک کنی. برای فهم، برای درک هر نظریه‌ای اندکی همدلی و سمپاتی نیاز است. گاهی هم جمله‌ای از یک فیلسوف قرون وسطی مثال و شاهد می‌آورد که معنایش این بود: ایمان بیاور تا بفهمی. این ‌کتاب با 471 صفحه، شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 72 هزار تومان منتشر شده است. بلقیس سلیمانی متولد سال 1342 در کرمان، داستان‌نویس و منتقد ادبی و پژوهشگر معاصر ایرانی است. کتاب‌های «بازی آخر بانو»، «بازی عروس و داماد» و «خاله بازی» از آثار اوست که همگی بیش از پنج بار تجدید چاپ شده‌اند و رمان «بازی آخر بانو» برنده جایزه ادبی مهرگان و بهترین رمان بخش ویژه جایزه ادبی اصفهان در سال 1385 شده است. او در رشته کارشناسی ارشد فلسفه تحصیل کرده، بیش از 80 مقاله در مطبوعات نوشته و برخی از داستان‌های وی به زبان‌های انگلیسی، ایتالیایی و عربی ترجمه شده‌ است. او داوری جایزه‌های ادبی از جمله جشنواره بین‌المللی برنامه‌های رادیویی و جایزه منتقدان و نویسندگان مطبوعاتی را نیز بر عهده داشته است.

آریا بانو


انتشار رمانی درباره قیام مردم هزاره در ترکیه
رمان «نجف بیگ» نوشته مهدی هزاره در ترکیه منتشر شده است. این رمان با موضوع قیام‌های مردم هزاره (قیام کوهستان) علیه نسل‌کشی خان‌های وقت توسط نشر ÖZDEMIR OFSET A MATBAACILIK در ترکیه منتشر شده است.
در معرفی این کتاب آمده است: بســیاری از ملل و اقوام جهان با وجود تاریخ ضعیف، از مردم عادی خود قهرمانانی ســاخته‌اند که فرهنگی غنی و نامی بزرگ را در عرصه جهانی برای‌شان به ارمغان آورده اســت. اما قوم هزاره با داشتن تاریخ غنی و قهرمانان بزرگ، در عرصه جهانی نامی درخور مقام و ارزش خود و قهرمانانش ندارد. یکــی از همین قهرمانان، نجف بیگ شــیران (شــیرو) اســت که پس از جنایت هولناک کله مناره و نسل‌کشی عبدالرحمن خان اوغان، با وجود فضای خفقان‌آور زمان خود، به‌پا خاست و در راستای احیای هویت قوم مظلوم خود و مقابله با ظالم قیام کرد.
قیام نجف بیگ از «سنگ موم» آغاز شد و توانست از پیشروی اشغالگران جلوگیری کند. خان‌های وقت به بهانه تصرف مرتع و چراگاه برای استفاده کوچی‌ها، اشــغال را آغاز کردند؛ اشــغالی که در انتها به قتل، غارت و تجاوز ختم شــد (مناطقی چون بهسود، لعل، سرجنگل و بامیان) . طی 18 سال قیام نجف بیگ، حتی یک جریب از زمین‌های ارزگان پس از اشــغال از دست مردم خارج نشد. قیامی که مردمی بودن، شعار آن بود و عدم تعرض در زمان قدرت، راز دوامش؛ حکومتی که طی 18 سال پایداری‌اش، کسی خاطره تلخ و ناعدالتی از آن نشنید. این قیام اگرچه به قیمت جان عده‌ای کثیر از نام‌آوران هزاره تمام شد، اما ارثیه‌ای ارزشــمند از خود به جای گذاشت. این ارثیه بیداری مردم هزاره بود تا در راســتای حفظ سرزمین خود بکوشند. این بیداری منشأ جنبش‌های دیگری هم در سرزمین هزاره‌جات بود؛ قیام بزرگانی چون ملا خداداد لورانی، قربو زوار صدخانه و ابراهیم خان گاوسوار. در واقع می‌توان گفت که نجف بیگ آغازگر قیام‌هایی علیه ظلم، دفاع از حق و برخورد با نسل‌کشی است.
رمانی درباره فروپاشی امپراتوری عثمانی

آریا بانو


رمان «زمان اسب‌های سفید» نوشته ابراهیم نصرالله با ترجمه کاظم آل یاسین به تارگی راهی بازار کتاب شده است. این رمان در 618 صفحه و با قیمت 105هزار تومان در نشر نونوشت منتشر شده است. در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: رمان «زمان اسب‌های سفید» داستانی شاعرانه از تاریخ خاورمیانه و فروپاشی امپراتوری عثمانی است که در خلال آن مبارزات سه نسل از مردم و مردان روستایی فلسطینی با نیروهای استعمارگر انگلیسی صهیونیستی از میانه قرن 19 تا سال نکبت یعنی 1948 روایت می‌شود. در کنار این روایت سیاسی، اجتماعی، تاریخی‌، داستان در بعد غنایی‌اش به روابط عاطفی مردان و زنان و اسبانی می‌پردازد که به دل هم راه می‌برند. ابراهیم نصرالله متولد 1954 در خانواده‌ای فلسطینی برای روایت این دوران و نگارش رمانش دست به پژوهشی درازدامن زده و در کنار آن با معمرین محلی شاهد وقایع به گفت‌وگو پرداخته که به استناد تاریخی رمان و واقع‌نمایی داستان کمک کرده است. این رمان در سال 2009 در فهرست نهایی بوکر عربی بوده و به چندین زبان ترجمه شده است. از کاظم آل یاسین، مترجم رمان که پیش‌تر نیز رمان دیگر ابراهیم نصرالله، «جنگ دوم سگ» را ترجمه کرده آثار دیگری منتشر شده است؛ از جمله رمان «تصویرهای برجای‌مانده» از حنا مینه نویسنده سوری، «دل شب» نجیب محفوظ، «رقص با جغد» اثر غاده السمان و همچنین تالیف امثال و حکم مردم عرب ایران.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/504076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود