آریا بانو

آخرين مطالب

علائم وجود افسردگی در سنین مختلف اجتماعي

علائم وجود افسردگی در سنین مختلف
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / فسردگی در سنین مختلف از کودکی گرفته تا پیری می‌تواند افراد را درگیر خود کند چراکه افسردگی در کنار اضطراب از جمله رایج‌ترین واکنش‌های سطح روان به انواع فشارها و استرس‌های محیطی است. با این حال افسردگی زمینه‌های ژنتیکی نیز دارد؛ به این معنا که افرادی که در خانواده خود سابقه این بیماری را دارند بیش از سایرین در برهه‌های مختلف زندگی خود در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. این افراد حتی ممکن است بدون حضور رویدادهای محیطی و آسیب‌زا بازهم به افسردگی مبتلا شوند. در ادامه این مقاله به توضیحات بیشتری در مورد افسردگی در سنین مختلف اشاره کرده‌ایم. به این نکته توجه کنید که همیشه داروهای ضدافسردگی تنها راه‌حل ممکن نیست؛ بلکه گاهی صحبت با یک مشاور متخصص می‌تواند از هر دارویی موثرتر باشد. 
افسردگی در سنین مختلف : 4 دوره اصلی
باید در هر سن و سالی به علائم و نشانه‌های افسردگی توجه شود چراکه احتمال ابتلا به افسردگی در هر دوره‌ای از زندگی وجود دارد. علائم افسردگی معمولاً در تمام دوران خود را به صورت مواردی نظیر خلق غمگین، ناتوانی در لذت بردن از زندگی، ناامیدی ،عدم تمرکز، تغییراتی در خواب و اشتها، افکار مرگ و خودکشی نشان می‌دهد. البته ممکن است کودکان و نوجوانان افسردگی خود را به شیوه‌های دیگری نظیر پرخاشگری بروز دهند. در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد بروز افسردگی در هریک از دوره‌های زندگی خواهیم پرداخت.
افسردگی کودکی
بروز افسردگی در کودکان علت مشخصی ندارد بلکه مجموعه‌ای از عوامل می‌توانند دست به دست هم دهند و منجر به افسرده شدن کودک شوند. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی نظیر زمینه ارثی، اختلافات والدین، مرگ والدین یا یکی از اعضای خانواده و ... اشاره کرد. افسردگی در کودکی معمولاً نادیده گرفته می‌شود چرا که کودکان افسرده ممکن است علائمی نظیر آنچه که در بزرگسالان رخ می‌دهد را از خود نشان ندهند. بسیار اهمیت دارد که پدر و مادر به تغییرات رفتاری و خلقی فرزندان توجه داشته باشند.
در بسیاری از مواقع کودکان، غمگینی خود را با بی‌قراری، بهانه‌گیری‌های بیش از حد، بی‌انرژی بودن و انزوا طلبی نشان می‌دهند. علاوه بر این‌ها پرخاشگری به خصوص در پسران به هنگام افسردگی به میزان زیادی افزایش می‌یابد چرا که معمولاً دختران مشکلات خود را درون‌ریزی می‌کنند و بالعکس پسران با برون‌ریزی این مشکلات را نشان می‌دهند.
افسردگی نوجوانی
تشخیص افسردگی در دوران نوجوانی آسان نیست. متخصصان در تشخیص اختلال افسردگی در این دوره بیش از هر دوره دیگری احتیاط می‌کنند، بخصوص زمانی که درمان دارویی بخواهد صورت بگیرد چرا که نوجوانی دوره گذر فرد از کودکی به بزرگسالی است؛ در این دوره فرد ممکن است به طور طبیعی چالش‌هایی را تجربه کند که با علائم افسردگی اشتباه گرفته شود. حال آن که احتمال دارد این علائم تنها نشان‌دهنده فرایند رشد طبیعی فرد باشند.
با وجود همه این‌ها افسردگی در دوران نوجوانی نیز مانند سنین مختلف رخ می‌دهد. در نوجوان افسرده هیجانات منفی شدید و تغییرات رفتاری نظیر گوشه‌گیری، بی‌علاقگی به حضور در جمع دوستان، پرخاشگری و رفتارهای پرخطر دیده می‌شود. به دلیل حساسیت بالای این دوره و اهمیت بهداشت و سلامت روان در گذر کردن از نوجوانی لازم است که نوجوان در این شرایط تحت نظر یک روانشناس قرار بگیرد تا بتواند با کنترل علائم خود بزرگسالی سالم و بی‌دغدغه‌ای را تجربه کند.
افسردگی در سنین مختلف : افسردگی در جوانان
در دوره جوانی نیز مانند سایر دوره‌های زندگی افسردگی ممکن است به سراغ افراد بیاید. دوران جوانی درست زمانی است که فرد خواهان استقلال بیشتری است و در تلاش است تا تصمیمات مهمی از جمله ادامه تحصیل، رفتن به سربازی، ازدواج و یا پیدا کردن یک شغل مناسب را بگیرد. همچنین این دوران پیش از ورود به بزرگسالی قرار دارد و به مرور بحران‌های بزرگسالی نیز به دغدغه‌های زندگی فرد تبدیل می‌شود. با توجه به برهه‌ای که تصمیمات در سرنوشت فرد تاثیر بسزایی دارد افسردگی نیز ممکن است به خاطر تصمیمات اشتباه و یا فشار بیش از حد به سراغ فرد بیاید.
علاوه بر این مشکلات اقتصادی، ضربه‌های روحی و عاطفی، اعتیاد، مشکلات خانوادگی و حتی عوامل ژنتیکی در بروز افسردگی جوانان نقش دارند. به همین خاطر همواره به والدین توصیه می‌شود که در این دوران بیشتر به فرزند خود توجه داشته باشند تا دچار مشکلاتی از این قبیل نشوند.
افسردگی بزرگسالی
افسردگی در بزرگسالی صرف نظر از زمینه‌های زیستی و ارثی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد چرا که در این دوره فرد درگیر موارد مختلفی می‌شود، استرس‌ها و فشارهای زیادی را تجربه می‌کند که همه این موارد او را نسبت به افسردگی آسیب‌پذیر می‌کند. از جمله رویدادهای مهمی که در این دوره می‌توانند در بروز افسردگی نقش داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
- تجربه مشکلاتی در روابط عاطفی مثل جدایی
- مواجه شدن با سوگ عزیزان
- تجربه استرس‌های مزمن نظیر استرس‌های شغلی و مالی
- بروز تغییرات اساسی در زندگی مثل تولد فرزند یا از دست دادن شغل
توجه داشته باشید که علائم افسردگی همیشه خفیف نیستند. در صورت رسیدگی نکردن به این بیماری و عدم اقدام برای درمان، شدت افسردگی می‌تواند تا جایی پیش برود که فرد دچار سایکوز یا روان‌پریشی شده و حتی هذیان و توهماتی را در ارتباط با اختلال خود تجربه کند. افسردگی همراه با علائم روان‌پریشی در افرادی که زمینه ژنتیکی در این باره دارند بیش از دیگران اتفاق می‌افتد.
افسردگی در سنین مختلف : میانسالی و پیری
افسردگی در میانسالی و پیری به میزان زیادی اتفاق می‌افتد، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. در حقیقت سلامت روان در دوران سالمندی چیزی است که در جامعه ما کمتر به آن پرداخته می‌شود. تغییراتی که در زندگی افراد در این دو دوره از زندگی اتفاق می‌افتد تأثیر بسزایی در افسرده شدن آن‌ها دارد. برای مثال بازنشستگی و ازدواج فرزندان دو رویداد مهم هستند که تا حد زیادی منجر به تجربه خلق غمگین می‌شوند.
برای آنکه بتوانید در دوران پیری و سالمندی خود از سلامت روان مناسبی برخوردار باشید باید از همین سنین جوانی برای آن برنامه‌ریزی کنید. به دوران بازنشستگی خود به عنوان یک فرصت نگاه کنید و تلاش کنید روزهای خود را بی‌هدف و بدون برنامه باقی نگذارید. توجه داشته باشید که افسردگی در هر دوره‌ای اتفاق بیفتد حتی در پیری قابل درمان است. روش‌های مختلف روان‌درمانی به‌خصوص درمان شناختی- رفتاری از طریق تحقیقات علمی تأثیرگذاری بالای خود را در درمان افسردگی ثابت کرده‌اند. در نتیجه هر زمانی از زندگی خود احساس افسردگی کردید بدانید که مشاوره افسردگی گزینه مناسبی است که همیشه پیش روی شما قرار دارد و در مرکز حامی هنر زندگی به صورت تلفنی و حضوری انجام می‌گیرد. 
سوالات متداول
افراد در سنین جوانی بیشتر به چه نوع افسردگی مبتلا می‌شوند؟
جوانان در معرض انواع مختلف افسردگی از جمله افسردگی اساسی، افسرده خویی، فصلی و... قرار دارند اما با این حال افسردگی اساسی از بقیه انواع افسردگی شایع تر است. ضمن اینکه باید به تفاوت افسرده خویی با افسردگی هم توجه داشته باشید و آن‌ها را اشتباه نگیرید. 
بهترین شیوه درمان افسردگی چیست؟
برای درمان افسردگی معمولا روان درمانی و دارو درمانی استفاده می‌شود و تلفیقی از این دو در کنار تغییرات در سبک زندگی می‌تواند بسیار موثر باشد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/503785/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود

حردانی: هواداران سنگ تمام گذاشتند

شجاعی جمله معروف کمالوند را بازسازی کرد

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی

بادامکی: اسماعیلی فر به هواداران لایک نشان داده

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه