آریا بانو

آخرين مطالب

برترین‌های جیمز باند فرهنگی هنری

برترین‌های جیمز باند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شخصیت، وطن‌پرستی، کارایی و سبک زندگی مسحورکننده مامورِ 007 همواره مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا به تحسین واداشته است.
برترین‌ها - آرمان رمضانی : او مامور ویژه‌ای بی‌رقیب، جنتلمنی خوش لباس با تاثیری خاص روی خانم‌ها و از نظر بسیاری یک مرد بریتانیایی آرمانی به حساب می‌آید. از چاپ نخستین رمان جیمز باند در سال 1953 توسط یان فلمینگ تا ساخت اولین اثر سینمایی بر اساس این شخصیت در سال 1962 و البته تا زمان نگارش این مقاله؛ شخصیت، وطن‌پرستی، کارایی و سبک زندگی مسحورکننده مامورِ 007 همواره مخاطبان زیادی را در سراسر دنیا به تحسین واداشته است.
به مناسبت حواشی زیادِ تازه‌ترین فیلم جیمزباند که آخرین نقش‌آفرینی دنیل کریگ در این فیلم محسوب می‌شود و همچنین داغ بودن بازار گمانه‌زنی درباره بازیگری که باید جیمزباند بعدی باشد؛ بد ندیدم باهم مروری بر بهترین جیمزباند‌ها در جنبه‌های مختلف داشته باشیم. پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله شاید بد نباشد به یک موضوع دیگر هم بپردازیم. اشاره من به گستردگی تغییرات فرهنگی و حجم خودآگاهی اکثریت انسان‌ها از سال 1962 تا به امروز است. بسیاری از ما امروز اگر یکی ازفیلم‌های قدیمی جیمزباند را تماشا کنیم (برای مثال Goldfinger یا Live and Let Die) احتمالا شدت مردسالاری و نگاه جنسیت زده‌ای که جنس زن را همچون ابزاری به تصویر می‌کشد تعجبمان را برخواهد انگیخت.

آریا بانو


این نگاه البته مختص به نویسندگان و کارگردانان جیمز باند نبود و این موضوع در بسیاری از آثار سینمایی آن دوران دیده می‌شود. اما نکته جالب توجه و خوشحال کننده اینجاست که در طی این 60 سال افکار عمومی در دنیا از آن نگاه عجیب و غریب به زن، امروز به جایی رسیده که دیگر پیشنهاد زن بودن جیمز باند بعدی (صرف نظر از عملی شدن یا نشدن این موضوع) پیشنهادی معقول و به‌جا بنظر می‌رسد.
بهترین فیلم‌های جیمزباند
هرچند که همیشه در رتبه‌بندی آثار هنری، حرف و حدیث و نارضایتی بسیاری وجود دارد، اما بعضی از بهترین فیلم‌های جیمزباند (که بیشتر مخاطبان و منتقدین در آن اتفاق‌نظر دارند) را با هم مرور می‌کنیم.
گولدفینگر با بازی شون کانری

آریا بانو


بهتر است همین ابتدای کار بگوییم که گولدفینگر شهرتی منفی در زمینه نگاه به جنسیت و سیاست دارد. با این وجود نباید فراموش کنیم که سنگ بنای شخصیت سینمایی جیمز باند در این فیلم پایه‌گذاری شد و تمام آنچه با شنیدن نام جیمز باند به ذهن ما تداعی می‌شود (مثل شیک‌پوشی و مردانگی مسحورکننده، شیفتگی زنان، ماشین‌هایی تندرو با سلاح‌های مخفی، شکست خوردن نقشه‌های شیطانی شخصیت مقابل و ...) همه و همه از این فیلم آغاز شد.
اسکای‌فال با بازی دنیل کریگ

آریا بانو


Skyfall که بسیاری آن را بهترین فیلم جیمز باند می‌دانند در سال 2012 در پنجاهمین سالگرد این سری فیلم‌ها به نمایش درآمد. بسیاری از منتقدین این پربودجه‌ترین اثر 007 را در برقراری تعادل میان جلوه‌های ویژه و زرق و برق و روایت داستانی قابل دفاع (داستانی درباره رابطه باند با ام و به چالش کشیدن این رابطه توسط رائول سیلوا با بازی درخشان باردم) موفق توصیف می‌کنند. ضمن اینکه نباید از بازی خوب بازیگران فیلم (دنیل کریگ در نقش باند، خاویر باردم در نقش سیلوا و جودی دنچ در نقش اِم) گذشت.
تو تنها دوبار زندگی می‌کنی با بازی شون کانری

آریا بانو


شاید همانگونه که گولدفینگر را مشخص کننده نقشه راهِ شخصیت جیمز باند می‌دانند، You Only Live Twice ثابت کرد که بدون شخصیت منفی کاریزماتیک و قدرتمند، مامور دو صفر هفت به چشم نخواهد آمد. احتمالا اگر به خاطرتان رجوع کنید تصویر دونالد پلزنس با آن طرز عجیب حرف زدن، زخم روی صورت و البته گربه‌اش را به یاد خواهید آورد. البته گروه سازنده از نظر ساخت لوکیشن هم بسیار قوی عمل کردند و برای مثال لوکیشن مخفیگاه درون آتشفشان همین فیلم، یکی از بزرگترین ست لوکیشن‌های ساخته شده برای یک اثر سینمایی به حساب می‌آید.
نیروی مخفی والاحضرت ملکه با بازی جئورج لزنبی

آریا بانو


هرچند که به نظر بسیاری لزنبی در این فیلم کاریزمای لازم برای زنده کردن جیمزباند را ندارد، اما این اثر به دلایلی متفاوت تحسین شده است. یکی از مهمترینِ آن‌ها داستان و فیلم‌نامه قوی این فیلم است که باعث خلق سکانس‌هایی به یادماندنی ازجمله سکانس کشته شدن تریسی (دختری که باند عاشق او شده و به خاطر او قصد ترک سازمان مخفی را دارد) توسط بلوفلد شده است. البته نباید تاثیر زیاد آهنگسازی جان بری در موفقیت این فیلم را فراموش کنیم.
بهترین بازیگران نقش باند
از آنجاییکه بسیاری از طرفداران این سری فیلم‌های جاسوسی نام شون کانری، راجر مور، دنیل کریگ و پیرس بروزنان را خواهند آورد پس بدون ترتیب مشخص به معرفی خصوصیات این بازیگران دراین مجموعه فیلم می‌پردازیم.
شون کانری: شوخ‌طبع و بی‌تفاوت

آریا بانو


اگرچه بازیگران زیادی در نقش مامور 007 درخشیده‌اند، اما همانگونه که پیش از این ذکر شد شون کانری بود که چگونه جیمزباند بودن را به بقیه آموخت. بهترین جیمز باند‌ها با بازی شون کانری در فیلم‌هایی، چون "تو تنها دو بار زندگی می‌کنی"، "گولدفینگر" و "ثاندربال" ظاهر شدند.
پیرس بروزنان

آریا بانو


او که پس از دوره کوتاهِ تیموتی دالتون لباس جیمزباند را پوشید، این سری فیلم‌های جاسوسی را وارد عرصه مدرن‌تری کرد. بروزنان به خوبی ثابت کرد که تهیه‌کننده در اعتماد به او بی‌نقص عمل کرده و شاید شبیه‌ترین جیمزباند به آنچه در ذهن یان فلمینگ (خالق رمان جیمز باند) بود را خلق کرد. "گولدن‌آی" با بازی پیرس بروزنان بدون شک یکی از خاطره‌انگیزترین فیلم‌های جیمزباند به‌شمار می‌رود.
راجر مور

آریا بانو


هرچند که بسیاری از طرفداران متعصب مجموعه، ورژن بازیگوش و سربه‌هوای راجر مور از جیمز باندِ محبوبشان را نمی‌پسندند، اما او با بیشترین تعداد حضور درمیان تمام بازیگران نقش جیمزباند، تا به امروز در این زمینه رکورددار است. راجر مور که پس از مدت‌ها کاندیدِ نقش بودن به جیمزباند رسید موفق شد ماموری رئوف‌تر با تصمیماتی انسانی‌تر را به روی پرده ببرد و همین بازی او یکی از عوامل جاودانه شدن فیلم "جاسوسی که عاشقم بود" به حساب می‌آید.
دنیل کریگ

آریا بانو


کریگ با قدی کوتاه‌تر از بیشتر جیمزباند‌های قبلی خیلی زود نشان داد چرا برای این نقش انتخاب شده است. زمانی که در حال تماشای جیمز باندِ دنیل کریگ هستید لحظه کوتاهی غفلت باعث می‌شود صحنه بیرون پریدن مامور 007 از قطار یا هواپیمایی درحال انفجار را از دست بدهید و همین ریتم تند و جلوه‌های ویژه متحیرکننده دلیل محبوبیت سری آخر فیلم‌های جیمزباند است. "کازینو رویال" و "اسکایفال" محبوبترین فیلم‌های جیمزباند با بازی کریگ به حساب می‌آید.
بهترین تِرَک موسیقی
هربار که قرار است جیمزباند جدیدی ساخته شود بحث‌های زیادی در بریتانیا و سراسر جهان درمورد خواننده آن آغاز می‌شود. دلیل این امر اهمیت ویژه و فراگیری و ماندگاری بیشتر آهنگ‌های این مجموعه است. باهم نگاهی به 5 ترانه برتر سری فیلم‌های جیمزباند به انتخاب مجله رولینگ استونز می‌اندازیم.
الماس‌ها جاودانه‌اند از شرلی بسی

آریا بانو


شرلی بسی آهنگ آغازینی شنیدنی و چند لایه و در هماهنگی کامل با داستان فیلم خلق کرد که از اکثر آهنگ‌های جیمزباند‌های دیگر زیرتر ساخته شده بود.
اسکایفال از اَدِل

آریا بانو


بسیاری، یکی از دلایل فروش بیش از یک میلیارد دلاری اسکای‌فال را این آهنگ می‌دانند. به هر روی قدرت حنجره ادل یکی از به یاد ماندنی‌ترین ترانه‌های مجموعه جیمزباند را ساخته است.
تنها دوبار زندگی می‌کنی با صدای نانسی سیناترا

آریا بانو


در فیلمی که جیمزباند مرگش را صحنه‌سازی می‌کند، ملودی جادویی بری اوگمنتس در کنار ضرب شیطنت‌آمیز زایلوفون ساخته شده از بامبو و البته صدای گوش‌نواز نانسی سیناترا که گویی تمام اجزای آهنگ را کنارهم نگاه داشته است، همه و همه قطعه‌ای فراموش نشدنی را خلق کرده است.
لیو اند لت دای از پل مک‌کارتنی و وینگز

آریا بانو


بهترین همکاری مک‌کارتنی و وینگز فقط اثری خوب خلق نکرده است بلکه منجر به خلق تِرَکی در سطح ترک‌های گروه بیتلز شده‌است. لیندا مک‌کارتنی و جئورج مارتین، تهیه کننده نابغه موسیقی به کمک پل و وینگز آمدند تا با ترانه‌ای شنیدنی گوش مردم سراسر دنیا را بنوازند.
گولدفینگر با صدای شرلی بسی
بسیاری ستاره این فیلم جیمزباند را شرلی بسی می‌دانند. شرلی با اعتماد به لزلی بریکوسی و آنتونی نیولی و البته صدای گیرا و دلنشینش انگار صحنه را از شون کانری و گرت فروب (در نقش گولدفینگر) می‌رباید و لرزه‌ای به ستون فقراتمان می‌اندازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/500920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود