آریا بانو

آخرين مطالب

ستاره‌شناسان یک جریان ستاره‌ای خانوادگی را در کهکشان راه شیری یافتند گوناگون

ستاره‌شناسان یک جریان ستاره‌ای خانوادگی را در کهکشان راه شیری یافتند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دیجی کالا /پدیده‌های آسمانی همیشه در کانون توجه قرار دارند اما شناسایی ویژگی‌های برخی از آن‌ها از جمله جریان ستاره‌ای می‌تواند نیاز به فعالیت زیادی داشته باشد. اکنون یکی از این جریان‌ها بیشتر هم توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است: «تیا 456» که ستاره‌های آن در یک زمان متولد شده‌اند و متعلق به یک خانواده‌اند.
جریان ستاره‌ای یک الگوی خطی نادر از ستارگان است که ستاره‌های آن به هم مرتبطند اما مانند یک خوشه‌ی شناخته شده به شکل توده‌ای انبوه نیستند. در کهکشان راه شیری 8 هزار و 292 جریان ستاره‌ای وجود دارد که به‌تازگی کشف شده‌اند و با نام «تیا» (Theia) شناخته می‌شوند. اما چیز دیگری هم تیا 456 را خاص می‌کند. پس از ترکیب چندین مجموعه داده‌ی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی گایا، تیمی از اخترفیزیکدان دریافتند که همه‌ی 468 ستاره‌ی موجود در تیا 456 در یک زمان متولد شده‌اند و در یک جهت در آسمان حرکت می‌کنند.
بررسی جریان‌های ستاره‌ای پنهان
«جف اندروز» (Jeff Andrews) اخترفیزیکدان دانشگاه نورث وسترن و یکی از این محققان درباره‌ی این جریان ستاره‌ای گفت: «بیشتر ستاره‌های خوشه‌های ستاره‌ای هم‌زمان تشکیل می‌شوند. اما موضوع هیجان‌انگیز درباره‌ی تیا 456 این است که مجموعه‌ای کوچک از ستاره‌های کنار هم قرار گرفته نیست بلکه یک مجموعه‌ی طولانی و کشیده است. جریان‌های نسبتا کمی وجود دارند که نزدیک به ما، جوان و بسیار پراکنده باشند.»
این پژوهش که نتایج آن این هفته در نشست انجمن نجوم آمریکا ارائه شد، با همکاری اخترفیزیکدانان، «مارسل آگوئروس» (Marcel Agüeros) و «جیسون کرتیس» (Jason Curtis) از دانشگاه کلمبیا، «خولیو چانم» (Julio Chanamé) از دانشگاه کاتولیک پاپی شیلی، «سیمون شولر» (Simon Schuler) از دانشگاه تامپا و «کوین کووی» (Kevin Covey) و «مارینا کونکل» (Marina Kounkel) از دانشگاه واشنگتن غربی انجام شده است.
هرچند مدت‌هاست محققان می‌دانند که ستاره‌ها به صورت گروهی تشکیل می‌شوند، اما بیشتر خوشه‌های شناخته شده، کروی هستند. اخترفیزیکدانان فقط اخیرا شروع به یافتن الگوهای جدید در کیهان کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که رشته‌های بلند ستاره‌ها زمانی خوشه‌های کوچکی بوده‌اند که به تدریج از هم جدا شده و توسط نیروهای جزر و مدی کشیده شده‌اند.

آریا بانو

عکسی از خوشه‌ی پروین به عنوان یک خوشه‌ی ستاره‌ای باز عادی
قمرهای اقیانوسی مشتری باعث افزایش جزر و مد یکدیگر می‌شوند
اندروز گفت: «پیشرفت ابزار دقیق، فناوری و توانایی استخراج داده‌ها باعث شده که بفهمیم ستارگان در ساختارهای بیشتری نسبت به توده‌های شناخته شده وجود دارند و اغلب چنین جریان‌هایی را در آسمان تشکیل می‌دهند. اگرچه ده‌ها سال است که درباره‌ی آن‌ها اطلاعات داریم، اما یافتن جریان‌های پنهان را در سال‌های اخیر آغاز کرده‌ایم.»
بیشتر جریان‌های ستاره‌ای توسط تلسکوپ‌هایی که فراتر از راه شیری را نشانه رفته‌اند، در نقاط دیگر کیهان یافت شده‌اند. اما تیا 456 یکی از همین جریان‌های ستاره‌ای پنهان است که تا بیش از 500 سال نوری امتداد دارد. این جریان ستاره‌ای در صفحه‌ی کهکشانی راه شیری قرار گرفته و به راحتی در پس‌زمینه‌ی 400 میلیارد ستاره‌ی کهکشان گم می‌شود.
اندروز گفت: «ما بیشتر تمایل داریم که تلسکوپ‌های خود را به جهات دیگری متمرکز کنیم که یافتن این اجرام کیهانی آسان‌تر است. اکنون در حال یافتن این جریان‌ها در کهکشان خودمان هستیم. چیزی که مانند یافتن سوزن در انبار کاه یا درباره‌ی این مورد خاص، شبیه به یافتن یک موج در اقیانوس است.»

آریا بانو


طرح‌واره‌ای از شیوه‌ی قرارگیری تیا 456 در صفحه‌ی کهکشان راه شیری
شناسایی با روش‌های علوم داده
در حقیقت شناسایی و بررسی این ساختارهای غول‌پیکر یک چالش علم داده محسوب می‌شود. الگوریتم‌های هوش مصنوعی مجموعه‌های عظیمی از داده‌های ستاره‌ای را برای یافتن این ساختارها با هم ترکیب می‌کنند. سپس به کمک الگوریتم‌های دیگری، این داده‌ها با با کاتالوگ‌های موجود که به فراوانی آهن در ستارگان اختصاص دارند، مقایسه می‌شوند.
اندروز و تیم او دریافتند که 468 ستاره‌ی تیا 456 دارای فراوانی آهن یکسان هستند و این نشان می‌دهد که احتمالا این ستاره‌ها 100 میلیون سال پیش با هم تشکیل شده‌اند. اما پژوهشگران شواهد بیشتری هم به این یافته افزودند. آن‌ها مجموعه داده‌ای از منحنی‌های نوری را بررسی کردند که شیوه‌ی تغییر روشنایی این ستارگان را در طول زمان نشان می‌دهد. آگروس گفت: «این روش می‌تواند برای اندازه‌گیری سرعت چرخش ستاره‌ها استفاده شود تا ستاره‌های با سن یکسان باید الگوی متمایزی در میزان چرخش خود نشان دهند.»
با کمک داده‌های حاصل از «ماهواره‌ی نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران» (Transiting Exoplanet Survey Satellite) ناسا و «تاسیسات گذر تسوئیکی» (Zwicky Transient Facility) که هر دو منحنی‌های نوری ستارگان موجود در تیا 456 را تهیه کرده‌اند، اندروز و همکارانش یکسان بودن سن ستاره‌های موجود در این جریان ستاره‌ای را تأیید کردند. این تیم همچنین دریافت که ستاره‌های این جریان با هم در یک جهت حرکت می‌کنند.
اندروز گفت: «اگر بدانید که روند حرکت ستاره‌ها چگونه است، می‌توانید (با برون‌یابی) این روند را به عقب شبیه‌سازی کنید و دریابید که این ستاره‌ها از کجا آمده‌اند. همانطور که ما این روند را به عقب پیش می‌بردیم، ستاره‌ها به هم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شدند. بنابراین، ما فکر می‌کنیم همه‌ی این ستاره‌ها با هم متولد شده‌اند و یک منشا معمول مشترک دارند.»
او خاطرنشان کرد: «ترکیب مجموعه داده‌ها و داده‌کاوی برای درک جهان پیرامون ما ضروری است. فقط با کمک یک مجموعه داده است که می‌توانید تا این مرحله پیش بروید. وقتی مجموعه‌های داده را با هم ترکیب و بررسی می‌کنید، درک بسیار جامع‌تری از آنچه در کیهان وجود دارد، به‌دست می‌دهد.»
منبع: Phys.Org

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/498801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

تمجید ستاره سیتی از بلینگام؛ جود استثنایی است

بیگی: در قائمشهر از استقلال و پرسپولیس امتیاز می گیریم

تصمیم جالب آرسنال؛ خداحافظی با لوگوی همیشگی

اینزاگی با تماس‌ها از لیگ برتر بمباران شده است!

حیدری: داور دربی به دنبال اخراج ساپینتو بود

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!