آریا بانو

ابتکار: پیشرفت زنان از جمله رویکردهای اصلی انقلاب اسلامی بوده است اجتماعي

ابتکار: پیشرفت زنان از جمله رویکردهای اصلی انقلاب اسلامی بوده است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم اکران فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیره قیدی در جشنواره سینمایی «بلیتز» کشور برونئی دارالسلام، ضمن تشریح نقش پررنگ زنان ایرانی در ابعاد مختلف گفت:‌ پیشرفت زنان و رشد از جمله رویکردهای اصلی انقلاب اسلامی از ابتدا بوده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور برونئی دارالسلام در راستای ایران شناسی و با هدف نمایش توانمندی و قابلیت ها نیز به پاس حماسه زنان مسلمان ایرانی در دوران دفاع مقدس با همکاری بنیاد سینمایی فارابی فیلم سینمایی «ویلایی ها» را در جشنواره «بلیتز» کشور برونئی دارالسلام جهت اکران ارسال کرد.
فیلم سینمایی «ویلایی ها» نخستین تجربه منیره قیدی در مقام کارگردانی است که با تهیه کنندگی سعید ملکان سال 1395 اکران شد.
«ویلایی ‌ها» مضمونی دفاع مقدسی دارد و روایتگر زنی با نام «عزیز» است که در اوج موشک باران شهرها در سال 1365 همراه نوه‌های خود وارد مجموعه ویلایی می‌شود و در ادامه اتفاقاتی برای آنها رقم می خورد.
طناز طباطبایی، پریناز ایزدیار، ثریا قاسمی(عزیز)، صابر ابر، علی شادمان و آناهیتا افشار از جمله بازیگران این اثر سینمایی هستند.
از «ویلایی ها» در جشنواره های مختلفی استقبال شد و در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر نیز توانست سه سیمرغ بلورین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن (ثریا قاسمی)، بهترین جلوه‌های ویژه بصری و استعداد درخشان بهترین فیلم اولی را کسب کند.
معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم اکران این اثر سینمایی در جشنواره سینمایی «بلیتز» کشور برونئی دارالسلام، بصورت تصویری و زنده برای افراد حاضر در سالن به تشریح نقش آفرینی زنان ایرانی در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصای پرداخت و تصریح کرد:‌ از آغاز و ظهور انقلاب اسلامی مساله پیشرفت زنان به عنوان رویکرد اصلی مطرح بوده و این انقلاب مردمی در زمینه های مختلف پیشرفت چشمگیری داشته که یکی از این زمینه ها، زمینه پیشرفت زنان و رشد خانواده است.
وی با بیان اینکه از همان ابتدا امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بر این امر اذعان و تاکید داشت که در اسلام هیچ چیزی وجود ندارد که مانعی برای پیشرفت زنان باشد و اسلام چارچوب های پیشرفت معنوی، رشد اخلاقی و فکری برای همه اعضای جامعه از جمله زنان را فراهم کرده است، یادآور شد: به همین دلیل و بر اساس این چشم انداز و تلاش های زن ایرانی، پیشرفت های بزرگی داشته ایم و در زمینه هایی مانند آموزش زنان ایرانی، گام های بلندی برداشته ایم.
معاون رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در کاهش شکاف سواد آموزی و همچنین در زمینه های مختلف دسترسی زنان به آموزش، دختران در سطوح ابتدایی تا تحصیلات تکمیلی تر و زنان تا سطوح بالاتر تحصیلات آکادمیک موفقیت های چشمگیری کسب کردیم. اکنون بیش از 98 درصد دختران ایرانی به تحصیلات ابتدایی دسترسی دارند و حدود 60 درصد دانشجویان و 30 درصد از اعضای هیات علمی در دانشگاه ها را زنان تشکیل می دهند.
ابتکار با بیان اینکه زنان ایران در حوزه های مختلف در حال پیشرفت هستند، افزود: در بخش بهداشت می بینید که بیش از 50 درصد افرادی که در این بخش فعال هستند را زنان تشکیل می دهند ضمن اینکه حدود 30 درصد از پزشکان و متخصصان این حوزه زن هستند تا آنجا که ایران را به عنوان یکی از پیشرفته ترین ها در سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان معرفی کرده اند.
زنان ایرانی در حوزه سلامت و پیشگیری از کرونا پیشرو هستند
وی با بیان اینکه اکنون به دنبال همه گیری کرونا، متخصصان زن در حوزه بهداشت و سلامت ایران پیشرو بوده اند، یادآور شد: در بخش دفاع از جامعه در برابر این همه گیری وحشتناک، ما شهدای راه سلامت داریم؛ زنانی که برای مبارزه با این بیماری همه گیر، جان خود را از دست دادند و در برابر این بیماری مبارزه کردند.
ابتکار با بیان اینکه ایران از نظر علم و فناوری، پیشرفت هایی کرده، تصریح کرد: اکنون بیش از چهار هزار شرکت علمی مستقر در ایران داریم که در زمینه پیشرفت علم و فناوری کار می کنند و زنان ایرانی نزدیک به 25 تا 30 درصد مدیریت و راهبری این شرکت ها را عهده دار هستند.
به گفته معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، همچنین از میان زنان، دانشمندان و کارشناسانی داریم که در زمینه اقتصاد فعال هستند و در حوزه اقتصاد، نقش زانن ایرانی بیشتر و بیشتر شده و آنها را در بخش فعالیت های کارآفرینی می بینیم.
ابتکار افزود: در سطح فعالیت اقتصادی زنان سرپرست خانوار، اکنون یک طرح ملی داریم که همان توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در سطوح مختلف است و این بدان معنی است که زنان بیش از بیش درگیر کار می شوند. حتی اگر به طور سنتی نگاه کنیم، طبق آموزه های اسلامی زن از نظر اقتصادی از طریق همسر در خانواده باید تأمین شود اما امروزه می بینیم که زنان در ابعاد مختلف جامعه کار می کنند و همچنین پیشرفت های بزرگی را شاهد بوده ایم.
وی ادامه داد: اگر به زن روستایی نگاهی بیاندازیم با فرهنگ های متنوع در روستاهای مختلف، شاهد جنبه ها و ابعاد مختلفی از این امر هستیم، فرهنگ و نقش زنان را به ویژه در تولید صنایع دستی می بینیم. ترویج فرهنگ محلی هم از طریق لباس های سنتی زیبا و هم از طریق صنایع دستی سنتی مانند قالی بافی و گیلم شاهد هستیم و اینها محصولات زیبایی هستند که عمدتا بعنوان صنایع دستی شناخته می شوند که بیش از 80 درصد توسط زنان ایرانی تولید می شود.
ابتکار با تاکید بر اینکه در بخش کشاورزی نیز 40 درصد محصولات توسط زنان تولید می شود، خاطرنشان کرد: اکنون طرحی برای معرفی محصولات استاندارد داریم؛ مجوزهایی برای زنانی که محصولات کشاورزی را مطابق با استانداردهای codex تولید می کنند صادر می شود. 
معاون رئیس جمهوری با اشاره به فعالیت زنان در بعد سیاسی یادآور شد: زنان ایرانی در حوزه سیاست هم فعال هستند چنانچه در حال حاضر حدود پنج حزب سیاسی داریم که توسط زنان اداره می شوند؛ احزاب سیاسی زن محور در ایران.
وی افزود: در هر انتخاباتی، شما زنان ایرانی را می بینید که بیش از 50 درصد رای دهندگان بوده اند. ضمن اینکه زنان ایرانی از سال 1997 عضو کابینه و به عنوان معاون رئیس جمهور در کابینه بوده اند، به عنوان مشاور رئیس جمهوری و به عنوان وزیر و این یک روند مهم برای زن ایرانی است.
ابتکار درباره سهم زنان در تصمیم گیری های مدیریتی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهمیه ای در دولت داریم که 30 درصد از مدیران تصمیم ساز در سطوح تصمیم گیری دولت باید زنان و بر اساس این سهمیه باشد. همچنین طرحی برای توانمندسازی مدیران زن داریم و از حدود 11 درصد در سال 2017 شروع کردیم و اکنون حدود 25 درصد مدیران زن در سطوح مختلف تصمیم گیری را داریم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با یادآوری اینکه در دولت دکتر روحانی بر اساس این سهمیه، زنان را به محافل تصمیم گیری و به ویژه سطوح بالاتر تصمیم گیری وارد کردیم، گفت: حدود 90 نفر زن به عنوان معاون وزیر اکنون در آن سطح مشغول به کار هستند و همچنین به عنوان سفیران زن و همانطور که می دانید در کشور برونئی دارالسلام ما یک سفیر زن داریم، خانم ریگی که سفیر بسیار موفقی برای جمهوری اسلامی ایران است.
وی درباره فعالیت های زنان در عرصه ورزش هم گفت: همچنین در زمینه هایی مانند ورزش زنان ایرانی پیشرفت کرده اند و تصویر جالبی از پیشرفت زنان ایرانی ارائه کرده اند که مطابق با هنجارها و معیارهای اسلامی است و توانسته ایم کد اسلامی را در البسه فعالیت های مختلف ورزشی در سطح بین المللی ترویج کردیم. پیش از این زنان در آن سطح مجاز به رعایت حجاب نبودند اما در حال حاضر زنان باحجاب هستند و در مسابقات بین المللی شرکت می کنند.
ابتکار با بیان اینکه در حال تشویق دختران جوان از مدرسه ابتدایی به نه تنها ورزش بلکه شرکت در مسابقات مختلف ورزشی هستیم، تاکید کرد: ورزش می تواند به سلامت، رشد اخلاقی و فکری آنها کمک خواهد کرد.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در ایران شاخص هایی برای برابری جنسیتی بر اساس ارزش های اسلامی و فرهنگ ملی تدوین شده است، خاطرنشان کرد: در حال تلاش برای ارتقا این شاخص ها هستیم، شاخص هایی که به شاخص های محلی تبدیل شده اند. همچنین برنامه هایی برای 31 استان ایران تحت عنوان برنامه های محلی برای پیشرفت زنان و خانواده ها داریم.
وی افزود: شاخص های توسعه خانواده، بسیار مهم است زیرا خانواده یک نهاد مهم در جمهوری اسلامی ایران بوده و ما یک طرح ملی با عنوان طرح ملی خانواده نیز برای خانواده داریم که یک برنامه آموزشی مداوم برای تقویت ارتباطات است؛ مهارت گفت وگو در بین اعضای مختلف خانواده برای افزایش انسجام خانواده.
ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود به راه اندازی یک مرکز تعالی بین المللی برای گفت وگوی خانواده اشاره کرد و گفت: تمایل به همکاری با جامعه مدنی و همچنین در سطح دو جانبه با جامعه بین المللی داریم در مورد این مساله مهم که یکی از زمینه هایی است که ما در سالهای گذشته کار کرده ایم و توانستیم جامعه مدنی را به ویژه در زمینه امور خانواده و زنان تقویت کنیم.
وی افزود: حدود 2700 سمن در این حوزه فعال هستند. کارگاه های مختلفی برای افزایش توانمندی آنها در بخش های تقویت توانایی های آنها از نظر نوشتن پروژه، از نظر توانایی تأمین بودجه خود و برای ارتقا توانایی های مختلف برای حفاظت از نقش آفرینی زنان و خانواده در محیط اجتماعی برگزار شده ست. این یک پروژه بسیار مهم و یک طرح متداوم است و امیدواریم که بتوانیم جامعه مدنی را بیش از پیش درگیر پروژه های مختلف، شبیه این پروژه ای که انجام شده، کنیم.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: می توانیم گروه های جامعه مدنی را در پروژه تاب آوری اجتماعی که ما در حال انجام آن هستیم، فعال کنیم؛ این یک پروژه در سطح ملی است که حدود هزار مکان مختلف در کشور را پوشش می دهد. این برنامه تاب آوری ملی قصد دارد توانایی های جوامع محلی را در مبارزه با کمبودها یا بیماری های مختلفی افزایش دهد و این به جوامع ما در سطوح روستایی، شهری و حومه کمک می کند تا به ویژه برای توانمند سازی زنان و خانواده ها، بتوانند با چالش های مختلف کنار بیایند.
جنگ اقتصادی و تبلیغاتی علیه ایران
ابتکار، جنگ اقتصادی که اکنون چندین کشور علیه ایران انجام داده اند را مهم‌ترین دغدغه امروز دانست و گفت: دومین جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران، یک جنگ تبلیغاتی است. به این معنا که بیشترین خبر را در رسانه های مختلف داریم و بخصوص این که بیشترین اخبار منفی، درباره ایران را منتشر می کنند. اما با وجود این مسایل، ایران در حال پیشرفت است و در شاخص های توسعه از نظر علمی و آموزشی و از نظر شاخص های اقتصادی پیشرفت چشمگیری داشته است.
معاون رییس جمهوری، شاهد مدعا را پیروزی در برابر بیماری و مقابله علیه کرونا عنوان و خاطرنشان کرد: مقابله با این بیماری همه گیر، یک چالش بسیار مهم است که توانسته ایم امکانات بهداشتی خود را در آن افزایش دهیم و با ساخت کیت های تشخیصی و از نظر درمانی از ملت پشتیبانی کنیم. همچنین واکسنی هم با حمایت دولت و از سوی شرکت های دانش بنیان در حال ساختن داریم.
ابتکار با تاکید بر اینکه چشم به راه آینده ای روشن هستیم، افزود: از نظر مبارزه با این همه گیری و از نظر ارتقا سلامتی و تبیین صلح در جامعه، امیدواریم و مشتاقانه منتظر همکاری با اعضای جامعه جهانی هستیم و به ویژه در میان کشورهای مسلمان که تجربه های ما را به اشتراک می گذارند و تبادل نظر می کنند زیرا منتظر دنیای مملو از صلح، امید و سلامتی برای همه بشریت هستیم.

آریا بانو


برچسب‌ها
سعید ملکان دفاع مقدس بنیاد سینمایی فارابی وزارت امور خارجه معصومه ابتکار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/490208/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند