آریا بانو

آخرين مطالب

وقتی کوهستان فرزندانش را بلعید اجتماعي

وقتی کوهستان فرزندانش را بلعید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / جمعه‌ای که گذشت، سقوط بهمن در ارتفاعات شمیرانات، 12 خانواده و جامعه کوهنوردان کشورمان را سیاه‌پوش کرد؛ اما از بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی و شوخی گرفتن کولاک در قله‌های مرتفع البرز نتیجه‌ای غیر از این انتظار می‌رفت؟
5 دی ماه 99 سقوط بهمن در ارتفاعات شمیرانات منجر به مرگ 12 کوهنورد و کشف اجساد آنان طی سه روز عملیات مستمر تیم‌های امداد و نجات و واکنش سریع هلال احمر، آتش‌ نشانی و عوامل امدادی شد.
اما 24 ساعت پیش از وقوع این حادثه سیاه، هواشناسی تهران از تداوم 48 ساعته سامانه بارشی برف و باران در استان خبر داده بود که از عصر چهارشنبه آغاز و علیرغم عملیات مستمر راهداری خودروهای بسیاری را در جاده‌های کوهستانی شمیرانات گرفتار کرده بود.
پیش‌بینی این سازمان برای مناطق نیمه شمالی استان وزش باد، بارش برف و کولاک به همراه کاهش محسوس 5 تا 8 درجه‌ای دما و در برخی مناطق افت دما بین 10 تا 12 درجه سانتیگراد از بامداد جمعه تا 24 ساعت بود.
بر اساس هشدارهای سازمان هواشناسی آماده‌ باش کامل برای دستگاه‌های امدادی و اجرایی استان‌ها به منظور پیشگیری از حوادث احتمالی اعلام شد.

آریا بانو

فدراسیون کوهنوردی خطر را گوشزد کرده‌بود
رئیس فدراسیون کوهنوردی در گفتگو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر اینکه هشدارها در سایت فدراسیون درج می‌شود، اعلام کرد: فدراسیون به محض دریافت هشدار سازمان هواشناسی و یا هواشناسی کوهستان اخطاریه‌ها را برای کوهنوردان اطلاع‌رسانی می‌کند؛ پیش از این حادثه نیز حدود پنج اخطاریه در سایت قرار گرفته بود و اطلاع‌رسانی خوبی از طریق شبکه خبر، رادیو و کانال‌های مرتبط انجام شد.
رضا زارعی افزود: حتی شرایط هوا در روز جمعه نسبت به روز پنجشنبه هم به مراتب وخیم‌تر پیش‌بینی شده بود و کوهنوردان بایستی برنامه صعود خود را تغییر می‌دادند.
وی اظهار داشت: اتفاقی که در کوه‌های شمال تهران رخ داد، 2 بعد داشت. اول بارش سنگین برف که کوهنوردان را در دره‌های بهمن‌گیر آهار و دارآباد گرفتار کرد و دوم تونل باد که از غرب تهران تا توچال را در برگرفت و گریبان‌گیر جمعیتی شد که در کلکچال حضور داشتند.
رئیس فدراسیون کوهنوردی شدت باد و افت ناگهانی دما را از علل مهم مرگ کوهنوردان دانست و افزود: عمده افرادی که در این حادثه جان خود را از دست دادند، از تجهیزات کافی برخوردار نبودند اما در بین آنها کوهنوردان حرفه‌ای که از اعضای باشگاه‌های کوهنوردی بوده و امکانات خوبی به همراه داشتند هم در کوهستان‌های شمیرانات به کام مرگ کشیده شدند.

آریا بانو

جمعه؛ صعود کوهنوردان نکته غیرطبیعی ماجرا بود!
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در گفتگو با ایرنا بیان داشت: بارش برف، بوران و کولاک در زمستان ارتفاعات امری طبیعی است و حضور کوهنوردان در این شرایط نکته غیر طبیعی بود که چرا به هشدارها توجه نکردند! این اتفاق ثمر سهل‌انگاری انسانی نبود و واکنش طبیعی کوهستان بود که هواشناسی آن را پیش‌بینی کرده و فدراسیون کوهنوردی نیز هشدارهای لازم را اطلاع رسانی کرده بود.
ابراهیم تاجیک نوری اظهار داشت: زمستان، فصل حوادث است و در سال‌های گذشته نیز شاهد سقوط بهمن در ارتفاعت توچال، دیزین و دیگر کوهستان‌های کشور و گرفتاری کوهنوردانی که بدون توجه به هشدارها به صعود زمستانی می‌پردازنند، بودیم.
وی در تشریح امدادرسانی هلال احمر در این حادثه گفت: ساعت 13 روز جمعه گزارش سقوط بهمن در دارآباد، شیرپلا و آهار دریافت شد و تیم‌های امداد و نجات به سرعت به محل اعزام شدند. عملیات جستجو و کشف اجساد کوهنوردان از عصر جمعه تا ظهر روز یکشنبه به طول انجامید و در نهایت پیکر 12 کوهنورد یعنی 8 نفر در کلکچال، 2 نفر در دارآباد، و 2 نفر در توچال و آهار کشف و به مائین کوه انتقال یافت.
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران در خصوص نحوه پاسخگویی مسئولان به رسانه‌ها در زمان حوادث توضیح داد: جمعیت هلال احمر دارای مرکز فرماندهی و کنترل عملیات است که وظیفه پایش و نظارت مستمر بر عملیات را بر عهده دارد تا از انتشار اخبار تائید نشده جلوگیری شود.
وی ادامه داد: اما به طور مثال در این حادثه شاهد بودیم برخی سازمان‌ها شاید به دلیل اطلاع رسانی عملیات‌شان، اطلاعات نادرست در اختیار رسانه‌ها قرار دادند که این اقدام نگرانی خانواده‌ها را در این شرایط تشدید می‌کند.
تاجیک نوری افزود: اما جمعیت هلال احمر تا دریافت مستندات کافی و کسب اطمینان، هیچ آماری را به صورت رسمی منتشر نمی‌کند؛ به همین علت آمارها کم یا زیاد نمی‌شد و این نقطه قوت ما در این حادثه به شمار می‌رود.
وی خاطرنشان کرد: قانون، مسئولیت تمام سازمان‌ها را مشخص کرده و آمار مفقودی‌ها به دلیل اینکه سامانه 112 در اختیار هلال احمر است، از سوی جمعیت اعلام می‌شود. اگر هر کس بر اساس وظایف قانونی خود عمل کند، به طور قطع از انتشار شایعه جلوگیری می‌شود، دستگاه‌ها زیر سوال نمی‌روند، افکار عمومی گمراه نمی‌شوند و فشار روانی بر نیروهای عملیاتی کاهش می‌یابد.
به گزارش ایرنا، شرق ارتفاعات توچال در محدوده عملیاتی جمعیت هلال احمر غرب آن در محدوده عملیاتی آتش نشانی است.

آریا بانو

قدرت‌نمایی طبیعت در برابر انسان
حسین طاهری، یکی از هیمالیانوردان ایران در بخشی از گفتگوی اخیر خود با ایرنا کوهنوردانی که در این حادثه به کام مرگ کشیده شدند را به چهار گروه تقسیم کرد و گفت: تعدادی از کوهنوردان حرفه‌ای برای پیمایش سریع‌تر کوه و رسیدن به قله، بیراهه‌ها مسیرهای تابستانه، دهلیز و بهمن‌گیر را انتخاب کردند که دچار حادثه شدند.وی افزود: عده ای از کوهنوردان حرفه‌ای برای انجام صعود سرعتی در زمستان (آلپی) تجهیزات کمی به همراه داشتند که به دلیل روبه رو شدن با برودت‌ هوا دچار سرمازدگی شدند و برخی نیز جان خود را از دست دادند.
طاهری خاطرنشان کرد: گروهی دیگر از کوهنوردان حرفه‌ای نیز پیش از صعود اطلاعات مروبط به هواشناسی را دریافت نکرده بودند و از سرمای بیش از حد کوه‌های شمالی تهران خبر نداشتند که همین موضوع باعث شد تجهیزات گرمایشی لازم را به همراه نداشته باشند و دچار حادثه شوند.
و اما این هیمالیانورد با تجربه، گروه چهارم از حادثه دیدگان جمعه سیاه ارتفاعات تهران را افرادی با تجربه دانست که تجهیزات کافی نیز به همراه داشتند اما در زمان لازم تصمیم به بازگشت نگرفتند.
«در تقابل بین غرور انسان و قدرت طبیعت، پیروزی ازآن طبیعت است». این جمله‌ای است که طاهری در وصف این حادثه می‌گوید و معتقد است که این افراد بیش از حد به توانایی‌های خود باور داشتند در حالی که در شرایط بد آب هوایی به هیچ عنوان نمی توان در ارتفاعات پیشروی کرد و عاقلانه‌ترین راه، بازگشت است.

آریا بانو

توچال تعطیل شد تا سیاه پوش نشویم
مسئولان مجموعه تفریحی پیست اسکی توچال از روز یکشنبه تعطیلی بخش‌هایی همچون پارکینگ، جاده سلامتی، تله‌کابین، پیست اسکی، هتل و رستوران‌ها این مجموعه را در پایان هفته (12 دی) به دلیل احتمال سقوط بهمن اعلام کرده‌اند.
این پیشگیری در حالی است که پنج دی ماه علاوه بر گرفتاری کوهنوردان در بهمن، 100 نفر دیگر در ایستگاه هفت توچال به دلیل وزش باد شدید و خاموش کردن تله کابین از سوی متصدیان مدتی در ارتفاعات گرفتار شدند؛ البته پس از کاهش شدت باد، تمام آنها با تله‌ کابین به پایین کوه منتقل شدند و این حادثه مصدومی برجا نگذاشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/485625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

با آدم های منفی اطرافم چگونه رفتار کنم که انرژی شان را جذب نکنم؟

چگونه کودک حرف گوش نکن را تربیت کنیم؟

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران