آریا بانو

آخرين مطالب

وزیر آموزش و پرورش: همچنان به دنبال سیم کارت دانش‌آموزی هستیم گفتگو

وزیر آموزش و پرورش: همچنان به دنبال سیم کارت دانش‌آموزی هستیم
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / حاجی‌میرزایی از نامه‌نگاری با وزیر ارتباطات برای پیگیری تامین سیم‌کارت انحصاری دانش ‌آموزی خبر داد.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش مهمان این مجموعه خبری بود تا به عمده‌ترین چالش‌هایی که در این این ایام کرونایی بسیاری از جامعه مخاطبان آموزش و پرورش را درگیر کرده است، پاسخ دهد.
او در جریان بازدید از این مجموعه خبری و پاسخ به سوالات مردمی در ارتباطی زنده با معلم از استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، کرمان و البرز پاسخگوی سوالات آنها درباره جمعیت تحت پوشش شاد و امکانات آن، تحصیل دانش آموزان بمی 17 سال بعد از زلزله در مدارس کانکسی و مشکل حجم کتاب‌های درسی بود.
مسائلی همچون بازگشایی مدارس، اینترنت دانش آموزی، وضعیت برگزاری امتحانات، رعایت عدالت آموزشی و مواردی از این قبیل که جامعه مخاطبان به طور مستقیم با آن مواجه شده و برایشان چالش‌هایی به دنبال داشته است، دیگر محورهای سوالات از وزیر آموزش و پرورش بود البته که فرصت این ملاقات مجال کافی نبود تا در مورد سیاست گذاری‌ها و مسایل بنیادین آموزش و پرورش با سکاندار یکی از مشغله‌ترین وزرای روز‌های کرونایی گفت‌وگو را ادامه دهیم.
آنچه در ادامه آمده است پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش به اهم سوالات مردمی است که خواهان پاسخ آن از سوی مسئولان آموزش و پرورش به ویژه راس آن وزیر بودند که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
شاد این روز‌ها به مدرسه دوم دانش آموزان تبدیل شده است، اما با مشکلاتی مواجه است، آیا از خانواه و نزدیکان نزدیکان شما کسی هست که با این شبکه کار کند و اگر هست چه بازخورد‌هایی از آن گرفتید؟
در جامعه بزرگ ایران کمتر خانواده‌ای پیدا می‌کنید که به نحوی به آموزش و پرورش وصل نباشد من هم به عنوان یکی از آحاد همین جامعه بزرگ هم خواهرم دبیر هست، هم بستگان دیگری دارم که دبیر هستند، دانش آموز داریم و خواهرزاده ام دانش‌آموز هست و دائما از آن‌ها کنترل می‌کنم، سوال می‌کنم و اگر مشکل داشته باشند به من منتقل می‌کنند.
ببینید آموزش و پرورش نهاد منحصری از این جهت است که هر روز توسط خانواده‌ها قضاوت می‌شود و به دلیل اینکه کار ما و کار معلمان را می‌بینند؛ زحمت و تلاش خستگی‌ناپذیری که معلمان در این شرایط سخت انجام می‌دهند به خوبی مشهود است لذا قدردان این زحمات و تلاش هستند. همه مردم خبر دارند که چه اتفاقی در آموزش و پرورش می‌افتد.
برای رفع سریع مشکلات شاد تلاش می‌کنیم نظر شما به عنوان یک مخاطب بیرونی درباره شاد و مسائل آموزش و پرورش چیست؟
برای تحلیل دقیق یک پدیده به عوامل متعددی توجه کنیم، شاد یک راه‌حل بدیعی است یعنی ما تجربه داخلی در مورد این کار نداریم؛ در دنیا هم تجربه آموزش‌های الکترونیکی به این صورت وجود ندارد یعنی به صورت‌های اندک در سطوح دانشگاهی وجود داشته یا به صورت مکمل سایر آموزش‌ها بوده است، اما اینکه به عنوان یک آموزش منحصر کاملاً روی شبکه مجازی باشد نبوده بنابراین تجربه جدیدی است.
هر تجربه جدیدی نشیب و فراز‌هایی دارد و من تصورم این است که از شاد به عنوان یک مولود 7-8 ماهه راضی هستیم و فکر می‌کنیم که دستاورد‌های خوبی داشته است.
هر کسی در ایران اگر پنج دقیقه با شاد مرتبط باشد و با همه ظرفیت‌های آن آشنا شود، به ظرفیت آن پی می‌برد؛ چون خیلی‌ها نمی‌دانند چه ظرفیت‌های گسترده و متنوعی روی شاد برقرار شده است که شگفت‌انگیز است، اما آیا به معنای این است که شاد هیچ مشکلی ندارد؟ اصلا این گونه نیست، عرض کردم به عنوان یک پدیده جدید با مسائل و مشکلاتی رو به رو است که به تدریج و به سرعت هم اشکالات شناسایی می‌شود و هم برای رفع آن اقدام می‌شود.
قطعاً کسانی که از شاد استفاده می‌کنند می‌توانند قضاوت کند که در دو سه هفته اخیر مشکل سرعت به میزان بسیار زیادی حل شده است و بقیه مسائل و مشکلاتی که دارد هر روز نسبت به روز قبل بهتر شود.

آریا بانو


نصیب آموزشی دانش‌آموزان در همه مناطق کشور یکسان نیست با آمدن کرونا که در لایه‌های مختلف زندگی مردم ازجمله آموزش نفوذ کرده است. رسیدگی به وضعیت آموزشی در مناطق محروم را چطور ارزیابی می‌کنید و به موضوع عدالت آموزشی چه نمره‌ای می‌دهید؟
از زاویه عدالت به نظر من شاد در بخشی از جامعه که دسترسی به اینترنت دارد ظرفیت خیلی خوبی را ایجاد کرده است و بیش از 70 درصد جامعه به ابزار هوشمند دسترسی و روی شاد حضور دارند که این امکان خیلی خوبی است حالا چطوری این موضوع به عدالت کمک می‌کند؟ ما در تمام مدارس مان کیفیت آموزشی که ارائه می‌شود یکسان نیست، نصیب آموزشی همه دانش‌آموزان در همه مناطق کشور یکسان نیست.
الان در شاد این امکان فراهم شده است که محتوای آموزشی با کیفیت خوب در دسترس همه دانش‌آموزان قرار گیرد و حداقل آن 70 درصدی که در شرایط کنونی دسترسی به شاد دارند این امکان را دارند.
کسانی هم که این امکان را ندارند باز به صورت غیر برخط این امکان برایشان میسر است که به بهترین آموزش‌ها بدون هزینه دسترسی داشته باشند و این گام بزرگی برای عدالت است؛ مثلاً فرض کنید که یک دبیر برجسته فیزیک که در مناطق محدودیت دسترسی به او ممکن بود وجود داشته باشد الان این امکان فراهم است تا از تدریسش همه دانش‌آموزان استفاده کنند.
اما جمعیتی هستند که این‌ها دسترسی به اینترنت یا ابزار هوشمند ندارند ما باید از آن‌ها مراقبت کنیم که امر آموزش شان دچار اختلال نشود.
اولین خطری که تهدید می‌کند ترک تحصیل آنان است بنابراین ما به استان‌ها مأموریت دادیم که در تمام مدارس دانش‌آموزانی را که امسال ثبت نام کردند یا سال قبل ثبت نام کرده بودند و الان در مدرسه حضور ندارند پیگیری کنند و مطمئن شوند که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نیست.؛ اطلس آموزشی داشته باشند، تمام دانش آموزان مدرسه وضعیتشان روشن شده باشد که این کار الان در مدارس ما انجام می‌شود.
خطر دومی که الان دانش آموزان را تهدید می‌کند این است که دسترسی به آموزش نداشته باشند البته ما امکان تلویزیون را پیش‌بینی کردیم و پوشش تلویزیونی پوشش وسیع‌تر و گسترده تری است که دانش آموزان از آن استفاده می‌کنند.
آن‌هایی هم که ممکن است به تلویزیون دسترسی نداشته باشند از طریق درسنامه ها، تولید و توزیع خودآموز‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند تا آموزش ببینند؛ فکر می‌کنم امسال نسبت به سال‌های قبل حتماً کسانی که محروم از آموزش هستند، بیشتر نخواهد شد؛ مراقبت ما و مدیران مدارس ما نسبت به قبل بیشتر است و حساسیت همه مجموعه‌ها نسبت به این دانش آموزان افزایش پیدا کرده است.

آریا بانو


نامه نگاری برای دسترسی به سیم کارت انحصاری دانش آموزان رسمیت پیدا کردن فضای مجازی در بین جامعه دانش آموزی و سوق دادن آموزش‌ها به این فضا نگرانی بابت مسائل پرورشی در این بستر ایجاد کرده است، ضمن اینکه موضوعات نگران کننده و آسیب‌های فضای مجازی بین نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی اخیرا مطرح می‌شود، برای این موضوعات برنامه داشته‌اید؟
فعالیت‌های تربیتی و پرورشی الان روی شاد انجام می‌شود و بخش عظیمی از دانش‌آموزان را تحت پوشش قرارداده است؛ واقعاً کار‌هایی استکه قبلاً در این حجم انجام نمی‌شد و الان در حجم بسیار گسترده‌ای انجام می‌شود لذا به بعد پرورشی توجه و حساسیت داریم.
موضوع سیم کارت دانش آموزی را هنوز از دستور کار خارج نکردیم من همین چند روز گذشته مجدد نامه‌ای را خدمت آقای جهرمی و از ایشان خواهش کردم که هر امکانی را می‌توانند به کار بگیرند تا ما بتوانیم دانش‌آموزان را به یک سیم‌کارت انحصاری که بتواند با شاد ارتباط داشته باشد و منحصراً برای امر آموزش استفاده شود، آشنا کنیم و مورد استفاد قرار دهندکه حتماً این کار انجام خواهد شد و ماه هم پیگیر هستیم تا حتما این کار انجام شود.
سیستان و بلوچستان کمترین عضویت در شاد را دارد در ادامه این گفت‌وگو وزیر آموزش و پرورش به سوالات و چالش‌های معلمانی پاسخ داد که در ارتباط ویدیوکنفرانسی اهم مشکلات آموزشی و پرورشی شان را مطرح کردند. در اولین ارتباط ملک‌رئیسی از جنوب سیستان و بلوچستان ضمن نامناسب بودن زیرساخت شاد، نبود آموزگار در برخی مدارس منطقه، کم بودن میزان عضویت دانش آموزان در شبکه شاد به دلیل نبود زیرساخت و گوشی هوشمند، این نوع آموزش را برای دوره ابتدایی نامناسب دانست و خوستار رسیدگی به وضعیت دانش آموزان این منطقه شد.
سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استان‌ها کمترین میزان عضویت در شاد را دارد، اما به روش‌های دیگری هم آموزش در این مناطق دنبال می‌شود.
در مناطقی هم که شرایط پوشش تلویزیونی و زیرساخت اینترنتی پاسخگو نیست به نظر می‌رسد باید روی آموزش حضوری تکیه کنیم، در واقع وقتی جمعیت کم است و دسترسی به امکانات دیگر نیست بهترین راه این است که دانش آموزان را به صورت حضوری در کلاس درس داشته باشیم حالا اگر تعداد زیاد بود در چند نوبت برایشان کلاس برگزار شود.
رونمایی از چند ظرفیت جدید شاد در هفته های آتی ارتباط دوم از کرمان بود و احمدآبادی معلمی از شهرستان بم به نبود ظرفیت ارتباط دوطرفه در شاد و تحصیل دانش آموزان بمی 17 سال بعداز زلزله وحشتناک این خطه همچنان در کانکس اشاره کرد و حاجی‌میرزایی در این باره پاسخ داد.
یکی از برنامه هایی که جزء اولویت‌های ما بود همین ارتباط زنده دو طرفه است که الان امکان فنی اش برقرار است اما به دلیل اینکه ترافیک کار بالا بود و ما باید ترافیک را در ساعت های مختلف توزیع می‌کردیم؛ این کار انجام نشد ولی به زودی این کار محقق خواهد شد.
در شرایط کنونی ارتباط زنده تا 700 هزار ارتباط در روز را هم داریم ولی ارتباط تعاملی قطعاً مورد نیاز است که دو طرف بتوانند با هم ارتباط داشته باشند واین موضوع از نظر فنی امکان پذیر است.
به میزانی که بتوانیم با پهنای باند بهتری داشته باشیم و زیرساخت را مقداری تقویت کنیم این امکان هم برقرار شود. متشکرم از اینکه نگاهتان به موضوع شاد نگاه عمیق است و می‌توانید پیش بینی کنید که این یک حرکتی به سوی آینده است و قطعاً ظرفیت‌های بهتر و بیشتری به تدریج ایجاد خواهد شد.
ظرف دو تا سه هفته آینده چند ظرفیت جدید روی شاد ایجاد می‌کنیم که امکان های خیلی خوبی را در اختیار معلمان قرار خواهد داد.

آریا بانو


امیدوارم برای مدارس کانکسی بم هرچه زودتر کاری بکنیم امیدوارم برای مدارس کانکسی در بم که به آن اشاره شد بتوانیم کاری بکنیم؛ ما اعتبارات بخش مدرسه سازی را تقریباً در طول این چند سال اخیر بیش از 4 برابر کردیم و میزان مشارکت خیرین را هم توسعه دادیم اما حجم مدارسی که نیازمند به تخریب و بازسازی هستند زیاد است البته آخرین آماری که من دارم میزان این تخریب و بازسازی از 30 درصد به 22 درصد کاهش پیدا کرده است و نشان ‌می‌دهد در این مسیر جلو می‌رویم.
ساماندهی حجم کتاب‌های درسی سومین ارتباط از استان البرز بود و فلاحی یکی از معلمان این منطقه درباره نبود زیر ساخت مناسب شاد برای آزمون دانش آموزان در ایام امتحانات نوبت اول و مشکل حجم کتاب های درسی از حاجی‌میرزایی سوال کرد.
در مورد آزمون الان ظرفیت‌های محدودی روی شاد است اخیرا هم با مسئولان شاد جلسه داشتیم و گروه فنی به جد دنبال آن هستند که این ظرفیت را توسعه دهند و با تجهیزات بهتری بتوانند به انجام آزمون‌ها کمک کنند که ظرف 1-2 هفته آینده انجام خواهد شد.
در مورد حجم کتاب‌های درسی سازمان پژوهش تمام پایه‌ها و دروس را مشخص و کتاب‌ها را به دو بخش برای مطالعه و تدریس تقسیم کرده است؛ با این روش تقریبا 30 درصد از محتوای آموزشی را جدا کرده و به عنوان محتوایی است که افراد می‌توانند به صورت آزاد مطالعه می‌کنند و تمرکز معلمان بر روی این 70 درصد است.
اگر به این موضوع دسترسی ندارید حتما از استان بخواهید و باید در اختیار شما قرار دهند و روی سایت سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هم این موضوع گذاشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/481729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

نسخه خانگی بستنی سالار!

دیگه از بیرون کباب لقمه نخر

پایه‌گذار مکتب ایرانی در طب اسلامی را می‌شناسید؟

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

برای داشتن عمر طولانی از این مواد غذایی غافل نشوید

ماجرای رد و بدل رمز ارز برای تقلب در کنکور!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی