آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش ترک تحصیل در مقطع راهنمایی/آخرین آمارها از تراکم جمعیت کلاسهای درسی گفتگو

افزایش ترک تحصیل در مقطع راهنمایی/آخرین آمارها از تراکم جمعیت کلاسهای درسی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش ایسنا، مرکز آمار ایران اخیرا گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران را منتشر کرده است که حاوی آخرین اطلاعات فصلی و سالانه شاخص های جمعیت، آموزش، سلامت و ... تا فصل بهار 1399 است.
در فصل آموزش این گزارش به مواردی چون آخرین آمار باسوادی، ترک تحصیل، نسبت معلم به دانش آموز، نرخ پوشش تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف و سرانه فضای آموزشی پرداخته شده است.
نرخ باسوادی
در ابتدا نیم نگاهی به وضعیت سوادآموزی در کشور داریم؛ سازمان نهضت سوادآموزی در هفتم دی ماه سال 1358 و با فرمان امام راحل (ره) تاسیس شد و اکنون بالغ بر 41 سال از تاسیس آن می‌گذرد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بیش از 52 درصد افراد جامعه ما بیسواد بودند، ولی میانگین باسوادی در سال 99 به بالای 96 درصد رسیده است.
فاصله درصد باسوادی زنان که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 26.2 درصد در گروه سنی 10 تا 49 سال بوده اما اکنون بیسوادی به کمتر از 2.8 درصد رسیده است. همچنین فاصله سوادآموزی در مناطق شهری و روستایی در گروه سنی 10 تا 49 سال، پیش از انقلاب 38درصد بوده که اکنون به کمتر از هفت درصد رسیده است.
بر اساس اعلام محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، براساس آخرین سرشماری سراسری در سال 95 و طبق خوداظهاری افراد، دو میلیون و 600 هزار بیسواد در گروه سنی 10 تا 49 سال داریم که 360 هزار نفرشان از اتباع خارجی هستند. سالانه 400 هزار بیسواد را تحت پوشش قرار می‌گیرند که 50 درصد بیسواد صرف هستند.
به گفته وی براساس گزارشات سامانه سازمان، تعداد بیسوادان کمتر از یک میلیون است. تاکنون اطلاعات سنی 600 هزار نفر دریافت و راستی آزمایی شده است. 
همچنین بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش «وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» مرکز آمار ایران، طی سال های 1395 تا 1398 نرخ باسوادی هم در نقاط شهری و هم در نقاط روستایی دارای روند افزایشی بوده است به طوری که این نرخ از 87٫5 درصد در سال 1395 به 89٫2 درصد در سال 1398 افزایش یافته است.

آریا بانو


وضعیت ساخت و ساز مدارس در ایران
بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش «وضعیت اجتماعی و فرهنگی ایران» مرکز آمار ایران، طی سال های 1394 تا 1398 نسبت کلاس های مستحکم به کل کلاس های موجود، روندی افزایشی داشته و از 0.62 درصد به 0.66 درصد رسیده است.
در همین دوره، نسبت کلاس های دارای سامانه گرمایش و سرمایش استاندارد به کل کلاس های موجود نیز روندی رو به رشد را داشته است. به طوری که از 35 درصد در سال 1394 به 60 درصد در سال 1398 افزایش پیدا کرده است. 
سرانه فضاهای آموزشی کشور در طی دوره زمانی 1394 تا 1398 از 4.95 متر مربع به 5.21 متر مربع رسیده است.

آریا بانو


نسبت دانش آموزان در مقاطع و مدارس دولتی و غیردولتی
اما درباره نسبت دانش آموزان در مقاطع و مدارس مختلف باید گفت که دانش آموزان مقطع ابتدایی طی سال های 1394 تا 1398 دارای بیشترین سهم در بین مقاطع تحصیلی بوده اند.
نرخ توزیع دانش آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف در سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی 57.65 درصد، در متوسطه اول 23.65 درصد و در متوسطه دوم 18.70 درصد بوده است.
اگر بخواهیم نسبت توزیع دانش آموزان را در مدارس دولتی و غیردولتی تفکیک کنیم می توان گفت که این نرخ در بخش دولتی در مقطع ابتدایی 56.4 درصد، در متوسطه اول 24.5 درصد و در متوسطه دوم 19.2 درصد است و در بخش غیردولتی نیز در مقطع ابتدایی 55.4 درصد، در متوسطه اول 18.1 درصد و در متوسطه دوم 15.5 درصد است.

آریا بانو


همچنین طی سالهای 1394 تا 1398 نسبت دانش آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش آموزان در همه مقاطع دارای روندی افزایشی بوده است به طوری که این نسبت از 10.7 درصد در سال 1394 به 12.9 درصد در پایان سال 1398 افزایش یافته است. این افزایش بیشتر در مقطع ابتدایی بوده است که از رقم 11.1 درصد در سال 1394 به 14.8 درصد در سال 1398 رسیده است.

آریا بانو


این نسبت در مقطع متوسطه اول از 7.9 درصد به 9.8 درصد و در مقطع متوسطه دوم از 10 درصد به 10.7 درصد در دوره مذکور رسیده است.
روند افزایشی نسبت دانش آموز به معلم در مدارس دولتی
در سال تحصیلی 98-1397 نسبت دانش آموز به معلم در مدارس دولتی در هر سه مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم دارای روند افزایشی بوده است.
این رقم در مقطع ابتدایی از 22.9 درصد به 26.5 درصد ، مقطع متوسطه اول از 14.7 درصد به 21 درصد و مقطع متوسطه دوم از 15 درصد به 16.6 درصد تغییر یافته است.

آریا بانو


به گزارش ایسنا، الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اخیرش که 19 آذرماه برگزار شد وضعیت نیروی انسانی در سال 1400 را تشریح کرد و گفت: براساس برآوردها در حوزه آموزش دولتی 13 میلیون نفر دانش‌آموز داریم. تعداد نیروهای رسمی و پیمانی ما برای این تعداددانش آموز، 880 هزار و 514 نفر است که 83 درصد درحوزه معلمی و مابقی در سایر بخش‌ها هستند.بر اساس مستندات موجود با پدیده ریزش منفی تا سال 1403 مواجهیم که به معنای کاهش نیروی انسانی در مقابل جمعیت دانش آموزی است.
نرخ پوشش تحصیلی واقعی در مقاطع مختلف
پوشش ظاهری تحصیلی به نسبت تعداد دانش آموزان یک دوره تحصیلی به کل جمعیت لازم التعلیم همان دوره اطلاق می شود و پوشش واقعی تحصیلی به نسبت تعداد دانش آموزان یک دوره تحصیلی که در سنین خاص آن دوره هستند به کل جمعیت لازم التعلیم همان دوره اطلاق می شود.
بر این اساس نرخ پوشش ظاهری در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 98-97 ، 104 درصد و نرخ پوشش واقعی 98.2 درصد بوده است. این آمار در مقطع متوسطه اول نیز به این قرار است که نرخ پوشش ظاهری 99.8 و نرخ پوشش واقعی 93.7 درصد بوده است. همچنین نرخ پوشش ظاهری در متوسطه دوم 85.6 درصد و نرخ پوشش واقعی 81.4 درصد است و در مجموع هرچه به سمت مقاطع تحصیلی بالاتر می رویم نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان کاهش می یابد.

آریا بانو


نرخ ترک تحصیل
طبق تعریف، ترک تحصیل کرده، دانش آموزی است که حین تحصیل، بعد ازقبولی یا مردودی، به هردلیلی نظام آموزشی را ترک کرده باشد. نرخ ترک تحصیل در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 ، عدد 1.23 درصد بوده که در سال تحصیلی 98-97 به 0.9 درصد رسیده و رقم کاهشی را نشان می دهد.
این نرخ در متوسطه اول نیز 2.78 درصد بوده که به 4.4 درصد رسیده و روند افزایشی را نشان می دهد. در متوسطه دوم نیز نرخ ترک تحصیل از 6.06 درصد به 2.70 درصد رسیده و روند کاهشی دارد.

آریا بانو


تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاسهای درس 
به گزارش ایسنا، نسبت تعداد دانش آموزان مشغول به تحصیل به تعداد کلاس دایر، آموزشگاه و دوره تحصیلی را به ترتیب تراکم دانش آموز در کلاس، آموزشگاه و دوره تحصیلی می گویند.
بر این اساس تراکم دانش آموزی در سال تحصیلی 94-93 در مدارس دولتی در مقطع ابتدایی 23.8 نفر به ازای هر کلاس بوده که در سال تحصیلی 98-97 به 25.1 رسیده است. این نرخ در متوسطه اول از 24 نفر به 26 و در متوسطه دوم از 22.6 به 21.3 رسیده است.

آریا بانو


این در حالیست که طبق اعلام الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اخیرش، 13 درصد کلاس های آموزش و پرورش یعنی65 هزار و 316 کلاس خارج از نرم و دارای تراکم بالای 35 نفر هستند و شمار کلاس های زیر نرم 5 نفر، حدود 3 هزار و 209 مورد می شود. 
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/478755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن