آریا بانو

آخرين مطالب

گیاهخوار‌ها بُز نیستند، خانم مریم امیرجلالی پزشکي

گیاهخوار‌ها بُز نیستند، خانم مریم امیرجلالی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اخیرا ویدئویی از یکی از قسمت‌های برنامه‌ی شام ایرانی وایرال شده است که در آن مریم امیرجلالی نظری جنجال‌برانگیز درباره‌ی گیاهخواری می‌دهد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب به موضوع گیاهخواری بپردازیم.
برترین‌ها: اخیرا ویدئویی از یکی از قسمت‌های برنامه‌ی شام ایرانی وایرال شده است که در آن مریم امیرجلالی نظری جنجال‌برانگیز درباره‌ی گیاهخواری می‌دهد. شاید شما هم گیاهخوار باشید و دوستان شما هم همچین نظری درباره گیاهخواری دارند، واکنش شما چیست؟
همین موضوع بهانه‌ای شد تا امروز در این مطلب به موضوع گیاهخواری بپردازیم. البته چندی پیش مطلبی درباره‌ی گیاهخواری در ایران منتشر کردیم که در آن تمام مسائل و مشکلات گیاهخوار بودن را بررسی کردیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی سبک غذایی گیاهخواری، انواع، مزایا و معایب آن بپردازیم.


عده‌ای از مردم به دلایل مختلف به گیاهخواری روی می‌آورند، از عقاید مذهبی گرفته تا دلایل اقتصادی و یا توجه به سلامت و کاهش وزن و احترام به حقوق حیوانات. این دلایل موجب می‌شود که گروه‌های مختلفی از گیاهخواران شکل بگیرد و انواع مختلفی از محدودیت‌ها در دسته‌های مختلف گیاهخواری ایجاد شود.
انواع گیاهخواران
گیاه‌خوار شدن یک روش برای سالم‌تر بودن و یا دوری از هورمون‌هایی است که در غذاهای حیوانات است. برخی دیگر به دلایل مختلفی از جمله احترام به حقوق حیوانات و یا نگرانی‌های محیط‌زیستی، رژیم گیاهخواری را انتخاب می‌کنند. یک گیاهخوار مدرن از بافت حیوانات نمی‌خورد، در عوض محصولاتی را مصرف می‌کند که توسط حیوانات مانند لبنیات و تخم‌مرغ تولید شده است.
گیاهخواران خود به دسته‌های مختلف گیاهخواری تقسیم می‌شوند که هرکدام از این دسته‌ها مرز‌های مشخصی برای مصرف محصولات جانوری برای خود دارند، دسته‌های مختلف گیاهخواران شامل موارد زیر می‌شوند:

آریا بانو


وگن‌ها (Vegan)
این دسته از افراد گیاهخوار از هیچ گونه محصولات جانوری استفاده نمی‌کنند، پس وگن‌ها نه از انواع گوشت ها، نه از لبنیات و تخم مرغ و به طور کلی هیچگونه محصول حیوانی استفاده نمیکنند، انواع مقید‌تر آن‌ها حتی از چرم، ابریشم و لباس‌های پشمی هم استفاده نمی‌کنند.
لاکتو وجترین (Lacto vegetarian)
این دسته از گیاهخواران از مصرف انواع گوشت‌ها و تخم مرغ خودداری میکنند، اما از محصولات لبنی مثل شیر، ماست، پنیر و ... استفاده میکنند.
اوو وجترین (Ovo Vegetarian)
این گروه از گیاهخواران همانند سایر گروه‌های گیاهخواری از گوشت‌ها استفاده نمیکنند، بعلاوه این گروه لبنیات نیز مصرف نمیکنند، اما با مصرف تخم مرغ و سایر پرندگان در رژیم غذایی خود مشکلی ندارند و مصرف میکنند.
لاکتو - اوو وجترین (Lacto-ovo vegetarian)
این دسته از گیاهخواران گوشت مصرف نمیکنند، اما لبنیات و تخم مرغ مصرف میکنند، این دسته از گیاهخواران رایج‌ترین گروه از گیاهخواران هستند که صرفا نسبت به مصرف گوشت محدودیت دارند.
پولوتاریان‌ها و پسکاتاریان
این افراد را میتوان نیمه گیاهخوار و یا شبه گیاهخوار توصیف کرد، به گونه‌ای که پولوتاریان‌ها از گوشت مرغ و ماکیان استفاده می‌کنند و نسبت به مصرف گوشت قرمز و گوشت ماهی سر باز میزنند و پسکاتاریان‌ها در مصرف گوشت ماهی و غذا‌های دریایی محدودیتی ندارند و صرفا گوشت پرندگان و گوشت قرمز را مصرف نمیکنند. باید به این نکته توجه داشت که گیاهخواری در واقع یک تغییر سبک زندگی است.

آریا بانو


گیاهخواری خوب است یا بد؟
رژیم گیاهخواری لاکتو - اوو وجترین نسبت به د‌یگر رژیم‌های گیاهخواری ترجیح د‌اد‌ه می‌شود‌؛ بنابراین توصیه این است که گیاهخواران حد‌اقل از شیر و لبنیات و تخم‌مرغ هم استفاد‌ه کنند‌. عصر ایران درباره‌ی خوب یا بد بودن گیاهخواری نوشت: به یاد‌ د‌اشته باشیم که د‌ر رژیم‌های گیاهخواری خطر بیماری‌های د‌وران مد‌رن از جمله بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های التهابی، آسم، د‌یابت و چاقی کمتر است؛ بنابراین نمی‌توان گفت که گیاهخواری خوب یا بد‌ است.
د‌ر بسیاری از جوامع مانند‌ جامعه ایالات‌متحد‌ه به د‌لیل اینکه جمعیت وسیعی از افراد‌ گیاهخوار هستند‌، محصولات گیاهی را به باکتری‌های (مفید) تولید‌کنند‌ه ویتامین 21B آلود‌ه می‌کنند‌. به این ترتیب گیاهخواران د‌چار کمبود‌ این ویتامین نمی‌شوند‌. البته این مواد‌ غذایی د‌ر ایران وجود‌ ند‌ارد‌؛ به همین د‌لیل به خانم‌ها توصیه می‌شود‌ تا حد‌ امکان از گیاهخواری صرف خود‌د‌اری کنند‌.
افراد‌ی که گیاهخوار صرف هستند‌، حتما باید‌ از مکمل‌های ویتامین مینرال استفاد‌ه کنند‌ تا سلامت‌شان به خطر نیفتد‌. همچنین اگر فرد‌ گیاهخوار د‌ر جامعه‌ای زند‌گی می‌کند‌ که عمد‌ه ید‌ د‌ریافتی‌اش از ماهی‌ها و غذاهای د‌ریایی است، قطع کرد‌ن مصرف غذاهای د‌ریایی می‌تواند‌ باعث کمبود‌ ید‌ د‌ر بد‌نش شود‌ اما این اتفاق د‌ر جامعه ایرانی رخ نمی‌د‌هد‌، زیرا به نمک‌های موجود‌ د‌ر بازار ید‌ اضافه شد‌ه است.
فواید گیاهخواری
نمی‌شود گفت گیاهخواری هیچ فایده‌ای ندارد. رژیم گیاهخواری مانند هر سبک دیگر غذایی علاوه بر معایب، مزایایی نیز دارند. یک رژیم تغذیه‌ای متعادل گیاهخواری از هر نوع آن، می‌تواند مزایای سلامت‌بخش از جمله کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت و بعضی از سرطان‌ها را فراهم کند. از مزایای گیاهخواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کاهش احتمال ابتلاء به انواع سرطان کاهش میزان کلسترول تناسب اندام و کاهش وزن و جلوگیری از چاقی بهبود بیماری‌های قلبی تنظیم فشار خون جلوگیری از ابتلاء به دیابت جلوگیری از ابتلاء به سنگ کلیه، سنگ کیسه صفرا افزایش سلامت عمومی بدن و در نتیجه عمر طولانی‌تر کاهش آسیب به محیط زیست

آریا بانو


مضرات گیاه خواری چیست؟
برای یک فرد سالم استفاده از همه گروه‌های غذایی به‌طور متعادل ضروری است مگر اینکه بتوان عناصر کلیدی مورد نیاز بدن مانند آهن، روی کلسیم، ویتامین D و امثال این‌ها را که منبع اصلی‌شان مواد غذایی حیوانی هستند به گروه‌های غذایی گیاهی اضافه کرد. یکی از مهم‌ترین مواد مورد نیاز بدن که در هیچ گیاهی یافت نمی‌شود، ویتامین B12 است؛ ویتامینی حساس و حیاتی که برای خونسازی و تکثیر سلولی اهمیت دارد و تنها در منابع حیوانی مانند جگر، شیر، پنیر و تخم‌مرغ یافت می‌شود.
بنابراین وقتی یک رژیم گیاهخواری صرف را شروع می‌کنید، ممکن است به‌شدت دچار فقر این ویتامین شده و به بیماری‌هایی مثل کم‌خونی، مسمومیت و مشکلات پوستی دچار شوید. ایراد دیگر این رژیم آن است که تنوع و تعادل ندارد. مواد غذایی حاوی پروتئین و نشاسته در چنین رژیمی کم است و همین می‌تواند منجر به کمبود‌های تغذیه‌ای شدید شود. بنابراین اگر قرار است به این رژیم روی آورید بهتر است گیاهخواری با شیر، تخم‌مرغ و عسل همراه کنید.
یادتان باشد در غذا‌خوردن فقط قرار نیست معده را راضی کنید، بلکه همراه غذایی که می‌خورید باید ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و تعداد زیادی ترکیبات شیمیایی در اختیار بدن قرار گیرد. این ترکیبات مختلف را نمی‌توانید فقط از یک گروه غذایی به‌دست بیاورید. بنابراین از همه گروه‌های غذایی مثل نان، غلات، سبزی، میوه، لبنیات و گوشت استفاده کنید. به‌طور کلی از مضرات گیاهخواری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
محدودیت در رستوران‌ها افزایش خطر ابتلاء به سرطان کولورکتال کاهش تراکم مواد معدنی استخوان افسردگی و اضطراب کمبود ویتامین‌هایی مثل ویتامین دی کم خونی ریزش مو نفخ و اسهال

آریا بانو


آن‌هایی که نباید گیاهخوار شوند‌
کود‌کان به واسطه اینکه د‌ر سن رشد قرار د‌ارند نیاز بیشتری به گروه‌های مختلف مواد غذایی از جمله پروتئین‌ها د‌ارند. از آنجایی که این پروتئین‌ها و اسید‌آمینه‌های ضروری د‌ر رژیم گیاهخواری به اند‌ازه کافی موجود نیست و نیاز بد‌ن را برطرف نمی‌کند، می‌تواند رشد و تکامل جسمی آن‌ها را تحت تاثیر قرار د‌هد و سطح ایمنی بد‌نشان را پایین آورد. به این ترتیب بد‌ن آن‌ها د‌ر برابر عفونت‌های میکروبی یا ویروسی مقاومت کمتری خواهد د‌اشت.
یک خانم بارد‌ار د‌اخل رحمش جنینی را حمل می‌کند که این جنین به سرعت د‌ر حال رشد و ساخت بافت‌های بد‌ن خود‌ش است؛ بنابراین اگر خانم بارد‌ار بخواهد پروتئین‌های حیوانی را ناد‌ید‌ه بگیرد و خود را به گروه‌های غذایی گیاهی منحصر کند قطعا د‌ر رشد و تکامل مناسب ساختار‌های اساسی و پایه‌ای بد‌ن جنین و نیز تکامل سیستم ایمنی او تاثیر منفی خواهد گذاشت، ضمن اینکه سلامت خود ماد‌ر نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این موضوع د‌ر د‌وران شیرد‌هی نیز صد‌ق می‌کند. شیرد‌هی روش بسیار خوبی برای کاهش چربی‌های بد‌ن ماد‌ر است، اما به هرحال نباید نیاز‌های بد‌ن را ناد‌ید‌ه گرفت و پروتئین‌های حیوانی را از رژیم روزانه خود حذف کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/463710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران

اهدای جایزه برترین فدراسیون سال به فدراسیون کشتی و علیرضا دبیر

صحبت های علی نادری سرمربی تیم ملی فوتبال ساحلی پس از انتخاب به عنوان برترین سرمربی سال 1402

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان و شوخی های پیمان یوسفی

گل اول اورتون به لیورپول توسط جارد برنثویت در دقیقه 27

خطر از بغل گوش ستاره آرژانتینی گذشت

ستاره رئال در انتظار بایرن مونیخ پرستاره!

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

تنبیه یک شامپانزه توسط مادرش به دلیل سنگ زدن به مردم!

محاصره پلنگ ایرانی توسط چند قلاده سگ‌ در شاهرود

حمله ناکام و دردناک پلنگ به خانواده جوجه تیغی ها

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

کباب انگشتی با سس گوجه خوشمزه

شاورما یکی از خوشمزه ترین ساندویچ‌هاست

عوامل موثر در زایمان زودرس

اگر زن شاغل است حساب مشترک باز کنید

رژلب‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد سمی هستند

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

هرروز یک سری مشکل هست!

اولین قهرمانی لیگ به حزباوی رسید

نشست خبری محرم نویدکیا سرمربی مس رفسنجان قبل از دیدار با پیکان

رضا عنایتی در کنفرانس قبل از بازی پیکان - مس رفسنجان شرکت نکرد

رییس صداوسیما: در ورزش ستاره بودن کافی نیست

ترکیب اصلی اورتون-لیورپول؛ نبرد برای بقا و قهرمانی

رییس صداوسیما: از ورزشکارانی که از حضور مقابل نماینده‌های رژیم صهیونیستی امتناع می‌ورزند تقدیر می‌کنیم