آریا بانو

آخرين مطالب

صعود و سقوط مارادونا، فرشته آرژانتینی‌ها ورزشي

صعود و سقوط مارادونا، فرشته آرژانتینی‌ها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / دیگو آرماندو مارادونا در سن 60 سالگی در خانه ایست قلب کرد و از دنیا رفت.
دیگو آرماندو مارادونا، اسطوره فوتبال دنیا در سن 60 سالگی در خانه دچار ایست قلبی شد و در نهایت جان خود را از دست داد.
او که سابقه طولانی در بازیگری و مربیگری در دنیای فوتبال داشت، پس از طی سالیان سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، درگذشت.
مارادونا متولد 30 اکتبر 1960 در آرژانتین بود و در خانواده‌ای فقیر و پرجمعیت به دنیا آمد. فوتبال را در باشگاه آرجنتینوس جونیورز آغاز کرد و در 15 سالگی به تیم اول پیوست. او در 17 سالگی به تیم ملی آرژانتین دعوت شد و در برابر مجارستان یک نیمه بازی کرد.
اولین حاشیه‌های مارادونای فقید از همان دوران جوانی آغاز شد. سزار منوتی، مربی وقت تیم ملی آرژانتین، او را به دلیل اخلاق و رفتار ناپایدارش و ناپختگی از تیم ملی کنار گذاشت و نام او را برای جام جهانی 78 در لیست تیم نیاورد، اما مارادونا در جام جهانی 1979 جوانان تیمش را در توکیو به قهرمانی رساند تا محبوب هواداران شود.
مارادونا در تیم باشگاهی آرجنتینوس جونیورز در 166 بازی 116 گل به ثمر رساند و سپس به بوکاجونیورز رفت. او در معروف‌ترین تیم کشورش در 28 بازی، 40 گل زد و در سال 1981 با بوکاجونیورز قهرمان آرژانتین شد. وی از سال 1982 تا 1984 به بارسلونا پیوست و در سال 1983 قهرمان لالیگا شد.
پس از آن مارادونا به ناپولی رفت تا انقلاب جدیدی را در تیم ایتالیایی سپری کند. مارادونا هفت سال در ناپل ماند و در سال 1991 از ایتالیا به اسپانیا رفت.
ناپولی در سال‌های 1987 و 1990 با مارادونا به قهرمانی رسید و پس از آن دیگر ناپولی نتوانست قهرمان شود و حتی به دسته دوم سقوط کرد.
در سال 1991 مارادونا به اتهام حمل و مصرف مواد مخدر، از ایتالیا اخراج شد و به کشورش بازگشت و به سویا در اسپانیا پیوست. وی در سال‌های پایانی بازیگری در دوران باشگاهی 3 تیم عوض کرد که آخرین آن بوکاجونیورز بود.
در رده ملی نیز در جام جهانی اسپانیا و در دیدار با برزیل به دلیل خطای غیرورزشی از زمین اخراج شد تا آرژانتین زود حذف شود، اما در جام جهانی 1986 مکزیک اجازه نداد جام قهرمانی از قاره آمریکا خارج شود. بازی‌های اعجاب انگیز مارادونا در مسابقات مقدماتی سبب شد مربیان تیم‌های حریف چند بازیکن را مامور یارگیری مارادونا کند.
او در بازی با انگلستان با زیرکی بسیار و با ضربه دست توپ را وارد دروازه حریف کرد تا این گل به عنوان یک گل تاریخی در جام‌های جهانی ثبت شود.
جنگ جزایر فالکلند به میدان ورزشی کشیده شده بود. در آن دیدار مارادونا با به ثمر رساندن 2 گل تاریخی موجب پیروزی آرژانتین شد. نخستین گل مسابقه را مارادونا در ابتدای نیمه دوم با دست به ثمر رساند و چند دقیقه بعد در حالی که در میانه‌های میدان صاحب توپ شده بود با دریبل زدن هفت بازیکن انگلیسی توپ را وارد دروازه پیتر شیلتون کرد. هنرنمایی خارق‌العاده مارادونا آرژانتین را به قهرمانی جهان در سال 1986 می‌رساند تا یک افتخار تاریخی برای مارادونا و تیم ملی آرژانتین ثبت شود.
پس از آن با گلی دیگر بلژیک را از رسیدن به دیدار نهایی محروم کرد تا آرژانتین در برابر آلمان برگزارکننده دیدار پایانی جام جهانی مکزیک باشد. درخشش او سبب شد در پایان، بازی سه بر 2 به سود آرژانتین خاتمه یابد و برای بار دوم جام جهانی نصیب آرژانتین شود. مارادونا در جام جهانی مکزیک به عنوان بهترین بازیکن شناخته شد و چهار سال بعد در جام جهانی ایتالیا، ستاره این تیم بود که مارادونا یک بازی زیبا و تحسین برانگیز مقابل برزیل انجام داد تا تیم پر مهره رقیب را از دور رقابت‌ها حذف کند.
2 تیم آلمان و آرژانتین برگزار کننده دیدار پایانی بودند. پس از آنکه تیم آرژانتین به علت اخراج دو بازیکن خود 9 نفره بازی می‌کرد، ضربه پنالتی آندریاس بره مه تیری بر قلب مارادونا بود تا تیم آرژانتین به مقام نایب قهرمانی جهان بسنده کند. سال 1994 و جام جهانی آمریکا پایان کار دیه گو مارادونا در سطح ملی بود. مارادونای 34 ساله به قدر کافی پخته بود که با وجود اضافه وزن، تیمش را رهبری کند، اما یک اشتباه اخلاقی و دوپینگ او در جریان بازی‌ها موجب شد تا او از بازی‌ها اخراج و 15 ماه از بازی‌های بین المللی محروم شود. این کار سبب شد تا او مانع از این شود که به عنوان اسطوره در جهان فوتبال نامش جاودانه شود و در کنار بزرگانی، چون دی استفانو، پله، کرایف، و بکن باوئر قرار گیرد.
در پایان بازی آرژانتین و نیجریه آزمایش دوپینگ مارادونا مثبت از آب درآمد. فیفا در همان روز مارادونا را دو سال از شرکت در مسابقات فوتبال محروم کرد. آرژانتین پس از از دست دادن کاپیتانش چیزی برای گفتن نداشت و در دور یک هشتم نهایی توسط رومانی از گردونه رقابت‌ها خذف شد. بسیاری از افراد بر این باورند که در محرومیت مارادونا در جام جهانی 1994 آمریکا هاوه‌لانژ، رییس برزیلی وقت فیفا نقش مهمی را بازی کرد. در زمان ریاست وی بر فیفا برزیل هیچگاه به قهرمانی جهان دست نیافته بود و جام‌جهانی 1994 آمریکا هم آخرین جام جهانی بود که هاوه‌لانژ بر صندلی ریاست فیفا بود. تا قبل از جام کارشناسان تقریبا هیچ امیدی برای قهرمانی آرژانتین متصور نبودند، اما با ورود ناگهانی مارادونا، آرژانتین به تیمی قدرتمند بدل گشت و شاید تنها تیمی بود که می‌توانست به قهرمانی دست یابد. بسیاری بر این باورند که با محرومیت مارادونا راه برای قهرمانی برزیل پس از 24 سال هموار شد. مارادونا بعدا مدعی شد که دارویی که او را به آن جهت از مسابقات محروم کرده بودند، با هماهنگی فیفا و جهت کاهش وزن از آن استفاده کرده بوده است. این ادعا هیچگاه از جانب فیفا پاسخی دریافت نکرد و شاید به همین دلیل عده بسیار زیادی هنوز بر این باورند که در محرومیت مارادونا دست‌هایی سیاسی نقش بازی کرده است.
در سال 2002 مارادونا در رای‌گیری اینترنتی فیفا برای انتخاب بهترین بازیکن فوتبال قرن بیستم رای اول را به دست آورد و به عنوان بهترین بازیکن قرن بیستم از سوی طرفداران فوتبال جهان شناخته شد. در همین سال گل دوم وی به انگلیس در جام‌جهانی 1986 به عنوان برترین گل قرن معرفی شد.
در مربیگری نیز مارادونا در تیم ملی آرژانتین مربیگری کرد و در باشگاه‌های الوصل امارات، فجیره، راسینگ و ... حضور داشت. آرژانتین در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 با قدرت تیم‌های نیجریه، کره‌جنوبی و یونان را شکست داد و با امتیازات کامل راهی مرحله یک هشتم نهایی شد. در این مرحله نیز مکزیک را با نتیجه 3 بر 1 شکست داد، اما در مرحله یک چهارم نهایی در برابر آلمان شکست تحقیرآمیز 4 بر صفر را متحمل و از گردونه رقابت‌ها خارج شد و رویای مارادونا برای دستیابی به قهرمانی جهان در کسوت مربی بر باد رفت.
مارادونا تصویری از فیدل کاسترو را بر بازوی چپ و چگوارا را بر بازوی راست خود خالکوبی کرده است. مارادونای 60 ساله چندی قبل به علت عارضه‌ای در بیمارستان بستری شده و تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، اما به نظر می‌رسید حال این ستاره بزرگ بهبود یافته و او چند روز قبل از بیمارستان مرخص شد، اما امروز او در خانه دچار ایست قلبی شده و در نهایت جان خود را از دست داده است.
این بازیکن افتخارات زیادی داشت و حتی پله، اسطوره فوتبال برزیل پس از درگذشت او بیان کرد: امروز یکی از دوستانم را از دست دادم؛ مطمئنم روزی من و دیگو در جایی بالاتر از آسمان‌ها فوتبال بازی خواهیم کرد.
همچنین باشگاه ناپولی در این خصوص نوشت: خداحافظ دیگو، در قلب ما خواهی ماند.
بهترین روز‌های این ستاره بزرگ در سری آ و باشگاه ناپولی رقم خورد و مارادونا یک تنه این تیم را تبدیل به قدرت اول فوتبال ایتالیا کرد.
مارادونا در روز سالگرد فوت جرج بست انگلیسی از دنیا رفت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/460611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

داستانک/ گره های زندگی

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قراردادها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد

درویش: حالا باید به فکر ارتقای پرسپولیس باشیم

گل دوم ایران به قرقیزستان توسط سالار آقاپور

گل اول فوتسال ایران به قرقیزستان توسط بهروز عظیمی

گل اول قرقیزستان به ایران توسط آمانبائف

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

هاشمی: امروز بهترین روز ورزش کشور است

مرادی: هیچ گله‌ای از موسوی نداریم

گزارش زنده؛ ایران 2 - قرقیزستان 1

از معلمی تا بازیگری به روایت «سید جواد هاشمی»

نام 2 هنرمندی که ایرانی ها در گوگل سرچ کردند

پیشتازی «برمودا» در نظرسنجی‌ها

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

قطعات گیلکی «رعنا» و «آها بوگو» با فلوت نوازی سینا ذکایی

جزئیاتی جدید از سرو آزادانه "قلیان اکسیژن" در برخی استان ها

وزیر کشور: در "طرح نور" اساس کار، اصلاح با تذکر است

هوش فوق العاده کلاغ در انجام یک بازی

شکار ماهی با دست خالی!

دوش آب سرد بگیریم یا نه؟

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

برتری دریایی و خواهران منصوریان در گام نخست

تصویب قانون امباپه در شورای شهر مادرید!

شگفتی‌ساز جام‌حذفی دور از هیاهو قهرمانی!

ژیرو مسافر لس‌آنجلس اف‌سی می‌شود

بازیان: امروز روز پیشرفت فوتبال ایران خواهد بود

کاپیتان سابق پشت فولاد درآمد

وزیر اقتصاد: اتفاقی نشدنی تحقق یافت

حسن یزدانی به اردوی تیم ملی نرفت

آژانس مبارزه با دوپینگ آمریکا از سوی وادا محکوم شد

استقلال چهارمین تیم پرافتخار فوتبال آسیا

عامل ناامنی خاورمیانه کیست؟

پشت صحنه خواستگاری سلمان از شیرین

تصویری عجیب از رنگ‎آمیزی و نقاشی جالب یک خودروی پژو 206 در ساری که سوژه شد!

حرکت عجیب و جنجالی یک زن تهرانی که سوژه شد؛ تزئین ناخن با طلا 24 عیار 12 میلیون تومانی!

درباره واکسیناسیون سرخک چه می‌دانید؟

تیزری از آهنگ جدید سینا درخشنده را تماشا کنید

توضیحات رئیس محیط زیست درباره موضوع حذف کیسه‌های پلاستیکی

رییس دیوان عالی: قضات درباره حجاب احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد

صحنه عجیب برخورد صاعقه به رودخانه

از جمله زیبایی های رابطه پدر دختری

با نون گلی شیک پذیرایی کنید

اگر در گوشمان آب رفت چکار کنیم؟

این ست رنگی برای آقایون محشره!

روش آسان تکثیر پتوس