آریا بانو

آخرين مطالب

مروری بر کتاب «معماری کویرانه»: انسان در جستجوی آب مقالات

مروری بر کتاب «معماری کویرانه»: انسان در جستجوی آب
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایبنا /نخستین تمدن‌هایی که در فلات ایران ساکن شدند، به آب به‌عنوان عامل اساسی حیات و پدیده‌ای مقدس توجه داشته‌اند. آب، بنیان و واسطه تمامی زندگانی‌ها و ماده و عنصر اصلی انسانیت بوده است.
حیات در هر کشوری، در دوران قدیم و در عصر حاضر تا حدود زیادی وابسته به میزان تولیدات کشاورزی آن سرزمین است و کشاورزی هم بدون وجود آب، امکان ندارد و کشور ما از این نظر در تنگنا است. طبق آمار رسمی، 60 هزار قنات در ایران وجود داشته که بر اثر بی‌توجهی و تخریبی که در آن‌ها صورت گرفته، تعدادشان به 32 هزار قنات کاهش یافته، یعنی 28 هزار قنات از بین رفته است. می‌توان با بازسازی این قنات‌ها از آن‌ها در آبیاری مزارع استفاده کرد و کشاورزی را در مناطق مختلف ایران رونق داد. آبی که از قنات به‌دست می‌آید، هزینه بسیار کمی دارد، زیرا برای استحصال آب از قنات به موتورپمپ، برق، گازوئیل، کارگر و ... نیازی نیست و استفاده از قنات فقط نیازمند صرف هزینه‌ای اندک برای لایروبی است. قنات‌ها رایگان به‌دست ما رسیده‌اند و باید از آن‌ها استفاده بهینه کرد.

آریا بانو


کتاب «معماری کویرانه» نوشته علیرضا قربانی، به‌تازگی در 12 فصل از سوی انتشارات خانه تأسیسات راهی بازار نشر شده است. 
آب در پنداشت ایرانی
«انسانِ فلات ایران، همواره در مقابل خشکسالی و برای حفظ و بقای خویشتن، مبارزه کرده است. نخستین تمدن‌هایی که در این فلات ساکن شدند، به آب به‌عنوان عامل اساسی حیات و پدیده‌ای مقدس توجه داشته‌اند. آب، بنیان و واسطه تمامی زندگانی‌ها و ماده و عنصر اصلی انسانیت بوده است که بدون آن، چادرنشینی و صحراگردی، در مدت زمان کوتاهی محکوم به مرگ و سوختن با آفتاب بود. بدین‌سان، آبی که این چادرنشین صحراگرد در مسیر خویش می‌یافت، همچون موهبتی آسمانی بود. آبان‌یشت یکی از دلکش‌ترین یشت‌های اوستا، در توصیف آناهیتا می‌باشد. در بخشی از آبانیشت آمده است: «می‌ستاییم آب را که آفریده اهورامزدا است». 
آناهیتا، آب تطهیر و بارورکننده‌ای است که به شکل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، دریاها و در جانداران به‌صورت تراوشاتی نمایان می‌شود. ولی در توصیف او حرفی از باران نیامده است، چراکه ایرانیان باستان باران را عامل پیدایش آب نمی‌دانستند. آنان خدای طوفان را از عوامل اصلی به‌وجود آمدن آب می‌شناخته‌اند.»

آریا بانو


آشنایی با ریشه و کارکرد کاریز
«قنات (مجرای آب) که یک واژه معرب است در زبان پهلوی به شکل‌های زیر آمده است: کانک، کتس، کت، کهس و شهر ها و روستاهایی که در نام آن ها از این ریشه استفاده شده است، به این‌گونهاند: کت (خوزستان)، کتوکان (سیستان و بلوچستان)، گلوکان (تهران)، کته تلخ (خراسان رضوی).
کاریز یا قنات یا کهریز به راهی که در زیر زمین کنده شده تا آب از آن در جریان یابد، می‌گویند. کاریز کانالی است در عمق زمین برای ارتباط دادن رشته چاه‌هایی که از «مادر چاه» سرچشمه می‌گیرد، به منظور هدایت آب به سطح زمین و مدیریت آب برای کشاورزی و سایر مصارف. این کانال ممکن است تا رسیدن به سطح زمین هزارها متر به طول بیانجامد و سرانجام آب این کاریزها برای شرب و کشت‌وکار روی زمین می‌آیند که به این محل دهنه کاریز یا سَرقنات می‌گویند.

آریا بانو


واژه کاریز واژه‌ای فارسی است و در اصل کهریز و شاید کهن‌ریز بوده است. واژه قنات کلمه پارسی معرب شده است. در ایران خاوری و افغانستان و آسیای میانه، واژه کاریز بیشتر کاربرد دارد و در ایران باختری واژه قنات. قنات خود عربی شده کنات فارسی است که از ریشه فعل کندن گرفته شده است.»
مزیت‌های قنات
«سیستم استخراج در قنات طوری است که آب بدون کمک و صرف هزینه فقط با استفاده از نیروی ثقل از زمین خارج می‌شود. با توجه به چاه‌ها و قنات‌های موجود، آب قنات در مقابل آبی که از چاه استخراج می‌شود، ارزان‌تر تمام می‌شود. آب قنات دائمی است و در زمان ضروری کشت‌و‌کار و در زمان حساس، قطع نمی‌شود. منابع آب زیرزمینی توسط قنات دیر تمام می‌شود و استفاده طولانی دارد، هر چند به‌طور دائم چه مصرف شود و چه نشود، خارج می‌گردد. قنات دارای مزیت‌های بسیار زیادی است که در اینجا فقط به تعداد محدودی از آن‌ها اشاره شد.»

آریا بانو


دشواری‌های استفاده از قنات
«در زمین‌های هموار و نواحی که آب زیرزمینی شیب کافی ندارد و نیز زمین‌های خیلی ماسه‌ای و سست، امکان حفر قنات نیست. آب قنات، به‌طور دائم جریان دارد و قابل کنترل نیست. روی این اصل، مدام باعث تخلیه آب زیرزمینی می‌شود. در فصولی که به آب احتیاج نیست و یا احتیاج به آن خیلی کم است، امکان جلوگیری از جریان و یا کنترل آن وجود ندارد.
قنات به خاطر اینکه در سفره‌های آب زیرزمینی کم‌عمق استفاده می‌شود و این منابع هم غنی نیست و دارای نوسان زیاد است، لذا قنات نسبت به تغییرات سطح آب زیرزمینی خیلی حساسیت دارد. در فصول گرم که گیاه به آب بیشتری نیاز دارد و نیز در فصل‌ها و سال‌های خشک، آب قنات کم می‌شود. قنات نسبت به چاه در مقابل سیل و زلزله و مانند اینها آسیب‌پذیر است و در خرابی قنات‌ها بعضی مواقع طوری است که رونق دادن دوباره به آن‌ها یا ممکن نیست و یا از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست.»
نخستین چاپ کتاب «معماری کویرانه» در 222 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 100 نسخه به بهای 55 هزار و پانصد تومان از سوی انتشارات خانه تأسیسات راهی بازار نشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/459568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

عطر کیک هل و گلاب تمام خانه را پر کرد!

آشنایی با سندرم حساسیت ناشی از دارو (DRESS)

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مرگ دردناک مرد تبریزی زیر چرخ های قطار مسافربری

آتش سوزی گسترده در هند؛ شش نفر کشته شدند

اقدام شیطانی مرد شیاد به زنان در نقش شرکت در مراسم ترحیم

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

به حذف رئال از لیگ قهرمانان باور دارم