بزرگنمايي:
آریا بانو - خراسان / گفت وگو با نوجوان 10ساله ای که از 6 سالگی آفرود کار کرده و رکوردش در گینس ثبت شده است
آفرود، برای خیلیهایمان اسم آشنایی است؛ بعضیهایمان پای تلویزیون از تماشای رانندگی در کوه، کویر و جنگل میخکوب شدهایم و بعضیهایمان شانس این را داشتهایم که توی یکی از آن ماشینهای قوی کنار یک راننده کاربلد بنشینیم. با نوجوانی آشنا میشویم که خودش یکی از این رانندههای کاربلد است. «محمدمهدی افشار»، پسر 10ساله اهل قزوین، کوچکترین آفرودکار جهان است که پیش پدربزرگش آموزش دیده و حالا برای خودش یکپا راننده است. شما را به خواندن این گفتوگوی جذاب دعوت میکنیم.
در6 سالگی آفرودکار شدم
محمدمهدی اعجوبه در سه سالگی با آفرود آشنا و به این رشته علاقهمند میشود. سه سال بعد وقتی که پاهایش بهسختی به پدال گاز و کلاچ میرسیده است، تمرین هایش را شروع میکند. خودش، ماجرا را اینطور تعریف میکند: «از سه سالگی با پدربزرگم که آفرودکار است، سر تمرین میرفتم و بغل او مینشستم. در شش سالگی، بهتنهایی پشت فرمان نشستم و بدون هیچ ترسی رانندگی میکردم. پدربزرگم یکی از بهترین رانندههای آفرود و استاد این کار است».
پدر و
مادر محمدمهدی در ابتدا از رانندگی او باخبر نبودند و او مخفیانه با پدربزرگش رانندگی میکردهاست. او در این باره میگوید: «والدینم اوایل خبر نداشتند تا اینکه یکروز در پیست با پدربزرگم تمرین میکردم، یک نفر از ما
فیلم گرفت و توی اینستاگرام گذاشت. پدرم
فیلم را دید و وقتی متوجه استعدادم شد، مخالفتی نکرد. درکنار آفرود، درسم را هم خوب میخوانم چون
دوست دارم در آینده خلبان بشوم».
عاشق بنز آفرودی هستم
یک آفرودکار،
عشق ماشین هم هست. عشقهای محمدمهدی، یکی دوتا نیستند؛ بنز، پاترول، لندکروز، رونیز و پرادو اما اگر قرار به انتخاب کردن باشد، میگوید: «ازمیان این خودروها، بیشتر عاشق بنز آفرودی هستم چون قدرت زیادی دارد. یک روز که پولدار بشوم، حتما یکی از اینها را میخرم. خودرویی که الان با آن تمرین میکنم، پاترول بابابزرگم است». از او درباره پیستهایی که در آنها رانندگی میکند، میپرسم: «در کوهستان، کویر، مناطق جنگلی و باتلاقی رانندگی میکنم اما خب خیلی خطرناک است. یادم هست یکروز پدربزرگم در خودرو نبود و من تنها بودم. خودرو
روغن ترمز خالی کردهبود. از کوه که پایین میآمدم، مجبور شدم دستی بکشم. بچههایی که تازه میخواهند آموزش ببینند، باید خیلی مراقب باشند و بیاحتیاطی نکنند».
اسمم را در گینس ثبت کردم
از کوچکترین آفرودکار جهان، درباره رکوردهایش سوال میکنم: «در
ایران برای اولینبار رکورد 1دقیقه و 22ثانیه و 63صدم ثانیهای عبور از موانع را ثبت کردم و در گینس اسمم بهعنوان کوچکترین آفرودکار جهان ثبت شدهاست که کارهای ثبت رکورد را در امارات انجام دادهام». همانطور که میدانید یک نقشهخوان باید کنار رانندههای آفرود حضور داشتهباشد تا مسیر را برای آنها مشخص کند. این
نوجوان قزوینی، درباره نقشهخوانش میگوید: «درطول مسابقه یک نقشه به ما میدهند که نقشهخوان آن را برایمان میخواند تا مسیری را اشتباه نرویم. پسرداییام، «محمدطاها احسانی»، نقشهخوان من است. او هم مثل من 10ساله است. با هم رابطه خیلیخوبی داریم و گاهی هم رانندگی میکند».
دوست دارم بهترین آفرودکار جهان بشوم
جذابترین و هیجانانگیزترین بخش آفرود، چیست؟ نظر محمدمهدی و آرزویش در این رشته را بخوانید: «پرش و دورپلیسی، سرعت زیاد و دستیکشیدن، مارپیچ و رانندگی در شیب برای من خیلیجذاب و هیجانانگیز است. آرزویم هم این است که بهترین آفرودکار جهان بشوم». این
نوجوان موفق، صحبتهایش را با یک گلایه از مسئولان و یک توصیه به همسنوسالهایش به پایان میرساند: «مسئولان در کشور ما به این رشته اهمیتی نمیدهند. البته قولهایی به من دادهاند مثل وعده خودرو و حمایت
مالی ولی عمل نکردند. نوجوانانی هم که میخواهند آفرود را شروع کنند، باید ازطریق هیئتهای اتومبیلرانی استانشان اقدام کنند تا کار را اصولی و بیخطر یاد بگیرند».