آریا بانو

آخرين مطالب

اجرای بهینه قرنطینه معکوس با طرح سردار دلها اجتماعي

اجرای بهینه قرنطینه معکوس با طرح سردار دلها
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - همزمان با آغاز هفته بسیج، طرح محله محور مبارزه با بیماری کرونا با نام طرح شهید حاج قاسم سلیمانی توسط بسیجیان ‌و کارشناسان حوزه بهداشت اجرا می شود تا با مراجعه به افراد نیازمند و تأمین نیازهای اولیه آنها، به اجرای بهینه پروژه قرنطینه معکوس یاری دهند.

به گزارش روز سهشنبه ایرنا، اطلاع رسانی به موقع و تشخیص مخاطرات در فوریت ها می تواند جان انسانهای در معرض خطر را در شرایط اضطراری به شرط اعمال مداخلات موثر، سریع و هماهنگ نجات بخشد.
در این زمینه بهترین و موثرترین راه جلب مشارکت اجتماعی از طریق بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی و سازماندهی محله محور مردم است.
این مشارکت محله محور باید بگونه ای طراحی شود که ضمن جلب اعتماد مردم، اهداف و فعالیتها توسط گروههای مردمی نیز به تحقق برسد. در این راه اطلاعات مرتبط با پیشگیری و مقابله با مخاطرات باید به روشی مورد قبول و منطبق بر فرهنگ و توانایی مردم محله به آنان ارائه شود.
موضوعی که مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید و یادآور می شوند: بهره گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی، کمک بزرگی به رهایی کشور از این عارضه (ویروس کرونا) همه گیر خواهد کرد.
بر همین اساس، طرح «هر خانه یک پایگاه سلامت» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با محتوای مدیریت و کنترل اپیدمی کووید 19 و برای جلب مشارکت مردم از طریق انتخاب یک سفیر سلامت برای هر خانوار و یک رابط سلامت محله برای هر 40 سفیر خانوار با محوریت بسیج امکانات محله و در جهت بهبود وضعیت اجتماعی (از جمله سلامت)، اقتصادی و فرهنگی جامعه مطرح شد تا با مشارکت مردم و نهادهای مردم محور، محلات از محرومیت خارج شود.
این طرح مشترک وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان بسیج مستضعفین با نام شهید حاج قاسم سلیمانی همزمان با دوم آذر ماه و آغازین روز از هفته بسیج در سراسر کشور به مرحله اجرا رسیده است.

آریا بانو


قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و کاهش فوتی ها در سه ماه با طرح شهید سلیمانی
این طرح بنا دارد با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس، به نتایجی همچون رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان 80 درصد در یک ماه و 90 درصد درسه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان 30 درصد در یک ماه و 50 درصد در سه ماه دست یابد.
کاهش مرگ حداقل به میزان 10 درصد در یک ماه و 40 درصد در سه ماه و همچنین پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به میزان 50 درصد در یک ماه و 90 درصد در سه ماه از دیگر اهداف این طرح است.
تشکیل کمیته و تیم های مراقبتی در جهت اجرای بهینه این طرح در سراسر کشور
در سطح ملی، مسئولیت کمیته فنی این طرح با معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و مسولیت کمیته اجرایی با بسیج جامعه پزشکی است.
ضمن اینکه این مسوولیت در تهران بزرگ بر عهده فرمانده قرارگاه مرکزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جانشین فرمانده سپاه تهران بزرگ قرار دارد و برای مدیریت منطقی و صحیح برنامه ها در سطح شهرستان چهار کمیته پیش بینی شده که شامل کمیته حمایت و قرنطینه خانگی و غیرخانگی تحت مسئولیت بسیج، کمیته رهگیری، کمیته پایش و نظارت و مراقبت و کمیته آموزش همگانی تحت مسولیت دانشگاه علوم پزشکی و کمیته عملیاتی محله/منطقه که مسولیت این کمیته بر عهده فرمانده پایگاه بسیج محله است.
کمیته های شهرستانی زیر نظر قرارگاه عملیاتی شهرستان با ریاست فرماندار، کمیته های استانی زیر نظر قرارگاه عملیاتی استان به ریاست استاندار و کمیته های فنی و اجرایی در سطح ملی زیر نظر قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت خواهند کرد.
همچنین با تشکیل کمیته های یاد شده، تیم مراقبتی با هدف مشارکت در بسیج آموزش، غربالگری شفاهی (تماس تلفنی) خانوار دارای موارد مثبت و بررسی وضعیت بیمار و علایم بیماری در افراد در تماس نزدیک، ترغیب استفاده از درگاه salamat.gov.ir و سامانه 4030 برای شناسایی افراد مشکوک/ محتمل تشکیل شده است.
تهیه لیست افراد در معرض خطر (مادران باردار، بیماران مبتلا به بیماریهای غیر واگیر، سالمندان، مستمندان، زنان سرپرست خانوار، معتادین و...)، مراجعه به منازل دارای بیمار تست مثبت برای رهگیری (contact tracing) و انجام نمونه گیری (تست سریع) در در منزل (در صورت نیاز) و آموزش اطرافیان (این تیم ها فاقد پزشک بوده و عمدتا وظیفه رهگیری افراد در معرض تماس را دارند) و ارائه خدمات فعال مراقبتی و پزشکی برای گروههای در معرض خطر، بیماران ترخیص شده از بیمارستان، افراد با علایم بالینی قطعی و افرادی که نیاز به قرنطینه معکوس و انجام تست سریع در منزل دارند (توسط تیم های مراقبت در منزل) از دیگر وظایف این تیم خواهد بود.
ضمن اینکه همه اعضای تیم ها باید آموزش های متناسب با شرح وظایف را دیده و با کارت شناسایی عکس دار به منازل و اماکن عمومی مراجعه نمایند.
روش و چگونگی اجرای برنامه محله محور در سطح کشور
اولین گام در اجرای برنامه منطقه بندی و سازمان دهی نیروی انسانی متناسب با تیم های اجرایی پیش بینی شده است. این امر بر اساس سطوح ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی اولیه در روستا و شهر برنامه ریزی می شود.
همه شهرها به مناطق با جمعیت تعریف شده تقسیم شده و برای هر منطقه یک نفر مسول تعیین می شود که ترجیحا در مراکز خدمات جامع سلامت منتخب کووید-19 منطقه مستقر شده و مسئولیت مدیریت برنامه را به عهده می گیرد.
در شهرهای کوچک هر منطقه بطور متوسط 40 هزار نفر، در شهر های بزرگ 80 هزار نفر و در کلان شهرها 120 هزار نفر در نظر گرفته می شود که با هماهنگی نیروی مقاومت بسیج یکی از پایگاه های بسیج به عنوان مرکز فرماندهی منطقه انتخاب و ارتباط آن با مرکز خدمات جامع سلامت منطقه برقرار می شود.
سازماندهی و برنامه ریزی برای فعالیت کمیته های عملیاتی و تیم های اجرایی با مدیریت مشترک و مشارکتی پایگاه بسیج و مرکز خدمات جامع سلامت منتخب در منطقه تعیین شده انجام می شود.
در مناطق روستایی سازماندهی و برنامه ریزی با محوریت مرکز خدمات جامع سلامت روستایی و خانه های بهداشت و با مشارکت پایگاه های بسیج انجام می شود. باید تلاش شود در امر خدمت رسانی به روستاییان از مشارکت های مردمی و داوطلبان همان روستا بهره گرفته شود.
از: فاطمه دهقان نیری
برچسب‌ها
ویروس کرونا روز بسیج مستضعفان قرنطینه قاسم سلیمانی بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
بسیج، پیشرو خدمت، امیدآفرین

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/459138/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هرجایی زالو درمانی نکنید!

خیام خوانی زیبا و تماشایی با خوانندگی آکا صفوی

واکنش سازمان ثبت احوال به حذف نام پدر از کارت هوشمند ملی

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

فراپه‌ی توت فرنگی را امتحان کنید

روش تهیه خورشت بادمجان

اقدامات لازم در زمان قفل شدن فک بیمار دچار تشنج

چطور بچه‌ای لوس و شکننده تربیت نکنیم!

کاردستی جذاب و سرگرم کننده

رابطه بین احساس کفایت با توانمندی و خودمختاری کودک

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

تمدید قرارداد دی‌جورجی با ایتالیا

کناره‌گیری ویتالی هاینن از هدایت ژرمن‌ها در آستانه لیگ ملت‌ها

تاج: امروز آماری دادند که هزار و 8 نفر در لیگ ثبت نام شده‌ و 548 نفر داخل زمین رفته‌اند.

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

تاج : امیدوارم بتوانیم از کشور چین VAR را خریداری کنیم.

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

دوست داشتی شوهرت گرگ بود یا بره؟!

بررسی چالش‌های رژیم صهیونیستی با مستندهای افق

چه هوای دل‌انگیزی دارد این خانه!

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

الزام تزریق واکسن های روتاویروس و پنوموکوک در کشور

تلفات بارندگی و سیل در پاکستان به حدود 100 تن رسید

وقتی در لاین خودت رانندگی نمی کنی!

هدفش اینکه ببینه چند نفر زنده میان بیرون

حرکت خفن این راننده کامیون پربازدید شد

طرز تهیه ترشی بادمجان

فکت های بامزه درباره غذا

میکروپلاستیک ها از روده به سایر اندام حرکت می کنند

شش اشتباه رایج درباره واکسن اچ‌پی‌وی/ واکسن گارداسیل را فقط زنان باید دریافت کنند؟

همسرم برای بیرون رفتن مرا محدود می کند!

‏از جمله ماجراهای دوقلوی همسان داشتن

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی