آریا بانو

آخرين مطالب

پیامدهای ناگوار چاقی در مبتلایان کرونا

پیامدهای ناگوار چاقی در مبتلایان کرونا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به مولفه‌های موثر بر افزایش پدیده پر وزنی در جوامع، تجمع چربی در بدن را یکی از مهمترین عوامل بروز پیامدهای ناگوار در بیماران مبتلابه کووید-19 دانست.

دکتر تیرنگ نیستانی با اشاره به وجود معضل پروزنی و فربه‌ای در اغلب کشورها و اغلب زیرگروه‌های جمعیتی، بیان کرد: افزایش وزن صرفا ناشی از مصرف ماده غذایی خاصی نیست، به عنوان مثال اینکه خوردن نان باعث چاقی می‌شود، تصور غلطی است. به عبارت ساده‌تر الگوی غذایی در کشورهای مختلف متفاوت است و به تبع وضعیت اقتصادی و فرهنگی برخی گروه های جمعیتی مصرف مواد غذایی ضروری امکان پذیر نیست و این موضوع می‌تواند مشوقی برای اضافه وزن باشد.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به تجربیات خود از ارایه خدمت در دوران کرونایی، تصریح کرد: بر اساس مشاهدات وخامت ابتلا و پیامدهای ناگوار ابتلا در افرادی که وزن بالا دارند وقوع بیشتری دارد. انباشت چربی در بدن با هر توزیعی که باشد، به نوعی التهاب فراگیر یا سیستمیک را ترغیب می‌کند؛ به بیان ساده چربی اضافه در بدن التهاب زاست و ماهیت خیلی از امراض مثل کووید-19 بر اساس آسیب شناسی‌ها، زمینه التهابی دارند.
نیستانی نحوه توزیع چربی را از دیگر نکات مهم دانست و افزود: وقتی بخش اعظمی از چربی اطراف شکم انباشته می‌شود، در تنفس فرد اختلال ایجاد می شود. میزان منوکسید کربن خون در افرادی که وزن بالا و شکم بزرگ دارند بالاتر از افراد عادی است و به همین خاطر مقداری خواب الوده هستند که خوب نیست به ویژه برای فردی که عفونت تنفسی هم دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه موضوع کارایی داروها در افراد با وزن بالا نسبت به افراد با وزن معمول را از دیگر مسائل قابل تامل در این بحث اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه بالابودن وزن، به ویژه افزایش توده در محیط دور شکم به هیچ وجه پیامد خوبی برای افراد مبتلا به کرونا به همراه ندارد، گفت: طبیعی است افرادی که خانه نشین هستند، به ویژه افرادی که در دوران پیش از قرنطینه فعال بودند، اوقات فراغت بیشتری دارند و همین فراغت روی اعصاب تاثیرگذار است. این افراد سعی می‌کنند وقت خود را پر کنند و اعصاب خود را التیام دهند، بسیاری مواقع این کار را با سر زدن به یخچال و خوردن مواد غذایی که هیچ ارتباطی هم به وضع گرسنگی آنها ندارد، انجام می‌دهند. این موضوع به روند افزایش وزن کمک می‌کند.
به گفته نیستانی، این موضوع را می‌توان از شرایط وزنی بیمارانی مشاهده کرد که در گذشته هم به ما مراجعه می‌کردند.
متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: نظم در برنامه غذایی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است، وعده های غذایی را حذف نکنید، به عنوان مثال اگر هر روز 6 صبح بیدار می‌شوید، یک روز که 12 ظهر بیدار شدید، به بهانه حذف صبحانه، حجم ناهار را بیشتر نکنید.
نیستانی، ادامه داد: فاصله وعده‌ها نباید خیلی غیرمتعارف باشد و ساعت ها را جوری تنظیم کنید که فاصله زیادی نداشته باشند.
وی توصیه کرد: میان وعده‌های سالم یادتان نرود، سلامت از بعد بهداشت مواد غذایی، آلودگی و آلایش و میزان کالری آنها منظور است. در بسیاری از مواقع غذای سالم ضرورتا غذای کم کالری نیست؛ به عنوان مثال مغز دانه‌های خام بدون نمک، اسید چرب خوب، فیبر و ریز مغذی دارد اما بسیار پرکالری است.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه، هر یک مشت مغز دانه معادل پنج یا شش مشت پلو کالری دارد، پس نباید به علت سلامت این ماده غذایی، بی رویه مصرف شود، در خصوص میوه‌ها هم این موضوع صادق است.
وی در پایان بر لزوم انجام فعالیت‌های بدنی تاکید کرد و گفت: بسیاری از افراد فعالیت بدنی ندارند، ورزش نمی‌کنند و همیشه می گویند وقت نداریم، این بهانه پذیرفتنی نیست، به ویژه برای افرادی که اکنون خانه نشین هستند. بسیاری از فعالیت‌های ورزشی به مدد فناوری نوین و اینترنت، مجازی شده است، پس باید از فرصت استفاده کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آخرین جزییات محدودیت‌های کرونایی از اول آذر

کووید 19 مسری‌تر نشده است

تشخیص زودتر ایدز و بیماری‌های دیگر با نانوذرات الماس کوانتومی

افتادن ناگهانی دندان ها عارضه جانبی جدید کرونا

کرونا اعزام اولین زن به ماه را به تأخیر انداخت

محققان منشأ فیزیکی اضطراب را در مغز موش پیدا کردند

واکسن کرونای آکسفورد مجدد بررسی می‌شود

درخواست از فدراسیون کشتی ایران برای برگزاری مسابقات بین‌المللی

ادمیلسون: مسی می‌ماند ولی دیگر بازیکن چند سال پیش نیست

گل اول لیورپول به برایتون توسط دیگو جوتا

گل دوم لیورپول به برایتون توسط سادیو مانه

توقف لیورپول مقابل برایتون در حضور جهانبخش

مرور فن کشتی‌گیران استقلال زیر نظر رضا یزدانی

حسینی: چطور می‌توانم حاشیه درست کنم؟!

کاپیتانی زنیت به سردار رسید

مسی هر جا برود باید برایش فرش قرمز پهن کرد

برد راحت ذوب‌آهن مقابل ستارگان فارس

بلندقامتان ایران عربستان را به زیر کشیدند

شانگهای از یوکوهاما انتقام گرفت

گل تساوی برایتون به لیورپول توسط پاسکال گروب

یخچالی بهترین بازیکن دیدار ایران و عربستان شد

ریوالدو: به دروغ می‌گویند نیمار را بر می‌گردانیم

تغییر نام لیگ آرژانتین به جام دیگو مارادونا

جنجال ادامه‌دار نوه پروین!

کدام مارادونا؟

از لوگوی جام مارادونا رونمایی شد

20 دقیقه جهانبخش بهتر از کل فصل مینامینو!

واکنش کلوپ به عصبانیت محمد صلاح

الچه و کادیس امتیازات را تقسیم کردند

بازگشت فرشید اسماعیلی به تمرین استقلال

فدراسیون ایران نمی‌تواند شجاع و الریان را محروم کند

اینتر اولین شکست فصل را به ساسولو تحمیل کرد

داوران تست کرونا نمی‌دهند!

جردن هندرسون و افشای اعتراف مهاجم برایتون

بایرن برد و صدرنشین ماند

زرینچه در کادر فنی تیم ملی!

5 نکته از دیدار نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس

بدشانسی‌های ناتمام لیورپول

یورگن کلوپ در نقطه 100 جوش!

لیگ آذربایجان/ توقف یاران نریمان‌جهان

زودتر با مهدی ترابی قطع همکاری کنید!

عربستان بهتر از قبل است/ گیج شدیم!

اینترمیلان جدایی این ستاره را تایید کرد

لیگ جزیره/ پیروزی پرگل شاگردان گواردیولا

جنگ شدید در لیگ قهرمانان آسیا

بازگشت پرسپولیسی آرام و بی‌حاشیه

خلاصه‌بازی اشتوتگارت 1 - بایرن‌مونیخ 3

لالیگا/ اتلتیکومادرید به تیم صدرنشین رسید

عملکرد بازیکنان منتخب لیگ برتر ایران

ستاره ایرانی پورتو در ترکیب اصلی