آریا بانو

آخرين مطالب

چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در روزهای کرونا تقویت کنیم؟ پزشکي

چگونه سیستم ایمنی بدنمان را در روزهای کرونا تقویت کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درخصوص نحوه تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای کرونایی توضیحاتی را ارائه کرد.

شهاب اولیایی گفت: برای داشتن بدنی مقاوم در شرایط اپیدمی ویروس کرونا باید دو اقدام اساسی را انجام دهیم. اولین مورد مربوط به جلوگیری از ورود ویروس به بدن است که با رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی قابل کنترل است. اما قبل از ورود ویروس یا در صورت ورود به بدن، باید کار‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن صورت بگیرد.
او افزود: اولین مورد در تقویت سیستم ایمنی، مربوط به تغذیه افراد است که بسیار حائز اهمیت محسوب می شود. در واقع رعایت تنوع، تعادل و تناسب در دریافت مواد مغذی به سلامت عمومی بدن از جمله تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. اما برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین D نقش موثرتری در این زمینه دارند. متاسفانه کمبود این ویتامین در بیشتر افراد دیده می‌شود. برای تامین ویتامین D می‌توان تخم مرغ، شیرغنی شده و روغن‌هایی که با ویتامین غنی شده باشند را مصرف کرد. همچنین نور آفتاب با تبدیل کلسترول‌های زیر پوست به ویتامین D یک منبع مهم برای تامین این ویتامین است.
اولیایی بیان کرد: توصیه می‌شود در صورت کمبود ویتامین D بدن خود، با مراجعه و دستور پزشک از مکمل‌های تامین کننده این ویتامین استفاده کنید. از جمله مواد تغذیه‌ای تقویت کننده سیستم ایمنی زینک یا روی است که می‌توان با مصرف حبوبات، گوشت، مغز‌ها و تخمه کدو سیستم ایمنی را تقویت کرد. همچنین برای تامین آهن مورد نیاز بدن می‌توان از گوشت قرمز، گوشت طیور، خشکبار، ماهی و منابع حیوانی استفاده کرد.
او در ادامه افزود: اسید چرب امگا 3 یک منبع مهم برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می‌شود که با مصرف ماهی، گردو، روغن کلزا و دانه‌های کتان تامین می‌شود. همچنین ویتامین A در هویج، کلم، انبه و کره غنی شده یافت می‌شود که نباید از مصرف این مواد غافل شد.
او بیان کرد: ویتامین B6 را می‌توانید با مصرف گوشت سینه مرغ، حبوبات، گوشت بوقلمون، ماهی، جگر و موز تامین کنید.
این رژیم شناس و متخصص تغذیه مطرح کرد: باید به این نکته توجه داشته باشید که دریافت متعادل پروتئین به عنوان یک درشت مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مهم است که در انواع و اقسام گوشت، سویا و حبوبات یافت می‌شود.
اولیایی گفت: ویتامین C در مرکبات، آناناس، کیوی، گوجه فرنگی، سبزیجات، پرتقال، پیاز، فلفل سبز و قرمز یافت می‌شود که این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. همچنین می‌توانید روزانه یک قرص جوشان ویتامین C را برای این منظور مصرف کنید.
کدام مواد در تضعیف سیستم ایمنی بدن نقش دارند؟
او افزود: به یاد داشته باشید که دریافت مواد مغذی و جذب آن از منابع غذایی به مراتب بهتر از مصرف مکمل‌ها است؛ بنابراین توصیه می‌شود موضوع تغدیه خود با قاعده تعادل و تناسب در شبانه روز را جدی بگیرید. از همه مهم‌تر باید توجه داشت موادی مانند: غذا‌های فرآوری شده، فست فودها، غذا‌های کنسرو شده و قند و شکر می‌توانند در تضعیف سیستم ایمنی بدن موثر باشند.
اولیایی بیان کرد: به یاد داشته باشید خواب باکیفیت و کافی در شبانه روز بسیار حائز اهمیت است. همچنین پرهیز از استرس‌های حاد را در این شرایط جدی بگیرید.
این رژیم شناس مطرح کرد: ورزش سبک هوازی و مستمر به مدت 30 دقیقه حداقل 3 تا 5 روز در هفته برای تقویت سیستم ایمنی به شدت توصیه می‌شود. توجه داشته باشید حضور در باشگاه‌های ورزشی و اماکن پرتردد برای ورزش در این شرایط اپیدمی، تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. حتی از ورزش کردن در زمان سرماخوردگی برای مدتی پرهیز کنید.
اولیایی در پایان تصریح کرد: در صورت بروز علائم سرماخوردگی یا کرونا از مصرف آبمیوه تازه، مایعات گرم، سبزیجات، آب مرغ و عصاره گوشت غافل نباشید و به مدت کافی در قرنطینه خانگی استراحت کنید.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آخرین جزییات محدودیت‌های کرونایی از اول آذر

صبحانه/ ساندویچ بادام و پنیر انتخابی پرکالری و جدید

خشونت علیه زنان، چالشی برای جوامع بشری

دانش جعفری: نسبت مالیات به درآمد ملی باید به دو برابر افزایش یابد

پرداخت یارانه باید هدفمند و محدود به افراد نیازمند باشد

قالیباف: برای عبور از تحریم‌ها باید مردم ایران را قوی کنیم

اولین نامزد رسمی و پایان رکود انتخاباتی

کشف سلول‌های مغزی که ترس و اضطراب را کنترل می‌کنند

پیشران نسل آیندۀ ناسا برای فضاپیماها چگونه است؟

آیا بعد از 7 سال شما کاملا شخص جدیدی هستید؟

وقوع ماه‌گرفتگی در آسمان 10 آذر و جزئیات مناطق تحت پوشش خسوف نیمسایه

خلاصه بازی یوونتوس 2 - فرنتس‌واروش 1

فیل و فنجان استقلال خنثی شد؟

تیم‌ها هزینه می‌کنند تا جلوی پرسپولیس را بگیرند

استقلال باید انتقام 3 شکست را بگیرد

جابر انصاری: استقلال مستحق باخت نبود

چرا یک قدکوتاه با سر به استقلال گل می‌زند؟

فضای استقلال چه زود بحرانی شد!

استقلال به پیروزی برابر ماشین سازی نیاز مبرم دارد

گل گهر به دنبال تثبیت صدرنشینی، استقلال به دنبال اعاده حیثیت

اضافه شدن یک بازیکن خارجی به تیم مهرام

پرسپولیس امیدوار به محکوم کردن شجاع!

فکری و آبی‌ها به فکر فرار از بحران

صالحی‌امیری: درخصوص همه قراردادهای ورزشی باید شفاف‌سازی شود

بدرود ‌خادم‌ کشتی ایران

تسلیت قالیباف برای درگذشت پیشکسوت ورزش کشتی

اینفانتینو: جام جهانی قطر بهترین در تاریخ خواهد بود

علی کریمی: از حضور در قطر راضی و خوشحال هستم

خلاصه بازی دیناموکیف صفر - بارسلونا 4

ناظم الشریعه: مجبورم تصمیم سختی بگیرم

برنامه عجیب تمرینی استقلال برای دیدار با ماشین سازی

حرف‌های اینستاگرامی سرمربی آنتورب درباره بیرانوند!

نتایج سه‌شنبه شب مسابقات فوتبال لیگ قهرمانان اروپا

بخشی از کتاب/ اندیشه بدون عمل هیچ ارزشی ندارد!

وقتی ننوشتن کار درستی است

سیاحتنامه شاردن؛ راویتی ریزبین از ایران عصر صفوی

گم شدن کتاب‌های قیمتی در کتابخانه‌ای که 200 کیلومتر قفسه دارد!

چند پیشنهاد برای یک آخر هفته فرهنگی

دلایل ریزش مو در مردان؛ هراسِ کچلی

فضایی‌ها هم از این حرف‌ها دارن

چهره ها/ تصاویری قدیمی از پشت صحنه «گربه آوازه‌خوان» در سال 69

پیگیری «خانه سینما» برای جبران خسارت پروژه‌های سینمایی تعطیل‌شده

باید مافیا رو از شهر بیرون کرد...

تصویر کودکی نیوشا ضیغمی در این ویدئو را حدس بزنید

دل نوشته غزل شاکری و ماهور احمدی به درگذشت خالق «گلنار»

اگر آدم واقعا خوب باشه از آدم‌های دیگه بدش نمیاد

تسلط شهاب حسینی به زبان انگلیسی مهم‌ترین اتفاق «آن شب» بود

چهره ها/ لاله صبوری در طبیعت پاییزی

شوهر من 20 ساله که مُرده ولی هنوز هم مرد قلب منه

چرا سلبریتی‌های ایرانی علاقه‌ای به پروژه‌های علمی ندارند؟