آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد از فقدان مهارت دانش آموزان در خواندن و گوش دادن اجتماعي

انتقاد از فقدان مهارت دانش آموزان در خواندن و گوش دادن
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به گزارش ایسنا، دکتر رضوان حکیم زاده در اولین جلسه از دوره آموزشی تربیت مدرسان کشوری بسته تحولی خوانا که صبح امروز به صورت مجازی برگزار شد با بیان اینکه گستره اجرای این طرح، پنج درصد از مدارس ابتدایی کل کشور هستند اظهار کرد: در ابتدا پیش بینی پوشش 10 درصدی داشتیم زیرا اجرای برنامه در دوره قبل از کرونا برنامه ریزی شده بود اما با توجه به شیوع کرونا و محدودیت های ایجاد شده تعداد مدارس را کم کردیم.
وی افزود: امیدواریم اهداف طرح را در پنج درصد مدارس به خوبی محقق کرده و در مراحل بعد با احصاء و رفع مشکلات، طرح را تعمیم داده و در مدارس بیشتری به اجرا بگذاریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با پایان دوره آماده سازی و توانمندسازی معلمان طرح آماده اجرا خواهد شد اظهار کرد: بسته های آموزشی ویژه خوانا برای اجرا در کلاس درس نهایی شده و از اول دی ماه اجرای عملی طرح را خواهیم داشت.
حکیم زاده افزود: قصد داشتیم مدت زمان قابل توجهی را برای آماده سازی شرایط و تثبیت شرایط یادگیری در این موقعیت حساس شیوع کرونا صرف کنیم و دیگر نگرانی بابت آغاز سال تحصیلی نداشته باشیم تا معلمان فرصت داشته باشند برنامه های خود را تنظیم کنند و سپس ما مداخله لازم را داشته باشیم.
به گفته وی استفاده از آموزش های برخط و بسته های آموزشی برای مدرسان کشوری انجام خواهد شد. مدرسان کشوری راهبران طرح خوانا هستند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توانمندسازی مدرسان کشوری در طرح خوانا، توانمندسازی معلمان، اطلاع‌رسانی درباره ‌طرح به مدارس والدین و دانش‌آموزان، آماده سازی مقدمات اجرا و تهیه بسته های آموزشی ویژه خوانا از جمله فرآیندهای این طرح است گفت: هر کلاس درس برای مدرسان کشوری 70 عضو دارد و برنامه های آموزشی، مهارت یادگیری، زبانی و مهارت زندگی در این دوره ها دنبال خواهد شد.
حکیم زاده با اشاره به اینکه طرح خوانا مهمترین مهارت‌های پایه ابتدایی را هدف قرار گرفته است اظهار کرد: هر معاونت یک برنامه تحولی که در برگیرنده یکی از مسائل اساسی و پایه ای در آن حیطه باشد را در راستای سندتحول بنیادین برای سال جاری ارائه داده است. سند تحول بنیادین نقش تغییرات مثبت در تعلیم و تربیت دارد، قطعاً این تعلیمات باید به گونه‌ای باشد که ما نتایج و آثار آن را بتوانیم در کلاس های درس، مدرسه و در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم. 
وی افزود: ماموریت اصلی مقطع ابتدایی و موضوع مهم تربیت وآداب زندگی در کنار مهارت های خواندن و نوشتن در دستور کار معاونت ابتدایی قرار دارد. گفت وگو کردن و مهارت شنیدن به عنوان مهمترین اهداف ما مدنظر است که در دستور کار قرار بگیرد. البته از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد در راستای پیگیری این مأموریت مهم باید به چالش‌های موجود هم توجه داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه متوجه شدیم مهارت‌های خواندن و درک مطلب دانش آموزان ما در آن حدی نیست که انتظار داشتیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم اظهار کرد: ما از سال 2001 هنوز نتوانستیم به میانگین جهانی در این زمینه برسیم و نمرات دانش آموز ایرانی نشان می‌دهد که این قضیه به بهبود نیاز دارد.
حکیم زاده ادامه داد: همه ما می دانیم اگر تغییراتی در این دوره اتفاق می‌افتد، پایدار است و اگر این تغییرات به تاخیر بیفتد و هدف‌گذاری مناسب نداشته باشیم امکان دریافت نتایج به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد یافت. از این رو به این نتیجه رسیدیم که یک برنامه‌ دقیق تنظیم کنیم و به سمت عملیاتی کردن ماموریت های اصلی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه تلفیق مهارت‌های زندگی در مهارت‌های پایه خواندن، نوشتن و گوش کردن می‌تواند ما را به اهداف اصلی مان در دوره ابتدایی نزدیک کند و به این ترتیب ما می‌توانیم ادعا کنیم که در اهداف خود موفق بوده‌ایم اظهار کرد: دانش آموزان خواندن و نوشتن را در مدرسه یاد می‌گیرند، اما نوشتن فقط رونویسی نیست. 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در طرح خوانا از دانش آموزان می خواهیم فراتر از نوشتن گام بردارند و با استفاده از ابزار نوشتن، قلم نقادانه داشته باشند و هرچه را که می‌بینند به خوبی بیان و تفسیر کنند. البته ما در زمینه خواندن و روخوانی از کتاب‌ها چالش‌هایی داریم؛ اما دانش‌آموزان باید بدانند زمانی که یک مطلب را می‌خوانند، چه چیزی از آن درک و یا دریافت می‌کنند. همچنین باید قادر باشند متن خوانده شده را به زبان خود و با صدای رسا و بلند بیان کنند.
حکیم زاده با اشاره به ضرورت کسب مهارت سخن گفتن و برقراری ارتباط کلامی با دیگران گفت: وی باید بتواند نظرات، ایده‌ها و دیدگاه‌های خود را به روشنی بیان کند. همچنین باید محتوای داستان های خوانده شده را به زبان خود بیان و داستان گویی کند. دانش آموز همچنین باید بتواند درباره یک موضوع خاص مطلبی را آماده کرده و در اجتماع ارائه کند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به مهارت گوش کردن نیز اشاره کرد و گفت: دانش‌آموز باید فعالانه به دیگران گوش دهد، نظرات و دیدگاه‌های دیگران را بفهمد و تا اتمام صحبت‌های دیگران منتظر بماند. اینها مهارت های مهم گوش کردن است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی افزود: متاسفانه اکثر دانش‌آموزان ما مهارت خوبی برای گوش کردن ندارند. در پایان دوره ما می‌توانیم دانش‌آموزانی داشته باشیم که مهارت های چهارگانه را به خوبی کسب کرده اند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/456870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن