آریا بانو

آخرين مطالب

راه حل‌هایی برای ایجاد افکار مثبت در دوران کرونا روانشناسي

راه حل‌هایی برای ایجاد افکار مثبت در دوران کرونا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - برترین ها / این روز‌ها را شاید هرگز از یاد نبریم. روز‌هایی پر از استرس و خبر‌های افزایش تعداد مبتلا‌ها و فوتی‌ها... برای بعضی‌ها هم از دست دادن عزیزانشان و یا مبتلا شدن خودشان تلخی ماجرا را چندین برابر می‌کند. امروز در این مطلب توصیه‌هایی را برای ایجاد افکار مثبت در این ایام، از زبان یک فرد مبتلا به کرونا برایتان آورده‌ایم. امیدواریم که در بهتر شدن حالتان موثر باشد.الکساندر فرویند به کرونا مبتلا شد و ناچار بود مدتی را در قرنطینه بگذرارند. او یادداشت‌هایی براشته است که می‌توانند برای همگان قابل توجه باشند.
لحظه را زندگی کنید!
در حال حاضر و با امکانات موجود، وضعیت ناهنجار پیش‌آمده را نمی‌توان تغییر داد؛ بنابراین خودآزاری به دلیل ترس مداوم از ابتلا، ترس از آینده نامعلوم، تنهایی یا از دست دادن شغل، کارساز نیست و می‌تواند حتی از نظر روحی به شما لطمه بزند.
انسان غالبا اهداف دور را دنبال می‌کند: روز بعد، کار بعدی، پیشنهاد عالی بعدی، سفر بعدی، فرصت بعدی، تجربه بعدی، مشارکت بعدی، رابطه بعدی و امثال اینها.
آنچه را که در حال حاضر داریم نادیده می‌گیریم. شاید ما در حال حاضر خوشبخت‌تر از آن هستیم که فکر می‌کنیم.
اما فقط زمانی می‌توانیم این موضوع را دریابیم که در این زمینه به خودآگاهی رسیده باشیم، زمانی که محدودیت‌های اجتماعی فعلی را به عنوان فرصتی برای تامل در زندگی خود ببینیم و مدام به خود یادآوری کنیم که آگاهانه در حال تجربه این لحظه هستیم.
مثبت فکر کنید!
بار‌ها خوانده‌ایم یا شنیده‌ایم که تفکر مثبت یا مثبت‌اندیشی برای سلامتی بسیار مهم است و این که آینده‌نگری خوش‌بینانه می‌تواند طول عمر را تا 15 درصد افزایش دهد.
مثبت‌اندیشی به‌ویژه در این دوران بحران‌زده آسان نیست و نگرانی‌ها و مشکلات ذهن ما را کدر می‌کنند.
در هر زمانی، حتی در این شرایط سخت، بازنگری اتفاقات روز و یافتن سه نکته «خوب» یا اتفاق مثبت، آگاهی به لحظه‌های کوچک شاد، که اغلب در زندگی روزمره گم می‌شوند، روحیه انسان را تقویت می‌کند.
این لحظه‌ها می‌توانند یک گپ کوتاه دل‌پذیر باشند یا اخبار مثبت. با تمرکز بر این لحظه‌ها خود را از این شادی‌های کوچک آگاه کنید. بهتر است که آن‌ها را یادداشت کنید. افکار مثبت زندگی انسان را به وضوح آسان می‌کنند.
به چیز‌های دیگر فکر کنید!
امروزه به هر جا که می‌نگریم یا آنچه را که درباره اتفاقات روز می‌خوانیم و حتی در گفتگو با نزدیکان و آشنایان، به بحران کرونا می‌رسیم.
این قابل درک است، اما مفید نیست. با وقفه‌های طولانی‌مدت، از تمام خبر‌های هولناک در رسانه‌ها یا چت‌های هیجان‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی دوری کنید.
هر روز، برای مدت کوتاهی هم که شده، از کسانی که به جهان و شرایط فعلی بدبینانه می‌نگرند دوری بجویید. در عوض به کسانی که شما را «می‌سازند» یا نظر بدبینانه را تغییر می‌دهند، یا باعث خندیدن شما می‌شوند، بچسبید.
به نظم روزانه اهمیت بدهید!
پاندمی کرونا کل زندگی ما را زیرورو کرده است. پیش‌تر بسیاری از ما از برنامه‌های منظم روزانه دلخور بودیم و آرزوی اوقات فراغت بیشتری داشتیم. اما واقعیت این است که زندگی برخی از افراد، بدون برنامه منظم روزانه مختل می‌شود: بدون زمان مشخصی برای برخاستن از رختخواب، وعده منظم غذایی، زمان مشخصی برای خرید و غیره.
بسیاری از ما در دوران کرونایی به‌طور ناگهانی وقت زیادی را در خانه می‌گذرانیم، اتفاقی که می‌تواند خوشایند باشد، زیرا وقت بیشتری در کنار خانواده یا برای خودمان داریم.
این هم‌زیستی نامانوس طولانی‌مدت می‌تواند در عین حال به آزمایشی برای دریافت میزان انعطاف‌پذیری ما تبدیل شود. برای موفقیت در کوره آزمایش، مهم است که به برنامه‌های منظمی که داشته‌اید در این دوران هم پایبند باشید.
تحرک داشته باشید!
تقریبا همه ما در زندگی روزمره پیشاکرونایی خیلی بیشتر از امروز تحرک داشتیم. بیشتر می‌دویدیم، از پله‌های بیشتری بالا می‌رفتیم، برای رسیدن به اتوبوس سرعت‌مان را بالا می‌بردیم، در صف خرید می‌ایستادیم، کالا‌های خریداری‌شده را به خانه می‌بردیم و خیلی کار‌های دیگر که امروز به ناچار انجام نمی‌دهیم.
این که چه نوع ورزشی برای شما مفید است، خودتان بهتر از دیگران می‌دانید. مهم‌ترین چیز این است که بر تنبلی غلبه کنید و راه بیفتید.
تنها یک چیز فرق نکرده است: نخستین گام برای آغاز روز برخاستن از رختخواب است. ماندن طولانی‌مدت در رختخواب برای روحیه زیان‌آور است و حتی می‌تواند شما را دچار افسردگی کند.
طبیعت را احساس کنید!
رنگ‌های پاییزی، پرندگان مهاجر و جریان باد را تجربه کنید. پیاده‌روی برای همه ما خوب است، حتی اگر نیم‌ساعت در روز باشد؛ البته یک‌ساعت‌ونیم بهتر است.
در صورت امکان، از آفتاب حداکثر بهره را ببرید. اگر باران بارید یا طوفان آمد چه؟ مثلی هست که می‌گوید، هوای بد وجود ندارد، فقط لباس بد و خوب وجود دارد. حتی اگر هوا برایتان ناراحت‌کننده باشد: از منزل خارج شوید!
به‌ویژه ورزش در هوای تازه روحیه انسان را بالا می‌برد، استرس و نگرانی را برطرف می‌کند، زیرا ورزش در فضای باز سطح هورمون کورتیزول در خون را کاهش می‌دهد.
بدن و ذهن خود را نوازش دهید!
البته نه با شکلات و چیپس! با رژیم غذایی سالم، میوه، سبزیجات، آب میوه تازه.
برای ذهن؟ آرامش، پرهیز از دلهره، نور شمع به جای چراغ سقفی، موسیقی به جای صدای ماشین لباس‌شویی، ماساژ، حتی اگر با دوش حمام یا مالیدن حوله برای خشک کردن بدن باشد. مهم این است: برای نوازش جسم و روح خود وقت کافی در نظر بگیرید.
خود را غافلگیر کنید!
محدودیت‌های اجتماعی دنیای ما را بسیار کوچک و کسل‌کننده کرده است، اما ذهن ما به نیروی محرکه و تنوع نیاز دارد؛ بنابراین خودتان را غافلگیر کنید، برای خودتان سورپرایز ایجاد کنید.
به عنوان مثال، دستورالعمل‌ها برای غذا‌هایی را که نمی‌شناسید پیدا کنید یا ترکیبات غذایی را که می‌شناسید تغییر دهید، حتی اگر طعم آن مورد پسندتان نباشد.
به موسیقی که به طور معمول گوش نمی‌دهید رو بیاورید،(موسیقی ملایم که ذهنتان را مشوش نکند) سریال‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی مشابه را به طور مداوم تماشا نکنید.
در بسیاری از کانال‌های تلویزیونی یا اینترنتی برنامه‌ها و فیلم‌های گوناگون مستند و سینمایی ارائه می‌شود، برنامه‌ها یا فیلم‌هایی که ایده‌های جدیدی به شما می‌دهند.
به خانه‌تان برسید!
بسیاری از مردم در فصل بهار تمایل زیادی به خانه‌تکانی، تغییر دکوراسیون یا رنگ خانه خود را دارند. انسان به‌طور معمول در یک محیط مرتب، تمیز یا تازه رنگرزی‌شده احساس راحتی بیشتری می‌کند.
ثابت شده است که نظافت استرس را کاهش می‌دهد و حتی برخی افراد خانه‌تکانی را نوعی مدیتیشن (مراقبه) می‌دانند. برای بعضی‌ها، نظم‌دادن به وسایل خانه تاثیری «رهایی‌بخش» دارد.
به عنوان مثال در اروپا هر شهروند به‌طور متوسط 10 هزار شی نگه‌داری می‌کند که به بسیاری از آن‌ها نیاز ندارد، اما پاکسازی در این مورد برایش مشکل است.
برای این که راحت‌تر پاکسازی را انجام دهید، ترفند خوبی وجود دارد: اتاق به اتاق پیش نروید بلکه بر أساس دسته‌بندی اشیا، مثلا لباس، کتاب، یادگاری‌ها و ... اقدام کنید. اگر ابتدا تمام اشیا هم‌دسته را در یک انبار قرار دهید، می‌توانید به‌راحتی در باره ماندنشان یا جدایی از آن‌ها تصمیم بگیرید.
کار جدیدی شروع کنید!
«اگر وقت می‌داشتم، می‌توانستم ...» این جمله برای خیلی‌ها آشناست. بهترین بهانه برای دررفتن از انجام یک کار یا پرداختن به یک موضوع.
پس الان که وقت داریم، بیایید آن کار را انجام دهیم یا به آن موضوع بپردازیم، به عنوان مثال یادگیری یک زبان جدید، نقاشی یا موسیقی، یوگا یا فعالیت اجتماعی، کمک به کودکان برای آموزش یا حتی خرید برای یک همسایه سالمند یا بیمار. الان وقت برای کار‌های جدید داریم.
شما برای بهتر شدن حالتان چه کار‌هایی انجام می‌دهید؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

آخرین جزییات محدودیت‌های کرونایی از اول آذر

کووید 19 مسری‌تر نشده است

تشخیص زودتر ایدز و بیماری‌های دیگر با نانوذرات الماس کوانتومی

افتادن ناگهانی دندان ها عارضه جانبی جدید کرونا

کرونا اعزام اولین زن به ماه را به تأخیر انداخت

محققان منشأ فیزیکی اضطراب را در مغز موش پیدا کردند

واکسن کرونای آکسفورد مجدد بررسی می‌شود

درخواست از فدراسیون کشتی ایران برای برگزاری مسابقات بین‌المللی

ادمیلسون: مسی می‌ماند ولی دیگر بازیکن چند سال پیش نیست

گل اول لیورپول به برایتون توسط دیگو جوتا

گل دوم لیورپول به برایتون توسط سادیو مانه

توقف لیورپول مقابل برایتون در حضور جهانبخش

مرور فن کشتی‌گیران استقلال زیر نظر رضا یزدانی

حسینی: چطور می‌توانم حاشیه درست کنم؟!

کاپیتانی زنیت به سردار رسید

مسی هر جا برود باید برایش فرش قرمز پهن کرد

برد راحت ذوب‌آهن مقابل ستارگان فارس

بلندقامتان ایران عربستان را به زیر کشیدند

شانگهای از یوکوهاما انتقام گرفت

گل تساوی برایتون به لیورپول توسط پاسکال گروب

یخچالی بهترین بازیکن دیدار ایران و عربستان شد

ریوالدو: به دروغ می‌گویند نیمار را بر می‌گردانیم

تغییر نام لیگ آرژانتین به جام دیگو مارادونا

جنجال ادامه‌دار نوه پروین!

کدام مارادونا؟

از لوگوی جام مارادونا رونمایی شد

20 دقیقه جهانبخش بهتر از کل فصل مینامینو!

واکنش کلوپ به عصبانیت محمد صلاح

الچه و کادیس امتیازات را تقسیم کردند

بازگشت فرشید اسماعیلی به تمرین استقلال

فدراسیون ایران نمی‌تواند شجاع و الریان را محروم کند

اینتر اولین شکست فصل را به ساسولو تحمیل کرد

داوران تست کرونا نمی‌دهند!

جردن هندرسون و افشای اعتراف مهاجم برایتون

بایرن برد و صدرنشین ماند

زرینچه در کادر فنی تیم ملی!

5 نکته از دیدار نفت مسجدسلیمان و پرسپولیس

بدشانسی‌های ناتمام لیورپول

یورگن کلوپ در نقطه 100 جوش!

لیگ آذربایجان/ توقف یاران نریمان‌جهان

زودتر با مهدی ترابی قطع همکاری کنید!

عربستان بهتر از قبل است/ گیج شدیم!

اینترمیلان جدایی این ستاره را تایید کرد

لیگ جزیره/ پیروزی پرگل شاگردان گواردیولا

جنگ شدید در لیگ قهرمانان آسیا

بازگشت پرسپولیسی آرام و بی‌حاشیه

خلاصه‌بازی اشتوتگارت 1 - بایرن‌مونیخ 3

لالیگا/ اتلتیکومادرید به تیم صدرنشین رسید

عملکرد بازیکنان منتخب لیگ برتر ایران

ستاره ایرانی پورتو در ترکیب اصلی