آریا بانو

آخرين مطالب

کتاب های الکترونیک و صوتی حرکتی نو برای مطالعه مقالات

کتاب های الکترونیک و صوتی حرکتی نو برای مطالعه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / احیای فرهنگ مطالعه درجامعه به خصوص درکانون خانواده از مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی است که نیاز به نگاه انگیزشی و حمایتی دارد تا کتاب در سبد روزانه مایحتاج تغذیه فکری افراد به خصوص دانش آموزان جا پیدا کند.
در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا و افزایش زمان خانه نشینی مردم می توانند با پناه بردن به کتاب در کنار دانش افزایی از مطالعه کردن لذت ببرند زیرا یکی از راه های کسب اطلاعات و پرکردن اوقات فراغت دراین وضعیت خاص، مطالعه کتاب با موضوعات مختلف برحسب علاقه مندی افراد است.
گرچه شیوع ویروس کرونا سبب تا علاقه مندان به کتاب دیگر امکان حضور در کتابخانه های عمومی را نداشته باشند اما با روی آوردن به استفاده از کتاب های الکترونیک و صوتی می توان این جای خالی را از جمله برای دانش آموزان پرکرد.
پس از شیوع ویروس کرونا در جهان شاهد انتشار اخباری در زمینه افزایش میزان فروش کتاب های الکترونیک و صوتی هستیم که این مهم نیز می تواند در کشور ما رونق بگیرد.
بخت مطالعه کردن حتی با کتاب های الکترونیک و صوتی در استانی چون البرز که دارای قومیت های مختلف است زمانی باز می شود که خانواده ها به فرهنگ مطالعه اهمیت دهند و کارشناسان حوزه فرهنگی برای اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی گام های هدایت گری بیشتری بردارند.
باید به کتاب‌های صوتی متناسب با گروه‌های سنی و علایق افراد بویژه کودکان با استفاده از لهجه های مختلف برای تقویت ادبیات و فرهنگ قومیت‌های مختلف نگاهی عمیقی داشت که این مهم دراستان البرز به دلیل حضور قومیت ها نیاز به توجه دارد.
محبوبیت کتاب
روانشناس البرزی می گوید: در فضای کنونی جامعه که جذابیت کاذب شبکه های اجتماعی سرانه مطالعه کتاب را تحت تاثیر قرارداده است بهره گیری از ایده های نو مانند کتاب های الکترونیکی برای آشتی دوباره مردم با کتاب و جذب نسل جوان به مطالعه می تواند یک راهکار ویژه باشد.
دکتر یونس جاوید نسب اظهار داشت: به لحاظ روانشناسی مطالعه موجب غنی سازی اوقات فراغت و فاصله گرفتن انسان از افکار منفی و مشکلات روانی خواهد شد چرا که ماندن در خانه بدون انجام فعالیت های مفید آثار مخربی به لحاظ روحی درپی دارد.
وی ادامه داد: تولید محتوای مطالعهای در قالب کتاب های الکترونیک و صوتی می تواند به عنوان یک عامل انگیزشی در محبوب شدن کتاب در بین گروه سنی کودکان، نوجوانان و جوانان در فضای مجازی عمل کند.
جاوید نسب بیان داشت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، دسترسی دانش آموزان و دانشجویان به دستگاه های گوشی هوشمند، تبلت ، لپ تاپ و رایانه آسان و بیشتر شده است که ازاین موقعیت اضطراری و اجباری می توان برای ترویج فرهنگ مطالعه از طریق کتاب های الکترونیک و صوتی بهره گرفت.
وی یادآورشد: دراین وضعیت کرونایی همه افراد جامعه ناچاربه استفاده از فضای مجازی هستند که دست اندرکاران حوزه کتاب می توانند با اتخاذ راهکارهای جدید برای جذب مخاطب در حوزه کتابخوانی ازآن استفاده کنند.
این روانشناس گفت: وضعیت کرونا فرصتی است تا افکار جامعه را به سمت مطالعه و ارتقای معلومات هدایت کرد ضمن آنکه از بار مشکلات روحی و روانی بر افراد جامعه کاسته می شود.
تاثیر محصولات فرهنگی
رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرز نیز دراین زمینه گفت: کتاب بهترین دوست برای انسان است که با تنوع درفرآیند تولید وعرضه آن دربازار می توان به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی درجامعه کمک کرد.
جواد محمدی با اشاره به این که امروزه کتاب گویا یا صوتی بخش مهمی از تولیدات فرهنگی است، خاطرنشان کرد: بسیاری ازمحصولات فرهنگی، نیاز به تبیین نحوه تولید و بازارخرید دارد لذا کتاب های الکترونیکی و صوتی هم به چنین حمایتی نیاز دارد.
وی بیان داشت: کتاب های چاپی، الکترونیکی و صوتی که از طریق چشم وگوش برای افراد قابل استفاده است تنها درآگاهی بخشی افراد و تغذیه ذهنی آنها موثر نیست بلکه درافزایش سرانه مطالعه و رونق گرفتن بازارکتاب درجامعه هم اثربخش است.
وی تصریح کرد: برای ترویج فرهنگ مطالعه باید به ذائقه افراد به خصوص دربین گروه سنی کودک و نوجوان توجه خاص کرد.
محمدی با بیان این که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، دانش آموزان را وارد دنیای فضای مجازی کرد، یادآورشد: ازاین فرصت هم می توان برای معرفی کتاب و نقش آن درکیفیت بخشی زندگی با دانش افزایی و مهارت استفاده کرد.
وی ادامه داد: ترویج کتاب و کتابخوانی همواره مورد توجه حوزه پرورشی درنهاد مهم آموزش و پرورش بوده است اما دراین شرایط کروناییکه دانش آموزان به کتابخانه ها دسترسی ندارند، بهترین روش ترویجی برای تداوم فرهنگ مطالعه از طریق کتاب های الکترونیک و صوتی است.
وی عنوان کرد: آموزش و پرورش استان البرزبرای راهنمایی دانش آموزان درکانال معاونت پرورشی درشبکه آموزشی شاد همواره یکی ازمحورهای کاری و تولید محتوا خود را درحوزه کتاب اختصاص داده است تا حلقه اتصال دانش آموزان با کتاب قطع نگردد.
رییس اداره فرهنگی هنری آموزش و پرورش استان البرزتاکید کرد: شنیدن و خواندن کتاب لذت بخش است به همین دلیل هرساله جشنواره ملی دانایی و توانایی دربین دانش آموزان برگزارمی شود تا آنها با کتاب دوست شوند.
تولید نخستین کتاب صوتی
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزگفت : امسال نخستین کتاب صوتی و نمایشنامه ای این استان درحوزه آموزش و پرورش به مناسبت چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس منتشر شد.
فرشته فهمیده هدف ازاین اقدام فرهنگی – حماسی را گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین نسل امروز و آیندگان و همچنین ترویج فرهنگ مطالعه از طریق کتاب های شنیداری و خواندنی ذکر کرد.
وی بیان داشت: این کتاب به نام عارف 12 ساله با گویندگی خانم خائف و نمایشنامه این شهید با قلم علیرضا علیا انجام شد.
فهمیده با اشاره به اینکه این اقدام نو از سوی کانون فرهنگی تربیتی رشد آموزش و پرورش ناحیه سه کرج صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ، الگو برداری از شهدا در زندگی، و آشنایی دانش آموزان با زندگینامه و رشادت های شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس از مهمترین شاخص های تولید این کتاب و نمایشنامه را تشکیل می دهد.
وی تصریح کرد: دفاع مقدس ابعاد گسترده‌ای دارد که از طریق کتاب می توان آن را برای دانش آموزان درقالب محورهای بیانیه گام دوم انقلاب تبیین کرد.
فهمیده اضافه کرد: شهید رضا پناهی در سال 1348 درخانواده ای مذهبی در کرج متولد شد که با داشتن 12 سال سن عازم جبهه شد و در 27 بهمن سال 1361 در جبهه قصر شیرین به فیض شهادت نائل آمد.
وی یادآورشد: استان البرز در وران دفاع مقدس 376 دانش آموز و 93 معلم تقدیم انقلاب کرد که می توان با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی برای تولید کتاب های صوتی این شهدای گرانقدراقدام کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرزدرادامه به علاقه افراد درکتابخوانی پرداخت و گفت : معمولا کسانی که علاقمند به کتاب های کاغذی هستند به سمت کتاب های صوتی نمی روند و آنهایی که عادت به شنیدن و استفاده از کتاب های صوتی دارند عموما به دنبال کتاب های کاغذی نمی روند و این دو تاثیری بر یکدیگر نمی گذارند.
فهمیده افزود: دراین روزها که به دلیل شیوع ویروس کرونا مردم ناچار به درخانه ماندن هستند، لازم است ذهن ها را به سمت کتاب و کتابخوانی به دلیل حضور کاربران درفضای مجازی سوق دهیم تا اوقات فراغت اعضای خانواده با مطالعه کردن پرشود.
استان البرز 500 هزاردانش آموز دارد.
24 تا 30 آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/455986/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است