آریا بانو

آخرين مطالب

نوزده نوامبر، یک روز جهانی برای مردها؛

دوره‌ی سیبیل چخماقی گذشته است اجتماعي

دوره‌ی سیبیل چخماقی گذشته است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا/بوشهر «دوره‌ی سیبیل چخماقی گذشته، دیگه کسی هم بابت این چیزا بهت نمیگه مَرد، الان دیگه مرد رو با جیبش می‌شناسن!» با پارچه‌ی چرک و روغنی دست‌هایش را تمیز می‌کند و از گود تعمیرگاه بالا می‌آید، دست و صورت و لباس روغنی‌اش با آن لحن خاص کلامش، زجر و زندگی پررنجی که داشته را نمایان‌تر می‌کند...

«مهرداد»، سی ساله است و مجرد. خودش می‌گوید امیدی به ازدواج کردن ندارد، بعد ادامه می‌دهد الان با این سطح درآمد، زندگی مجردی نسبتاً خوبی دارد امّا مشخص نیست درآمدش کفاف زندگی مشترک را هم بدهد! و این قصه‌ی پسران مجرد و مردهای زیادی است که تنگناهای مالی، انتظارات اجتماعی و ساخت فرهنگی جامعه تمام بار زندگی را بر روی دوش آنان گذاشته است.
برخلاف تصور عامه، اولین قربانی مردسالاری یا جامعه‌ی مردسالار از همین جنس مرد گرفته شده است. شکل‌گیری انتظارات اجتماعی از مردان که برآمده از فرهنگ کشاورزی و خانواده محوری در گذشته است، امروزه و در عصر مدرنیته پتکی است که با هر ضربه‌اش، یک اجتماع بر گرده‌ی مرد فرود می‌آید.
در این ساختار فرهنگی و با سرکوب ابعاد لطیف‌تر روح و روان پسران، تعریف عمومی از مردانگی چیزی جز اختلاف جنسیتی و قوای جسمی به دست نمی‌دهد؛ امتیازاتی که با نیازهای جهان مدرن همخوانی چندانی ندارد.
تصور اینکه حتی رشته‌ی تحصیلی مردان نیز به هدف تامین معاش خانواده‌ای که هنوز شکل نگرفته انتخاب می‌شود، خود گواه تسلیم بی چون و چرای مردان در برابر قوانین جامعه‌ی مرد سالار است.این عرف، این قوانین مردسالار و این دیدگاه باستانی نسبت به جنس نر، متهم اصلی ناملایمات روحی و روانی مردان امروزی است.
قصه‌ی پر رنج دوره‌ی سربازی و مصائبش، آن هم بدون هیچ حق انتخاب و هیچ گزینشی در توانمندی‌های جسمی و رزمی مردان جوان، مثنوی هفتاد من کاغذ است. 

آریا بانو


پیچ و خم‌های زندگی پسران به اینجا ختم نمی‌شود...
درصد بالای اعتیاد و یا خودکشی در دوره دانشجویی و سربازی، لطمات روحی و روانی که گاه تا آخر عمر می‌ماند و مهم‌تر از همه عمری که بدون هدف و برنامه هدر می‌رود محصول همین چرخه‌ی اشتباه است. 
پیچ و خم‌های زندگی پسران به اینجا ختم نمی‌شود، فارغ‌التحصیلی یا پایان خدمت سربازی، تازه ابتدای تونل وحشتی است که تمام غافلگیری‌ها و حیله‌هایش را برای مردان کنار گذاشته است.
در به در زدن برای یافتن شغلی مناسب، رو زدن به این و آن و واسطه قرار زدن دوست و آشنا؛ همه و همه برای این است که می‌داند اگر زندگی مشترکی هم در کار باشد لااقل در دغدغه‌های مالی و بار روانی ناشی از آن، «مشترک» نیست.
در این قالب اجتماعی، "مرد" یعنی کسی که از دوره نوجوانی و بعدها در ایامی که می‌توانست به دنبال علایق و سلایقش برود، قدم در راهی گذاشته که صرفاً بتواند زندگی تشکیل دهد و اقتصاد خانواده را تامین کند. این یعنی گذشتن از تمام خواستنی‌ها برای خواسته‌های دیگری و احساس بی‌اهمیت بودن در روندهای اجتماعی! 
این فرآیندی است که تا میانسالی و پیری هم با همین روال ادامه دارد. سرکوب احساسات و نادیده گرفتن خواسته‌ها و نیازهای روحی و حسی و به دوش کشیدن تمام بار مسئولیت خانواده و فرزندان تا روز آخر زندگی مرد ادامه دارد.
آنچه از مرد هیولایی بی‌رحم و دیکتاتوری کوچک در محیط خانه می‌سازد
اولین چیزی که در زیر این فشار کمرشکن نادیده گرفته می‌شود همان «منِ» مرد است؛ موجودی در میانه‌های زندگی با انبوهی آرزوی فراموش شده و عقده‌های فرو خفته. همین دردها، همین سرکوب خواسته‌ها در طول زمان گاه از او هیولایی بی‌رحم و دیکتاتوری کوچک در محیط خانه می‌سازد.
«عبدالله»، یکی از همان مردهاست که در دوران بازنشستگی نه تنها مجال استراحت نیافته که مخارج زندگی دو پسر متاهلش که بیکار شده‌اند هم بر مشکلاتش افزوده است. او به ایسنا می‌گوید: "با وجودی که در این سن و سال توان کار سنگین ندارم امّا از لوله‌کشی تا برق‌کشی و هرچه دم دستم باشد را برای گذران زندگی خانواده‌ام انجام می‌دهم."
عبدالله اما نگران «بعد از خودش» است، او می‌گوید بعد از من «اینها» -خانواده‌اش- چه می‌کنند؟ زندگی و جبر اجتماعی همین قدر بی‌رحم و سخت‌گیر است. این بحران‌های اقتصادی و معیشتی اخیر هم بیش از گذشته عرصه را بر مردان تنگ‌تر کرده است.
تغییرات فرهنگی و الگوپذیری برخی خانواده‌های امروزی از نمایش زندگی‌های لوکس اینستاگرامی و ماهواره‌ای فشار عصبی بزرگ‌تری است. نمایش‌هایی که برای مردی که دو شیفت کار می‌کند، با زندگی و دنیای واقعی زمین تا آسمان فرق دارد.

آریا بانو


دنیای مردانگی و پدرانگی جدید
یک جامعه شناس توانمندی اقتصادی مردان را یکی از ایده آل های مردانگی و پدرانگی در جامعه امروز می‌داند و تاکید می‌کند: مردان نقش مهمی در تامین نیازهای اقتصادی، عاطفی، روانی، فرهنگی، اجتماعی و تربیتی دارند، اما مردان جدید به عنوان همسر و پدر مانند گذشته عمل نمی کنند و مردانگی و پدرانگی جدید دارند.
علی یعقوبی با بیان اینکه کارکرد مرد و نقش مردان از گذشته تاکنون دست‌خوش تغییراتی شده است، به ایسنا می‌گوید: مردان قدیم پدرسالار بودند و پدرسالاری یک تیپ ایده آل از مردانگی و پدرانگی همراه با هیمنه و اقتدار بود. قدرت اقناع سازی مردان پدرسالار مبتنی بر قدرت فیزیکی و اقتصادی است اما قدرت فیزیکی، ایده آل مردانگی و پدرانگی برای جامعه امروز نیست، بلکه جامعه مردان ملایم، مهربان و دلسوز را طلب می کند، نه مردانی که فقط در تکاپوی تامین نیازهای مادی خانواده هستند.
وی با اشاره به چرخش جامعه در عرصه مردانگی و پدرانگی، عنوان کرد: امروز مردانگی و پدرانگی دچار بحران اقتصادی است، مردان در کنار ابعاد اخلاقی و عاطفی دارای بعد اقتصادی هستند و توقعات مادی از آنها وجود دارد، اما تعارض موجود در عرصه درآمد و نیازهای خانواده، اختلاف طبقاتی، بیماری های مهلک و مرگ و میر موجب شده نقش مردانگی و پدرانگی در معرض آسیب قرار گیرد.
بسیاری از مردان جدید مهارت گفت وگوی اجتماعی و فرهنگی ندارند
این عضو هیئت علمی با بیان اینکه بسیاری از مردان جدید مهارت گفت وگوی اجتماعی و فرهنگی ندارند، می‌گوید: مردان نیازمند توانمند شدن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستند. در واقع یک مرد با برخورداری از توانمندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قدرت نمادسازی برای خانواده را دارد و این نمادها یک مرد را ایده آل می کند. امروز مردسالاری، زن سالاری و فرزندسالاری از حیث انتفاع خارج شده و قدرت در خانواده مفهوم گذشته را ندارد، بلکه قدرت مردانگی و پدرانگی در خانواده توزیع شده و هرگونه محور بودن به مثابه فاصله گرفتن از ایده آل ها است.
یعقوبی با بیان اینکه مرکزیت مرد دیگر حلال مشکلات خانواده نیست و خود ایجاد چالش می کند، گفت: شاهد افقی شدن قدرت در خانواده هستیم و هرمی بودن قدرت رو به زوال رفته است لذا مردان ایده آل بیشترین سازگاری را با شبکه سازی قدرت در خانواده دارند.
این جامعه شناس، نقش همسری مردان را مقدم بر نقش پدرانگی دانست و اظهار کرد: مردان در کنار وجه مادی و اقتصادی نوعی ارتباط روحی و معنوی با خانواده خود دارند که این ارتباط روحی و معنوی سرمایه عاطفی تولید می کند. سرمایه عاطفی خانواده است که در بحران ها همدلی و هم دردی بین اعضا را شکل می دهد. البته در جامعه پدرسالار گذشته این انتظار از مرد وجود نداشت، اما جامعه جدید از مرد انتظار دارد در کنار کارکردهای اقتصادی، کارکردهای عاطفی خانواده را دنبال کند.
نظام اجتماعی مردسالار از بدو تولد تا دم مرگ تعیین‌کننده‌ی چهارچوب‌های ذهنی و رفتاری مردهاست، اما یک جایی باید این سازوکار ویرانگر پایان یابد. این چیزی است که نه تنها نیمی از ظرفیت اجتماعی را محو کرده، بلکه نیمه دیگرش را هم که علی‌الظاهر همه چیز باید تحت کنترلش باشد، زیر چرخ ناعدالتی‌ها به ماشین‌هایی برای کار بدل کرده است.
گزارش از: «حیدر کاشف»، خبرنگار ایسنا بوشهر
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/455595/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

من افسار زدم به خواستگارت!

اسلحه مادری ماجرای یک عشق مادرانه است

بیننده نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله باشید

کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا از ثبت‌نام تا آزمون

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

دستور چند خوراکی خوش‌رنگ‌و‌بو باشاه‌میوه فصل‌بهار

درمان سنتی عفونت لثه از نگاه طب سنتی

نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

زنوزی: سرمربی جدید تراکتور خارجی خواهد بود

نساجی چشم انتظار پیروزی پرسپولیس

دومین پیروزی تیم هاکی روی یخ آیس باکس در کاپ آزاد ترکمنستان

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

دختره و نشونیاشو تو زندگیم میبینم

شده از اعتمادت به آدما ضربه بخوری؟

بازی دیدنی امیر آقایی در "بدون تاریخ بدون امضا"

توضیحات امیرعلی نبویان در اتباط با ادامه دادن ارتش سری

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

چرا صدام پیشرفته‌ترین جنگنده‌های عراق را در خاک دفن کرده بود؟

خلاقیت منحصر بفرد بانوی سالمند ترک در بافت لباس های فوق العاده زیبا با تزیین گل برای عروسک / آفرین به این خلاقیت

آتش سوزی در شرق تهران با 6 کشته

اتمام زمان ثبت‌نام برای بیمه بازنشستگی مادران غیرشاغل

قتل مرد جوان با 37 ضربه چاقو به‌خاطر یک میلیارد در قلهک

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید