آریا بانو

آخرين مطالب

شرویندخت ایازی: هر تغییری ابتدا می‌بایست در چهار دیواری شخصی ما رخ دهد مقالات

شرویندخت ایازی: هر تغییری ابتدا می‌بایست در چهار دیواری شخصی ما رخ دهد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایبنا /شرویندخت ایازی گفت: تلاشم بر این بوده است که باغ زعفرانیه و ایل و تبار ساکن در آن، نماد جامعه‌ای کوچک باشد، طبیعت نقش خودش را در آن ایفا کند و ساکنین آن هر یک واگویه‌ای هستند از افراد یک جامعه.
به تازگی «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» اولین رمان شرویندخت ایازی، توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است. این رمان که در دوره قاجاریه اتفاق می‌افتد با زبانی تاریخی آن دوره، داستان زندگی دو خانواده را در تهران آن زمان تصویر می‌کند. هر یک از این خانواده‌ها نماد یک طبقه در جامعه آن زمان هستند و ایازی با به کارگیری تضادی که میان سنت و مدرنتیه برقرار است روایت خودش را از عشق دختری به نام غزال ارایه می‌دهد. نویسنده معتقد است که هر تغییری در ابتدا باید در چهار دیوار شخصی انسان رخ دهد. «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» در دل تاریخ اتفاق می‌افتد اما نسبتی با مستندات تاریخی ندارد و یک نوع روایت شخصی از تاریخ است و به همین سبب این رمان را می‌توان رمانی در ژانر تخیلی به حساب آورد. در ادامه گفت‌وگوی ایبنا را با شرویندخت ایازی می‌خوانید.
اولین نکته‌ای که بعد از خواندن «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» در ذهنم برجسته شد، زبانی خاص یک دوره تاریخی بود که شما آن را با تمام ویژگی‌های دستور زبان تاریخی به کار گرفته بودید. در این باره بیشتر توضیح دهید.
در روزگارانی که همه روابط وابسته است به ابزاری که از لطافت فقط نام نرم افزار را یدک می‌کشند، دلم خواست به اصل کلام برگردم و گذری بزنم بر آنچه نامش ادبیات بود و آنچه ما را از دیگر خطوط برجسته نقشه‌ها به نام مرز تمایز می داده است.
ایده نوشتن این رمان از کجا به ذهن‌تان آمد و چرا تاریخ رویداد آن را در اواخر دوره قاجاریه انتخاب کرده‌اید؟
همانطور که در مقدمه آن آورده شده بیش از هر چیز عشق و علاقه‌ای که به بافت‌های قدیمی آن دوران داشتم که با هر بار دیدن ساختمان‌های آن دوران خلسه‌ای گس در وجودم جاری می‌شد و پس از آن مدیون دوره‌های مدیتیشن و تمرین در آرامش ذهن و سکوت ذهنی‌ام بوده است. اواخر دوره قاجار علی‌رغم وجود مستندات برایم همیشه پر رمز و راز بوده است. 

آریا بانو


شما در «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» به دو خانواده برخوردار در شمیرانات و زعفرانیه اشاره دارید. از شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که جدال بین این دو خانواده را به وجود می‌آورند، بیشتر بگویید.
خانواده زعفرانیه در جریان تغییرات اجتماعی خود را قرارداده و علی‌رغم اشرافیت، تمکن مالی خود را در راه همسو شدن با دنیای رو به رشد آن دوران صرف کرده است. از اجازه تحصیل به دختران و فراگیری هنرهای آن دوران علاوه بر زبان‌ها و موسیقی، عزم خود را جزم کرده است که بانوان را از پستوها بیرون آورد و هم‌کلامی با بانوان را به تعدد زوجینِ باب در آن دوران ترجیح داده است. از طرفی خانواده ساکن در شمیرانات، اندازه اراضی و تملکات خود را روشنفکری دانسته ولی در فراسوی آن اعتقادات بسته ازدواج تو در توی خاندان خود، کم سوادی و شاید عدم توجه به رشد فکری را یدک می‌کشد. در این میان اما دو جوان سعی در اثبات وجودی خود دارند، در شمیرانات والده این تغییر را جسارت می‌داند در حالی که در زعفرانیه به حمایت و تفکرات والدین، این ستیز جلوه‌ای برتر دارد.
غزال نماد کدام یک از دختران این سرزمین در آن دوره تاریخی خاص است. آیا او نماد یک تابوشکن است؟
من بیشتر بر تابو شکنی تربیتی غزال تاکید دارم. غزال می‌توانست مانند هزاران دختر آن دوران با کمترین سواد، بهترین همسر شود، بعد از چند سال هم چندین فرزند قد و نیم قد داشته باشد و کتاب زندگی‌اش به چند صفحه نرسد. اما غزال، فرزند پدر و مادری است که سعی در رشد و تعالی او داشته‌اند و برای آینده فرزند خود از معیارها و عادت‌های آن دوران گذشته‌اند. بنابراین غزال، با حمایت و هدایت پدر و مادرش می‌شود جزو معدود بانوان زمان خود، همان‌هایی که به مدرسه پرستاری قدم گذاشتند، غزال می‌تواند فخرالدوله آزادی‌خواه باشد، می‌تواند تاج السلطنه باشد.
در «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» تقریبا هیچ تاریخ یا خاطره‌ای که مستند تاریخی باشد، نمی‌بینیم و همین ویژگی این رمان را یک رمان تخیلی می‌کند. درباره سویه تخیلی رمان بیشتر توضیح دهید.
بله، «غزال، آهوی باغ زعفرانیه» زاییده افکار بنده است. دنبال هیچ مستند تاریخی نگشته‌ام. مجال داده‌ام یک انقلاب تربیتی یا یک تابوشکنی در یک باغ، باغ زعفرانیه اتفاق بیافتد. هدف فقط این بود که بگویم هر تغییری ابتدا می‌بایست در چهار دیواری شخصی ما داده شود. در ضمن مستندات تاریخی فرهنگ و پیشینه‌ای می‌خواهد که از توان دانش بنده خارج است. تلاشم بر این بوده است که باغ زعفرانیه و ایل و تبار ساکن در آن، نماد جامعه‌ای کوچک باشد، طبیعت نقش خودش را در آن ایفا کند و ساکنین آن هر یک واگویه‌ای هستند از افراد یک جامعه.
رمان «غزال، آهوی باغ زعفراینه» نوشته شرویندخت ایازی در 224 صفحه توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/455270/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود