آریا بانو

آخرين مطالب

مزایای بوسیدن کودک را می دانید؟ اجتماعي

مزایای بوسیدن کودک را می دانید؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - هفت گنج/ بوسیدن کودک، مهر و محبت مادرانه باعث کاهش هورمون‎های استرس کودک میشود. مادرانی فرزندشان را زیاد می‎بوسند، با این کار فواید بسیاری را برای کودکانشان فراهم می‎کنند. نشان دادن محبت از طرق لمس کردن کودک به سیگنال های او کمک می کند مغز او بدون اینکه درگیر استرس شود رشد کند. وقتی کودک احساس می کند دوستش دارید، احساس امنیت می کند. چنین وضعیتی این امکان را به مغز می دهد که در جنبه های مختلفی رشد کند. عشق ورزیدن و بوسیدن کمک می کند مغز کودک اتصالات عصبی بیشتری توسعه پیدا کند، که در نتیجه باعث باهوش شدن او می شود.
سه دسته از عمده‌ترین نوازش شامل است از :
1. نوازش‌های کلامی همچون محبتهای کلامی ، تشویق و تمجید از کودک
2. نوازش‌های لمسی همچون بوسیدن ، در آغوش گرفتن و لمس کردن کودک
3. نوازش‌ از طریق زبان بدن مانند نگاه‌های محبت‌آمیز و چهره ای شاد در جواب به کودک
نوازش ها همانگونه که گفته شد بسیار سریع بر روی کودکان تاثیر میگذارند پس والدین کودکان باید بر این نوازش ها اگاه باشند و طریقه ی درست انجام دادن ان نسبت به شرایط روحی و نیاز کودک خود را یاد بگیرند.
کودکان به چه مقدار به محبت و نوازش والدین خود احتیاج دارند؟
نوازش و محبت از لحاظ عاطفی روح و روان در هر انسانی را می‌تواند تاثیر زیادی داشته باشد اما وقتی صحبت از کودکان می شود این تاثیر نیز بسیار برجسته‌تر می‌شود چون کودکی که در حال رشد است می‌تواند از لحاظ عاطفی و هوش هیجانی او را ارتقا دهد. اما نمی‌توان گفت معیاری عددی برای محبت به کودک وجود دارد چون هر کودک نیاز دارد روزانه x مرتبه بوسیده شود یا در آغوش گرفته شود. ( x بسته به خواسته و نیاز کودک خواهد بود )
معیارهای مربوط به عواطف چگونه است ؟
معیارهای مربوط به عواطف و رشد روانی افراد معیارهایی نسبی هستند به این گونه که در افراد و شرایط مختلف می تواند متفاوت باشد. ( بیشتر مواقع به صورت غریزی می‌توانید آن را بسنجید )
تاثیر بوسیدن کودکان در ساختار ایمنی بدن چگونه است؟
وقتی که مادر کودک تازه متولد شده خود را می بوسید به نحوی پاتوژن های روی پوست کودک باشند را برمیدارید. این پاتوژن ها به اندام های لنفاوی ثانویه مانند لوزه ها می روند و سلول های حافظه B که مخصوص این پاتوژن ها هستند را تحریک می کنند در نهایت مادر شیرده می تواند از این سلول های استفاده کند تا در برابر پاتوژن ها، آنتی بادی تولید شود سپس این مواد از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شود تا با پاتوژن ها مبارزه کند. به این گونه است که بوسیدن مادر می تواند سیستم ایمنی فرزندش را تقویت کند.
تاثیر محبت والدین بر هوش کودکان
وقتی کودکی به هنگام انجام کارهایش مانند تکالیف و کارهای شخصی که باید انجام دهد احساس ناتوانی میکند باعث میشود اعتماد به نفس کودک پایین بیاید و در خود احساس ضعف کند. در این هنگام کودک در اکثر اوقات گریه میکند یا ممکن است به خود به نحوی اسیب برساند.
برخی از والدین بر این باورند که کودک خود را به حال خود رها کنند تا به گریه ی خود ادامه دهد تا شخصیتی قوی و مستقلی داشته باشد. اما این باور بسیار در هوش و استعداد و اینده ی کودک بلعکس جواب داده و کودک را دچار بحران روحی و هوشی میکند.
کودکانی که در هنگام مشکلات مورد توجه و حمایت و محبت خانواده ی خود قرار میگیرند بسیار با اعتماد به نفس بیشتری مشکل خود را حل میکنند و ان را چیزی غیر قابل حل نمی دانند، کودک با دلگرمی و فکر باز تر و به دور از استرس به دنبال مشکل خود میگردد و ان را برظرف میکند. پس بنابراین کودکی که مورد حمایت و محبت والدین خود قرار بگیرد هوش بیشتری نیز خواهد داشت.
تاثیرات مثبت نوازش
بوسیدن، لمس کردن، نوازش و در آغوش گرفتن کودک می تواند به او کمک کند تا به شخصیتی خاص دست پیدا کند. ابراز علاقه نه تنها باعث بهبود سلامت فیزیکی کودک می شود بلکه روی سلامت روانی او نیز تاثیر بسزایی می گذارد.
بسیاری از کودکانی که خوب در محیط مناسب با شرایط عاطفی خوب رشد میکنند درک بالایی خواهند داشت و نسبت به نیاز های دیگران حساس شده و واکنش نشان میدهند به این گونه که با کودکان دیگر به خوبی برخورد و رفتار می کنند و در دوستی و رابطه برقرار کردن با دوستهایشان موفق هستند. این کودکان در مقایسه با کودکانی که والدینشان توجه زیادی به آنها نداشته اند می توانند موفقیت های تحصیلی بیشتری دریافت کنند.
این خصوصیات و مزایا تا زمانی که کودک بالغ می شود نیز ادامه و رشد پیدا می کند و زمانی که آنها بچه دار می شوند می توانند همدلی و توانایی فهمیدن دیگران را به کودکان خود منتقل کنند.
تاثیرات مثبت نوازش
یافته های جدید بر اهمیت رابطه صمیمی و نزدیک مادر و کودک به ویژه در محیط های پراسترس تاکید می کند. این یافته ها که در مجله روان شناسی مولکولی منتشر شد با مطالعه های قبلی که نشان داده بود رابطه نزدیک خانوادگی می تواند کودکان را در برابر برخی پیامدهای منفی رشد در خانواده های فقیر محافظت کند، همخوانی دارد و نشان می دهد فرزند پروری خوب توسط والدین حتی می تواند از آثار منفی رشد در شرایط نامناسب که ممکن است تا سال ها باقی بماند، پیشگیری کند.
بوسیدن کودک در دین اسلام
زندگی سالم و طبیعی در سایه محبّت است به این گونه که در اسلام نیز بر مهر و محبت در پرورش کودک همیشه تاکید شده است. یکی از تمایلات فطری انسان که از همان دوران کودکی آشکار میشود نیاز به محبت و مهربانی و نوازش است. کودکی که به طور صحیح از مهر و نوازش برخوردار می شود روانی شاد و روحی امیدوار دارد. یکی از این راههای ابراز علاقه بوسیدن فرزند است.
امام صادق علیه السلام اینچنین از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می کند:
کسی که فرزند خود را ببوسد، حسنه ای در نامه عمل او ثبت خواهد شد و کسی که فرزند خود را شاد کند، خداوند او را در قیامت، شاد می کند.
تفاوت بوسیدن فرزندان دختر و پسر
در میان کودکان دختر و پسر معمولاً دخترها بیشتر به ابراز علاقه از طریق بوسیدن خانواده ی خود تمایل نشان می‌دهند هر چند که این قضیه در مورد پسرها صدق نمیکند ، بوسیدن فرزند پسر مانعی ندارد اما برای پسرها خوشایند نیست که در جمع همسالان و دوستان خود این گونه از طرف پدر و مادر مورد نوازشو توجه قرار بگیرند چرا که به لحاظ اجتماعی نتیجه‌ی مثبتی برایشان به همراه نخواهد داشت و از طرف گروه دوستان خود فردی لوس و بیش از اندازه وابسته به مادر و خانواده تلقی می‌شوند و این امر کودک را دچار اشفتگی میکند.
در دوره‌ی بلوغ پسران والدین باید توجه بیشتری به این امر که فرزندشان بزرگتر شده است داشته باشند. در این سن پسرها تماس فیزیکی همراه با کمی هیجان را بیشتر بوسیدن میپسندند به این گونه که والدین میتوانند دست او را هنگام مصافحه بفشارند یا به عنوان تمجید ارام ضرباتی با کف دست به پشت او بزنند یا بعضی اوقات گفتن جمله‌های از نظیر چقدر مرد شده‌ای، به این مرد اعتماد دارم و … تأثیر عاطفی بیشتری روی انها گذاشت.
تامین نیاز های عاطفی فرزندان
حال باید گفت نسبت به جایگاه پدر و مادر این امر هم متفاوت خواهد بود مسلماً مادران به خاطر عواطف و احساسات زنانه و حضور پررنگ‌تری که نسبت به پدران در خانه و همراهی با فرزندان خود دارند، بیشتر ارتباط عاطفی و تماس فیزیکی با فرزندان خود از طریق اغوش و بوسیدن فرزندان برقرار میکنند اما پدران به خاطر اینکه حضور کمتری در خانه دارند باید بیشتر توجه داشته باشند و کیفیت رابطه‌ی عاطفی خود را از طریق روش‌های مؤثر نسبت به خواسته فرزند تامین کنند.
تاثیر رابطه عاطفی پدر با فرزند دختر
دخترها نسبت پسرها به بوسیدن بیشتر و ارتباط عاطفی قویتری از طرف پدر خود محتاج می باشند. هرچه پیوند و رابطه‌ی پدر و دختری از طریق تماس فیزیکی مناسب مثل بوسیدن قوی‌تر باشد، احتمال انحراف رفتاری و اخلاقی دختران در سنین نوجوانی به شدت کاهش پیدا می‌کند. چنانچه در سیره‌ی اهل بیت نیز بارها نقل شده که پیامبر اکرم دختر خود حضرت فاطمه‌ را می‌بوسید یا امیرالمؤمنین، حضرت زینب را در کودکی روی پای خود می‌نشاند و او را می‌بوسید.
بهداشت دهان در هنگام بوسیدن کودکان
والدین باید اگاه باشند تماس نزدیک به کودکان از طریق لب، دهان و بینی و افزایش احتمال انتقال آلودگی ها و عوامل بیماری زا و شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای خوکی،سرما خوردگی و انواع ویروس ها میشود . این دلایلباعث شده است تا برخی والدین را درمورد بوسیدن زیاد فرزندشان دچار تردید کند در حالی که بوسیدن می تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد.گ

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/453308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم