آریا بانو

آخرين مطالب

مؤلفه‌های گشایش اقتصادی از دیدگاه قرآن و روایات گوناگون

مؤلفه‌های گشایش اقتصادی از دیدگاه قرآن و روایات
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / دین اسلام همواره بر اهمیت جهاد و مقابله با دشمنان جامعه و امت اسلامی تأکید کرده و مجاهدان را بر کناره‌گیران از جهاد برتری بخشیده است چنان که قرآن کریم می‌فرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدینَ أَجْراً عَظیما؛ [1] خداوند مجاهدان را بر خانه‏‌نشینان به پاداشى بزرگ، برترى بخشیده است‏.» البته این جهاد، تنها شامل جنگ نظامی نمی‌شود بلکه لازم است در مقابل هرگونه تسلط دشمن بر مسلمین ایستادگی شود؛ چنان که خدای متعال می‌فرماید: «وَ لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ سَبیلا؛ [2] و خداوند هرگز بر [زیانِ‏] مؤمنان، براى کافران راه [تسلّطى‏] قرار نداده است.»
در عصر حاضر و با متنوع شدن ابزارها و روش‌های جنگی، جهاد اقتصادی بیش از گذشته اهمیت یافته و جنگ اقتصادی دشمن، علیه مردم و نظام ایران اسلامی از جمله پردامنه‌ترین این جنگ‌هاست. تحریم‌های اقتصادی دشمنان، تیزی تیغ ناکارآمدی و ضعف‌های درونی اقتصادی را بر پیکره معیشت مردم، دردناک‌تر کرده است. از این رو، لازم است با در پیش گرفتن راهبردهای صحیح و منطقی به بازکردن گره‌های اقتصادی و معیشتی کنونی بپردازیم. در این راستا و با توجه به معارف اسلامی، گوشه‌ای از مؤلفه‌های گشایش اقتصادی را مرور می‌کنیم.
اصل تولید و کار و تلاش در اسلام
کار و تلاش، جوهره آدمی و بهترین راه برای تأمین نیازهای مادی خود و جامعه و ساختن دنیایی آباد است. در هر گره و معضل اقتصادی، تأکید بر کار و تلاش از جمله راهکارهای ثابت و دائمی به شمار می‌رود که هیچ‌گاه نباید از آن غفلت کرد؛ البته جایگاه کار و تلاش در دین اسلام محدود به مسائل مادی نمی‌شود بلکه کار و تلاش، عنصری معنویت‌ساز و بلکه عاملی در جهت رشد روحی و معنوی انسان به شمار می‌رود تا جایی که از رسول خدا (ص) نقل شده که فرمودند: «الْعِبَادَهُ عَشَرَهُ أَجْزَاءٍ تِسْعَهُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلَال؛ [3] عبادت 10 جزء است که 9 جزء آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است.»
در این میان، جهت‌دهی کار و تلاش بر موضوع تولید، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ مثلاً کشاورزی به عنوان یکی از مصادیق همیشگی تولید، مورد توجه و تأکید دین اسلام است، چنان‌که امام کاظم علیه‌السلام در این باره می‌فرماید: «هُوَ مِنْ عَمَلِ النَّبِیِّینَ وَ الْمُرْسَلِینَ وَ الْأَوْصِیَاءِ وَ الصَّالِحِین‏؛ [4] کشاورزی شغل پیامبران خدا، جانشین آنان و مردان شایسته است.»
خلاصه اینکه، از منظر دین اسلام، کسالت و تنبلی در هر صورت، چه در امور دنیوی و اقتصادی و چه در امور معنوی و اخروی، مذموم و ناپسند است؛ امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «إِنِّی لَأُبْغِضُ الرَّجُلَ أَوْ أُبْغِضُ لِلرَّجُلِ أَنْ یَکُونَ کَسْلَاناً [کَسْلَانَ‏] عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ وَ مَنْ کَسِلَ عَنْ أَمْرِ دُنْیَاهُ فَهُوَ عَنْ أَمْرِ آخِرَتِهِ أَکْسَلُ؛ [5] من مردی را که در کار دنیایش تنبل باشد مبغوض می‌دارم و کسی که در کار دنیا تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‌تر است.»
اصل مداومت آگاهانه
بدترین ویروس در هنگام بروز معضلات اقتصادی همانند هر مشکل دیگری، ناامیدی است؛ و یکی از آثار این ناامیدی آن است که موجب شکسته شدن تداوم در کارهای صحیح و لازم می‌شود. بنابراین، فشارهای اقتصادی نباید ما را از تداوم در اجرای تصمیم‌های درست بازدارد؛ بلکه در سایه تداوم و پایداری در راه صحیح است که می‌توان به گشایش اقتصادی دست یافت.
به عبارت دیگر، برخلاف عقبگرد و ارتجاع که موجب فرو رفتن هر چه بیشتر در مشکلات می‌شود، اصرار و جدّیت مضاعف در اجرای تصمیمات صحیح و بجا، موجب شکسته شدن بن‌بست‌ها و باز شدن گره‌های اقتصادی می‌شود. توصیه امام علی علیه‌السلام در این باره این است: «الْمُدَاوَمَهَ الْمُدَاوَمَهَ فَإِنَّ اللَّهَ لَمْ یَجْعَلْ لِعَمَلِ الْمُؤْمِنِینَ غَایَهً إِلَّا الْمَوْت‏؛ [6] در کار پیگیر باشید، زیرا خداوند برای کار مؤمنان پایانی جز مرگ قرار نداده است.»
اصل پرهیز از امیدهای تحقیرآمیز
یکی دیگر از موانع ایجاد گشایش، دل بستن به کمک بیگانگان و ترسیم امیدهای تحقیرآمیز است که نه تنها فرصت تحول و رشد را از از جامعه اسلامی سلب می‌‌کند بلکه موجب خدشه‌دار شدن عزت و آبروی مسلمین خواهد شد. شخصی نزد رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله آمد و عرض کرد: چیزی به من آموزش بده، حضرت فرمود: «عَلَیْکَ‏ بِالْیَأْسِ‏ عَمَّا فِی‏ أَیْدِی‏ النَّاسِ‏ فَإِنَّهُ‏ الْغِنَى‏ الْحَاضِر؛ [7] بر تو باد به ناامیدی از آنچه در دست دیگران است، که این غنا و بی‌نیازی محسوب می‌شود.» این نسخه، تنها برای اقتصاد فردی مؤمنان نیست بلکه اقتصاد جامعه اسلامی را نیز شامل می‌شود. تنها با چشم دوختن به توان داخلی است که می‌توان ضمن افزایش قدرت و قوت اقتصادی جامعه، از عزت و اقتدار ملی صیانت کرد.
اصل ذخیره‌سازی ثواب یکی از تمایزات اقتصاد اسلامی نسبت به اقتصاد غیر دینی آن است که همزمان با تأمین رفاه و آسایش و آرامش در دنیا، سعادت و رفاه اخروی را نیز دنبال می‌کند؛ چنان‌که قرآن کریم، نسبت به فراموشی بهره‌های اخروی از نعمات دنیوی هشدار داده و می‌فرماید: «وَ ابْتَغِ فیما آتاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَهَ وَ لا تَنْسَ نَصیبَکَ مِنَ الدُّنْیا وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک‏؛ [8] و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و همچنان که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن‏.» همدلی و کمک‌های مؤمنانه، برگ برنده اقتصاد اسلامی است که می‌تواند گره‌های کور اقتصادی را بگشاید و راهی برای برون رفت از معضلات معیشتی جامعه بگشاید.
تحول، خط‌شکنی و نوآوری
نیروهای نخبه در هر جامعه‌ای به خصوص در زمان بحران‌ها، سرمایه‌های بی‌نهایت ارزشمندی‌اند که می‌توانند با پرداختن به مسائل صعب العلاج و پیچیده، موجب تحول، خط‌شکنی، نوآوری و نهایتاً گذر از روزهای سخت مردم شوند. انجام کارهای سخت و بزرگ، در دیدگاه اسلام نیز از فضیلت و ارزش ویژه‌ای برخوردار است، چنان‌‌که از رسول خدا نقل است که فرمود: «أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا؛ [9] برترین کارها، دشوارترین آنهاست.»
به طور خلاصه، رهایی جامعه اسلامی از تنگنای اقتصادی راهی جز تکیه بر داشته‌های درونی و جدّیت و تلاش مضاعف ندارد و البته خدای متعال اسباب گشایش را با امید موحدانه و تلاش همه جامعه خصوصاً مسئولین فراهم خواهد کرد.
* حجت‌الاسلام محسن رفیعی استاد حوزه علمیه قم
---------------------------
پی‌نوشت:
[1] سوره نساء، آیه 95.
[2] سوره نساء، آیه 141.
[3] مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13، ص 12.
[4] کلینى، محمد بن یعقوب؛ الکافی( ط- الإسلامیه)، تهران‏، 1407 ق‏، ج 5، ص 75، ح 10.
[5] همان، ج 5، ص 85، ح 4.
[6] نورى، حسین بن محمد تقى؛ مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل‏، ناشر: مؤسسه آل البیت علیهم السلام‏، قم، 1408 ق، ج 1، ص 130.
[7] برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن - قم، چاپ: دوم، 1371 ق، ج‏1 ؛ ص16.
[8] سوره قصص، آیه 77.
[9] شیخ بهایى، محمد بن حسین؛ مفتاح الفلاح فی عمل الیوم و اللیله من الواجبات و المستحبات( ط- القدیمه)، ناشر: نشر دار الأضواء، بیروت‏، 1405 ق‏، ص 45.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/451691/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌گوشی‌هراسی (نوموفوبیا)

راههای غلبه بر افسردگی

ادیتیوولتافوبیا چیست و چگونه درمان می شود؟

افراد آب زیر کاه چه کسانی هستند؟

کربوفوبیا چیست؟ علت و درمان آن

نئوفوبیای غذایی چیست و چگونه درمان می شود؟

تراپیست کیست؟ معرفی انواع تراپی

اختلالات خلقی چیست؟ انواع اختلالات خلقی

نشخوار ذهنی چیست؟ درمان نشخوار ذهنی

ویژگی افراد درون گرا چیست؟ راههای درمان درون گرایی

آر تی ام اس (rTMS) یا تحریک مغناطیسی مغز چیست؟

مثلث کارپمن چیست؟ خروج از مثلث کارپمن

هیپنوتراپی چیست؟ موارد استفاده از هیپنوتراپی

کلمات و عبارات نشان دهنده افسردگی

روش صحیح قطع داروهای افسردگی

رشد فردی چیست؟ تاثیرات رشد فردی

قانون لاگوم چیست و چگونه سوئد را به شادترین مردم تبدیل کرده است؟

نقشه مغزی چیست؟ نحوه تهیه نقشه مغزی

آموزش انجام تمرین های مدیتیشن + نکاتی برای تازه کارها

دلایل، مزایا و معایب تغییر شغل

افسردگی در محیط کار و راههای رهایی از آن

تفاوت استرس و اضطراب و راههای درمان آنها

خسته شدن از زندگی به چه معناست و چه تاثیری دارد؟

مزایا و معایب ادامه تحصیل در سن بالا

چاکرا و خواص آن + معرفی هفت چاکرا

بی ارادگی چیست؟ راههای مقابله با بی ارادگی

کتاب درمانی چیست و چگونه انجام می شود؟

منشور برقراری ارتباط چیست + روش ساخت منشور برقراری ارتباط

رفتار حرفه ای چیست؟ چگونه رفتار حرفه ای داشته باشیم

ایده آل گرایی چیست و خطرات آن چیست؟

بلوغ فکری چیست و چه نشانه هایی دارد؟

اختلال سلفیتیس چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم قلب شکسته چیست؟ علل و علائم و درمان آن

دروغگویی پاتولوژیک چیست؟ علائم و درمان آن

ترس از سگ یا سگ هراسی چیست و چگونه درمان می شود؟

صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟

سندرم آسپرگر چیست و چگونه درمان می شود؟

بی ثباتی عاطفی چیست و علائم و درمان آن کدام است؟

نردبان انتزاع چیست و کاربرهای آن برای سخن گفتن جذاب کدامند؟

اعتیاد به تلویزیون چه مضراتی دارد و چگونه می توان برآن غلبه کرد؟

اعتیاد به قمار چیست؟ نشانه ها، علل و درمان آن

استرس و ناراحتی در هنگام پرواز

وسواس کمک به دیگران چیست و چگونه به آن غلبه کنیم؟

اختلال تجزیه ای چیست ؟ انواع آن و درمان آن

اختلال اضطراب یا استرس پس از سانحه یا ptsd

روانکاوی چیست و تکنیک های روانکاوی کدامند؟

چگونه بر خجالت و کمرویی هنگام مکالمه تلفنی غلبه کنیم؟

تبعیضِ جنسیتی چیست و انواع آن کدامند؟

پت تراپی چیست و چه مزایایی دارد؟

مایندفولنس یا ذهن آگاهی چیست و چه فوایدی دارد؟