آریا بانو

آخرين مطالب

خوراکی‌هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می کنند پزشکي

خوراکی‌هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می کنند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / بین آنچه می‌خوریم و سطح محافظت ما در برابر آلودگی هوا ارتباط وجود دارد، بنابراین می‌توانیم برای محافظت از خود، تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی‌مان ایجاد کنیم، در این میان مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها بسیار مهم هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات رادیکال‌های آزاد تولید شده و در نتیجه ورود ذرات سمی هوا به بدن را خنثی می‌کنند.
رادیکال‌های آزاد، مولکول‌های ناپایداری هستند که می‌توانند باعث التهاب شوند و خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف و پیری زودرس را تسریع کنند.
ویتامین C یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها است، بنابراین اگر می‌خواهید با اثرات آلودگی مقابله کنید، باید بیش از پیش به مصرف این ویتامین اهمیت بدهید. بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مهم است که شما روزانه آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. فلفل چیلی، توت سیاه، پرتقال، کلم‌پیچ، کیوی و کلم بروکلی منابع خوبی از این ویتامین هستند.
اگر به دنبال محافظت در برابر آلودگی هوا هستید، بهتر است از اهمیت آن آگاه باشید.
ویتامین E محلول در چربی است، بنابراین خوردن چربی‌های غذایی با کیفیت خوب، به جذب این ویتامین کمک می‌کند. روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق و آووکادو غنی از این ویتامین هستند.
مطالعات نشان می دهد، مصرف اسید‌های چرب امگا 3 را با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا مرتبط کرده است. منابع غذایی این اسید‌های چرب محدود هستند. اگر غذا‌های غنی از امگا 3 نمی‌خورید، ممکن است بخواهید مکمل این اسید چرب را مصرف کنید، مخصوصاً اگر گیاه‌خوار هستید. ماهی، ​​دانه‌های کتان، دانه‌های چیا و گردو سرشار از امگا 3 هستند.
همچنین به دلیل فعالیت آنتی‌اکسیدانی، بتاکاروتن نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارد. بتاکاروتن موجود در میوه‌ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ‌دار، در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و دارای خواص ضدالتهابی (و ضد پیری) است.
از هر 5 فرد مبتلا به سرطان ریه یک نفر جان خود را از دست می دهد
سرطان ریه سومین سرطان شایع در سراسر جهان به شمار می‌رود. تخمین زده می‌شود تقریباً از هر 5 فرد مبتلا به این سرطان، یک نفر جان خود را از دست بدهد.
به گزارش "ریدرز دایجست" در مراحل اولیه، هیچ نشانه‌ای از سرطان ریه وجود ندارد، به همین دلیل غربالگری برای افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، بسیار مهم است. سیگاری‌ها باید غربالگری سالانه از جمله سی‌تی‌اسکن قفسه سینه را بین سنین 55 تا 80 سالگی انجام دهند. علاوه بر این شما باید نسبت به برخی علائم هشدار‌دهنده هشیار باشید و فورا به پزشک مراجه کنید.
سرفه‌ای که از بین نمی‌رود و یا صدای آن تغییر می‌کند، می‌تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد. اگر همراه سرفه، خون مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، از دست دادن 4 و نیم کیلو وزن یا بیشتر در طی 3 ماه بدون ورزش یا رژیم غذایی نیز می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد. تومور ریه ممکن است متابولیسم بدن را مختل کند، دلایل زیادی وجود دارد که شما می‌توانید گرفتگی صدا را تجربه کنید، اما زمانی باید به فکر مراجعه به پزشک باشید که این عفونت برای 2 هفته ماندگار شده باشد.
در موارد نادر، تومور‌ها در ریه می‌توانند با ترشح برخی مواد، باعث افزایش سطح کلسیم خون شوند و احساس تشنگی شدید در شما ایجاد کنند. اگر بیش از همیشه مایعات می‌نوشید و یا نیاز غیر معمول به دفع ادرار دارید، بهتر است سریع‌تر با پزشک‌تان مشورت کنید.
سرفه‌ای که از بین نمی‌رود و یا صدای آن تغییر می‌کند، می‌تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد، جامعه تحقیقاتی سرطان در بریتانیا اعلام کرده که از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، 3 نفر آن‌ها مشکل چماقی شدن ناخن را داشته‌اند.
سردرد، سرگیجه و مشکلات تعادل یا بی‌حسی در اندام‌ها ممکن است نشانه‌هایی از سرطان ریه باشد که به مغز یا نخاع گسترش یافته است.
به درد قفسه سینه، کمر یا شانه که جدید است و از بین نمی‌رود، توجه کنید. ممکن است احساس تنگی یا درد شدیدی داشته باشید که با تنفس عمیق، سرفه یا خندیدن می‌تواند بدتر شود. به طور کلی، هر درد قفسه سینه طولانی‌مدت، نیازمند تماس فوری با پزشک است.
هشدار درباره نحوه استفاده از دستگاه‌های اکسیژن
سطح اکسیژن خون در اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم، سرطان ریه، بیماری انسدادی مزمن ریوی، آنفلوانزا و کووید 19 می‌تواند کاهش یابد و ممکن است برای دور شدن از این وضعیت خطرناک، اکسیژن‌درمانی لازم باشد.
به گزارش "مدیسین نت" یکی از راه‌های ورود اکسیژن اضافی به بدن استفاده از یک دستگاه پزشکی تجویز شده به نام کنسانتره اکسیژن خانگی است.
بنا به اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده، شرایط استفاده از این دستگاه‌ها، آنقدر مهم است که شما باید قبل از خرید یک کنسانتره اکسیژن برای استفاده در خانه، با پزشک خود صحبت کنید.
FDA نکاتی را برای استفاده ایمن از کنسانتره اکسیژن در خانه ارائه می‌دهد:
در هنگام سیگار کشیدن از این دستگاه یا محصولات مشابه دیگر استفاده نکنید.
کنسانتره اکسیژن می‌تواند در هر کجا داخل خانه نگهداری شود، اما در حین عملیات اکسیژن‌رسانی، باید از دیوار، تخت، مبل، و ... دور نگه داشته شود. هیچ منفذی را روی دستگاه مسدود نکنید، زیرا ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.
به طور دوره‌ای دستگاه خود را از نظر هشدار‌ها بررسی کنید تا مطمئن شوید اکسیژن کافی دریافت می‌کنید.
به تنهایی در سطح اکسیژن تحویل داده شده دستگاه تغییری ایجاد نکنید. برای این کار، حتما با پزشک مشورت کنید.
سطح اکسیژن خون توسط دستگاه کوچکی به نام پالس اکسی‌متر کنترل می‌شود که روی انگشت شست یا پیشانی قرار می‌گیرد.
هنگام استفاده از پالس اکسی‌متر شما باید بی‌حرکت بنشینید و قسمتی از بدن را که در آن پالس اکسی‌متر است، بی‌حرکت نگه دارید.
وقتی دستانتان سرد است، دستگاه را روی انگشت قرار ندهید.
در صورت استفاده از دستگاه روی انگشت، تمام لاک ناخن را پاک کنید.
میزان نرمال اکسیژن خون بین 95 تا 97 است. اگر این میزان در بیماران کمتر از 90 شود، زنگ هشدار به صدا درمی‌آید.
البته شما نباید فقط به عدد پالس اکسی‌متر اعتماد کنید. پیگیری علائم بیماری نیز بسیار مهم است. در صورت جدی یا بدتر شدن علائم با پزشک تماس بگیرید.
جذب آرسنیک سمی در برنج 10 برابر است
برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است، حدود 10 برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می‌کند.
به گزارش "ساینس آلرت" علت این امر، روش پرورش برنج است که باعث می‌شود این محصول بتواند ترکیبات سرطان‌زا را که به طور طبیعی در خاک وجود دارد، جذب کند.
سطح آرسنیک غیر آلی موجود در برنج را می‌توان به روش‌های مختلف، از طریق شستشو یا استفاده از روش‌های مختلف پخت و پز، کاهش داد. با این حال، برخی از این روش‌ها سطح مواد مغذی موجود در برنج را کاهش می‌دهند.
برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف‌ترین مواد غذایی در جهان است، حدود 10 برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می‌کند. با این حال دانشمندان دانشگاه شفیلد بریتانیا، یک نوع روش مختلف پخت برنج را با نام روش جذب (PBA)، به عنوان بهترین راه برای کاهش آرسنیک ارائه داده‌اند و برای هر فنجان برنج خام، چهار فنجان آب تازه بجوشانید.
برنج را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. آب را تخلیه کنید (آبی که حاوی مقدار زیادی آرسنیک است). مجددا به ازای هر فنجان برنج، دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم تا متوسط، آب برنج جذب و مرحله پخت کامل شود.
به گفته محققان با این روش، حدود 54 درصد از آرسنیک موجود در برنج قهوه‌ای و حدود 73 درصد آرسنیک برنج سفید حذف می‌شود، در حالی که بسیاری از مواد مغذی از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و منگنز باقی می‌ماند. این تحقیق در مجله «Science of the Total Environment» منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/451397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایتالیایی‌ها رئال را نپسندیدند؛ ال‌چولو در کالبد کارلتو!‏

درخشش استقلالی سابق این‌بار در دربی کوچک

باشگاه پرسپولیس : در جست‌وجوی پیروزی، توقف بعدی: آبادان

شجاعیان: از همسرم تشکر میکنم که با حضور او تونستم به روزهای خوب برگردم

کلانتری: از بودن کنار تیم هوادار و انگیزه دادن و صحبت کردن مسعود شجاعی لذت می برم

عنایتی: ازین پس اگر سرمربی تیم حریف به نشست ها نیاید منم دیگران را می فرستم

بایرن 32 سهمیه جام باشگاه‌ها را تکمیل کرد

پیروزی هم‌گروه ایران در جام ملت‌ها

عبداللهی: باید تا دقیقه آخر بازی می‌جنگیدیم

مسعود شجاعی و پوکر عجیب در هوادار

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 1 پرسپولیس

چهره ها/ عکسی از لاله اسکندری که دوباره وایرال شد

درس مهم برنامه «اسکار» مهران مدیری به مسئولان

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

واقعیتی تلخ از دشمنی شیطان با انسان

علت درد پا در بیماران دیابتی

امروز در فضا ؛ کشف اولین سیارات فراخورشیدی در اندازه زمین توسط تلسکوپ کپلر

ایرانی‌ترین غیرایرانی

رقبای ملی‌پوشان ایران مشخص شدند

نمک روی زخم آرسنال؛ لذت بردم که حذف شدید!‏

ورود کنعانی‌زادگان به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

تراکتور با جت شخصی مقابل نساجی

گزارش زنده؛ صنعت نفت 0 - 0 پرسپولیس

افول لیگ برتر؛ به لقب لیگ کشاورزان سلام کنید!

پیکان و هوادار به تساوی رضایت دادند

سریال های معروفی که «لعیا زنگنه» بازی کرده است

کارگردانی که هرچه ساخت ماندگار شد

اجرای احساسی و زیبای رضا بهرام در کنسرت

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

انتقاد نسبت به طول دادن دعا خواندن

کشف یک گودال عجیب در وسط مزرعه!

نمایی زیبا از گله اسب‌های آزاد

حمله جوان انگلیسی به یک اتوبوس!

تاریخچه «پودینگ برنج» را می دانید؟

عوارض مصرف بیش از اندازه میوه

کارتون دیدنی بره ناقلا

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

شروع ستاره لژیونر با توپ پُر در جام ملت‌ها

شکست عجیب ژاپن در روز اول جام ملت‌های فوتسال آسیا

سپاهان با روش جدید: زکی‌پور حمله کن

جایگاه پرسپولیس در آبادان فعلا خالی است

هشدار ژاوی به بازیکنان بارسلونا درباره ال‌کلاسیکو

ترکیب دیدار پرسپولیس و صنعت نفت اعلام شد

همای سعادت دوباره در دسترس نکونام

جایگاه روبه روی آزادی برای استقلال سولداوت شد

جریمه جدید فوتبال ایران برای پرسپولیس

چگونگی انتخاب اردشیر رستمی برای نقش شهریار

دلخوری رابعه اسکویی از مازیار لرستانی بخاطر شایعه ازدواج‌!

رحمان و رحیم پایتخت و یک اجرای دلی