علت آلودگی هوای این روزهای تهران چیست
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
آریا بانو - شهر: همزمان با کاهش دمای هوا و افزایش خودروهای تک سرنشین در ایام شیوع بیماری کرونا، روزهای ناسالم در پایتخت بیشتر شده است. یک کارشناس محیط زیست درباره علت آلودگی هوای این روزهای شهر تهران توضیحاتی ارائه کرده است.
علیرضا طاهری، کارشناس حوزه محیط زیست در گفتگو با شهر ، درپاسخ به این پرسش که آیا سهم تولید آلودگی هوای صنایع و نیروگاهها بیشتر از خودروها در شهر تهران است یا بالعکس، توضیح داد: آخرین سیاهه انتشار مربوط به سال 1396 است و درحال حاضر اظهار نظر قطعی و دقیق نیازمند بهروز شدن سیاهه انتشار است. چرا که در ایام کرونا استفاده از خودروهای تک سرنشین بیشتر شده و از آنطرف نیز برخی از کارشناسان معتقدند که برای تأمین سوخت برخی از صنایع، از مازوت استفاده میشود.
او در ادامه افزود: افزایش خودروهای تک سرنشین از سال 1396 به بعد و تغییری که تحریم در استفاده سوخت نیروگاهها و پالایشگاهها بهوجود آورده از جمله موضوعاتی است که امکان دارد در سیاهه انتشار سال 1399 تأثیراتی گذاشته باشد.
طاهری با بیان اینکه سهم منابع آلاینده ذرات معلق و آلایندههای گازی در سیاهه انتشار سال 1396 از هم جدا شده است، توضیح داد: سهم اصلی آلودگی هوا در فصل زمستان متعلق به ذرات معلق است. همچنین طبق سیاهه انتشار سال 1396، منابع متحرک در آلایندههای گازی بیش از 80 درصد سهم دارند و سهم صنایع و نیروگاهها برابر با 12 درصد است. آلایندههای گازی در فصلهای سرد سال کمتر از نقاط بحرانی عبور میکنند . اما ازن در فصل تابستان به علت تابش مستقیم خورشید و گرما در واکنش با آلایندههای اولیه بالا میرود .
به گفته این کارشناس حوزه محیط زیست؛ موضوع اصلی و حاد شهر تهران در زمینه آلودگی هوا، به ویژه در فصل سرد هوا و وارونگی، ذرات معلق هستند.
طاهری درباره تفکیک سهم ذرات معلق بیان کرد: در ذرات معلق، سهم منابع متحرک حدود 60 درصد و سهم صنایع و پالایشگاهها بیش از 30 درصد است. سهم 30 درصدی صنایع، نیروگاه و پالایشگاهها در تولید ذرات معلق، غیر قابل چشم پوشی است. اما اینکه در سال 1399 این سهم افزایش یافته یا خیر نیاز به پژوهش دقیقی همچون سیاهه انتشار دارد. البته سهم تولید ذرات معلق در خودروهای دیزلی، خودروهای فرسوده و موتورهای کاربراتوری در منابع متحرک بالاتر از بقیه موارد است.
این کارشناس حوزه محیط زیست در پایان تأکید کرد: طبق اطلاعات آخرین سیاهه انتشار، سهم خودروهای سواری در تولید ذرات معلق 14 درصد است. به نظر میرسد که با سخت گیری معاینه فنی در دوره جدید، سهم آلایندههای گازی کمی کاهش یافته باشد اما باز هم اظهار نظر قطعی نیاز به تحقیق و بررسیهای دقیقتر دارد چرا که در یک سال اخیر سهم استفاده از خودروهای تک سرنشین بیشتر شده است.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
-
سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۱:۵۱
-
۱۵ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/449356/