بررسی تفصیلی شهر از افزایش بهای خرید واگن در فاصله سالهای 1389 تا 1399
افزایش 21 برابری قیمت خرید یک رام قطار مترو
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
آریا بانو - شهر: طی 10 سال گذشته، هزینه خرید یک رام قطار متشکل از هفت دستگاه واگن افزایش هنگفت و بار مالی سنگینی برای مدیریت شهری بویژه در سه سال گذشته داشته است. هزینه خرید یک رام قطار در سال 1389 برابر با 8 میلیارد و 702 میلیون تومان و در سال 1399 برابر با 168 میلیارد تومان است.
به گزارش شهر ، شیوع بیماری کرونا در تهران، زنگ خطر بحرانِ کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی را به صدا درآورد. نمیشود مسافر مترو بود و هنگام سوار شدن در قطار از ازدحام و رعایت نشدن فاصله اجتماعی گلایه نکرد. البته ازدحام قطارهای مترو تا پیش از شیوع بیماری کرونا به شکلی بود که همه مسافران بدون ذرهای فاصله کنار یکدیگر ایستاده بودند و درهای قطار با فشار مأموران حاضر بر سکوها بسته میشد. اما در شرایط فعلی با کاهش 50 درصدی مجموع آمار مسافران مترو، مساله اصلی رعایت فاصله اجتماعی است. همه میدانیم که ازدحام مسافران در قطارها ناشی از کمبود واگن در خطوط مترو است. اما شاید برای شما سوال باشد که چه نهادهایی باید واگنهای مترو را تأمین کنند؟ دولت، شهرداری یا شهروندان؟
طی سالهای گذشته بارها مدیران شهر در گفتگو با رسانهها اعلام کرده بودند که شهر تهران نیاز فوری و جدی به واگنهای بیشتر و نوسازی اتوبوسهای فرسوده دارد. اما متأسفانه مشکلات اقتصادی کشور از جمله تحریمها و افزایش قیمت ارز سبب شد تا حمل و نقل عمومی پایتخت از اولویت چندانی برای دولت برخوردار نباشد. از همین رو دولت حتی به تکالیف قانونی خود درباره توسعه مترو و نوسازی اتوبوسها عمل نکرده است و مدیریت شهری و شهروندان به تنهایی این بار سنگین را بر دوش کشیدهاند.
قیمت یک رام قطار از 8 میلیارد به 168 میلیارد تومان افزایش یافت
بر کسی پوشیده نیست که افزایش قیمت ارز چه تأثیرات منفی و مخربی بر همه ابعاد زندگی شهروندان گذاشته است و چگونه همه چیز، حتی یک جابهجایی سفر در شهر را هم تحت الشعاع خود قرار داده است. اما شاید ندانید که افزایش بی ثبات قیمت ارز سبب شده تا قیمت خرید یک رام قطار طی 10 سال گذشته 21 برابر شود.
هزینه هر واگن یک طبقه مترو برابر با یک میلیون یورو است. البته میان قیمت واگن فولادی و آلومینیومی تفاوتهایی وجود دارد اما به طور متوسط یک میلیون یورو گفته میشود. اگر قرار باشد که هزینهها را براساس دلار و سپس به تومان تبدیل کرد، نخست باید گفت که یک میلیون یورو به صورت تقریبی برابر با یک میلیون و 200 هزار دلار است. باتوجه به اینکه هر رام قطار متشکل از هفت واگن است، قیمت هر رام قطار برابر با 8 میلیون و 400 هزار دلار میشود.
همچنین در طی این سالها تاکنون قیمت واگنها به یورو تغییر نکرده و همواره هزینه خرید یک رام قطار برابر با هفت میلیون یورو بوده است.
حال بهتر است که به سراغ چگونگی افزایش قیمتهای دلار از سال 1389 تا 1399 برویم تا مشخص شود که چگونه قیمت یک رام قطار طی 10 سال، حدود 21 برابر میشود. قیمت متوسط یک دلار در سال 1389 برابر با 1036 تومان و هزینه خرید یک رام قطار 8 میلیون و 400 هزار دلار بوده است. بنابراین قیمت یک رام قطار در سال 1389 برابر با 8 میلیارد و 702 میلیون تومان بوده است.
قیمت متوسط یک دلار در سال 1396 برابر با 4045 تومان و هزینه خرید یک رام قطار 33 میلیارد و 978 میلیون تومان بوده است. قیمت متوسط ارز در سال بعد یعنی 1397 بیش از دو برابر میشود. اگر قیمت متوسط دلار در سال 1397 برابر با 10783 هزار تومان درنظر گرفته شود، قیمت یک رام قطار برابر با 90 میلیارد و 577 میلیون تومان بوده است. مشاهده میکنید که چگونه به یکباره قیمت یک رام قطار سه برابر میشود.
قیمت متوسط یک دلار در سال 1398 برابر با 12918 تومان و هزینه خرید یک رام قطار 108 میلیارد و 511 میلیون تومان بوده است. و اما امسال که فقط هفت ماه از سال گذشته و قیمت دلار تا کانال 30 هزار تومان در مهر ماه پیش رفته است اگر قرار باشد که متوسط قیمت دلار در هفت ماهه امسال 20 هزار تومان درنظر گرفته شود، هزینه خرید یک رام قطار برابر با 168 میلیارد تومان میشود. به بیانی دیگر شهرداری تهران در سال 1389 میتوانست با هزینه خرید یک رام قطار در سال 1399، حدود 21 رام قطار (147 دستگاه واگن) به ناوگان مترو تهران اضافه کند.
500 میلیارد تومان سهم پرداخت نشده دولت از یارانه بلیت مترو
یکی از دلایل مهمی که سبب شده تا روند توسعه مترو به کندی پیش رود، افزایش قیمت ارز و پرداخت نشدن سهم یک سومی دولت از یارانه بلیتهای مترو و اتوبوس است. طبق قانون مترو که مصوب مجلس است، دولت موظف شده تا تمامی هزینههای توسعه مترو و حتی بهرهبرداری را بپردازد. پس از این قانون، در قانون حمایت از قطار شهری به دولت اجازه داده شد نیمی از هزینههای بلیت مترو و نصف یارانه بلیت اتوبوس را پرداخت کند که بخش مربوط به یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت نشده است؛ یعنی از حدود 500 میلیارد تومان سهم دولت برای یارانه بلیت مترو فقط 9 میلیارد تومان (کمتر از دو درصد) پرداخت شده است.
با تمام مشکلات حاضر و دریافت نشدن کمک از دولت، شهرداری تهران مسیرهای بسیاری برای اضافه کردن قطار به شبکه مترو را طی کرده است که تعدادی از مسیرها به بن بست ختم شده و تعدادی دیگر سرانجام مثبتی داشته است.
یکی از اقداماتی که شهرداری تهران از سال گذشته درحال فراهم کردن مقدمات اجرای آن بود، امضای قرارداد تولید یک رام قطار ملی با همکاری فی مابین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که هزینه تولید یک رام قطار ملی حدود 5 میلیون یورو خواهد بود. طبق گفته علی امام، مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) دهه فجر 1399 از این قطار ملی رونمایی خواهد شد.
انعقاد قرارداد 630 دستگاه واگن با چینیها، ساخت 105 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی ملی و قرارداد 104 دستگاه واگن با شرکت واگن سازی تهران نیز از جمله اقداماتی است که شهرداری تهران برای تأمین واگنهای خطوط مترو تهران انجام داده است.
با تمام موانع و مشکلاتی که گریبانگیر مدیریت شهری پنجم شده، شهرداری تهران موفق شده 19 رام قطار ( 133 دستگاه واگن) وارد مدار بهره برداری شبکه مترو کند.
توضیحات: تعداد قطارهای ذکر شده در هر ستون جدول به منظور تعداد قطارهای فعلی شبکه مترو سالهای ذکر شده است. بنابراین تعداد قطارهایی که هر سال به شرکت مترو تحویل داده شده برابر با تفاوت میان هر دو عدد ستون افقی در دو سال متوالی است. برای مثال در سال 1389 به شرکت بهره برداری مترو
تهران 6 رام قطار و در سال 1398، هفت رام قطار تحویل شده است.
خبرنگار: ملیکا هاشمی
-
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴:۴۲
-
۱۷ بازديد
-
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/448437/