آریا بانو

آخرين مطالب

بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟ اجتماعي

بهداشت روانی در ازدواج چه نقشی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حامی هنر زندگی / میزان سلامت و بهداشت روانی در ازدواج یکی از ملاک‌های مهمی است که کیفیت زندگی زوجین را تعیین می‌کند. پیش از ازدواج لازم است که افراد در مرحله شناخت و آشنایی در مورد سلامت روان فرد موردنظر خود تحقیق کنند و در صورتی که از وجود مشکلی آگاه شدند پیش از تصمیم گیری برای ازدواج در جهت رفع و بهبودی آن اقدام نمایند. چرا که عدم برخورداری از سلامت روان ویژگی‌های رفتاری فرد را به میزان زیادی تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و در نتیجه بر ارتباط بین زن و مرد تأثیر بسیاری می‌گذارد. اگر در مرحله تصمیم‌گیری برای ازدواج به سر می‌برید، در ادامه این مقاله به نکاتی در مورد بهداشت روانی در ازدواج اشاره‌کرده‌ایم که مطالعه آن می‌تواند در تصمیم‌گیری به شما یاری برساند.
بهداشت روانی در ازدواج چگونه تعریف می‌شود؟
بسیاری از افراد تعریف درست و دقیقی از بهداشت و سلامت روان ندارند و این مسئله باعث می‌شود که معیار مناسبی برای انتخاب همسر خود نداشته باشند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان حالتی از بهزیستی است که در آن فرد از توانمندی‌های خود آگاه است، توان کنار آمدن با استرس‌های معمول زندگی را دارد، می‌تواند به طرز مؤثری کار کند و در نهایت عملکرد مثبتی در اجتماع داشته باشد.
بررسی هریک از نکاتی که در تعریف سازمان بهداشت جهانی به آن اشاره شده به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید میزان سلامتی فرد موردنظر خود را بهتر بررسی کنید. 
برای بررسی بهداشت روانی در ازدواج چه اقداماتی لازم است؟
بررسی فاکتورهای مربوط به سلامت روان برای همه افراد آسان نیست. برای آنکه بتوانید در این باره به شناخت بیشتری دست پیدا کنید نکات زیر را مد نظر داشته باشید: 
1. احترام شخص به خود و دیگران
یکی از اصول اساسی بهداشت روانی داشتن حس حفظ عزت نفس و همچنین احترام به دیگران است. فردی که به ارزش‌های خود و دیگران واقف است از سلامت روانی برخوردار می‌باشد. در برخوردهایی که پیش از ازدواج با فرد و اطرافیانش می‌توانید میزان عزت نفس او را تشخیص دهید. 

آریا بانو

2. بهداشت روانی در ازدواج | شناخت محدودیت‌ها در خود و افراد دیگر
واقع‌بینی و شناخت و پذیرش واقعیت‌ها از اصول اساسی بهداشت روانی فرد است. فرد واقع‌بین نقاط قوت و ضعف خود را می‌شناسد و می‌تواند تعامل بهتری با جهان داشته باشد. ببینید فرد چقدر به محدودیت‌های خود آگاه است و آن‎‌ها را می‌پذیرد. 
3. ارزش نهادن به نیازهای اولیه
باید توجه کنید که بهداشت روانی مستلزم دانستن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان است. احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. انسان بطور معمول از نیازهای اولیه تاثیر گرفته و به نسبت محرومیت و ارضاء آن‌ها رفتار خود را تغییر می‌دهد. بهداشت روانی بر این اصل استوار است که نیازهای جسمانی و روانی هر شخص در هر سنی با شرایط ویژه همان سن باید در نظر گرفته و ارضا شود. در زندگی روزمره ببینید شخص چطور نیازهای اولیه‌اش را برطرف می‌کند و تا چه میزان حس رضایت از زندگی دارد. 
4. واکنش‌ در برخورد با چالش‌ها و مشکلات
همان‌طور که گفته شد توانایی فرد در کنار آمدن با استرس‌های روزمره زندگی یکی از فاکتورهای سلامت روان محسوب می‌شود. افرادی که زود دلسرد می‌شوند یا از روحیه مصممی برای برخورد با مشکلات زندگی برخوردار نیستند، احتمالاً در زندگی مشترک خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛ زیرا پس از ازدواج مسئولیت‌ها و وظایف افراد بیشتر می‌شود و آن‌ها باید بتوانند از پس مشکلات بیشتری بربیایند.
برای اینکه بتوانید از واکنش‌های قبلی فرد نسبت به مشکلات و استرس‌های روزمره آگاه شوید، می‌توانید از او بخواهید تا خاطراتی در مورد مشکلاتی که در گذشته تجربه کرده را برای شما بگوید. هم‌چنین می‌توانید از طریق صحبت با دوستان و آشنایان فرد اطلاعات بیشتری در مورد روحیات او کسب کنید. نحوه برخورد با مشکلات عاطفی نیز از شاخص‌های سلامت روانی محسوب می‌شود.
5. بهداشت روانی در ازدواج | به میزان اعتماد به نفس فرد دقت کنید
اعتماد به نفس به تصویر فرد از خود اشاره دارد. در ارتباط با فرد موردنظر خود دقت کنید که تصویری که او از خود دارد تا چه حد به واقعیت نزدیک است. هر چقدر این فاصله بیشتر باشد سطح سلامت روان فرد نیز به همان میزان کاهش می‌یابد. چرا که فرد سالم باید بتواند از نقاط مثبت و منفی خودآگاهی روشنی داشته باشد تا بتواند در جهت بهبود آن‌ها بکوشد. اعتماد به نفس پایین یا بیش از حد بر عملکرد فردی و اجتماعی تأثیر مخرب به سزایی خواهد گذاشت. خواستگار دروغگو به راحتی می تواند خود را آن طور که نیست نشان دهد، پس برای ازدواج بیشتر دقت کنید. 
6. ارتباطات خانوادگی و اجتماعی او را بررسی کنید
مهارت‌های ارتباطی خوب از نشانه‌های یک فرد سالم محسوب می‌شوند. این مهارت‌ها در کیفیت زندگی مشترک افراد نقش بسزایی ایفا می‌کنند. فردی که از مهارت‌های ارتباطی مناسب برخوردار است نه‌تنها در ارتباط با همسر خود خوب عمل می‌کند، بلکه در ارتباط با سایر افراد نزدیک به خود نیز عملکرد مناسبی خواهد داشت. به همین خاطر بررسی کیفیت ارتباط فرد با سایر اعضای خانواده و دوستان خود، پیش‌آگهی خوبی در مورد میزان سلامت روان و کیفیت ارتباطش با شما خواهد داد. می‌توانید به راه‌های بهبود بهداشت روان و خانواده فکر و برای بهبود آن تلاش کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/446754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

در چنین روزی و در سال 2011 ضربه کاری رونالدو به بارسلونا

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم

گزینه‌های باشگاه تراکتور برای مربی جدید از زبان نصیرزاده

حواشی بازی پیکان و هوادار از زاویه دوربین باشگاه

وینیسیوس 52 بازی زودتر به مسی رسید!

قریشی: استعفای ربیعی شوک مثبتی به تیم داد

دوشان ولاهوویچ تنها بازیکنی که در تیم الگری می‌درخشد

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

کولاک مهاجم سابق پرسپولیس در لیگ ژاپن

واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به 6 بانک

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

جواد خیابانی: نه قهر کردم و نه از تلویزیون می‌روم!

چه خبر از مژده لواسانی و سوگل خلیق؟

ماجرای بیزینس‌های «آقای همساده»

تشخیص بیماری مرگبار از روی دست ها

آهنگ معین زد رو از خود معین زد قشنگ‌تر خوندن!

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

با 2 تا بادمجان این شکلی هنر آشپزی‌ تو به رخ بکش!

آموزش رول کوکی راحت و فوق العاده خوشمزه

طرز تهیه بورک مرغ و قارچ

کنترل خوب فشارخون می تواند از فیبروم رحمی جلوگیری کند

با پسر کوچک تر از خودمون ازدواج کنیم؟

کوتاه کردن مو با افزایش احتمال مرگ!

بین ناز و التماس تعادل برقرار کنید

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

تمجید گواردیولا از لیورپول

آخرین وضعیت کشتی آزاد برای المپیک

قرقیزستان از شکست برابر تاجیکستان گریخت

مدیرروستا: منافع برخی کشیدن ترمز پیشرفت لیگ است

اتفاق عجیب برای ژیمناست تاریخ‌ساز ایران

واکنش‌های برتر مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا

ستاره بارسلونا تهدید به مرگ شد!

کشتی ایران رکورد تاریخش را در مسابقات قهرمانی آسیا شکست

داوران هفته 28 لیگ دسته اول مشخص شدند

عالیشاه بازی آلومینیوم را از دست داد

بچه بال مگسی رو واکس زده!

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!