آریا بانو

آخرين مطالب

حقوق کودک؛ اهمیت بازی کودکان و کودکی‌کردن مقالات

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - مهم‌ترین کار کودک، بازی‌کردن و مهم‌ترین ابزار او، اسباب‌بازی‌ست. بازی کودکان و اسباب‌بازی‌های مورد استفاده‌شان بخش مهمی از دوران کودکی آن‌هاست.
بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های امروزی باتوجه‌به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، از لحاظ شکل، فُرم، محیط بازی، تعداد افراد، ابزار و تجهیزات لازم تغییر شکل پیدا کرده‌اند. امروزه در بسیاری از کشورها، به‌دلیل توسعه فناوری، اسباب‌بازی‌های جدید هم در حال توسعه هستند. در این مقاله می‌توانید اطلاعاتی را در مورد اهمیت بازی کودکان و تأثیرات آن بر رشد ذهنی، جسمی و احساسی کودک به‌دست آورید.
اهمیت بازی کودکان با والدین
بازی <a href=کودکان با والدین" width="315" آخرین باری که با فرزندتان بازی کردید، کی بود؟ آخرین‌بار که با فرزندتان دوچرخه‌سواری کردید چه زمانی بود؟ آخرین‌بار که باهم به پارک رفتید و با او بازی کردید چه زمانی بود؟ مطمئن باشید که فرزند شما از بازی‌کردن با شما لذت می‌برد. به‌طور‌کلی، بزرگسالان فکر می‌کنند که بازی کودکان فقط برای سرگرم‌شدن است و کمک می‌کند تا آن‌ها لحظات خوشی را پشت سر بگذارند. اما باید بدانید که بازی به ادغام دنیای درونی کودک با جهان بیرونی و اجتماعی کمک می‌کند. کدام بچه دوست ندارد که یک پیک‌نیک عالی را تجربه کند و در فضایی سرسبز بازی کند؟ کودک دوست دارد پدر و مادرش همبازی او شوند، باهم بچرخند، توپ بازی کنند، از روی طناب بپرند. مگر خود ما روزی آرزوهای این‌چنینی نداشتیم!
بازی‌ها فقط سرگرم‌کننده نیستند. بلکه در رشد کودک جایگاه مهمی دارند. کودکان با بازی مهارت‌های حل مسئله را آموزش می‌بینند و توانایی‌های خود را کشف می‌کنند. رشد ذهنی، احساسی، فیزیکی و اجتماعی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بازی بر رشد کودک هستند. کودکان باید ساعات خاصی از روز را صرف بازی کنند. درگیرشدن شما در این فرآیند، باعث تقویت برقراری ارتباط‌ با فرزندتان خواهد شد. به یاد داشته باشید که بازی‌کردن با فرزندتان ارتباط بین شما را بسیار قوی‌تر می‌کند. بازی کودکان را به استفاده از زبان برای برقراری ارتباط وادار می‌کند و بنابراین کمک می‌کند که اجتماعی شود.
یادگیری با بازی، برای رشد ذهنی کودکان مهم است.
تأثیر بازی‌کردن بر یادگیری کودک
کودک درون بازی به ادغام دنیای درونی کودک با جهان بیرونی و اجتماعی کمک می‌کند رشد ذهنی یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازی کودکان است. بازی‌کردن به‌طورخاص باعث تقویت زبان کودکان می‌شود. همان‌طور که بچه‌ها بازی می‌کنند، کلمات جدیدی را کشف می‌کنند و یاد می‌گیرند که چگونه از این کلمات در جمله‌هایشان استفاده کنند. بنابراین، بهتر می‌توانند احساسات و افکار خود را بیان کنند. علاوه‌بر‌این، کودکان با‌توجه‌به ویژگی‌های جامعه و محیطی که در آن زندگی می‌کنند آموزش می‌بینند. بازی کودکان منجربه افزایش مهارت‌های آنان شده و همچنین کمک می‌کند تا محیطی را که در آن هستند شناسایی، درک و تحلیل کنند. کودکان می‌توانند یک بازی را با روش‌های مختلفی انجام دهند. با این کار قادر خواهند بود که این مهارت را در زندگی خود نیز تمرین کنند.
بازی و تقویت رشد فیزیکی
کار کودک بازی‌کردن، مهمترین کار کودک است بازی کودکان باعث فعال‌بودن و تخلیه انرژی آن‌ها می‌شود. هنگامی که کودکان بازی می‌کنند، مثلاً با بالا و پایین پریدن به بهبود مهارت‌هایی مانند حفظ تعادل، انعطاف‌پذیری، کنترل سرعت و بالا‌بردن دقت خود نیز توجه می‌کنند. آن‌ها با درک چگونگی نیرویی که باید به اشیا اِعمال کنند، یاد می‌گیرند که بدنشان را کنترل کنند و متوجه می‌شوند که چگونه از عضلات خود استفاده کنند. در این روش کودکان به توانایی‌های فیزیکی خود پی‌برده و به‌مقابله با موانع مختلفی که با آن‌ها برخورد می‌کنند می‌روند. علاوه‌براین، بازی‌های آرام و بازی‌های خشن برای رشد سالم استخوان‌ها و یادگیری مهارت‌های حرکتی بسیار اهمیت دارد. بچه‌ها انرژی خود را با بازی‌کردن تخلیه می‌کنند. بنابراین بازی کودکان در محیطی بیرون از خانه باعث احساس شادی و خوشحالی آن‌ها می‌شود.
اهمیت بازی کودکان در رشد احساسی
رشد احساسی کودک رشد احساسی یکی از مهمترین قسمت‌های رشد کودک است رشد احساسی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های رشد کودک است. خواه در شکل‌دادن به شخصیت کودک، خواه در توسعه روابط اجتماعی و ارتباطی کودک، بازی کودکان نقش به‌سزایی دارد. طی بازی، کودکان می‌توانند با تخیل نامحدودشان کاراکترهای مختلفی را بازی کنند و یاد بگیرند که افراد دارای شخصیت‌ها و احساسات و خواسته‌های مختلفی هستند. آگاهی از این مسئله در تقویت تحمل و درک نسبت به دیگران مؤثر است. هنگامی که با کودک خود بازی می‌کنید، اجازه بدهید که او بازی را به‌طورکامل در کنترل خود داشته باشد و شما فقط او را همراهی کنید. در طول بازی، متوجه افکار و احساسات واقعی دنیای درونی کودکتان خواهید شد. این می‌تواند فرصتی عالی برای پی‌بردن به نگرانی‌ها و اضطراب‌های فرزندتان باشد. اگر فرزندی خجالتی و کم‌حرف دارید، این فرآیند می‌تواند یک فرصت ارتباطی سالم برای شما ایجاد کند. یادگیری در حین بازی، یکی از مهم‌ترین عواملی‌ست که کودکان را برای زندگی و آینده آماده می‌کند. بازی کودکان هم در شکل‌گیری شخصیت و کاراکتر اهمیت دارد و هم رشد فیزیکی کودک را تکمیل می‌کند. در‌عین‌حال، به‌دلیل تحرک بدن و ذهن، به آن‌ها حس زنده‌بودن و سلامتی می‌دهد و این یکی از مهم‌ترین عناصری‌ست که کودکان را خوشحال می‌کند. مطالب بالا نظر کارشناسان در مورد اهمیت بازی کودکان در رشد آن‌هاست.
اهمیت بازی در فضای باز
کودکان و بازی کودکان باید ساعات خاصی از روز را صرف بازی کنند حتماً به یاد دارید که چگونه در تعطیلات تابستان هنگامی که کودک بودید، از صبح تا شب بازی‌های مختلفی را در خارج از منزل انجام می‌دادید و روز خود را این‌گونه می‌گذراندید! بازی‌هایی که شما انجام می‌دادید، به رشد جسمانی و روحی‌تان کمک می‌کرد و دوستی و روابط شما را تقویت می‌کرد. پس فرصت تجربه این بازی‌ها و دوستی‌ها را برای کودکانتان نیز فراهم کنید. قبل از اینکه شروع به برنامه‌ریزی کنید، بهتر است به این سؤال جواب بدهید که: چرا کودک شما باید در خارج از خانه بازی کند و با طبیعت ادغام شود؟
جواب ساده است. بازی کودکان در طبیعت آنان را قادر می‌سازد تا فعالانه از اندام‌های حسی خود استفاده کنند. با گوش‌دادن به صداهای مختلف، موجودات مختلفی را کشف می‌کنند و باتوجه‌به اندازه مختلف اشیا و لمس آن‌ها می‌توانند اشیا را از یکدیگر تمایز دهند. گل‌ها را بو می‌کنند، خاک را لمس می‌کنند، صدای پرندگان را می‌شنوند و حتی لباس‌هایش را کثیف می‌کنند و به‌این‌ترتیب متوجه اهمیت تمیزی می‌شوند. شما می‌توانید در طبیعت با انجام فعالیت‌ها و بازی‌های مختلف، باعث رشد و تقویت حس لامسه فرزند‌تان شوید. همراه با فرزندتان به پارک‌های مناسب سن کودکتان بروید تا در کنار تخلیه انرژی، کودکتان دوستان تازه پیدا کرده و بازی‌های جدیدی را یاد بگیرد. به کنار دریا بروید و اجازه بدهید کودکتان در شن‌ها بدود، شن‌بازی کند، قلعه بسازد، آن را خراب کند و دوباره بسازد و لباسش را کثیف کند. همۀ این‌ها برای رشد کودکتان و سلامت او لازم است.
از دست ندهید: حقوق کودک؛ کودکان کار معضل بزرگ جوامع امروزی
جایگاه بازی کودکان در زندگی آپارتمانی
خشونت علیه کودکان شهر یکی از اصلی‌ترین عاملان خشونت علیه کودکی امروزه شهر یکی از اصلی‌ترین عاملان خشونت علیه کودکی در دنیای مدرن است. شهرسازان، شهرها را برای کسانی می‌سازند که در هژمونی بزرگسالانه تعریف شهروندی، کودکان، شهروندان ناقص یا ناشهروند تعریف شده‌اند. معماری شهرها بر اساس اصول زیبایی‌شناسانه بزرگسالانه شکل گرفته و هدف آن ارتقای کیفیت زندگی شهروندانی‌ست که کودکان عمدتاً مشمول آن نیستند و بر این اساس حتی سؤال از اینکه جایگاه کودک در شهر چیست فاقد معنای قابل‌درک تلقی می‌شود.
با نگاه شهروندانه به کودکان، حقوق آن‌ها را در طراحی و توسعه شهرها رعایت کرده و با گوش‌کردن به صداهای خودِ کودکان (نه والدین و قَیِّم‌های آن‌ها) شهرهایی بسازید که علاوه بر ارزش‌های بزرگسالان، ارزش‌های کودکان را نیز مد نظر داشته باشند. اندکی توجه‌به فضاهای شهری ما را متوجه این واقعیت حیرت‌آور خواهد کرد که کودکان و نوجوانان از خیابان‌ها، محلات و حتی پارک‌ها غایبند و دردناک‌تر اینکه برخلاف همه شعارهایی که در حمایت از کودکان و نوجوانان سر داده شده و می‌شود، کودکان تقریباً هیچ جایگاهی در ذهنیت نظام برنامه‌ریزی شهری کشور ندارند.
اهمیت بازی در زندگی کودکان
حقوق کودک بازی کودکان و جایگاه آن در حقوق کودک بازی کودکان یکی از ارزشمندترین قسمت‌های یادگیری و کشف برای کودک است. کودکان در طول بازی مهارت‌های اجتماعی و بلوغ احساسی خود را بهبود می‌بخشند. بنابراین، بازی‌ها در توسعه اجتماعی کودک بسیار اهمیت دارند. با بازی، کودکان در زمینه‌های زیر رشد پیدا می‌کنند:
کودکان مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیر‌کلامی را با‌توجه‌به نقش‌هایی که در طول بازی انجام می‌دهند تمرین می‌کنند. آن‌ها همچنین احساسات دوستان دیگر را در بازی به رسمیت می‌شناسند.
تعدادی از اشکال مهم رفتاری، مانند به اشتراک‌گذاشتن اسباب‌بازی‌ها و تجارب و رعایت رسیدن نوبت را یاد می‌گیرند.
گوش‌کردن به صحبت دیگران برای تعیین محل بازی، نوع اسباب‌بازی‌ها، بحث در مورد قواعد بازی، در نظر‌گرفتن دیدگاه‌های دیگران، همکاری و رشد در رفتارهای حل مسئله را تجربه می‌کنند.
انجام بازی‌هایی که توانایی مدیریت و بیان برنامه‌ها را فراهم می‌کنند، به رشد عاطفی کودکان کمک می‌کند. به‌ویژه با بازی‌های ساخت‌و‌ساز (خانه‌سازی)، فرصتی برای مدیریت احساسات خود پیدا می‌کنند. زیرا آن‌ها فرصت دارند تا در مورد شدن یا نشدنی‌بودن کاری با صدای بلند فکر کنند.
بازی کودکان نه‌تنها در توسعه اجتماعی و عاطفی آنان، بلکه در توسعه فیزیکی‌شان نیز نقش دارد. این بازی‌ها به کودکان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های جسمی و روحی خود را بهبود بخشیده و آگاهی خود را نسبت به بدنشان افزایش دهند.
استفاده از بدن کودکان در طول بازی (پریدن از روی طناب، توپ بازی و…) باعث می‌شود آن‌ها از نظر فیزیکی تقویت شده و اعتماد‌به‌نفسشان افزایش یابد. به‌عنوان‌مثال، در نظر بگیرید روزی که شما پس از چند تلاش ناموفق، موفق به پریدن از روی طناب شدید حتماً اعتمادبه‌نفستان افزایش پیدا کرده و چگونگی ایجاد هماهنگی بین پاها و بدن خود را یاد گرفته‌اید.
بازی‌هایی که شامل حرکت‌های جنبشی و فعالیت زیادی هستند، به تقویت عضلات کودکان کمک می‌کنند.
بازی کودکان نقش مهمی در توسعه و رشد خلاقیت آن‌ها ایفا می‌کند. تفکر خلاق و خلق‌کردن نقش مهمی در یادگیری و رشد کودک دارد. سیگموند فروید (1958) اظهار داشت که کودکان به‌عنوان نویسندگانی بازیگوش در بازی‌ها رفتار می‌کنند. آن‌ها دنیای خود را می‌سازند یا به طریقی که در دنیای خودشان لذت ببرند بازی‌ها را مجدداً بازنویسی می‌کنند.
در نهایت، بازی به‌طور مستقیم به شادی و خوشبختی مربوط می‌شود. بازی ذهن و بدن کودکان را به حرکت وامی‌دارد و به زندگی آن‌ها جان می‌بخشد. همان‌طور که شاعر و نمایشنامه‌نویس آلمانی هابل گفته است «کودک نماد حیات و شادی‌ست».
عوامل بازدارنده از کودکی‌کردن کودکان
خشونت علیه کودکان استفاده از بدن کودکان در طول بازی عوامل زیادی وجود دارند که کودکان را از بازی، باز‌ی‌کردن، اسباب‌بازی‌ها، هم‌بازی‌ها، شادبودن و در کل کودکی کردن باز می‌دارد. مثل بیماری‌های خاص، مشکلات خانوادگی و احساس ناامنی کردن ، خجالتی بودن و… . اما این عوامل می‌توانند موقت باشند. عواملی وجود دارند که به طور دائمی کودک را از دنیای کودک جدا و در شرایط بزرگسالان قرار می‌دهد. این عوامل متاسفانه بصورت دائمی کودک را از باز‌ی‌کردن و محیط بازی جدا می‌کند. این عوامل؛ ازدواج در سنین پایین یا کودک همسری، کار اجباری ، جنگ، قاچاق کودکان هستند. هر کدام از این عوامل به نابودی کودکی و بردن به دنیای بزرگسالی را برای کودک در پی دارد.
قانون و حمایت از کودکی کردن کودکان
بازی و رشد ذهنی کودک رشد ذهنی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بازی در کودکان است بازی حق هر کودک است و راه او به سوی رشد را هموار می‌کند. می‌توان از طریق وضع قوانین مناسب برای بازی کودکان و شاد زیستن، مشارکت آنها را در نظم اجتماعی رشد داد. برای اولین‌بار «حق بازی کودکان و شاد زیستن» در کنوانسیون حقوق کودک 1989 میلادی مورد توجه قرار گرفت. در ماده 31 کنوانسیون به ابعاد فرهنگی، هنری از جمله زمینه‌هایی که موجبات تفریح و آرامش کودکان را فراهم می‌آورد، اشاره شده است. در ماده 31 کنوانسیون جهانی حقوق کودکان و نوجوانان، حق بازی کودکان و فراغت به رسمیت شناخته شده‌است. در این ماده آمده است؛
1-حکومت‌ها حق کودکان و نوجوانان را برای داشتن بازی، سرگرمی، وقت آسایش و استراحت به رسمیت می‌شناسند. کودکان و نوجوانان می‌توانند به طور فعال و آزادانه در امور فرهنگی و هنری در خور سنی خودشان، شرکت کنند.
2-حکومت‌ها به حق کودکان و نوجوانان برای فعالیت‌های هنری و فرهنگی توجه داشته و با اقدام‌های خود، آن را پشتیبانی می‌کنند و امکانات مناسب را برای انجام فعالیت‌های فرهنگی- هنری و همچنین اوقات فراغت و سرگرمی کودکان و نوجوانان فراهم می‌کنند.
سخن آخر روزچینی…
به طور خلاصه، در کنار سرگرم‌کردن، بازی کودکان بر توسعه اجتماعی، روانی و جسمی آنها تأثیر می‌گذارد و پایه و اساس زندگی آنها را با درک متقابل، تحمل و احترام متقابل در گروه فراهم می‌کنند. بازی‌ها و گاهی اسباب‌بازی‌ها، از طریق تفکر و کاوش و همچنین توسعه مهارت‌های فیزیکی کودک، به رشد ذهنی او کمک می‌کند. رفتار و افکار افراد شاد، سازگارانه و کمک‌کننده می‌باشد. پس برای داشتن جامعه‌ای شاد، اجازه دهید بچه‌هایتان کودکی کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/44610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم