آریا بانو

روایتی از دست‌های پشت پرده شرکت‌های انحصاری تبلیغات تلویزیونی فرهنگی هنری

روایتی از دست‌های پشت پرده شرکت‌های انحصاری تبلیغات تلویزیونی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / مرجعیت رسانه‌ای صدا و سیما در جامعه باعث شده تا آگهی‌های بازرگانی‌اش بیشتر به چشم آید. از این رو سرمایه‌گذاران می‌کوشند تا کالایشان در صفِ تبلیغات تلویزیون قرار بگیرد. این مرجعیت رسانه‌ای بهترین فرصت برای رسانه ملّی بود که با رعایت اصول و ضوابط تبلیغات و حقوق مخاطبان، از تبلیغ کالاهای بدون کیفیت و آسیب‌رسان به سلامت جامعه با ادعاهای دروغین جلوگیری کند.
متأسفانه فقدان نظارت در آگهی‌های بازرگانی تلویزیون چالش‌های زیادی را برای مدیران، دست‌اندرکاران و خصوصاً مخاطب ایجاد کرده است. در میانِ این معضلات و چالش‌ها، سازمان صدا وسیما چند سالی است که آنتن خود را در اختیار آگهی‌های فروش مستقیم گذاشته است. آگهی‌هایی که با اعلام سرشماره پیامکی اقدام به فروش کالا می‌کنند، این نوع از آگهی‌های تبلیغاتی، چندان در میان مردم خوش‌نام نیستند. نخستین ضربه‌ای که به اعتبار این شیوه‌ از تبلیغات و فروش وارد شد، اغراق یا بزرگ‌نمایی و ادعاهای درمان پزشکی مربوط به محصول شرکت (س.م.ک) بود.
سازمان صداوسیما، در این ارتباط پاسخ لازم را به جامعه مخاطب نداد، فقط تا مدتی پخش آگهی‌های فروش مستقیم مربوط به کرم‌های بهداشتی را قطع کرد و آگهی‌های قابل تأمل و بی‌کیفیت برخی از شرکت‌های دیگر را حتی با وجود بدهی کلان به بازرگانی صداوسیما، روی آنتن می‌برد. ظاهراً در این میان انتفاع این شرکت‌ها بر همه‌چیز ارجحیت داشته است.
تبلیغ نوعی کفش مخصوص پیاده‌روی با ادعای پزشکی کاهش وزن و تناسب اندام بخش زیادی از پیام‌های بازرگانی در رسانه ملّی را به خود اختصاص داده است. در این تبلیغات، نشانی اینترنتی برای خرید و سفارش آنلاین این محصول ارائه می‌شود تا مشتریان به آن مراجعه کنند و کالای موردنظر خود را سفارش دهند یا می‌توانند با پیامک یا تماس، این کفش را خریداری کنند.
با مراجعه به این سایت و تحقیق میدانی نکاتی همانند تبلیغات کرم حلزون دیده می‌شود که نشان از بی‌اعتنایی رسانه ملّی به ماهیت تبلیغات دارد، نگاهی به این سایت اینترنتی نشان می‌دهد که محصول موردنظر با قیمت غیرمعقول و غیرمنطقی به فروش می‌رسد، هر چند خود این قیمت می‌تواند نمونه واضح و روشنی از گرانفروشی و ارائه اجناس با قیمتی چندین برابر ارزش واقعی آن باشد.
در پیگیری مسئله تنوع برند و نام‌های تجاری با وجود مشابه بودن محصولات فروش مستقیم از شرکت (س.م) مشخص شد که این محصولات مربوط به آن‌ها نیست و تبلیغات جدید فروش مستقیم مربوط به یک شرکت دیگر است. اما این شرکت متعلق به کیست و چگونه توانسته با قرارداد سنگین چند صد میلیاردتومانی با سازمان صدا وسیما انحصار بازار فروش مستقیم را در رسانه ملّی به دست بگیرد؟
برابر اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت مذکور، 18 نفر سهامدار این شرکتند. بررسی سوابق و وابستگی‌های این سهامداران مشخص کرد که این شرکت در واقع کنسرسیومی متشکل از س.م.ک شرکت تبلیغاتی آ.آ است.
در کنار این دو شرکت، نام شرکت مدیریت "ت.ب.م" و شرکت مدیریت "ب.ن.الف" و همچنین توسعه بازار "ص.خ.ب" اشاره کرد.
این سه شرکت مدیریت "ت.ب.م"، "ب.ن.الف" و همچنین توسعه بازار "ص.خ.ب" با یکدیگر در ارتباطند و به نوعی سهامدار یکدیگرند. به عبارت دیگر سه شرکت، در یک توافق سازمان یافته، بازار انحصار فروش مستقیم در شبکه‌های سراسری و شبکه‌های استانی صدا وسیما را از آن خود کرده‌اند.
نکته جالب اینجا است که اداره کل بازرگانی صدا وسیما، تمام امتیازاتی که برای پخش رایگان آگهی در ضوابط پذیرش و پخش برای حمایت از تولید منظور کرده به این شرکت داده است. حتی اگر این شرکت برابر اساسنامه، یک شرکت صنعتی نباشد اما در قرارداد خود صددرصد اضافه پخشِ تولید صنعتی را بگیرد و در فهرست ابربدهکاران سازمان صدا وسیما باشد و کالاهایی را با کیفیت پایین و ادعای درمان و قیمت گزاف درب منزل تحویل دهد.
پس ظاهراً انتفاع مادی این شرکت بر همه‌چیز ارجحیت داشته است.
باید دید مسئولین ذیربط باز هم می‌خواهند سکوت کنند و برای شفاف‌سازی تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی نداشته باشند!!

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/441391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟

تاثیر گرما بر خلق و خو و پرخاشگری

با مزاحمت خیابانی چگونه برخورد کنیم؟

علت ایجاد حس تنفر از فرزند

تابو چیست؟ اهداف تابو کدامند؟

عقده ادیپ چیست؟ انواع و راه های درمان عقده ادیپ

سوگیری شناختی چیست و چه مسائلی باعث سوگیری می‌شوند؟

چطور با یک فرد معلول رفتار کنیم؟

بیش فعالی چیست ؟ علائم ، دلایل و درمان آن کدامند؟

عقدهٔ الکترا چیست و چگونه حل می شود؟

راه های تقویت بهره ی هوشی

قانون باور چیست و آیا می توان آن را تغییر داد؟

سندروم دیوژن چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال حافظه تکرار پنداری

تکنیک ای اف تی چیست و مراحل آن کدامند؟

سندرم استکهلم چیست و چگونه درمان می شود؟

توهم کوتارد چیست و علائم و درمان آن چه چیزی است؟

علائم و روش های درمان سندروم استندال یا سندرم فلورانس

ضد افسردگی های سه حلقه ای

توهم کاپگراس چیست؟

سایکومتریست چگونه کار می کند؟

رفتار تکانشی چیست و چگونه درمان می شود؟

فروپاشی عصبی چیست و چه علائمی دارد؟

اختلال دیس تایمی یا افسرده خویی چیست ؟ علل ، علائم و درمان آن

با بیمار در حال مرگ چگونه باید رفتار کرد؟

درباره اتانازی چه می دانید؟

آزار و اذیت خیابانی چیست و چگونه با آن رفتار کنیم؟

توهم فرگولی چیست؟ علل و درمان آن

فردگرایی چیست و شیوع فردگرایی در میان افراد جامعه

افسردگی غیر معمول یا آتیپیک

سندروم بیت المقدس چیست؟

آشنایی با خصوصیات زنانی که تیپ شخصیت مردانه دارند

آدم های پرتوقع چه ویژگیهایی دارند و چگونه باید با آن‌ها رفتار کرد؟

اختلال افسردگی اساسی چیست؟ دلایل و درمان آن

بیماری وسواس فکری OCD

بی اشتهایی عصبی چیست و چگونه درمان می شود؟