آریا بانو

آخرين مطالب

جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا چگونه برگزار می‌شود؟ فرهنگی هنری

جشنواره فیلم فجر در دوران کرونا چگونه برگزار می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - فارس / برخی منتقدان سینما معتقدند که به فرض امکان برپایی جشنواره با تمهیدات بهداشتی، تعداد تولیدات سینمایی نسبت به سال‌های گذشته افت محسوسی داشته، بنابراین دست هیأت انتخاب برای فیلم‌های سینمایی باکیفیت بسته است. آیا واقعاً چنین است؟
طی سال‌های اخیر، روال جشنواره فیلم فجر ـ که چند سالی است بخش ملی و جهانی آن جدا شده ـ بدین صورت بوده است که در شهریور یا مهرماه فراخوان جشنواره منتشر می‌شده و مهلت ثبت‌نام فیلم‌های متقاضی تا پایان آبان یا نیمه آذر بوده است. اما امسال با گذشت یک هفته از آبان‌ماه، هنوز فراخوان جشنواره منتشر نشده است!
دبیر سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد است. او دو وجه اشتراک با دبیر قبلی ـ ابراهیم داروغه‌زاده ـ دارد؛ معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی را در کارنامه دارد و تهیه‌کننده ارشد تلویزیون است.
او در نخستین اظهارنظر پس از دریافت حکم دبیری جشنواره فیلم فجر گفت که الگویش در برپایی جشنواره، فستیوال ونیز است، یعنی استفاده از 50 درصد ظرفیت سالن‌های سینما. البته بیشتر توضیح نداد که آیا این شامل سینماهای مردمی هم می‌شود یا امسال جشنواره فیلم فجر به سینمای اهالی رسانه محدود خواهد شد؟
نکته دیگری که برخی منتقدان سینما مطرح می‌کنند این است که به فرض امکان برپایی جشنواره با تمهیدات بهداشتی، تعداد تولیدات سینمایی نسبت به سال‌های گذشته افت محسوسی داشته است، بنابراین دست هیأت انتخاب برای فیلم‌های سینمایی باکیفیت بسته است.

آریا بانو

* احتمالا تعداد فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره حدود یک‌سوم پارسال باشد
دبیر جشنواره فیلم فجر هم به نوعی این دیدگاه را تأیید می‌کند و به فارس می‌گوید: «ممکن است تعداد فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره حدود یک‌سوم پارسال باشد، اما دست ما برای برگزاری جشنواره خالی نیست. نکته نگران‌کننده کروناست که از اراده ما خارج است.»
او درباره اینکه سالن‌های سینما چهارمین هفته متوالی تعطیلی را پشت سر می‌گذارند، توضیح می‌دهد: «امیدمان این است که شرایط بهتر و تعداد مبتلایان کمتر شود. امیدواریم آمار مرگ‌و‌میر دورقمی شود و پاییز سیاه به زمستان سپید تغییر کند.»
اگر تعداد مبتلایان به کرونا و جانباختگان آن کاهش نیابد چه؟ دبیر جشنواره فیلم فجر آب پاکی را روی دستمان می‌ریزد و می‌گوید: ممکن است سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از بهمن‌ماه امسال به سال آتی موکول شود.
* امکان قضاوت مجدد فیلم‌هایی که پارسال ناقص بودند
آیین‌نامه جشنواره فیلم فجر اجازه حضور فیلم‌های قدیمی در جشنواره را نمی‌دهد. طباطبایی‌نژاد تأکید دارد: «این آیین‌نامه تغییر نخواهد داشت اما برخی دوستان پیشنهاد داده‌اند که به فیلم‌های سال گذشته که نسخه ناقص (راش یا راف‌کات) آن‌ها توسط هیأت انتخاب بازبینی شده، در صورتی که جایی عرضه و اکران نشده‌اند، شانس حضور مجدد داده شود. چون قضاوتی که درباره آن‌ها شده، قضاوت کاملی نبوده است. من هم مدافع این موضوع هستم اما باید شورا درباره آن تصمیم نهایی را بگیرد.»

آریا بانو

اما چه تعداد فیلم‌های اینچنین داریم؟ با مرور فهرست فیلم‌های سال گذشته شاید بتوان به فیلم‌هایی مانند «لاله»، «دست انداز»، «ستاره بازی»، «گورکن»، «سلفی با دموکراسی»، «ستاره‌بازی»، «سگ‌بند» و «قاتل و وحشی» دست یافت.
فیلم‌های دیگری هم هستند که تصویربرداری آن‌ها تقریباً به پایان رسیده و مراحل فنی را پشت سر می‌گذارند، مانند: ابلق (نرگس آبیار)، گشت3 (سعید سهیلی)، پیتوک (مجید صالحی)، طلاخون (ابراهیم شیبانی)، روشن (روح‌الله حجازی)، چپ، راست (حامد محمدی)، راند چهارم (علیرضا امینی)، جوجه‌تیغی (مستانه مهاجر)، شب داخلی دیوار (وحید جلیلوند)، بدون همه چیز (محسن قرایی).

آریا بانو

* انتخاب 20 فیلم برای جشنواره فجر دشوار نیست
اکنون پرسشی که پیش می‌آید این است برای برگزاری جشنواره فیلم فجر چه تعداد فیلم نیاز است؟
سیمون سیمونیان مدیر دبیرخانه جشنواره فجر در ادوار گذشته پیش‌بینی می‌کند: امسال حداقل 60 فیلم متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر خواهند بود و از میان آن‌ها می‌توان به راحتی 20 فیلم را برای بخش سودای سیمرغ انتخاب کرد.
این در حالی است که به گفته سیمونیان، سال‌های گذشته بین 80 تا 120 فیلم متقاضی حضور در جشنواره بوده‌اند، البته با طولانی‌شدن پیش‌تولید یا فیلمبرداری، برخی از آن‌ها به مرحله انتخاب نمی‌رسیدند.
این مدیر سینمایی به فارس می‌گوید: به‌نظرم فیلم‌های خوبی تولید شده و در کنار اسامی فیلمسازان جوان، نام‌های شناخته‌شده هم وجود دارد؛ ضمن اینکه فیلم‌های سال گذشته که در مراحل فنی مانده بودند، اکنون تکمیل شده‌اند. البته باید فیلم‌ها را دید و سپس قضاوت کرد.

آریا بانو

* امکان پخش آنلاین فیلم‌ها وجود ندارد
به هر حال فرصت زیادی تا بهمن‌ماه و برگزاری جشنواره فیلم فجر نمانده است. باید دید طی ماه‌های آتی شاهد سیر نزولی شیوع ویروس کرونا هستیم یا این ویروس منحوس همچنان قربانی می‌گیرد؟
اگر روال به همین صورت باشد، عملاً امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود نخواهد داشت. بحث برگزاری آنلاین هم منتفی است، چون خطر لو رفتن نسخه‌های قاچاق فیلم‌ها بالاست.
از سوی دیگر سالن‌های سینما به ورشکستگی رسیده‌اند و قادر به پرداخت سهم تهیه‌کنندگان نیستند. سینمای ایران اکنون به صورت کامل وارد بحران شده است و خروج از آن به این سادگی‌ها میسر نیست. کمک‌های ناچیز سازمان سینمایی هم دردی را دوا نخواهد کرد. بازگشایی سینماها پس از 4 ماه تعطیلی به واسطه شیوع کرونا هم نشان داد مخاطبان همچنان برای حضور در سالن سینما مردد هستند. بنابراین شاید برپایی جشنواره فیلم فجر در سال جاری عوایدی برای سینمای ایران نداشته باشد.

آریا بانو

* تا زمان کنترل کرونا برگزاری جشنواره موضعیتی ندارد
مصطفی جلالی فخر پزشک متخصص و نویسنده و منتقد سینما معتقد است: ماجرای برگزاری رویدادها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیش از اینکه نفع داشته باشد، گریزگاهی برای گسترش بیماری شده است.
او درباره برگزاری جشنواره فیلم فجر به فارس می‌گوید: به نظرم بهترین کار این است که جشنواره سی و نهم به تعویق بیفتد تا وقتی که مطمئن باشیم کرونا را کنترل کرده‌ایم؛ یعنی یا در کشور کنترل شود یا واکسن آن بیاید. در شرایط فعلی، نه تنها جشنواره فجر بلکه هر تجمعی به صلاح نیست.
دبیر جشنواره فیلم فجر گفته بود یکی از شروط برگزاری جشنواره، کاهش میزان مبتلایان و دو رقمی شدن جان‌باختگان کروناست. اما دکتر جلالی فخر توضیح می‌دهد: الان روزانه بیش از 400 تا کشته داریم؛ اگر در بهمن‌ماه این میزان به 100 کشته هم برسد، باز برگزاری جشنواره به صلاح نیست. چون اولاً به گسترش بیماری و افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان می‌انجامد. ثانیاً حتی 100 کشته هم زیاد است، چون صحبت از جان آدم‌هاست. حتی اگر یک انسان هم به خاطر برگزاری جشنواره یا رویدادی بمیرد، برگزاری آن رویداد موضوعیتی ندارد.
به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/439992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مهاجرت با ویزای جعلی

رقص دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با آهنگ معروف مایکل جکسون که پربازدید شد

رونمایی ستاره سادات قطبی از پسر همسرش شهرام شکیبا / این همه شباهت پدر پسری مگه داریم باورتان نمی شود

نگاهی به پوشش متفاوت مبینا نصیری در جشن تولد 34 سالگی اش / ست لباسش جلب توجه کرد

اولین صحبت های سینا مهراد درباره سکانس صیغه با شکلات در «آقازاده» که جنجالی شد!

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور

کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار

آخرین آمار توزیع کارت کنکور اعلام شد

نحوه مصاحبه ایلان ماسک با افراد جدید هنگام استخدام

ویدیویی با بازدید میلیونی؛ تمساح‌ها از چه چیزی وحشت دارند؟

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: استقلال و پرسپولیس بی‌صاحب هستند

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

خنده‌دارترین و عجیب ترین زیرنویس صداوسیما در سریال هفت سر اژدها شبکه سه

قابی دیدنی و متفاوت که بهنوش طباطبایی بازیگر پُرحاشیه از خود در حرم امام رضا(ع) منتشر کرد

الان خودرو بخریم یا نه؟/ پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو در سال 1403

از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!

خوانندگی اختصاصی محسن یگانه برای طرفدار کوچکش

رییس سازمان سنجش: برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است