آریا بانو

آخرين مطالب

مهمان‌نواز: بی‌انگیز‌گی قهرمانان باعث‌ خداحافظی آ‌ن‌ها از ورزش ‌‌شده! ورزشي

مهمان‌نواز: بی‌انگیز‌گی قهرمانان باعث‌ خداحافظی آ‌ن‌ها از ورزش ‌‌شده!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / یکی از رشته‌های ورزشی بلاتکلیف که به‌خاطر ویروس کرونا هنوز فعال نیست‌، شنا‌ست که در این‌میان‌، ‌‌‌ملی‌پوشان و قهرمانان این رشته ورزشی‌ متقبل ضرر‌های زیادی شده‌اند، چراکه هنوز پس از 8 ماه نتوانسته‌اند تمرینات آبی خود را دنبال کنند. این در‌حالی است که خراسانی‌‌ها در رده‌های مختلف سنی‌، دارای بیشترین ‌‌‌‌ملی‌پوش‌ شناگر هستند و در طی چند سال اخیر هم افتخارات زیادی‌کسب کرده‌اند. از طرفی به‌دلیل این‌که در سال آینده رقابت‌های بین‌المللی و همچنین المپیک را پیش‌رو داریم، ‌ضروری است تا ورزشکاران حرفه‌‌‌ای مجوز تمرین در استخرها را به‌دست آور‌ند. البته شنیده‌‌ها حاکی از این است که ورزشکاران برخی از استان‌‌ها بخصوص تهران مجوز تمرین در استخرها را گرفته‌اند و مدتی است‌ فعالیت‌های تمرینی در آب را آغاز کرده‌اند، اما قهرمانان خراسانی با وجود این‌که جزو برترین‌‌ها در کشور هستند، هنوز اجازه تمرین در استخرها را ندارند. ‌محسن مهمان‌نواز‌ یکی از ‌‌‌ملی‌پوشان خراسانی است که نسبت به این موضوع انتقاد دارد و معتقد است‌ تعطیلی ادامه‌دار استخر‌‌ها باعث شده تا برخی از ورزشکاران دیگر انگیزه‌‌‌ای برای تمرین و حضور در مسابقات‌ نداشته باشند و از این رشته خداحافظی کنند. به این بهانه‌ گفت‌و‌گویی با این شناگر مشهدی داشتیم که در‌ادامه ماحصل آن تقدیم‌‌‌ می‌شود.
‌دوری از شرایط ایده‌آل
محسن مهمان‌نواز در یک خانواده کاملا ورزشی آن‌هم از جنس شنا بزرگ‌ و به واسطه پدرش که از قهرمانان نامی کشور است، به شنا علاقه‌مند شده و از 15‌سالگی در تیم‌های مختلف رده‌های سنی شنای کشور حضور دارد. وی درباره شرایط خودش در روزهای کرونایی این‌چنین‌‌‌ می‌گوید: «متاسفانه شرایط کرونایی باعث شد تا ورزش صدمه ببیند و خیلی از ورزشکاران از تمرینات دور شدند. ما هم حدود 7 ماه است که‌ تمرینی در استخر نداشتیم و فقط تمرینات آمادگی جسمانی‌مان را دنبال کرده‌ایم تا شرایط بدنی‌مان را برای حضور در مسابقات حفظ کنیم. اما برای این‌که بخواهیم در‌ مسابقات حضور پیدا کنیم‌، باید حداقل بین 3 تا 5 ماه تمرین در استخر داشته باشیم تا به شرایط ایده‌آل برسیم.» وی با بیان این‌که برخی از ‌استان‌‌ها به ‌‌‌ملی‌پوشان خود اجازه تمرین در استخرها‌ را داده‌اند،‌‌‌ می‌افزاید: «تاکنون چند بار با رئیس هیئت شنا در این باره مذاکره کرده‌‌‌‌ایم‌ و امیدواریم اداره کل ورزش و جوانان استان مجوز لازم را لااقل به قهرمانان شنای استان بدهند تا در مجموعه استخر قهرمانی به تمرین بپردازند. الان همه قهرمانان بلاتکلیف هستند و برنامه و هدف‌گذاری خاصی هم برای آینده خود ندارند. این در‌حالی است که خراسان رضوی بیشترین ‌‌‌‌شناگر ملی‌پوش‌ و قهرمان‌ را دارد، اما ‌آن‌ها اجازه تمرین در استخر را ندارند.»
تبعیض بین خراسانی‌ها
این ‌‌‌‌ملی‌پوش‌ مشهدی که در کارنامه خود چندین عنوان قهرمانی کشوری و بین‌المللی را دارد، در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این‌که خراسان‌ رضوی قطب شنای کشور محسوب‌‌‌ می‌شود، تصریح‌‌‌ می‌کند: «‌خراسان‌رضوی در همه رده‌های مختلف سنی دارای ‌‌‌‌ملی‌پوش‌ است. حتی چند سال است که ما به‌طور پیاپی قهرمان لیگ کشور‌‌‌ می‌شویم. اما متاسفانه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا قهرمانان در طی چند ماه اخیر تمرین آبی نداشته باشند و همین موضوع باعث بی‌انگیز‌گی ورزشکاران شد، به ‌طوری که برخی‌ ورزشکاران‌ قصد خداحافظی از این رشته را دارند. الان به ازای هر جلسه‌‌‌ای که تمرین نمی‌کنیم‌، باید 3 جلسه بیشتر تمرین کنیم تا برای مسابقات به آمادگی برسیم. چطور در این شرایط ورزشکاران دیگر استان‌‌ها در استخرها تمرین‌‌‌ می‌کنند، اما خراسانی‌‌ها که جایگاه برتری هم در کشور دارند، هنوز اجازه تمرین را ندارند. به‌ عنوان مثال الان استخر‌ مجموعه آزادی برای تمرین ‌‌‌ملی‌پوشان برقرار است. ولی چون ما شهرستانی‌‌ها با مشکل خوابگاه و دیگر امکانات رو‌به‌رو هستیم، امکان تمرین در تهران را نداریم.»
بدون هدف و انگیزه
‌مهمان‌نواز‌ که تخصص‌اش بیشتر ‌کرال پشت‌ است‌، سال 2014 موفق شد سهمیه ورودی المپیک جوانان را به‌دست آورد و حالا چشم انتظار مسابقات بین‌المللی و المپیک در آینده است. وی درباره هدف‌گذاری خود خاطر‌نشان‌‌‌ می‌کند: «هنوز برای امسال هیچ مسابقه‌‌‌ای اعلام نشده است. البته رقابت‌های لیگ جهانی در‌حال برگزاری است، ولی بخشنامه‌‌‌ای برای حضور در مسابقات بین‌المللی به ما اعلام نشده، تا خود را آماده کنیم. به‌خاطر شرایط کرونا‌، مسابقات المپیک عقب‌افتاده‌ و با این تفاسیر انتخابی تیم ملی هم برگزار نشده‌ و سهمیه ورزشکاران هم هنوز مشخص نیست. الان هیچ هدفی برای آینده نداریم، چرا‌که زمانی برای مسابقات مشخص نشده، تا بر‌اساس آن تمرین کنیم. هر‌چند که هدف المپیک پیش‌رو‌ست، ولی با این شرایط هیچ انگیزه‌‌‌ای نداریم و امیدواریم صدای ما به مسئولان برسد.» وی اضافه‌‌‌ می‌کند:‌ «ایران در طی چند سال اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی در شنا داشته، اما امسال به خاطر کرونا خیلی نسبت به دیگر کشور‌‌ها عقب افتادیم. یک ورزشکار حرفه‌‌‌ای روزانه به 3 جلسه تمرین نیاز دارد. اما الان حدود 7 ماه است که اصلا تمرین آبی نداشتیم.‌»
منتظر حمایت
یکی از دغدغه‌های همیشگی شناگران‌ استان بحث حمایت‌های معنوی و مالی است،‌ چراکه نسبت به دیگر رشته‌های ورزشی‌ کمتر مورد‌توجه قرار‌‌‌ می‌گیرند. این ‌‌‌‌ملی‌پوش‌ مشهدی در این‌باره‌‌‌ می‌گوید: «شنا از جزو رشته‌های ورزشی است که درآمدی ندارد و اگر ورزشکاری در این ورزش فعالیت می‌کند، بیشتر به خاطر علاقه‌اش است. الان ما برای تهیه یک مایو باید هزینه‌‌‌ای‌ دلاری در حد‌10‌تا 15‌میلیون تومان پرداخت کنیم. اندک حقوقی هم که‌‌‌ می‌گیریم جوابگوی وسایل و تجهیزات ما‌ نیست و به‌سختی‌‌‌ می‌توانیم مکمل خوب برای خودمان تهیه کنیم.» وی ادامه‌‌‌ می‌دهد: «‌‌‌‌ملی‌پوشان‌ در نزدیکی مسابقات بین‌المللی در اردوی تیم ملی‌‌ حقوق دریافت‌‌‌ می‌کنند که مبلغ آن‌ هم ‌بسیار ناچیز است و جوابگوی نیاز‌های یک ورزشکار حرفه‌‌‌ای نیست. از طرفی کمیته المپیک هم در حق ما شناگران کم‌لطفی‌‌‌ می‌کند، چراکه اگر ما‌ در سطح آسیا هم مدال‌آوری داشته باشیم‌، هیچ توجهی نمی‌کند.»‌ وی‌ درباره تبعیض قائل شدن بین ورزش شنا ‌و رشته‌های دیگری همچون فوتبال، والیبال و‌... عنوان می‌کند: «به جرات‌‌‌ می‌توان گفت که شنا در المپیک و رقابت‌های بین‌المللی بیشترین مدال را برای یک کشور به ارمغان‌‌‌ می‌آورد. یک شناگر‌‌‌ می‌تواند تا‌20 مدال در المپیک کسب کند که در آمار مدال‌آوری یک کشور خیلی مهم است، اما رشته‌‌‌‌‌هایی‌ همچون فوتبال و والیبال فقط یک مدال‌‌‌ می‌توانند کسب کنند. اما متاسفانه باز‌هم به شنا کمتر توجه‌‌‌ می‌کنند.» وی اضافه کرد: «خوشبختانه در خراسان‌رضوی از سوی هیئت شنا به خوبی حمایت‌‌‌ می‌شویم، ولی توقع داریم در سطح کشور هم به ‌‌‌ملی‌پوشان بیشتر توجه کنند تا آ‌ن‌ها با‌انگیزه‌تر وارد مسابقات شوند و برای ایران افتخار‌آفرینی کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/438923/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ