آریا بانو

آخرين مطالب

4 رمان که از اعماق وجود انسان‌‌ها و روابط خانوادگی ‌شان سخن می‌گوید مقالات

4 رمان که از اعماق وجود انسان‌‌ها و روابط خانوادگی ‌شان سخن می‌گوید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / خانواده اولین نهادی است که انسان در آن چشم باز می‌کند و تا آخر عمر درگیر تربیت مثبت یا منفی سال‌های اولیه زندگی‌اش در خانواده خواهد بود. به همین دلیل مهم است که نسبت به آن آگاهی به دست آورد و روایت‌های مختلفی از آن را شنید. در این مقاله چهار رمان با مضمون خانواده را به شما معرفی می‌کنیم که هر یک چاشنی‌های مختلفی مثل عشق، سردرگمی و حتی خباثت را در خودشان جا داده‌اند؛ رمان‌هایی که آشنایی با احساسات انسانی را آسان‌تر می‌کنند و دید وسیع‌تری به شما خواهند داد.
1. جز از کل
یکی از مشهورترین و پر فروش‌ترین کتاب‌های چند سال اخیر کتاب جز از کل نوشته استیو تولتز نویسنده استرالیایی است که داستان دو نسل از یک خانواده استرالیایی به نام «دین» را تعریف کند. داستانی که حول سه شخصیت اصلی کتاب، دو برادر به نام‌های تری و مارتین و پسر مارتین یعنی جسپر می‌چرخد. کتاب سرگذشت هر یک از این شخصیت‌ها را از زبان مارتین و پسرش جسپر تعریف می‌کند؛ سرگذشتی که از کودکی، خانواده و اتفاقاتی که برای تک تک آن‌ها افتاده است شروع می‌شود و به اتفاق‌هایی می‌رسد که به ویژه در بخش‌های پایانی کتاب شوکه کننده است. این خانواده به قدری عجیب و غریب هستند که نمی‌توان به راحتی از کارشان سر درآورد.
تری دین یک ورزشکار خلاق است که بعد از آسیب دیدگی در ورزش رو به خلاف می‌آورد. برادرش مارتین مغز متفکر و دارنده ایده‌های عجیب و غریبی است که هر کدام هر چقدر هم خلاقانه هستند، نتیجه مثبتی به دنبال ندارند. مارتین موجود غریبی است؛ کودکی را در بیماری گذرانده و بزرگسالی را با مطالعات زیاد و عقایدی که خاص خودش است. هر دو برادر عاشق یک دختر هستند.
شخصیت سوم که نسل بعدی این دو برادر است، پسر مارتین جسپر است که نه می‌توان او را صد درصد شبیه پدرش دانست و نه جدا از او. در هم تنیدگی این سه شخصیت و تاثیری که گذشته هر یک بر روی آینده دیگری می‌گذارد در قالب رمانی بیش از 650 صفحه جمع شده است که با روانی خاص زبان استیو تولتز و ترجمه کم نظیر پیمان خاکسار همراه شده و توسط نشر چشمه به چاپ رسیده است. جز از کل به صورت کتاب صوتی هم درآمده است و کسانی که ترجیح می‌دهند به جای خواندن کتاب معمولی از شنیدن صدای خوانش داستان لذت ببرند، می‌توانند نسخه صوتی رمان جز از کل را دانلود کنند و یکی از بهترین رمان‌های قرن را بشنوند.
2. سمفونی مردگان

آریا بانو


سمفونی مردگان نوشته عباس معروفی یکی از شناخته شده‌ترین رمان‌های ادبیات فارسی است که تا به حال به چندین زبان مختلف ترجمه شده و با استقبال بین المللی مواجه شده است. سمفونی مردگان کتابی است در چهار موومان؛ موومان‌هایی که جایگزین بخش‌های کتاب شده‌اند تا مفهوم سمفونی را در ذهن مخاطب زنده نگه دارند.
سمفونی مردگان یک اثر تراژیک است؛ داستان یک خانواده با چهار فرزند که توسط پدری با عقاید سنتی اداره می‌شود. یکی از فرزندان یوسف است؛ کسی که بر اثر یک حادثه مدت‌هاست زندگی نباتی دارد و گوشه خانه افتاده است. آیدا و آیدین، دو فرزند دوقلوی خانواده هستند. آیدین ساختار شکن است و به عقاید سنتی پدر محلی نمی‌گذارد و آیدا گاهی تحت تاثیر او به هنجار شکنی دست می‌زند. آخرین فرزند خانواده اورهان است. کوچکترین عضو و از نظر عقیده شبیه‌ترین فرد خانواده به پدر. پدر خانواده آجیل فروش است و اورهان که به نظر او خلف می‌رسد، در این کار به او کمک می‌کند؛ اما آیدین سرش به خواندن کتاب و نوشتن شعر و داشتن زندگی مخصوص خودش گرم است و همین مسئله باعث نارضایتی پدر و اقدامات خشونت آمیز او می‌شود.
در سمفونی مردگان به راحتی متوجه زوال شخصیت‌ها می‌شویم؛ اشتباهات تربیتی پدر و نتیجه شومی که به دنبال دارد به وضوح دیده می‌شود و زندگی تک تک بچه‌هایش را از بین می‌برد. برای مطالعه می‌توانید هم به کتاب فیزیکی این اثر مراجعه کنید و هم کتاب صوتی سمفونی مردگان را دانلود کنید، از شنیدن آن با صدای حسین پاکدل لذت ببرید و همراه با عباس معروفی روایت آیدین و سه خواهر و برادرش را دنبال کنید.
3. دفتر بزرگ
کمتر نویسنده‌ای تا کنون توانسته از تاثیری که رویدادهایی چون جنگ بر خانواده و به ویژه کودکان می‌گذارد، پرده بردارد و آگوتا کریستف، نویسنده کتاب «دفتر بزرگ» یکی از این نویسندگان است.
دفتر بزرگ اولین جلد از کتاب‌های سه گانه دوقلوهاست؛ روایت دو برادر دوقلو که در بحبوحه جنگ جهانی توسط مادرشان به دست مادربزرگشان سپرده می‌شوند و در این مطلب درباره آنها توضیح داده شده است؛ پیرزنی بد اخلاق که همه او را به عنوان جادوگر می‌شناسند و نهایت بد ذاتی را نسبت به نوه‌هایش اعمال می‌کند. دو قلوها در ابتدا دو کودک ساده هستند؛ اما به مرور به دو موجود فاقد احساس و جامعه ستیز تبدیل می‌شوند که خواندن خشونت‌هایشان لرزه بر اندام خواننده می‌اندازد. دو برادری که برای اینکه در برابر تنبیه و کتک خوردن از بقیه ضعف نشان ندهند، روزانه به صورت هم سیلی می‌زنند و بلاهای عجیبی را بر سر اطرافیان‌شان می‌آورند. موقع خواندن دفتر بزرگ خودتان را برای شوکه شدن و ترسیدن از آنچه که جنگ می‌تواند بر سر جامعه بیاورد، آماده کنید و اگر در انتهای این کتاب هنوز هم به سرگذشت این دو برادر علاقمند بودید، دو جلد بعدی سه گانه، «کتاب مدرک» و «دروغ سوم» را از دست ندهید.
4. غرور و تعصب
اگر چه در این مقاله بیشتر به بررسی کتاب‌های جدید پرداخته‌ایم؛ اما نمی‌شود از دنیای کتاب‌های خانوادگی حرف زد و سری به خانواده «بنت» نزد؛ خانواده‌ای که جین آستین بیش از یک قرن پیش به عنوان یک آوانگارد به تصویر کشید و هنوز که هنوز است، خواندن ماجراهایشان خالی از لطف نیست.
غرور و تعصب ماجرایی است درباره زندگی پنج خواهر و پدر و مادرشان که هر یک اخلاق خاص خودشان را دارند و به همین دلیل مسیر زندگی‌شان عوض می‌شود. شخصیت اصلی داستان الیزابت بنت است، دختری اهل مطالعه با عقاید روشنفکرانه که نسبت به زمان خودش پیشرو به حساب می‌آمده است و نسبت به سایر خواهرانش هوش و ذکاوت بالاتری دارد. شخصیت مقابل او مرد جوان و متمولی به نام آقای دارسی است که به نظر بسیار سرد و مغرور می‌رسد؛ اما آتشفشانی از احساس نسبت به لیزی را پشت چهره‌اش پنهان کرده است. کتاب داستان تک تک خواهران را هم گام با داستان الیزابت و آقای دارسی پیش می‌برد و از مطالعه به عنوان بخشی جدا نشدنی بر تعالی فکر تاکید می‌کند که حتی می‌تواند از دامن یک خانواده معمولی اعضایی با طرز تفکری روشن بیرون دهد که سرگذشت‌شان نسبت به سایر اعضای خانواده که درگیر روزمرگی هستند به مراتب بهتر است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/429096/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

آبشک: جای استقلال خوزستان رده چهاردهم جدول نیست

راکیتیچ به مودریچ: به اینجا بیا!

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

شوک بزرگ خانه صمت به کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403 و افزایش تعطیلات آخر هفته!

تصویر منتشر شده از مازیار لرستانی با استایل عجیب در اولین ایفای نقش در یک فیلم با هویت جدیدش!

جزئیات جدید منتشر شده از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور و جوانی که متهم به ترغیب خانم بازیگر به خودکشی بود!

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

گوناگون/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

عجیب ترین پدیده های طبیعی در کره زمین

لحظه هولناک تصادف 2 بالگرد نظامی در مالزی

نجار طبیعت اینجوری درخت رو قطع می‌کند

معبدی اسرار آمیز که از دل کوه به بیرون آمده است

تلاش های فیلِ مادر برای نجات دادن فرزندش از دریاچه

با این کپه ترکیه ای خانواده را غافلگیر کنید

ساندویچ مرغ فوق خوشمزه

سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

اعزام کاروان‌های المپیک و پارالمپیک به پاریس با پرواز داخلی

عکس‌هایی از ژاپنی‌ها که ندیده‌اید!

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

50 سال قبل؛ خط تولید مرسدس بنز در آلمان/ عکس

اکثر خودکشی های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی است

نجمه جودکی مجری سابق تلویزیون با استایل متفاوت در کنسرت علیرضا طلیسچی

پشت صحنه مهمونی 3 ایرج طماسب با حضور صدا پیشه های بچه و ببعی