آریا بانو

آخرين مطالب

تهیه‌کننده «روایت حبیب»: حاج قاسم مثل خورشید است فرهنگی هنری

تهیه‌کننده «روایت حبیب»: حاج قاسم مثل خورشید است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - صبح نو / مجموعه برنامه تلویزیونی «روایت حبیب» به تهیه‌کنندگی مهدی سموعی همزمان با هفته دفاع‌مقدس به روی آنتن شبکه سه سیما رفت. به مناسبت گرامیداشت هفته‌ دفاع مقدس، ویژه‌برنامه‌ تلویزیونی «روایت حبیب» در 9 قسمت به بررسی زندگی و زمانه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد. در این مجموعه ‌برنامه بخش‌های متنوعی از دوران دفاع مقدس شهید سلیمانی برای اولین بار از سیمای جمهوری اسلامی پخش خواهد شد.
سخنان تاریخی شهید سلیمانی در جمع رزمندگان لشکر 41 ثارالله در دوران جنگ، گزارش‌هایی از سیر اقدامات سردار سلیمانی از سال اول تا پایان جنگ، برش‌هایی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع رزمندگان لشکر حاج قاسم، گزارش‌هایی از رابطه شهید سلیمانی با شهدا و سخنان تبیینی و دیده‌نشده‌ای از حاج قاسم سلیمانی درباره دوران دفاع مقدس از جمله بخش‌های «روایت حبیب» است. «روایت حبیب» توسط بنیاد این برنامه «مکتب حاج قاسم؛ حفظ و نشر آثار شهید سلیمانی» تهیه شده است.
محمد مهدی سموعی، تهیه‌کننده و برنامه‌ساز تلویزیون، در آثاری همچون برنامه تلویزیونی «میدان انقلاب شبکه 3»، برنامه تلویزیونی «چهل و هشت» و برنامه تلویزیونی «چهل سیزده» در شبکه 4 فعالیت داشته است که در سال 97 موفق به کسب رتبه برتر جشنواره تلویزیونی جام جم شده است. او پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی، برنامه «ملک سلیمان» را برای شبکه یک و مرکز بسیج صداوسیما تولید کرد.
تولید نماهنگ «مرد میدان» با صدای علیرضا افتخاری و نماهنگ «ملک سلیمان» با صدای عرفان عرفانیان ازجمله آثار تولیدی اوست. برنامه «روایت حبیب» آخرین فعالیت تولیدی این تهیه‌کننده است.
سراغ ابعاد ناگفته‌ شهید سلیمانی رفتیم
مهدی سموعی، تهیه‌کننده برنامه «روایت حبیب» درباره بنیاد حاج قاسم که توسط آنجا تولید شده است، به «صبح‌نو» گفت: این موسسه وابسته به نهاد خاصی نیست. این مجموعه پس از شهادت حاج قاسم و با اعضای حقیقی و حقوقی تاسیس شده است. این مجموعه با هماهنگی خانواده شهید سلیمانی فعالیت می‌کند و درواقع بنیاد حفظ و نشر آثار ایشان است.
سموعی درباره شکل‌گیری و تولید این برنامه بیان کرد: ایده اولیه توسط دوستانم در بنیاد حاج قاسم مطرح شد. زندگی ایشان چند برهه برجسته داشته است. حاج قاسم با شروع جنگ ابتدا فرماندهی تیپ و سپس لشکر ثارالله را برعهده می‌گیرد. درباره این مقطع از زندگی شهید سلیمانی کمتر صحبت شده است. حاج قاسم سپس فرمانده قرارگاه قدس (جنوب شرق کشور) و سپس فرمانده نیروی قدس سپاه می‌شود. شناخت عموم مردم از شهید سلیمانی بیشتر معطوف به این دوره است؛ البته آشنایی در همین مقطع هم در اواخر حیات ایشان اتفاق افتاد و نقش حاج قاسم در حوادثی مثل جنگ 33روزه ناگفته است.
وی ادامه داد: تصمیم بر این شد که با توجه به اهمیت مقاطع مختلف زندگی ایشان، به دوره حضور حاج قاسم در دفاع مقدس بپردازیم. احتمالا تا سالگرد شهادت حاج قاسم به دیگر مقاطع عمرشان هم ورود کنیم.
تهیه‌کننده «روایت حبیب» درباره فضا و فرم این برنامه گفت: شما برنامه‌ای تخت و خسته‌کننده نمی‌بینید. هرجا نکته‌ای در گفت‌وگوها مطرح شده است، بلافاصله سند، روایت یا تصویری هم درباره‌اش پخش می‌شود. مخاطب در طول 50دقیقه برنامه گذر زمان را متوجه نمی‌شود. این اتفاق رخ نمی‌داد، مگر با سیاستی که مکتب حاج قاسم(بنیاد) داشت. بنیاد در همین چند ماه اخیر آرشیو خوبی از سردار سلیمانی داشت و در اختیار تیم تولید گذاشت؛ مثلا اسم برنامه که «روایت حبیب» است، درواقع از کد بیسیم حاج قاسم در دفاع مقدس برداشت شده. همین را هم از آرشیو جمع‌‌آوری‌شده به‌دست آوردیم. همه این‌ها کمک کرد بتوانیم یک کار تمیز فرهنگی بسازیم که خداراشکر مورد اقبال مخاطبان هم قرار گرفت.
خوشحالم در زمانی که رسانه‌‌‌های مثل بی‌بی‌سی در حال شیطنت و شبهه‌افکنی در مورد دفاع مقدس و رزمندگان جنگ هستند، کاری زیبا با اسناد تاریخی محکم و غیر قابل انکار تولید شد.
سموعی درباره نحوه انتخاب مهمانان برنامه توضیح داد: 9قسمت برنامه پخش می‌شود. برای ساخت طرح اولیه به روایت‌های دست اول و بدون واسطه نیاز داشتیم. باتوجه به سطح فعالیت حاج قاسم در زمان جنگ باید سراغ کسانی می‌رفتیم که یا در کنارشان بوده‌اند یا در رده‌های فرماندهی حضور داشته‌اند. تحقیق و پژوهش انجام شد و به چند اسم رسیدیم.
این تهیه‌کننده با اشاره به انتخاب سوژه‌های «روایت حبیب» گفت: با سوژه‌ای طرفیم که ظرفیت بسیار زیادی دارد. هرقدر ایشان در زمان حیات‌شان به عنوان یک ابرفرمانده فرامنطقه‌ای شناخته می‌شدند، حالا و بعد از شهادت‌شان این ظرفیت چند برابر شده است. در «روایت حبیب» به ابعاد شخصیتی عرفانی و اجتماعی شهید سلیمانی که کمتر گفته شده است، ورود کردیم؛ حتی در موارد سیاسی ورود داشتیم. برای مثال در موضوع حوادث سال88 روایتی از آقای دکتر قالیباف شنیدم. حاج قاسم در فضای انتخابات آن سال سراغ یکی از کاندیداها که دچار انحراف شده بود، می‌رود. برخی می‌خواهند حاج قاسم را از این کار منصرف کنند اما شهید سلیمانی می‌گوید: «یادتان رفته در پشت خاکریز چطور می‌جنگید؟» سردار سلیمانی حتی از آبرویش هزینه می‌کرد تا بتواند تاثیرگذار باشد.
وی افزود: کار بنیاد حاج قاسم بسیار گسترده است. در این برنامه فقط بخش کوچکی از محتوای در دسترس مورد استفاده قرار گرفت. ایشان مثل خورشیدی است که درکنارش شهدای زیادی قابل دیدن هستند. از همکارانم دعوت می‌کنم تا برای تولید در این زمینه اقدام کنند. هم سوژه ناب است و هم دیتای زیادی موجود است.
مهدی سموعی در پایان درباره ظرفیت‌های فراوان شخصیت شهید سلیمانی برای تولید محصولات فرهنگی بیان کرد: به عنوان یک برنامه‌ساز معتقدم ظرفیت‌های خوبی برای تولید برنامه تلویزیونی وجود دارد اما اجازه بدهید کمی از مسائل ارزشی فاصله بگیریم. در دنیا حتی آن‌هایی که در موضع حق نبوده‌اند، فیلم و سریال می‌سازند و برای خودشان قهرمان‌‌‌سازی می‌کنند. جوامع بشری به قهرمان نیاز دارند؛ جاهایی مثل هالیوود و شرق آسیا حتی افسانه‌‌‌سازی می‌کنند. متاسفانه ما الگوهایی مثل حاج قاسم داریم ولی نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. حاج‌ قاسم ظرفیتی بین‌المللی دارد. در حوزه موسیقی و سینما و گیم و... پتانسیل زیادی وجود دارد. ایشان هم در سال‌های آخر حیات‌شان از فیلمسازی در حوزه مقاومت استقبال و حمایت می‌‌کردند. به قول یک حکیمی، برای ساخت و ارسال یک موشک به جبهه مقاومت باید هزینه زیادی صورت بگیرد اما یک محصول فرهنگی باکیفیت می‌تواند چندبرابر آن موشک تاثیرگذار باشد. به عنوان یک آدم رسانه‌ای به شدت درباره دوران پسامقاومت در منطقه و رساندن صدای انقلاب اسلامی به مردم منطقه حساسم و به نظرم شخصیت شهید سلیمانی امکان استفاده و ارسال پیام ما را دارد. حاج قاسم، کیلومترها خط مقدم جبهه مقاومت را جلو برد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/415059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

پیروزی سخت یونایتد مقابل قعرنشین در شب خروج لیورپول از کورس قهرمانی!

کار سخت عقاب‌ها در فینال سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا

انریکه: تا امباپه حرف نزند چیزی نمی‌گویم!

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

با آدم های منفی اطرافم چگونه رفتار کنم که انرژی شان را جذب نکنم؟

چگونه کودک حرف گوش نکن را تربیت کنیم؟

کدام ویتامین باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس میشود؟

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گفت و گوی خبرنگاران با امیررضا معصومی در حاشیه مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران