آریا بانو

آخرين مطالب

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ MS ناصر و مرجان پزشکي

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد؛ MS ناصر و مرجان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - روزی که پزشک شما جمله‌ی «شما ام اس دارید» را بیان می‌کند، بی‌شک برایتان فراموش‌نشدنی خواهد بود. در یک آن، خدا می‌داند چه حس‌هایی را تجربه می‌کنید. ناامیدی، غم، ترس، نگرانی همه و همه به ناگاه دست به دست هم می‌دهند تا شما را در هم شکنند.
برترین‌ها: روزی که پزشک شما جمله‌ی «شما ام اس دارید» را بیان می‌کند، بی‌شک برایتان فراموش‌نشدنی خواهد بود. در یک آن، خدا می‌داند چه حس‌هایی را تجربه می‌کنید. ناامیدی، غم، ترس، نگرانی همه و همه به ناگاه دست به دست هم می‌دهند تا شما را در هم شکنند. روز تشخیص ام اس برای همه روزی دشوار است.
برخی پس از تشخیص شوکه می‌شوند که از این پس باید با یک بیماری مزمن دست و پنجه نرم کنند و برخی هم به این فکر می‌افتند که چه چیزی باعث شده ام اس بگیرند؟ به هرحال فرقی ندارد که چطور و کی به ام اس مبتلا شده‌اید، به هر حال روز تشخیص بیماری را از یاد نخواهید برد.
MS (multiple sclerosis)، یک بیماری التهابی است که در آن غلاف‌های میلین سلول‌های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بینند. آسیب دیدن این سلول‌های عصبی می‌تواند منجر به اختلال در توانایی بخش‌هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، می‌شود و علائم جسمی بسیاری را در پی خواهد داشت.
علت اصلی بیماری ام اس مشخص نیست، اما برخی بر این گمانند که این بیماری بر اثر برخی از عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، آلاینده‌ها و ژنتیک ممکن است اتفاق بیفتد.
برخی از علائم ام اس شامل گرفتگی عضلات یا ناتوانی در حرکت، شلی مثانه، مشکلات دستگاه عصبی خودگردان، اسپاسم، واکنش‌های غیر ارادی، مشکل در صحبت کردن، مشکلات دیداری، درد شدید، احساس خستگی، دشواری در فکر کردن و افسردگی می‌باشند.
در ادامه تجربیات و داستان‌هایی از 2 بیمار مبتلا به ام اس را می‌خوانید. خواندن این تجربیات می‌تواند برای شما مفید و کارآمد باشد.
با بیماری خود کنار بیایید
ناصر 38 ساله است و از سال 92 به ام اس مبتلاست. او در رابطه با علائم بیماری‌اش می‌گوید: «یادمه اولین روزی که برای معاینه به پزشک مراجعه کردم مدام گوشم سوت می‌کشید و نمی‌تونستم کاملا روی صحبت‌های پزشک تمرکز کنم. فقط یکم از حرف‌هایی که بهم زد رو به یاد میارم. نمیتونستم به چشم‌های دکتر نگاه کنم. فکر میکنم فقط یک یا دو بار به صورتش نگاه کردم. حتی به مادرم که اون روز همراهم بود هم نمیتونستم نگاه کنم. اولین سالی که به ام اس بودم مدام همین شرایط رو داشتم و نسبت به هیچ چیز تمرکز نداشتم.»
مثل بسیاری از بیماران ام اس، ناصر هم از پذیرش حقیقت و کنار آمدن با بیماری‌اش هراس داشت. به همین خاطر هم دقیقا یک روز بعد از تشخیص بیماری از شهری که زندگی می‌کرد، به شهری دیگر نقل مکان نمود. همین نقل مکان باعث شد که ناصر، بیماری‌اش را به عنوان یک راز نگه دارد و اجازه ندهد کسی پی به آن ببرد.
او می‌گوید: «من همیشه آدم صادقی بودم و هیچوقت هم نمی‌تونستم چیزی رو از کسی پنهون کنم. بخاطر همین می‌تونم بگم که نگه داشتن این راز واقعا برام یکی از سخت‌ترین کار‌ها بود. مدام از خودم می‌پرسیدم که اصلا چرا دارم بیماریمو پنهان می‌کنم؟ مگه بیماریم اینقدر بده؟»
این پنهان کاری تا مدت‌ها ناصر را افسرده و ناامید کرده بود، تا اینکه یک روز با انتشار ویدیویی از خود در صفحات مجازی، درباره ابتلایش به این بیماری صحبت کرد. مدت زمان زیادی با انسان‌ها در ارتباط نبود و همین موضوع سبب گشت که حس کند به اشتراک گذاشتن داستان خود نیاز دارد و باید به همه بگوید که ام اس دارد.
ناصر معتقد است: «فکر می‌کنم بزرگترین مشکل من همین انکار و عدم پذیرش بیماریم بود. اگه به عقب برگردم، حتما طور دیگه‌ای باهاش برخورد می‌کنم و سعی می‌کنم جای پنهان کردنش باهاش کنار بیام.»
حالا ناصر هرجایی برود، اول مکالمه بیماری‌اش را با اطرافیان در میان می‌گذارد و حالا همه او را با بیماری‌اش پذیرفته و دوست دارند. ناصر می‌گوید: «به هر حال این بیماری چیزیه که باید هضمش کنی و باهاش کنار بیای؛ هرچند که کنار اومدن باهاش ساده نیست، اما راهی جز این نداری. ولی این بیماری حداقل برای من خوب بوده و باعث رشدم شده. حالا میدونم این بیماری چیزی نیست که بتونه زندگی آدم رو بدتر کنه. فقط باید نگاهت به اون رو تغییر بدی.»
البته ناصر بر این باور است که همه افراد هم ملزم به در میان گذاشتن بیماری خود با دیگران نیستند و این تصمیمی کاملا شخصی است. ممکن است برخی افراد با نگفتن آن راحت‌تر باشند و برخی مانند ناصر بعد از گفتن آن به دیگران سبک‌تر شوند.»
نیمه‌ی پر لیوان را هم ببینید
لکنت زبان اولین علامت ام اس در مرجان بود. پزشکان ابتدا این مشکل را ناشی از عفونت در بدن او دانستند. تا اینکه 3 سال بعد، در سال 68 توانستد ام اس او را تشخیص دهند. دقیقا زمانی که مرجان 19 ساله بود.
به گفته مرجان: «اون زمانی که من به این بیماری دچار شدم، کمتر کسی بود که با ام اس آشنایی داشته باشه و حتی توی اخبار هم چیزی ازش به چشم نمی‌خورد. اطلاعات زیادی از ام اس به ما داده نمی‌شد و همین باعث شده بود که نام این بیماری در ذهن ما بزرگ و بزرگ‌تر بشه تا جایی که به یک ترس بزرگ بدل بشه.»
به همین خاطر هم مرجان از آگاه کردن مردم نسبت به بیماری خود هراس داشت. تنها کسی که مرجان او را در جریان بیماری‌اش قرار داد، نامزدش بود؛ که از نظر مرجان حق او بود که حقیقت را بداند.
«مدام فکر می‌کردم که همسرم چطور باید با روی ویلچر نشستن من، کنار بیاد؟ می‌خواستم بهش حق انتخاب داده باشم تا حس نکنه مجبوره دختری با شرایط بیماری من رو به همسری قبول کنه.»
مرجان از بیماری‌اش وحشت زده شده بود و به هیچ عنوان دلش نمیخواست که آن را با دیگران در میان بگذارد. به گفته مرجان: «احتمال خیلی زیاد دوستاتون رو از دست میدین، چون به نظر اون‌ها شما یه دختر ناتوان هستید.
طبیعتا اون زمان مثل الان نبود. الان من خیلی راحت‌تر بیرون میرم و معمولا انسان‌ها مشکلم رو درک میکنن. ولی توی اون برهه‌ی زمانی واقعا شرایط طوری بود که افسرده شده بودم. هر چند من همیشه آدمی بودم که نیمه پر لیوان رو هم میدید. علائم این بیماری مزخرف به حدی پیشرفت کردن که باعث شدن از شغلم انصراف بدم، ولی در عوض می‌تونستم زمان بیشتری رو با خانواده‌م و بچه‌هام بگذرونم و از تک تک لحظات بزرگ شدنشون لذت ببرم.»
حالا مرجان زندگی بهتری دارد و بهتر با ام اس کنار آمده است. تنها توصیه‌ی مرجان به کسانی که به تازگی به این بیماری مبتلا شده‌اند این است که همیشه نیمه پر لیوان را ببینید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/410281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای زیبای علیرضا افتخاری با شعری از سعدی

پرش خیره کننده کروکودیل برای گرفتن طعمه

گوناگون/ رمزگشایی از حیات وحش؛ چطور گرگ، روباه و شغال را از یکدیگر تشخیص دهیم؟

حضور نجم الدین شریعتی در چایخانه حضرت در حرم مطهر رضوی

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برار گله گاومیش‌های عصبانی

ویدئو چندش‌آور از ساخت کوکاکولا در پاکستان

گوناگون/ غواص تنهایی که به آب نامه می‌نوشت و در آب شهید شد

روش تهیه مربای توت فرنگی

بهترین روش تشخیص کبد چرب

پونه کوهی، 30 برابر قوی تر از لیمو و سیر

راهکارهایی برای مراقبت از سلامت روان

تأثیر عمل لازک بر تنبلی چشم

روابط صمیمی بلند مدت چه فوایدی دارد و چگونه ایجاد می شود؟

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

واکنش میلاد تقوی به عدم حضور سه بازیکن در اردوی تیم ملی والیبال

مهدی میرجلیلی: ما بدون حواله خودرو هم قهرمان میشیم

نساجی: ساکت باشید، ساکت حرف می‌زند

چلسی دیگر تحمل پوچتینو را ندارد؛ تحقیرمان کردی!‏

در لیگ برتر داوران صدرنشین جدول امتیازات هستند!

حریف ایران در نیمه نهایی مشخص شد

آرائوخو دلگیر است؛ به خاطر یک اشتباه نفروشیدم!‏

ازبکستان امید سه کشور را ناامید نکرد!

نصرتی با تراکتور ادامه می‌دهد

ازبکستان 2 - 1 ویتنام؛ چهارمین سهمیه جام جهانی

سانسور ابراز عشق شوهر به همسرش در تلویزیون!

دوست آن است که گیرد دست دوست!

ساناز سماواتی و حضور در نقشی کوتاه اما متفاوت در «نون خ»

دست خودم نیست برف میبینم دیوانه میشم!

"حمید لولایی" به دنبال گنج

دوست داری فنی باشی اما هیچی سردرنمیاری

آهنگ جدید/ تک آهنگ «جاذبه» از ماکان بند منتشر شد

گردنه «تته» کردستان پس از 5 ماه بازگشایی شد

دادستان کل کشور: طرح نور با همین جدیت و قاطعیت استمرار خواهد داشت

تصاویری از تخریب و ریزش چند خانه بر اثر آبگرفتگی در کاشان

مزارع گل‌های نموفیلای آبی در ژاپن

قصه‌ی نگفته را خوب میدانی امام رضا (ع) با نوای احد سبزی

فضائل امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چطور بدست ما رسیده است؟

مرغ سرخ شده با قارچ و هویج

با این یخ ها از مهمانان پذیرایی کنید

ایده ای برای تزئین ژله با طالبی

مدت زمان عمل لازک چشم

خوردن میوه‌ به در بارداری و خواص آن

مراحل فر کردن موهای ظریف در خانه مانند یک حرفه ای

ستاره هایی که درآسمان میبینیم چه اندازه ای هستند؟

معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی